لایحه اثبات مالکیت

نوشتن لایحه برای اثبات مالکیت (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه اثبات مالکیت

نوشتن لایحه برای اثبات مالکیت

نمونه لایحه اثبات مالکیت موضوع مورد بررسی در این سری از مطالب حقوقی ما است. چنانچه شما نیز در گیر و دار مسائل حقوقی و ملکی خود به دنبال تنظیم لایحه اثبات مالکیت هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. بدین ترتیب خواهید توانست با مطالعه یک نمونه لایحه اثبات مالکیت، تنظیم و ارائه این لایحه را به درستی انجام دهید.

مقدمه ای بر نمونه لایحه اثبات مالکیت

اگر شما نیز این روزها به دنبال تنظیم و ارائه نمونه لایحه اثبات مالکیت هستید و نیازمند آشنایی با این موضوع می‌باشید، موارد ارائه شده در این مطلب می توانند برای شما مفید باشند. همچنین سعی شده است تا با بیان جزئیات و موارد مهم در این زمینه اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار گیرد.

در خصوص این موضوع لازم است بدانید، ضروری است که صاحب یک سند عادی فروش و یا بیع و یا فردی که مدعی مالکیت است، قبل از درخواست حصول نتایج مالکیت و یا در همان زمان، مالکیت خود را رسما ثبت کند. سپس در مرحله بعدی می تواند آثار مالکیت را طلب کند. از جمله مهم‌ترین اثر مالکیت امکان تصرف در مال می باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که بنا به تشخیص برخی از محاکم و مراجع و قضات، دعوایی تحت عنوان اثبات مالکیت به تنهایی و ابتدائاً قابل مطرح کردن نمی باشد. نقل می شود چنانچه خود مدعی مالکیت اعتقاد به مالک بودن را داشته باشد، ضروری است تا در دادخواست و درخواست خود آثار مالکانه را از دادگاه طلب کند. (به عنوان مثال می توان به امکان تصرف و لزوم تنظیم سند رسمی اشاره کرد.)

در ادامه به ارائه لایحه اثبات مالکیت پرداخته شده است. شما نیز می توانید با توجه به این نمونه به تنظیم و ارائه سند خود بپردازید.

 نگاهی به نمونه لایحه اثبات مالکیت

ریاست محترم شعبه ـــــــــــــ دادگاه حقوقی محاکم عمومیـــــــــــــــ

با سلام و احترام

 جواز ناشی از یک برگ وکالت نامه ملصق به تمبر مالیاتی ضمن اعلام وکالت از جانب خواند آقای / خانم ـــــــــــــــــــ در موضوع کلاسه پرونده ـــــــــــــــــ به تاریخ رسیدگی ــــــــــــ ساعت ـــــــــــــــــــــــ .

به خواسته:  اثبات مالکیت 

همچنین مستندات زیر موجود می باشد:

۱) ــــــــــــــ

۲) ــــــــــــــ

۳) ــــــــــــــ

۴) ــــــــــــــ

به تاریخ رسیدگی ــــــــــــــــــــــــــــ ساعت ــــــــــــــــــــــــــــ موضوع کلاسه ـــــــــــــــــــــــــــ . لذا در مقام دفاع و تقدیم لایحه دفاعیه به استحضار جنابعالی می رساند، درخواستی که بیان شد به دلايلی که در ادامه به آن پرداخته شده است دارای برخی ایرادات شکلی بوده و همچنین در ماهیت نیز استدلال وکیل محترم خواها مخدوش می باشد. چرا که استدلال صحیح، معتبر و مستحکم دارای ۳ شرط اصلی ذیل می‌باشد:

۱) قطعیت و کلیت کبروی ۲) قطعي صغری ۳) استحصال نتیجه از کبروی و صغری.

بدون ایرادات شکلی:

اولا: ملک مورد ترافع دارای سابقه ثبتی به شماره پلاک ــــــــــــــــ می باشد. دعوی اثبات مالکیت در این فقره بر اساس رأی وحدت رویه ۶۷۲ دیوان عالی کشور منصرف از املاک دارای سابقه ثبتی است.

ثانيا: شخصی که موکل رقبه را به ایشان منتقل کرده است با هویت آقای ــــــــــــ طرف دعوی مورد نظر نمی باشد.

ثالثا: شخص منتقل اليه به عنوان معارض و ذینفع طرف دعوی لحاظ نشده است.

رابعا: طرح دعوی اثبات مالکیت با وجود نقض قرار اناطه ای که دعوی حاضر را تجویز نموده و همچنین سابقه ثبتی ملک فاقد توجیه قانونی می باشد. در نتیجه با اجازه حاصل از مبانی و اسباب موجهه که پیشتر بیان شد، نگارنده اعتقاد داشته که دعوی به نحو صحیح و قانونی به جریان نیفتاده است.

بنائاً به مراتب و معنونه در فوق

رسیدگی و در صورت عدم پذیرش ایرادات شکلی، در ماهیت اعطای فرصت مناسب جهت تقدیم دفاعیه ماهوی تحت استدعا است.

با تشکر و احترام فراوان

بیان نکاتی مهم پیرامون دعوای اثبات مالکیت ملک  

ضروری است تا هنگام تنظیم نمونه لایحه اثبات مالکیت نکات مهمی را مورد توجه قرار داد. این نکات در ادامه بیان شده اند:
طرح دعوای اثبات مالکیت ملک نسبت به املاک ثبت شده قابل استماع نمی باشد. در نتیجه می توان گفت طرح دعوای اثبات مالکیت نسبت به ملکی که دارای سند رسمی است، برخلاف قانون بوده و دادگاه می تواند قرار عدم استماع دعوا را صادر کند.
املاکی قابلیت طرح دعوای اثبات مالکیت را دارند که ثبت نشده و سند رسمی هم نداشته باشند.
لازم به ذکر است که وجود و ارائه مبایعه نامه و یا قرارداد برای اثبات مالکیت ملک، ضروری نمی‌باشد. چرا که امکان دارد مالکیت ملک راه های گوناگون از جمله انتقال قهری و از طریق ارث، به مالک منتقل شود.
مدعی اثبات مالکیت می تواند در مورد ملکی که ثبت نشده و در تصرف فرد دیگری است، دعوای اثبات مالکیت و خلع ید را به صورت همزمان مطرح کند.
در خصوص املاکی که دارای سابقه ثبتی هستند دولت تنها افرادی را مالک تلقی می کند که در دفاتر رسمی املاک ملک به نام آن ها ثبت شده باشد.
انتقال مالکیت املاکی که دارای سابقه ثبتی هستند، با انتقال رسمی ملک صورت گرفته و تنها تنفیذ و تایید قرارداد و اعلام صحت آن دال بر مالکیت نمی باشد؛ در نتیجه می توان گفت دعوی اثبات مالکیت در املاکی که سابقه ثبتی دارند با توجه به مقررات یاد شده قابل استماع نمی باشد.
دعوای وضع ید بر ملک مشاع، فرع بر اساس اثبات مالکیت می باشد. به همین دلیل چنانچه با فقدان سند رسمی رو به رو باشید، این دعوا فاقد قابلیت استماع می گردد.
چنانچه در فرضی که خواهانِ متقابل، مدعیِ فضولی بودنِ معامله خوانده تقابل با شخصِ ثالثی باشد، طرح دعوای اثبات مالکیت در تقابل با دعوای خلع ید، قابل استماع نیست چرا که امکان طرح دعوای متقابل علیه ثالث وجود ندارد.

در پایان به شما دوستان و همراهان گرامی توصیه می کنیم که همواره در مسیر امور قانونی و ملکی از مشاورین آگاه و کارکشته کمک بگیرید. موفقیت در این مسیر نیازمند حضور افرادی است که در این زمینه تجربه داشته و با دانستن جزئیات مربوط به این امور می توانند شما را در مسیری درست و قانونی یاری کنند. قدم گذاشتن به صورت تنها در راه امور قانونی و ملکی کاری است بس دشوار که حتی ممکن است سرآغاز شروع مشکلات و گره های جدید نیز برای شما باشد. لذا در آنچه گذشت به ارائه نمونه لایحه اثبات مالکیت برای شما پرداختیم تا با مطالعه و بررسی آن به آشنایی بیشتری در این زمینه دست پیدا کنید.

حق مالکیت به چه معناست؟

همواره یک تعریف کلی برای حق مالکیت در همه جا وجود دارد و آن بدین گونه است که:

حق مالکیت عبارت است از حقی که هر فردی از جامعه در رابطه با ملکی یا وسیله ای دارد؛ بنابراین آن شخص، در مورد ملک یا وسیله ی مورد نظر تصرف کامل داشته و در رابطه با آن هر قصدی داشته باشد با اختیار کامل می تواند انجام دهد. و اگر در این رابطه اختلافی بین افراد به وجود بیاید، ارائه ی لایحه اثبات مالکیت در یک مرجع قضایی، می تواند این مشکل را حل کند.

اشخاص صاحب ملک یا وسیله در انجام این امور اختیار تام وتمام دارند:

استفاده از ملک یا وسیله به هر شیوه ای که مدنظرش است

انتقال دادن آن ملک یا وسیله به شخص دیگر

بهره برداری به هر نحوی از ملک یا وسیله ی موردنظر

زمانی که شخصی صاحب ملک یا وسیله ای است در حقیقت رابطه ای رسمی و حقوقی بین این دو برقرار می شود؛ این فرد تمامی اختیارات مادی و معنوی دارایی خود را دارد و این حق مالکیت به طور دائم است.

در قانون اساسی کشور ایران، در رابطه با موضوع حق مالکیت بر اموال و دارایی ها، قوانین و مقرراتی وضع شده است که افراد جامعه باید این مقررات را رعایت کرده و به آنها احترام بگذارند.

قوانین مربوط به لایحه اثبات مالکیت

در قانون اساسی ما قوانینی برای لایحه اثبات مالکیت وجود دارد که این قوانین شامل مواد زیر می باشد:

ماده ۳۵ قانون مدنی

تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود

ماده ۳۷ قانون مدنی

اگر متصرف فعلی اقرار کند که ملک سابقاً مال مدعی بوده است در این صورت مشارالیه نمی‌تواند برای رد ادعای مالکیت شخص مزبور به تصرف خود استناد کند مگر اینکه ثابت کند ملک به ناقل صحیح  به او منتقل شده است.

ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک

همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم و ثبت شده و یا کسی که ملک مزبور به او منتقل شده باشد و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارث به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.

ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک

در نقاطی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی موجود باشد و وزارت عدلیه مقتضی بداند ثبت اسناد ذیل اجباری است کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع اموال غیر منقول ه که در دفتر املاک ثبت نشده است

ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی

دعاوی مربوط به اموال غیر منقول اعم از دعاوی مالکیت مزاحمت و ممانعت از حق تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن در دادگاهی اقامه می‌شود که مال غیر منقول در حوزه آن واقع شده باشد اگر چه خوانده در آن حوزه مقیم نباشد.

انواع مالکیت

مالکیت عین

در این نوع مالکیت شخص هم صاحب آن ملک و دارایی است و هم صاحب آن منافعی که از آن اموال و دارایی به دست می آید.

مالکیت منفعت

در این نوع مالکیت، شخص فقط می تواند از منافع آن دارایی ها بهره ببرد.

مالکیت معنوی

این نوع مالکیت، بیانگر حقی است که هیچ وسیله ی فیزیکی وجود نداشته و به مواردی چون حق ثبت اختراع اشاره دارد.

حق مالکیت دارای اوصافی است که عبارت است از:

در قانون مدنی مالکیت به سه گونه است:

حق مالکیت مطلق

 در ماده ۳۰ قانون مدنی ذکر شده است که:

هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد. 

انحصاری بودن مالکیت

هر دارایی و اموالی به صاحب آن مال تعلق دارد. و بنابراین وصف، هیچ  شخصی نمی تواند نسبت به هر مال و دارایی ادعای مالکیت کند.

دائمی بودن حق مالکیت

 حق مالکیت به صورت همیشگی می باشد.

نوشتن لایحه اثبات مالکیت

امروزه حق مالکیت به یکی از دعواهای بین افراد تبدیل شده و بسیاری از اشخاص به این منظور به دادگاه مراجعه کرده و خواهان اثبات مالکیت خود می باشند.

همانطور که اشاره شد بر طبق ماده های 22 و 48 که در بالا به طور کامل بیان کردیم، مالک کسی است که سندی از ملک و دارایی دارد؛ این سند باید به طور رسمی در دفترخانه به ثبت رسیده باشد. در برخی از موارد، شخصی به عنوان مالک شناخته می شود که املاک  طبق تنظیم قراردادی به او انتقال داده شده است.

گاهی میان کسانی که سند عادی و یا سند رسمی و ثبت شده در دفترخانه دارند، در مورد ملکی اختلافاتی پیش می آید که در این موارد، موضوع دعوای اثبات مالکیت و نوشتن لایحه اثبات مالکیت  به میان می آید.

اختلاف بر سر مالکیت ملکی و یا دارایی باعث بروز مشکلاتی می شود که با بیشتر شدن این اختلاف ها، نیاز است تا هر یک از طرف های دعوا، مدارک و مستنداتی را که مورد قبول مرجع رسیدگی می باشد، ارائه کنند.

تعدادی از این مدارک قابل استناد به شرح زیر می باشد:

هر سند معتبری که در دست باشد.

گواهی شاهدین

اماره تصرف

و با در دست داشتن این مدارک، طرفین دعوا می توانند ادعای خود را ثابت کنند.

برای برون رفت از این مشکلات و حل اختلافات، راه حلی جز اینکه طرفین دعوا به مراجع قضایی مراجعه کرده و مستندات خود را ارائه دهند، وجود ندارد.

در مورد آن دسته از پرونده هایی که نیاز به نوشتن لایحه اثبات مالکیت است، مدارکی مورد نیاز است؛ شخصی که شخصا اقدام به طرح دعوا می کند یا این کار را به وکیلی می سپارد، لازم و ضروری است که مدارک و مستنداتی را داشته باشد که این مدارک شامل این موارد می شود:

تصویر معتبر و مستند از سند یا قولنامه ملک

تصویر معتبر از رسید پرداخت پولی که انجام شده است

استماع گفته های شاهدین موضوع

درخواست استعلام در رابطه با موضوع پرونده

انجام دادن تحقیقات محلی

برای پیشبرد بهتر و سریعتر لایحه ی اثبات مالکیت، پیشنهاد می شود که با انتخاب وکیلی کارآمد و یا موسسه ای حقوقی که در کار خود توانایی لازم را دارد، مراحل به صورت قانونی طی شود تا نتیجه ی دلخواه در زمانی کوتاه حاصل گردد.

حق مالکیت به چه معناست؟

همواره یک تعریف کلی برای حق مالکیت در همه جا وجود دارد و آن بدین گونه است که:

حق مالکیت عبارت است از حقی که هر فردی از جامعه در رابطه با ملکی یا وسیله ای دارد؛ بنابراین آن شخص، در مورد ملک یا وسیله ی مورد نظر تصرف کامل داشته و در رابطه با آن هر قصدی داشته باشد با اختیار کامل می تواند انجام دهد. و اگر در این رابطه اختلافی بین افراد به وجود بیاید، ارائه ی لایحه اثبات مالکیت در یک مرجع قضایی، می تواند این مشکل را حل کند.

اشخاص صاحب ملک یا وسیله در انجام این امور اختیار تام وتمام دارند:

استفاده از ملک یا وسیله به هر شیوه ای که مدنظرش است

انتقال دادن آن ملک یا وسیله به شخص دیگر

بهره برداری به هر نحوی از ملک یا وسیله ی موردنظر

زمانی که شخصی صاحب ملک یا وسیله ای است در حقیقت رابطه ای رسمی و حقوقی بین این دو برقرار می شود؛ این فرد تمامی اختیارات مادی و معنوی دارایی خود را دارد و این حق مالکیت به طور دائم است.

در قانون اساسی کشور ایران، در رابطه با موضوع حق مالکیت بر اموال و دارایی ها، قوانین و مقرراتی وضع شده است که افراد جامعه باید این مقررات را رعایت کرده و به آنها احترام بگذارند.

قوانین مربوط به لایحه اثبات مالکیت

در قانون اساسی ما قوانینی برای لایحه اثبات مالکیت وجود دارد که این قوانین شامل مواد زیر می باشد:

ماده ۳۵ قانون مدنی

تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود

ماده ۳۷ قانون مدنی

اگر متصرف فعلی اقرار کند که ملک سابقاً مال مدعی بوده است در این صورت مشارالیه نمی‌تواند برای رد ادعای مالکیت شخص مزبور به تصرف خود استناد کند مگر اینکه ثابت کند ملک به ناقل صحیح  به او منتقل شده است.

ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک

همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم و ثبت شده و یا کسی که ملک مزبور به او منتقل شده باشد و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارث به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.

ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک

در نقاطی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی موجود باشد و وزارت عدلیه مقتضی بداند ثبت اسناد ذیل اجباری است کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع اموال غیر منقول ه که در دفتر املاک ثبت نشده است

ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی

دعاوی مربوط به اموال غیر منقول اعم از دعاوی مالکیت مزاحمت و ممانعت از حق تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن در دادگاهی اقامه می‌شود که مال غیر منقول در حوزه آن واقع شده باشد اگر چه خوانده در آن حوزه مقیم نباشد.

انواع مالکیت

مالکیت عین

در این نوع مالکیت شخص هم صاحب آن ملک و دارایی است و هم صاحب آن منافعی که از آن اموال و دارایی به دست می آید.

مالکیت منفعت

در این نوع مالکیت، شخص فقط می تواند از منافع آن دارایی ها بهره ببرد.

مالکیت معنوی

این نوع مالکیت، بیانگر حقی است که هیچ وسیله ی فیزیکی وجود نداشته و به مواردی چون حق ثبت اختراع اشاره دارد.

حق مالکیت دارای اوصافی است که عبارت است از:

در قانون مدنی مالکیت به سه گونه است:

حق مالکیت مطلق

 در ماده ۳۰ قانون مدنی ذکر شده است که:

هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد. 

انحصاری بودن مالکیت

هر دارایی و اموالی به صاحب آن مال تعلق دارد. و بنابراین وصف، هیچ  شخصی نمی تواند نسبت به هر مال و دارایی ادعای مالکیت کند.دائمی بودن حق مالکیت

 حق مالکیت به صورت همیشگی می باشد.

نوشتن لایحه اثبات مالکیت

امروزه حق مالکیت به یکی از دعواهای بین افراد تبدیل شده و بسیاری از اشخاص به این منظور به دادگاه مراجعه کرده و خواهان اثبات مالکیت خود می باشند.

همانطور که اشاره شد بر طبق ماده های 22 و 48 که در بالا به طور کامل بیان کردیم، مالک کسی است که سندی از ملک و دارایی دارد؛ این سند باید به طور رسمی در دفترخانه به ثبت رسیده باشد. در برخی از موارد، شخصی به عنوان مالک شناخته می شود که املاک  طبق تنظیم قراردادی به او انتقال داده شده است.

گاهی میان کسانی که سند عادی و یا سند رسمی و ثبت شده در دفترخانه دارند، در مورد ملکی اختلافاتی پیش می آید که در این موارد، موضوع دعوای اثبات مالکیت و نوشتن لایحه اثبات مالکیت  به میان می آید.

اختلاف بر سر مالکیت ملکی و یا دارایی باعث بروز مشکلاتی می شود که با بیشتر شدن این اختلاف ها، نیاز است تا هر یک از طرف های دعوا، مدارک و مستنداتی را که مورد قبول مرجع رسیدگی می باشد، ارائه کنند.

تعدادی از این مدارک قابل استناد به شرح زیر می باشد:

هر سند معتبری که در دست باشد.

گواهی شاهدین

اماره تصرف

و با در دست داشتن این مدارک، طرفین دعوا می توانند ادعای خود را ثابت کنند.

برای برون رفت از این مشکلات و حل اختلافات، راه حلی جز اینکه طرفین دعوا به مراجع قضایی مراجعه کرده و مستندات خود را ارائه دهند، وجود ندارد.

در مورد آن دسته از پرونده هایی که نیاز به نوشتن لایحه اثبات مالکیت است، مدارکی مورد نیاز است؛ شخصی که شخصا اقدام به طرح دعوا می کند یا این کار را به وکیلی می سپارد، لازم و ضروری است که مدارک و مستنداتی را داشته باشد که این مدارک شامل این موارد می شود:

تصویر معتبر و مستند از سند یا قولنامه ملک

تصویر معتبر از رسید پرداخت پولی که انجام شده است

استماع گفته های شاهدین موضوع

درخواست استعلام در رابطه با موضوع پرونده

انجام دادن تحقیقات محلی

برای پیشبرد بهتر و سریعتر لایحه ی اثبات مالکیت، پیشنهاد می شود که با انتخاب وکیلی کارآمد و یا موسسه ای حقوقی که در کار خود توانایی لازم را دارد، مراحل به صورت قانونی طی شود تا نتیجه ی دلخواه در زمانی کوتاه حاصل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×