مهریه بهتر است یا حق طلاق؟

مهریه بهتر است یا حق طلاق؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مهریه بهتر است یا حق طلاق؟

مهریه بهتر است یا حق طلاق؟

حق طلاق چیست؟ حق طلاق به چه معنی است؟ مزایای مهریه نسبت به حق طلاق چیست؟ چه ارتباطی میان حق طلاق و مهریه وجود دارد؟ آیا برای گرفتن حق طلاق باید مهریه را بخشید؟ چه زمانی می توانیم حق طلاق را بگیریم؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حق طلاق و مهریه چیست؟ چه زمانی مسئله  میان حق طلاق و مهریه ایجاد می شود؟

حق طلاق یکی از داغ ترین مباحث در قانون خانواده جامعه امروز محسوب می شود. امروز بسیاری از زوجه ها برای داشتن حقوقی برابر در زندگی درخواست حق طلاق از زوج خود دارند. به نوعی این افراد معتقد هستند که همانطور که مرد حق دارد در موقعیتی که می خواهد نسبت به طلاق همسر خود اقدام کند، زن نیز باید از این قدرت برخوردار باشد. این قدرت برابر به نظر با اعطای حق طلاق ایجاد می شود.

از طرف دیگر مهریه یک حق طبیعی برای زوجه محسوب می شود. در کلام ساده تر بدون مهریه نکاح باطل است. از این رو مهریه یک حق طبیعی و کاملا مشخص برای زوجه است. نکته مهم این است که زوجه از لحظه جاری شدن عقد می تواند مهریه خود را از زوج مطالبه کند. با توجه به افزایش بهای مهریه در عرف و اجتماع به نظر می  رسد مهریه توانسته تبدیل به یک ابزار مهم و کاربردی شود. به نوعی بسیاری از زوجه ها بر اساس بخشش مهریه در صدد گرفتن حقوقی مانند حضانت فرزندان و یا حق طلاق هستند. حال سوال اینجاست که آیا حق طلاق این ارزش و اعتبار را دارد که بتوان برای به دست آوردن آن از حق مهریه گذشت؟

آیا حق طلاق و مهریه برابر است؟

حق طلاق این امکان و قدرت را به فرد می دهد که بتواند در موقعیتی که فکرش را می کند با ارائه سند و دلیل کافی نسبت به جدایی اقدام کند. بر اساس قانون این حق به زوج داده شده است. بنابراین زوج می تواند در هر موقعیتی که می خواهد با ارائه مدرک و سند قابل قبول نسبت به طلاق از زوجه خود اقدام کند. اما این امکان برای زوجه وجود ندارد. در واقع زوجه تنها تحت شرایط خاص و دلایلی مشخص امکان ارائه دادخواست طلاق را دارد. از این رو به نظر می رسد که قانون فرصتی برابر در اختیار طرفین قرار نداده است. حال طی سال های گذشته زن ها برای ایجاد برابری حق طلاق را به عنوان یک حق ضمن عقد برای خود ایجاد کرده اند.

حال در خصوص مهریه داستان کاملا متفاوت است. مهریه حقی است که برای زنان در نظر گرفته شده است. این حق بعد از جاری شدن عقد قابل پیگیری است. بنابراین می توانیم اینگونه بیان کنیم که زن می تواند بعد از نکاح مهریه خود را از شوهر به عنوان یک طلب قانونی مطالبه کند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید به گفته یک وکیل حقوقی، مهریه در دید قانون مانند یک طلب مالی است. بنابراین زوجه می تواند به سادگی مطالبه یک طلب، مهریه را به اجرا بگذارد و آن را از شوهر خود مطالبه کند. همچنین در نظر داشته باشید که طلب مهریه منافاتی با زندگی مشترک ندارد.

به نظر می رسد که حق طلاق یک حق متعلق به مرد و حق مهریه یک حق متعلق به زن است. اکنون سوال مهم این است که آیا منطقی است زوجه برای گرفتن حق طلاق مهریه را به شوهر خود ببخشد یا خیر؟ اساسا پاسخ این سوال بر عهده خود فرد و شرایط آن دارد. اما از نظر کلی و منطقی بخواهیم نگاه کنیم به نظر نمی رسد که حق طلاق ارزشی برابر یا حتی نزدیک به مهریه داشته باشد. اما این یک نظر کلی است و در هر رابطه و زندگی می تواند کاملا متفاوت باشد.

حق طلاق از زاویه ای دیگر

حق طلاق یکی از جنجال برانگیز ترین مفاهیمی است که در قانون ایران وجود دارد. در واقع اولین نکته ای که باید بدانید این است که بر اساس قانون یک فرد نمی تواند حق را از خودش به فرد دیگر منتقل کند. ممکن است یک حق از فرد ساقط شود اما این حق به فرد دیگر منتقل نمی شود. حتی اگر خود صاحب حق بخواهد این حق را به فرد دیگری بدهد قانون اجازه این چنین کاری را نمی دهد. بنابراین اساسا اصلاح حق طلاق یک اصطلاح کاملا غلط است.

در کلام  ساده تر مرد نمی تواند حق طلاق را از خود به فرد دیگری منتقل کند. بلکه این وکالت طلاق است که او می تواند به فرد دیگری بدهد تا وکیل امکان استفاده از این حق را پیدا کند. بنابراین آن چیزی که در جامعه تحت عنوان حق طلاق شناخته می شود در واقع همان وکالت طلاق است.

مرد می تواند این وکالت را از سمت خود به هر کسی که اهلیت لازم را داشته باشد بدهد. بنابراین وکیل وی بر اساس اختیاری که به دست آورده امکان ارائه دادخواست طلاق به جای مرد را دارد و می تواند در دادگاه نیز به جای او حاضر شود. وکیل حتی می تواند تا آخرین مرحله طلاق بدون نیاز به موکل پیش برود. حال مسئله اینجاست که اگر زوج وکالت طلاق را به همسر خود بدهد بدین معنی است که زوجه می تواند از سمت مرد برای طلاق خود اقدام کند و تمامی کار ها را انجام دهد. این یعنی مرد بدون این که حتی بداند در مسیر طلاق قرار می گیرد. از این رو معمولا سخت گیری های خاصی در اعطای وکالت طلاق صورت می گیرد. این مسئله ای است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن اشاره می کنند.

مهریه بهتر است یا حق طلاق؟ (2)
مهریه بهتر است یا حق طلاق؟ (2)

حق طلاق یا مهریه؟

حق طلاق امکان طلاق آسان و سریع را برای زوجه فراهم می کند، اما مهریه ابزاری بسیار قدرتمند تر در قانون محسوب می شود. در واقع مهریه می تواند ارزش اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد و زندگی زوجه را برای آینده تامین کند. از طرف دیگر زوجه می تواند به واسطه مهریه حقوق مهمتری مانند حضانت و … را به دست بیاورد.

در واقع شاید اقدام برای طلاق زوجه کار سختی باشد اما بدون داشتن حق طلاق این کار غیر ممکن نیست. زوجه به کمک یک وکیل مجرب می تواند دلیلی موجه برای این کار پیدا کند. حق طلاق صرفا این کار را سریع تر و ساده تر می کند. بنابراین فارغ از زندگی و شرایط میان زوج و زوجه به نظر نمی رسد که حق طلاق برتری نسبت به مهریه داشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×