مراحل بعد از کیفرخواست

مراحل بعد از کیفرخواست (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مراحل بعد از کیفرخواست

مراحل بعد از کیفرخواست

مراحل بعد از کیفرخواست چیست؟ مراحل بعد از کیفرخواست از چه مواردی تشکیل شده است؟ مراحل بعد از کیفرخواست در چه زمانی ایجاد می شود؟ مراحل بعد از کیفرخواست در کدام نهاد بررسی می شود؟ مهمترین شرایط مراحل بعد از کیفرخواست چیست؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در مراحل بعد از کیفرخواست چیست؟ بهترین وکیل برای مراحل بعد از کیفرخواست کیست؟ یک وکیل چه ویژگی هایی برای مراحل بعد از کیفرخواست باید داشته باشد؟ روند پرونده کیفری در مراحل بعد از کیفرخواست چیست؟ مراحل بعد از کیفرخواست در کدام بخش از قانون مورد بررسی قرار می گیرد؟

مراحل بعد از کیفرخواست از جمله مواردی است که هر فرد درگیر پرونده های کیفری باید آن را به خوبی بداند. در واقع یکی از وظایف هر وکیل کیفری این است که مراحل بعد از کیفرخواست را برای موکل خود توضیح دهد و او را چه به عنوان خوانده و چه به عنوان خواهان آماده این مسیر کند. از این رو ما نیز سعی می کنیم در ادامه روندی کلی از مراحل بعد از کیفرخواست به شما ارائه دهیم. اما پیش از آن لازم است با دو مفهوم کیفرخواست و نقش دادسرا در قانون کیفری آشنا شویم. این دو مفهوم کمک بزرگی به فهم مراحل بعد از کیفرخواست به ما می کنند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا در کنار مفاهیم کیفری، مفاهیم حقوقی نیز وجود دارد، آن چیزی که اهمیت دارد بدانید این است که فرد در دعوی های حقوقی امکان طرح جرم را ندارد. بنابراین تنها در دعوی های کیفری است که امکان صدور کیفرخواست و طی مراحل بعد از آن وجود دارد. بسیاری از افراد از این موضوع آگاهی ندارند و وقت و سرمایه خودشان را در حوزه ای هزینه می کنند که عملا فایده ای ندارد. چرا که دادسرا پیش از بررسی پرونده هزینه دادرسی را دریافت می کند. حال اگر دعوی شما اساسا حقوقی باشد بدین معنی است که شما در مسیری بیهوده قدم برداشته اید. این نکته بسیار مهم بود که باید به آن توجه می کردید.

مراحل بعد از کیفرخواست در قانون کیفری

مراحل بعد از کیفرخواست بر اساس قانون کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع قانون گذار در بخش کیفری و در قانون آیین دادرسی کیفری شرایط خاصی را برای بررسی دعوی های کیفری در نظر گرفته است. علت این موضوع را می توان اهمیت مفهوم جرم دانست. در واقع قانونگذار بر اساس اثبات جرم این اجازه را به دادگاه و مجریان قانون می دهند که مجرم را مجازات کنند. یعنی در جان، مال یا زندگی او تاثیرگذار باشند. در واقع قانون کیفری حتی در برخی از مواقع می تواند برای زنده ماندن یا نماندن افراد تصمیم گیری کند. از این رو از حساسیت های بسیار بالاتری برخوردار است.

به طور کلی اینگونه می توان گفت که قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع قانون در این بستر قانونی مشخص می کند که چه افعالی جرم است؟ یک جرم چگونه اثبات می شود؟ بعد از اثبات چه مجازاتی برای مجرم باید در نظر گرفته شود؟ و این مجازات چگونه باید اجرا شود؟ این تمام کاری است که قانون در بخش کیفری انجام می دهد.

مسئله بسیار مهمی که وجود دارد این است که قانون نسبت به اثبات جرم حساسیت بسیاری دارد. از این رو برای این موضوع نهاد دادسرا را تعریف کرده است. اصلی ترین کارکرد دادسرا بررسی و اثبات یا رد جرم است. بنابراین اولین یک دعوی کیفری در اولین مرحله به دادسرا ارجاع داده می شود و دادسرا با بررسی دعوی و پرونده سعی می کند به واسطه ابزارهایی که در اختیار دارد جرم را اثبات یا رد کند.

در صورتی که جرم اثبات شود، یعنی دادسرا بتواند بر اساس ارکان سه گانه اثبات جرم آن را به اثبات برساند، کیفرخواستی آماده می کند و طی این کیفرخواست عنوان جرم، دلایل اثبات آن و ادله قانونی را بیان می کند. مهمترین مراحل بعد از کیفرخواست این است که دادسرا این کیفرخواست را به دادگاه صالح و مربوطه بر اساس جرم اتفاق افتاده و اثبات شده ارجاع می دهد. بنابراین نباید این تصور را داشته باشید که در همان ابتدا وارد دادگاه می شوید. مسیر دعوی های کیفری کمی سخت تر و طولانی تر از سایر دعاوی قانونی می باشد.

مراحل بعد از کیفرخواست (1)
مراحل بعد از کیفرخواست (1)

مراحل بعد از کیفرخواست چیست؟

از مراحل بعد از کیفرخواست این است که دادسرا پرونده را به دادگاه مربوطه ارجاع می دهد. بگذارید به مانند یک وکیل در حوزه کیفری مانند وکیل جنایی یک دعوی کیفری را از ابتدا مورد بررسی قرار دهیم. این موضوع می تواند درک بهتری به ما در خصوص مراحل بعد از کیفرخواست بدهد.

زمانی که شما در لحظه اول قصد ارائه دادخواست و بررسی دعوی کیفری را دارید، دادخواست شما به دادسرا ارجاع داده می شود. در واقع این دادسرا است که در اولین مرحله پرونده شما را بررسی می کند. دادسرا بر اساس ابزارهایی مانند انواع قرارهایی که در اختیار دارد سعی می کند ثابت کند که جرمی اتفاق افتاده است یا خیر. در این مرحله وکیل می تواند از موکل خود به عنوان خواهان یا خوانده دفاع کند.

مسئله ای که وجود دارد اگر ثابت شود که جرمی اتفاق افتاده همچنان فرد به عنوان متهم به دادگاه صالح ارجاع داده می شود. در واقع صدور کیفرخواست به معنی مجرم بودن فرد نیست. از این رو به این نکته توجه داشته باشید که لزوما مراحل بعد از کیفرخواست زندان یا مجازات نیست. متهم در دادگاه می تواند بر اساس کیفرخواست از خود دفاع کند و دلایل مندرج در کیفرخواست را نقض کند. یادتان باشد در نهایت این دادگاه است که مشخص می کند آیا جرمی اتفاق افتاده است یا خیر. در صورتی که جرم اتفاق افتاده باشد متهم به عنوان مجرم شناخته می شود و برای او تقاضای مجازات از دادگاه می گردد.

از مراحل بعد از کیفرخواست این است که دادگاه مجازات مجرم را مشخص می کند و دوباره پرونده را با مجازات تعیین شده به دادسرا جهت اجرای حکم ارجاع می دهد. حال این دادسرا است که به این مجازات ها رسیدگی خواهد کرد و بر نحوه اجرای آن نظارت می کند. این کل روندی است که به صورت خلاصه برای یک دعوی کیفری اجرا می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×