مجازات مصرف گل چیست؟

مجازات مصرف گل چیست؟ (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مجازات مصرف گل چیست؟

گل چه ماده ای است؟

گل یا ماری جوانا یکی از انواع مواد مخدر اعتیاد آوری است، که مصرف آن در میان بسیاری از جوانان شایع است. مطابق با آخرین آمار ماده مخدر گل، رتبه دوم مصرف را در میان مواد مخدر مصرفی در آسیا بعد از تریاک (خشخاش)، به خود اختصاص داده است. در واقع گل همان گیاه شاهدانه است. برگ های برخی از نژادهای خاص شاهدانه، حاوی ماده نشاط آوری با نام اختصاری THC (Tetrahydrocannabinol) می باشد که بر روی اقشار مختلف مغز تاثیر می گذارد. گل معمولاً به شیوه استنشاقی و با پیچیدن آن یا ریختن داخل سیگار مصرف می شود. البته شیوه های دیگری نیز برای مصرف این مواد به کار می رود، که از آن جمله می توان به مصرف کیک گل یا دمنوش گل اشاره کرد. گل شاهدانه خصوصاً در غلظت های بالای THC بوی علف خشک یا شاهدانه از خود منتشر می کند.

با مصرف گل، THC به سرعت وارد خون و سایر سلول های بدن مصرف کننده شده و سپس به صورت محلول در آب، درون بافت چربی بدن ذخیره می شود. بلافاصله پس از مصرف گل TCH وارد خون، ادرار، بافت چربی و موی مصرف کننده شده و تا مدتی در هر کدام از بافت های فوق باقی می ماند. میزان THC در خون از یک تا دو روز پس از اولین مصرف باقی است. در ادرار فرد مصرف کننده TCH  ممکن است تا دو هفته و بیشتر قابل تشخیص و اندازه گیری باشد.

پس از مصرف گل ممکن است یک یا چند مورد از آثار زیر در فرد مصرف کننده نمایان شود. آثار جسمی مصرف گل پس از دو تا 4 ساعت از بین می روند.

قرمز شدن چشم ها

افزایش تمرکز

افزایش ضربان قلب و فشار خون

افزایش اشتها

تعرق شدید

توهم و هذیان گویی

رکن قانونی و مجازات مصرف گل چیست؟

موضوع اصلی نوشتار حاضر بررسی این موضوع است که مجازات مصرف گل چیست؟ در قانون مبارزه با مواد مخدر برای مصرف گل مجازاتی تعیین نشده است. اما گل یا شاهدانه از جمله موادی است که مطابق با ماده 4 و 5 قانون مبارزه با مواد مخدر هر نوع خرید، نگهداری، مخفی یا حمل کردن و همچنین صادرات و واردات گل ممنوع بوده و با توجه به وزن کالای مکشوفه، مرتکب به مجازات تعزیری محکوم می گردد. علاوه بر این مطابق با ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر هر کس گل شاهدانه، گیاه خشخاش و دانه کوکا را بکارد، مرتکب جرم گردیده است. در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد که با توجه به میزان مواد مخدر کشف شده.

مجازات مصرف گل چیست؟

همانطور که اشاره شد برای مصرف گل یعنی کشیدن و استنشاق آن در قانون مجازاتی تعیین نشده است. لیکن طبعاً مصرف گل بدون حمل، نگهداری یا خرید و فروش آن انجام پذیر نیست. از همین رو هنگامی که می پرسیم مجازات مصرف گل چیست؟ در واقع به مجازات حمل، نگهداری، توزیع، خرید و فروش و سایر رفتارهایی اشاره می کنیم که به موجب مواد 4 و 5 قانون مبارزه با مواد مخدر ارتکاب آنها جرم است. بنابر قانون آیین دادرسی کیفری به جرایم مربوط به تولید و مصرف گل در دادگاه انقلاب شهرستان محل وقوع جرم رسیدگی می شود.

با توجه به میزان مواد مخدر کشف شده، مجازات مصرف گل چیست؟

طبق ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات نگهداری، حمل، خرید، فروش، عرضه، وارد کردن به کشور و از کشور خارج کردن گل یا ماریجوانا جرم است و مجازات آن با توجه به میزان مواد کشف شده از قرار زیر است:

تا 50 گرم تا پنجاه ضربه شلاق تعزیری و 4 میلیون ریال جریمه نقدی.

بیش از 50 گرم تا 500 گرم، بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری، از 4 میلیون تا 50 میلیون ریال جریمه نقدی و در صورتی که دادگاه لازم بداند تا سه سال زندان تعزیری.

بیش از 500 گرم تا 5 کیلوگرم، پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری، از پنجاه میلیون ریال تا دویست میلیون ریال مجازات نقدی و سه تا پانزده سال حبس تعزیری.

بیش از 5 کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال ناشی از جرم

در مورد مجازات اعدام در مورد مرتکبی که بیش از 5 کیلوگرم مواد مخدر از او کشف شده باشد، ممکن است در صورت وجود شرایطی مثل ارتکاب جرم برای اولین بار، ممکن است به مجازات حبس ابد تقلیل یابد. البته در این حالت نیز در مورد اوزان بالای بیست کیلوگرم، مرتکبین در هر صورت اعدام می شوند.

مجازات مصرف گل چیست؟ (3)
مجازات مصرف گل چیست؟ (3)

آیا اعتیاد به گل جرم است؟

هرچند قانونگذار برای مصرف شاهدانه و سایر متعلقات آن مجازاتی تعیین نکرده است، لیکن برای مصرف گل ضمانت اجرای کیفری و انتظامی پیش بینی شده است. در صورتی که مصرف گل به صورت اعتیادی باشد به طوری که در زندگی زناشویی یا خانوادگی شخص اختلال ایجاد کند، شخص معتاد ممکن است مطابق با ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر به عنوان مجرم شناخته شود. معتادان مکلفند به مراکز درمان اعتیاد مجاز دولتی یا خصوصی و یا سازمان های مردم نهاد کاهش آسیب، مراجعه نموده و نسبت به ترک اعتیاد اقدام نمایند.

معتادانی که به مراکز ترک اعتیاد یا کاهش آسیب مراجعه می کنند، گواهی تحت درمان دریافت نموده و به استناد آن از تعقیب کیفری معاف می گردند. معتادان متجاهر که مرتکب جرایم مربوط به مصرف مواد مخدر شده اند، به دستور مقام قضایی به مراکز دولتی و مجاز کاهش آسیب و درمان فرستاده شده و از یک تا سه ماه در آنجا نگهداری می شوند.

تا اینجا دانستیم که مجازات مصرف گل چیست؟ یکی دیگر از موضوعات قانونی مرتبط با مصرف گل، کشف این مواد در خودروی شخصی یا منزل مسکونی است. نکته شایان توجه در این خصوص این است که تا دستور قضایی مبنی بر تفتیش خودروی خاص یا ورود به منزل تفتیش منزل وجود نداشته باشد، پیدا شدن هر نوع ماده مخدر در املاک یک شخص قابل پیگرد نیست، مگر این که جرم قاچاق تحقق یافته باشد. وزارت بهداشت مکلف است امکانات مورد نیاز برای ترک اعتیاد معتادان را فراهم نماید. طبق ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر افراد معتادی که مبادرت به ترک اعتیاد ننمایند، مجرمند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×