مدت اعتبار حکم طلاق در قانون

مدت اعتبار حکم طلاق در قانون (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مدت اعتبار حکم طلاق در قانون

مدت اعتبار حکم طلاق در قانون

مدت اعتبار حکم طلاق چقدر است؟ آیا امکان افزایش مدت اعتبار حکم طلاق وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مدت اعتبار حکم طلاق چیست؟ چگونه مدت اعتبار حکم طلاق محاسبه می شود؟ مدت اعتبار حکم طلاق یک طرفه چقدر است؟ مدت اعتبار حکم طلاق توافقی چقدر است؟ چگونه می توانیم بهترین راهکار در خصوص مدت اعتبار حکم طلاق را داشته باشیم؟ مرجع مشخص کننده مدت اعتبار حکم طلاق کدام نهاد است؟ مبدا مدت اعتبار حکم طلاق کدام زمان است؟

مدت اعتبار حکم طلاق یکی از سوالات رایجی است که زوجین در مسیر طلاق می پرسند. در واقع طرفین طلاق می خواهند بدانند که تا چه مدت زمان بعد از صدور رای طلاق امکان مراجعه به دفترخانه و ثبت رسمی آن را دارند. از طرف دیگر اگر در این مدت زمان مشخص زوج یا زوجه به دفترخانه مراجعه نکند یا حکم باطل می شود؟ همچنین اگر این حکم به دفترخانه داده نشود آیا از اعتبار ساقط خواهد شد؟ این ها عمده سوالاتی است که در خصوص مدت اعتبار حکم طلاق می توان از یک وکیل حقوقی پرس و جو کرد.

برای فهم کامل این موضوع بهتر است قبل از هر چیزی به مفهوم طلاق بپردازیم. در واقع ما باید پیش از هر چیزی بدانیم که طلاق چیست و در قانون چه تعریفی برای آن ارائه شده است. از طرف دیگر باید به این نکته اشاره کرد که در قانون ایران چند نوع طلاق وجود دارد. این موضوع می تواند در خصوص مدت اعتبار حکم طلاق تاثیرگذار باشد.

مدت اعتبار حکم طلاق و نگاه به چند مفهوم

مدت اعتبار حکم طلاق بر اساس نوع طلاق می تواند متفاوت باشد. از این رو بهتر است ابتدا کمی از مفهوم طلاق در قانون ایران صحبت کنیم. به طور کلی طلاق به معنی جدایی و فسخ نکاح است. نکاح در قانون ایران به عنوان یک قرارداد تعریف شده است. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم نکاح یا همان ازدواج یک نوع قرارداد میان طرفین ( زوج و زوجه ) محسوب می شود. بر اساس این قرارداد طرفین تعهداتی را نسبت به یک دیگر بر عهده می گیرند.

بنابراین زندگی مشترک زوج و زوجه بر اساس قبول و اجرای تعهداتی است که در روز عقد بر عهده گرفته اند. این تعهدات بر اساس قانون و شرع تعیین می شود. علاوه بر آن طرفین می توانند تعهداتی را در قالب قانون در این قرارداد ( عقدنامه ) قرار دهند. حال عدم اجرایی تعهدات از سوی یکی از طرفین و یا ناقص اجرا شدن آن می تواند حقوقی را برای فرد مقابل ایجاد کند. اما لزوما امکان طلاق را برای فرد فراهم نمی آورد. طلاق فرایندی است که بر اساس آن این قرارداد به انتهای خود می رسد. بر اساس قانون و شرع باید تکلیف تعهدات و حقوق طرفین در فرایند طلاق مشخص شود. از این روست که عموما طلاق یک فرایند طولانی و نسبتا فرسایشی محسوب می شود.

نکته ای که در فرایند طلاق بسیار مهم به نظر می رسد این است که اساسا در طلاق باید وضعیت همه چیز زندگی مشخص شود. از جمله فرزندان، مال و اموالی که وجود دارد و شرایط پرداخت نفقه و مهریه. این موارد باعث شده است که بسیاری به جای سپردن روند طلاق به دادگاه با یک دیگر به صورت توافقی به نتایجی برسند. دادگاه نیز به این توافق احترام می گذارد و بدین ترتیب روند طلاق سریع تر اتفاق می افتد. در این حالت گفته می شود که طلاق به صورت توافقی اتفاق افتاده است. توجه داشته باشید که مدت اعتبار حکم طلاق توافقی با طلاق عادی متفاوت است. این موضوعی است که یک وکیل حقوقی به خوبی به آن آشناست.

مدت اعتبار حکم طلاق چقدر است؟

همانطور که گفتیم مدت اعتبار حکم طلاق بر اساس نوع طلاق می تواند کاملا متفاوت باشد. در حالت کلی اگر طلاق یک طرفه باشد ( یعنی طلاق به خواست زوج یا زوجه اتفاق افتاده باشد ) مدت اعتبار حکم طلاق 6 ماه از تاریخ صدور حکم و یا 6 ماه بعد از انقضای مهلت فرجام خواهی در نظر گرفته می شود. بدین ترتیب زوج یا زوجه با در دست داشتن حکم طلاق تنها 6 ماه فرصت دارند تا با مراجعه به دفترخانه نسبت به ثبت قانونی طلاق و جاری شدن صیغه طلاق اقدام کنند.

اما اگر طلاق توافقی بوده این مدت زمان متفاوت خواهد بود. در طلاق توافقی اساسا دادگاه گواهی عدم سازش صادر می کند. بنابراین طرفین با در دست داشتن گواهی عدم سازش تنها سه ماه فرصت دارند که به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه کرده و طلاق خودشان را به صورت رسمی ثبت کنند.

سوالی که شاید در ذهن بسیاری از شما وجود داشته باشد این است که اگر یکی از طرفین در دفترخانه حاضر نشود، چه اتفاقی رخ می دهد؟ این موضوع عمدتا در طلاق یک طرفه شایع است. به طور مثال زوجه توانسته حکم طلاق را از دادگاه بگیرد اما زوج حاضر به ثبت آن نیست. در این صورت دفترخانه ابلاغیه برای زوج ارسال می کند و به او فرصتی محدود می دهد. در صورتی که زوج بدون عذر حضور پیدا نکند، دفترخانه این اجازه را پیدا می کند که بدون حضور وی صیغه طلاق را جاری و طلاق را به صورت رسمی ثبت کند. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص طلاق به آن توجه داشت.

مدت اعتبار حکم طلاق در قانون (1)
مدت اعتبار حکم طلاق در قانون (1)

مدت اعتبار حکم طلاق و نکته پایانی

مدت اعتبار حکم طلاق این موضوع را نشان می دهد که اساسا بعد از گذشت این مدت زمان و عدم ارائه عذر برای حضور در دفترخانه و ثبت طلاق، این حکم از اعتبار ساقط می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که صدور رای طلاق به معنی جدایی نیست. این رای تنها به دفترخانه این اجازه را می دهد که صیغه جدایی را بخواند و طلاق را به صورت رسمی ثبت کند. بنابراین عدم مراجعه به دفترخانه و ثبت طلاق به معنی ادامه دار بودن نکاح است. این نکته بسیار مهمی است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نیز به خوبی به آن آگاه است. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید وارد چنین مسیرهایی شوید پیش از آن با یک وکیل یا مشاوره حقوقی مشورت کرده و با تمام مسیر قانونی آن آشنا شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×