مجازات حدی چیست؟

مجازات حدی چیست؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مجازات حدی چیست؟

مجازات حدی چیست؟

مجازات حدی به چه مجازاتی گفته می شود؟ مجازات حدی چه ویژگی هایی دارد؟ مجازات حدی به چه معنی است؟ در چه موقعیت هایی مجازات حدی صادر می شود؟ انواع مجازات حدی کدام است؟ مهمترین ویژگی های مجازات حدی چیست؟ مجازات حدی چه کارکردی در قانون دارد؟ چرا باید مجازات حدی در قانون وجود داشته باشد؟ بر اساس چه مواد قانونی مجازات حدی وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل در قبال مجازات حدی چیست؟ آیا مجازات حدی قابل تغییر است؟ آیا مجازات حدی لغو می شود؟ آیا مجازات حدی بعد از گذشت شاکی اجرا می شود؟ کارکرد بهترین وکیل در قبال مجازات حدی چیست؟

مجازات حدی یکی از انواع مجازات ها در قانون ایران محسوب می شود. همانطور که می دانید عنوان مجازات در حوزه قانون کیفری است. بنابراین یک وکیل کیفری و یا دادگاه کیفری است که به مفهوم مجازات حدی رسیدگی می کند. از این رو پیش از آن که بخواهیم در خصوص مجازات حدی صحبتی داشته باشیم باید بدانیم که قانون کیفری چیست و از چه مفاهیمی تشکیل شده است.

به طور کلی قانون ایران از دو گروه و ساختار کیفری و حقوقی تشکیل شده است. بنابراین هر آن چیزی که در قانون می بینید و یا از قانون می شنوید همه بر اساس این دو گروه قانونی بیان می شود. قانون در بخش حقوقی به حقوق هر فرد در جامعه می پردازد. در  واقع قانون در این بخش مشخص می کند که هر فردی در جامعه از چه حقوقی برخوردار است و چگونه می تواند به این حقوق برسد. اما قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که چه فعلی جرم است؟ چه مجازاتی باید برای آن تعیین شود و چگونه این مجازات باید اجرایی شود؟ همه این ها نشان می دهد که همه چیز در قانون کیفری به مفهوم جرم بستگی دارد.

جرم در این قانون بر اساس اثبات همزمان سه رکن مادی، معنوی و قانونی تعریف می شود. در واقع زمانی یک فعل جرم تلقی می شود که این سه رکن به صورت همزمان اثبات شود. رکن مادی به اثرات فعل، رکن معنوی به نیت فاعل و رکن قانونی به مصادیق قانونی آن فعل می پردازد. حال بر اساس اثبات جرم و این سه رکن است که مجازات در قانون تعریف می شود.

مجازات حدی در قانون به چه معنی است؟

مجازات حدی یکی از انواع مجازات در قانون کیفری محسوب می شود همانطور که همه ما می دانیم مجازات به معنی تاوان و کیفر گناه یا جرمی است که انجام شده است. بنابراین با اثبات جرم دادگاه تعیین می کند که فرد باید متحمل چه مجازاتی شود. اساسا مجازات ها با هدف تامین ضرر وارد شده به فرد یا جامعه و همچنین به عنوان نقش بازدارنده تعیین می شوند. در قانون ایران دو نوع مجازات تعریف شده است. مجازات حدی و مجازات تعزیری این دو نوع مجازات را به خود اختصاص داده اند. مجازات تعزیری به مجازاتی گفته می شود که توسط قانون گذار و بر اساس کیفیت جرم و شرایط اجتماعی و سایر فاکتورهای مختلف تعیین شده باشد. این نوع مجازات قابل تغییر است و وکلا و دادگاه این قدرت را دارند که تحت شرایط خاص نسبت به تغییر آن اقدام کنند.

اما قانون در خصوص مجازات حدی تعریف دیگری ارائه می دهد. مجازات حدی به مجازاتی گفته می شود که توسط اسلام تعیین شده است. بگذارید کمی ساده تر در این خصوص صحبت کنیم. بخش مهمی از قانون ایران بر اساس اسلام و شرع تدوین شده است. بنابراین کاملا طبیعی است که تعدادی از جرایم کیفری بر اساس قوانین شرعی تعیین شده باشد. به نوعی اسلام برخی از جرایم را مشخص کرده و برای این جرایم مجازاتی نیز عنوان کرده است. به این دسته از مجازات ها مجازات حدی گفته می شود. نکته بسیار مهمی که در خصوص مجازات حدی وجود دارد این است که اساسا این مجازات غیر قابل تغییر است. یعنی بعد از صدور آن هیچ کس با هیچ مقام قضایی و غیر قضایی امکان تغییر آن را ندارد. به طور مثال زمانی که برای شرب خمر 80 ضربه شلاق مجازات از نوع حدی تعیین می شود، هیچ کسی نمی تواند ضربه ای به آن اضافه کند و یا ضربه ای از آن بکاهد. این مهمترین ویژگی است که می توانیم برای مجازات از نوع حدی در نظر داشته باشیم. از این رو کارکرد وکلا در حوزه مجازات حدی بسیار سخت و سنگین است.

نکته مهم دیگری که در خصوص حدی بودن مجازات وجود دارد این است که اساسا مجازات حدی بعد از صدور غیر قابل تغییر است. یعنی حتی اگر شاکی بعد از صدور رای از حق خود بگذرد همچنان این مجازات باید اجرا شود. بنابراین اگر شاکی نخواهد این رای اجرایی شود باید قبل از صدور رای اقدام به بخشیدن کند. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص مجازات حدی وجود دارد.

مجازات حدی چیست؟ (1)
مجازات حدی چیست؟ (1)

مجازات حدی تحت شرایطی خاص لغو می شود!

مجازات حدی تحت هیچ عنوان قانونی تغییر نمی کند. یعنی شما نمی توانید این مجازات را کم یا زیاد کنید. اما شرایطی در قانون وجود دارد که باعث می شود مجازات از نوع حدی بعد از صدور لغو شود. یعنی به نوعی قانون این حالت را پیش بینی کرده است که تحت شرایط خاص قانونی به طور کلی مجازات حدی برای فرد از بین برود. این شرط عمدتا توبه است. در واقع اگر فرد تحت شرایط خاص توبه کند و این توبه مورد قبول دادگاه قرار بگیرد می توان گفت که مجازات از نوع حدی لغو می شود. البته همانطور که گفته شد این مسئله شرایط خاصی دارد و در خصوص همه جرایم حدی اجرا نمی شود. بنابراین به این نکته باید توجه داشته باشید که در هر شرایطی و در خصوص هر جرمی نمی توان از این فرصت قانونی استفاده کرد. از طرف دیگر توبه نیز شرایط خاصی دارد و در هر شکلی قابل اجرا نیست. به طور مثال یک فرد نمی تواند در خصوص یک جرم دو بار توبه کند. زمانی توبه فرد مورد قبول است که او سابقه کیفری در این حوزه نداشته باشد. بنابراین همانطور که می بینید مجازات از نوع حدی شرایط خاص قانونی برای خود دارد. از این روست که بهتر است در این خصوص با یک وکیل مجرب مشورت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×