مجازات مخفی کردن جنازه

مجازات مخفی کردن جنازه (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مجازات مخفی کردن جنازه

بی گمان همه ی ما علاقمند به مخفی کردن بسیاری از کارهای خودمان هستیم. چرا که اعتقاد داریم نیازی نیست همه ی آدم ها از کارهای ما سر مطلع شوند. در حقیقت مخفی کردن جنبه های مختلفی از زندگی حق ما بوده و تجسس در کار دیگران توسط قانون و شرع به طور کلی منع شده است. اما موارد بسیاری وجود دارد که این مخفی کاری ها نه تنها مورد حمایت نیستند، بلکه حتی جرم بوده و به شدت با مجازات روبرو خواهند شد. مخفی کاری به خودی خود جرم به شمار نمی رود. گاهی پنهان کاری و مخفی کردن به امنیت کشور و نظم عمومی آسیب می رساند. لذا قانونگذار شکل های مختلفی از مخفی کاری را مورد جرم انگاری قرار داده است. یکی از مصادیق مخفی کاری که انجام آن جرم محسوب می شود، مخفی کردن جنازه می باشد. بر همین اساس در این مقاله به دنبال بررسی مجازات مخفی کردن جنازه می باشیم. با ما همراه باشید.

منظور از اخفاء چیست؟

اخفاء در لغت به معنی پوشیده داشتن و مخفی کردن و در اصطلاح به معنای پنهان کردن مال، شخص و یا ماهیت حقیقی یک مال با هدف و انگیزه ی مجرمانه می باشد. با وجود این که پنهان کردن به خودی خود جرم به شمار نمی رود؛ با این حال گاهی موضوع آن عملی بوده که نظم عمومی و امنیت را به خطر می اندازد. در نتیجه قانونگذار به منظور جلوگیری از بر هم زدن نظم و امنیت کشور، اقدام به جرم انگاری نموده و مجازاتی برای این عمل تعیین نموده است. مهم ترین موارد اخفاء شامل؛ مخفی کردن جنازه، مخفی کردن طفل، مخفی کردن جاسوسان، مخفی کردن اموال مسروقه، مخفی کردن اسناد دولتی و … می باشد.

مخفی کردن جنازه

پیش از پرداختن به مجازات مخفی کردن جنازه، خوب است بدانید که مخفی کردن جسد، چندان اتفاقی معمولی به نظر نمی رسد؛ اما با این حال جرم محسوب شده و به موجب قانون مجازاتی برای آن تعیین شده است. از طرفی مخفی کردن جنازه همیشه در خصوص مخفی کردن جنازه ی مقتول نمی باشد. گاهی ممکن است موضوع جرم، جسدی معمولی باشد. هم چنین در خصوص جرم مخفی کردن جنازه باید خاطر نشان ساخت جنازه ای که مخفی شده باید به گونه ای باشد که از نظر عرف صدق جنازه و جسد کاملا امکان پذیر باشد؛ به همین خاطر نمی توان به جنین و یا تکه ای از بدن اصطلاح جنازه را اطلاق نمود و یا اسکلتی بدون گوشت و پوست را جسد خواند.

لازم به ذکر است که مخفی کردن جسد می تواند به گونه ای به نظر برسد که مرتکب قاتل باشد؛ اما صرف نظر کردن از این ماده، عاقلانه تر است. یکی دیگر از مصادیق مخفی کردن جنازه، سوزاندن جسد می باشد. نکته ی حائز اهمیت این است که در خصوص سوزاندن جسد، انگیزه ی مجرم اهمیت چندانی ندارد. در حقیقت آن کسی که از روی علاقه و دلتنگی برای مرده، جسدی را مخفی می کند، به همان اندازه ای مجرم است که فردی به منظور انتقام از مرده و پنهان نگه داشتن خبر مرگ او از دیگران، دست به این کار می زند.

مجازات مخفی کردن جنازه

ممکن است برای بسیاری از افراد این سؤال مطرح شود که آیا پنهان کردن جنازه جرم محسوب شده و مجازات مخفی کردن جنازه چه میزان می باشد؟ بله جرم محسوب شده و برای آن مجازات تعیین گردیده است. در حقیقت دین اسلام برای میت ارزش و احترام فراوانی قائل است و به دلیل وجود اعتقادات مذهبی، هنگام دفن کردن، مراسمات مذهبی خاصی برگزار می شود. لذا قانونگذار به منظور جلوگیری از این اعمال، مجازات خاصی برای قاتلین و کسانی که اقدام به مخفی کردن جنازه می کنند، در نظر گرفته است.

مخفی کردن جنازه یکی از مصادیق مخفی کاری می باشد که به طور معمول در در جرایمی هم چون انتقام از متوفی، قتل، وابستگی و … اتفاق می افتد. با این حال این عمل توسط قانونگذار مورد جرم انگاری قرار گرفته است. به موجب ماده ی 635 و 636 قانون مجازات اسلامی، مخفی کردن جنازه و جسد مقتولین با علم به قتل بودن آن ها، جرم محسوب می شود. مطابق ماده ی 635 قانون مجازات اسلامی، هرکسی که بدون تشریفات امور تدفین و مراسمات مربوط به دفن اموات، اقدام به دفن جنازه ای کرده یا آن را مخفی نگاه دارد، به پرداخت جزای نقدی 4 میلیون ریال تا 30 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

مجازات مخفی کردن جنازه با علم به قتل

مطابق ماده ی 636 قانون مجازات اسلامی، هرگاه فردی با علم به این که قتلی به وقوع پیوسته، اقدام به دفن جنازه نماید، یا این که بدون اطلاع دادن به مأموران، جنازه را دفن نماید، به مجازات 3 ماه تا 1 سال حبس محکوم خواهد شد. بنابراین باید گفت به موجب این ماده، مجازات مخفی کردن جنازه، علاوه بر قاتل، مشمول تمام کسانی که به نحوی در پنهان کردن جنازه اقدام به همکاری با قاتل نموده اند، نیز خواهد شد.

عوامل تشدید جرم مخفی کردن جنازه

در ادامه به عواملی اشاره خواهیم کرد که تشدید مجازات مخفی کردن جنازه منوط به تحقق آن ها می باشد. با وجود هریک از این عوامل، مرتکب به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

1. در صورتی که مرتکب با هدف انتقام گرفتن از متوفی اقدام به مخفی کردن جنازه گرفته باشد.

2. در صورتی که مخفی کردن جنازه منجر به از بین رفتن آن شود.

3. در صورتی که فردی اقدام به همکاری با قاتل گرفته و در مخفی کردن جنازه همکاری داشته باشد؛ در صورت عدم محکومیت به اعدام، محکوم به اشد مجازات تعیین شده در قانون خواهد شد.

مجازات مخفی کردن جنازه (2)
مجازات مخفی کردن جنازه (2)

شرایط تحقق جرم مخفی کردن جنازه

مخفی کردن جنازه در صورتی جرم محسوب می شود که که شرایط ذیل را داشته باشد.

1. مخفی کردن جنازه باید به گونه ای صورت بگیرد که جنازه به آسانی پیدا نشود.

2. مخفی کردن جنازه باید با رفتاری مجرمانه هم سو باشد. به طور مثال اگر فردی جسدی را به منظور در امان نگه داشتن از حیوانات وحشی مخفی کند، مرتکب جرم مخفی کردن جنازه نخواهد شد.

3. در صورتی که منظور از جنازه تنها استخوان و یا تکه ای از بدن جسد باشد، این جرم مصداق پیدا نمی کند.

پاسخ به متداول ترین سؤالات در ارتباط با مجازات مخفی کردن جنازه

پیشتر در خصوص مجازات مخفی کردن جنازه توضیحاتی را ارائه کردیم. همان طور که گفتیم مخفی کردن به خودی خود جرم نبوده و در صورتی که نظم و امنیت کشور را تهدید کند، جرم محسوب شده و مجازات خواهد داشت. این عمل از نظر اسلام که برای میت ارزش و احترام زیادی قائل است، کاملا منع شده است. با این حال طبیعی است که بسیاری از افراد در خصوص موارد مربوط به مخفی کردن جنازه، مجازات این عمل و … سؤالاتی در ذهن داشته باشند که با مطالعه ی این مقاله می توانند پاسخ مناسب خود را بیابند.

در ادامه برخی از پرسش و پاسخ های متداول در خصوص مجازات مخفی کردن جنازه را مورد بررسی قرار می دهیم.

• آیا سوزاندن جسد، جرم بوده و از مصادیق مخفی کردن جنازه می باشد؟

بله. در حقیقت هرگاه مرتکب به اشکال گوناگون تصمیم به از میان بردن جسد بگیرد، به گونه ای که قابل شناسایی نبوده، به همان مجازات مخفی کردن جنازه محکوم خواهد شد.

• آیا مخفی کردن جنازه به وسیله ی قاتل جرمی جداگانه به شمار می رود؟

خیر. به موجب دادنامه ی شماره ۹۴۰۹۹۷۰۹۰۸۰۰۰۰۷۴ مخفی کردن جنازه به وسیله ی قاتل جرمی مستقل نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×