مجازات رجم چیست؟

مجازات رجم چیست؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مجازات رجم چیست؟

مجازات رجم چیست؟

احتمالا برای بسیاری از افراد این سؤال مطرح می شود که منظور از مجازات رجم چیست؟ شرایط اجرای آن چگونه می باشد؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت در شرایطی که زنای محصن یا محصنه ثابت شود، با مجازات رجم همراه خواهد بود. به خاطر داشته باشید که فراهم نمودن این شرایط بسیار دشوار بوده و همین امر اجرای رجم را به حداقل می رساند. البته پیش بینی این مجازات بیشتر به دلیل بازدارندگی از وقوع این گونه جرایم می باشد. زیرا دامنه زنای محصنه زندگی اخروی و دنیوی شخص را تحت تأثیر قرار داده و بر ابعاد فردی، اجتماعی، مادی و معنوی انسان و اجتماع مؤثر است.

در این مقاله به دنبال یافتن پاسخی روشن به این سؤال هستیم که مجازات رجم چیست؟ اجرای رجم تحت چه شرایطی امکان پذیر است؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

منظور از مجازات رجم چیست؟

رجم از نظر لغوی به معنای کشتن با سنگ می باشد. اما در اصلاح حقوقی از جمله مجازات های حدی بوده که به سنگسار محکوم علیه می انجامد. این حکم از گذشته های دور تا مدتی قبل در ارتباط با زنای محصن یا محصنه و یا همان ارتباط جنسی فرد متأهل با نامحرم صادر می شد. بر همین اساس در پاسخ به این سؤال که مجازات رجم چیست؟ می توان گفت که این مجازات با قرار دادن محکوم علیه در داخل گودال و پرتاب سنگ به سوی وی اجرا می شود. در حقیقت اندازه سنگ ها باید به گونه ای باشد که نه خیلی کوچک و بدون درد باشد و نه خیلی بزرگ که بعد از دو بار پرتاب منجر به فوت محکوم علیه شود.

باید خاطر نشان ساخت که نتیجه رجم همواره به مرگ منجر نمی شود. چرا که امکان فرار محکوم از گودال وجود دارد. در چنین شرایطی اگر مجرم با اقرار خود زنا را ثابت کرده باشد، رها شده و دیگر مجازاتی در انتظار او نیست. این مجازات تنها در خصوص ارتکاب زنای محصن یا محصنه مصداق می یابد. مجازات رجم از همان بدو اسلام تا به امروز بوده و از مدت ها پیش، مجازات اعدام جایگزین آن شده است.

اجرای رجم تحت چه شرایطی امکان پذیر است؟

در حقیقت به منظور پاسخ به این سؤال که مجازات رجم چیست؟ می توان به شرایط اجرای آن اشاره نمود. به عبارت دیگر اجرای مجازات رجم منوط به وجود شرایط ذیل می باشد. در غیر این صورت حکم مربوطه اجرا نخواهد شد. شرایط اجرای رجم عبارتند از:

1. آزاد بودن محکوم علیه: مجازات رجم بر زن و مردی که برده یا کنیز  باشند، مترتب نیست.

2. دارا بودن شرایط عمومی تکلیف: در خصوص اجرای حکم سنگسار، وجود شرایط عمومی تکلیف ضرورت دارد. هرگونه اشکال در ارتباط با این شرایط، اجرای مجازات رجم را ساقط می نماید. از مهم ترین شرایط عمومی تکلیف می توان به داشتن عقل و عدم جنون، عدم اجبار، بلوغ، علم به موضوع، علم به حکم و … اشاره نمود.

3. متأهل و دارای همسر باشد: هر کدام از طرفین زنا که همسری نداشته باشد، حکم زنا از وی ساقط شده و به تناسب جرم، حد شلاق بر وی اجرا می گردد.

4. دارای همسر دائم باشد: در صورتی که هریک از طرفین زنا در ازدواج موقت بوده و مرتکب زنا با شخص دیگری شود، با وجود این که در اصطلاح همسردار هستند، زنای آن ها سنگساری در پی نخواهد داشت.

5. دسترسی به زوجه برای برقرار ارتباط جنسی: اگر مردی برای برقراری ارتباط جنسی به همسر خود دسترسی نداشته باشد، زنای وی زنای محصنه مستوجب سنگسار نیست. به عبارت دیگر عنن مرد، دوری از همسر، داشتن بیماری مقاربتی و … مانع از تحقق رجم خواهد شد.

مجازات رجم چیست؟ (2)
مجازات رجم چیست؟ (2)

نگاهی به چگونگی اجرای سنگسار

در خصوص نحوه اجرای حکم رجم می توان گفت که پیش از اجرای حکم و قرار دادن متهمین در گودال، دستور غسل میت داده شده و سپس متهم را همانند میت، کفن می نمایند. در صورتی که متهم زن باشد تا سینه و در صورت مرد بودن تا کمر داخل گودال قرار داده می شوند. متهم باید به گونه ای در گودال قرار بگیرد که دست ها کاملا آزاد و خارج از گودال بوده و سپس آماده پرتاب سنگ به سر و صورت می شوند. در صورتی که زنا با شهادت شهود به اثبات رسیده باشد، نخستین سنگ ها توسط شهود پرتاب می شود. اما اگر محکوم علیه اقرار به زنا نموده باشد، قاضی صادر کننده حکم، نخستین سنگ ها را پرتاب می کند. در نهایت بعد از مردن متهم، نماز میت بر وی خوانده و او را دفن می کنند.

نکته حائز اهمیت این است که نبود قاضی صادر کننده حکم، مانع اجرای رجم نخواهد شد و اجرای حکم به قوت خود باقی می ماند. تنها وجود و حضور شهود بسیار حائز اهمیت می باشد. به گونه ای که نبود آن ها مانع اجرای حکم می شود. هم چنین اگر شهود نسبت به پرتاب سنگ ها اقدام نکنند، حکم به مجازات حد تقلیل می یابد.

اثبات زنای محصن یا محصنه از چه راه هایی امکان پذیر است؟

پیشتر در خصوص این که مجازات رجم چیست؟ توضیحاتی را ارائه کردیم. حال در نظر داریم به این مهم اشاره کنیم که اثبات زنا تنها در صورت وجود شرایط ذیل امکان تحقق می یابد. به طور کلی زنای محصن یا محصنه از دو راه اثبات می شود: اقرار مجرم و شهادت شهود. بنابراین هنگامی که شرایط اثبات زنا محقق گردید، اگر زن یا مرد متأهل که دارای همسر دائمی بوده و آلوده به زنا می باشد، 4 بار به گناه خود اقرار نموده و یا چهار مرد عادل و دو زن عادل زنای آن ها را به چشم خود دیده باشند، زنای محصن یا محصنه اثبات و حکم اجرا می گردد.

چه مواردی مانع اجرای حکم رجم می شود؟

همان طور که اشاره کردیم رجم از جمله مجازات های حدی می باشد و با پرتاب سنگ به طرف متهم و مرگ او اجرا می گردد. اما در صورتی که محکوم علیه بعد از پرتاب اولین سنگ موفق به فرار از گودال شود، مجازات نخواهد شد. تحقق این امر منوط به اثبات جرم توسط قاضی و یا اقرار متهم می باشد. به این معنا که اگر زنای محصن یا محصنه با شهادت شهود اثبات شده باشد، مشمول این بخشش نخواهد بود. در ادامه به مهم ترین موانع اجرای سنگسار اشاره خواهیم کرد:

1. توبه و درخواست عفو محکوم علیه: در صورتی که متهم پیش از اثبات زنا توبه نماید، حکم رجم از وی ساقط خواهد شد. لازم به ذکر است در مواردی که زنا با اقرار متهم ثابت شده باشد، پذیرش توبه محکوم، مشروط به عفو رهبری می باشد.

2. امکان فرار محکوم از گودال: در شرایطی که زنای محصن یا محصنه با اقرار متهم ثابت شده باشد، چنانچه محکوم علیه بعد از پرتاب اولین سنگ موفق به فرار از گودال شود، مجازات نشده و اقدامی برای دستگیری وی صورت نخواهد گرفت. بنابراین فرار محکوم علیه مانع اجرای رجم خواهد شد.

3. فرار شهود هنگام اجرای حکم رجم: در صورتی که اثبات زنا از طریق شهادت شهود باشد، حضور شهود در زمان اجرای حکم ضرورت دارد. اگرچه غیبت آن ها مانع اجرای حکم نمی شود. اما در صورتی که شهود بعد از قرار گرفتن در صحنه، اقدام به فرار نمایند، حد رجم ساقط شده و اجرا نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×