لایحه برای تغییر اسم کوچک

نوشتن لایحه برای تغییر اسم (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک

نوشتن لایحه برای تغییر اسم

اولین کاری که پدر و مادر باید برای فرزند خود انجام دهند، انتخاب نامی نیکو و برازنده برای نوزاد است. پس از اینکه پدر و مادر برای نوزاد خود نامی را انتخاب کردند و آن نام در شناسنامه فرد ثبت شد، در صورتی که فرد علاقه ای به نام کوچک خود نداشته باشد،  ثبت احوال فقط تحت شرایط خاصی می تواند به درخواست فرد برای تغییر نام موافقت کند. دلیلی که فرد برای ثبت احوال و درج در لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک ارائه می دهد، باید کاملاً منطقی و موجه  باشد. دلایلی مانند اختلاف یا تغییر فرهنگ جامعه یا پیدا کردن معنای مذموم بعد از نامگذاری فرد، می‌تواند دلیل موجهی باشد. اما اگر فرد تصمیم به تغییر نام خود گرفت، اما دلیل موجهی نداشت، (مثلاً تغییر اسم مذهبی یا اسم عادی و متعارف خود را خواستار شد)، عمدتاً اداره ثبت احوال موافقت نمی کند و در این حالت است که معمولاً متقاضی تغییر نام، مجبور می‌شود که به دادگاه‌های حقوقی مراجعه کند و به طرفیت ثبت احوال، برای تغییر نام، دادخواست بدهد.

روند بررسی لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک

اگر کسی متقاضی تغییر اسامی مذهبی خود باشد، عمدتاً ثبت احوال موافقت نخواهد کرد. از این رو، فرد به دادگاه حقوقی مراجعه می کند.  نکته ای که فرد متقاضی برای تغییر نام باید بداند این است ک عموماً دادگاه ها هم به شدت در مقابل تغییر اسامی مذهبی و لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک مقاومت می‌کنند. اما به هر حال شما می‌توانید را برای تغییر نام خود اقدام کنید و دادخواست و لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک تنظیم کنید. استفاده کردن از یک وکیل با تجربه در خصوص اصلاح شناسنامه و تدوین لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک ، عمدتاً توصیه می شود.

نکته‌ای که برای لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک مهم است این است که باید شرح دعوای تغییر نام، کاملاً قابل قبول باشد. منظور از قابل قبول بودن، داشتن یک دلیل محکمه پسند باشد.( مثلاً در متن آن ذکر شود که متقاضی،  به واسطه داشتن نام دوم خود دچار دوگانگی شده است).

اما ذکر چند نکته مهم است و آن هم اینکه انتخاب نام برای تغییر نام، با اعلام کننده آن است و برای نامگذاری عمدتاً باید یک نام ساده یا مرکب که عرفاً یک نام محسوب می  شود، انتخاب شود.  واضح است هم سازمان ثبت احوال و هم دادگاه، هر نامی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی بشود و القاب و عناوین زننده و مستهجن یا نامناسب  را به همراه داشته باشد را،  قبول نخواهند کرد و تشخیص این نام‌های ممنوع نیز با شورای عالی ثبت احوال است.

رأی وحدت رویه در خصوص لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک

از سال ۶۲ و با رای وحدت رویه ای که در این سال تعیین شد ( و در حال حاضر نیز رویه فعلی دادگاه ها محسوب میشود)، تغییر اسم کوچک در صلاحیت محاکم دادگاه های حقوقی است. روند رسیدگی هم به این گونه است که باید کسی که خواستار تغییر نام خود است، با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و همه مدارک هویتی خود، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برود و دادخواست خود را در خصوص لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک تنظیم کند.علاوه بر مدارکی که در بالا ذکر شد، ممکن است متقاضی،  برای این کار نیاز به استشهادیه نیز داشته باشد. استشهادیه که توسط حداقل دو نفر امضا شده باشد. حتی  ممکن است دادگاه برای بررسی پرونده نیاز به شاهد هم داشته باشد. دادگاه، اگر نیاز به شاهد داشته باشد، حتماً به خواهان و فرد متقاضی،  اطلاع رسانی خواهد کرد. همواره یک وکیل خوب و با تجربه می‌توانند با دانایی و توان خود، روند رسیدگی به این موضوع را تسهیل کند.

نکات مهم در هنگام تدوین لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک

 نکته مهم این است که تغییر نام مذهبی به یک نام مذهبی دیگر امکان‌پذیر شده و شرط آن هم این است که نام منتخب دوم از نام منتخب اول بیشتر باشد. منظور از بیشتر بودنف همان  عرف بودن  و استفاده افراد بیشتر از آن است.

همانطور که در بالا اشاره شد، تغییر نام های نامتعارف و ممنوع، مانند  (قلی، چنگیز و…) و همچنین اصلاح نام هایی که با جنسیت افراد مناسب نیست (مانند حشمت یا عزت برای زن)، در اختیار هیات حل اختلاف ثبت احوال است و عمدتا نیازی نیست که برای این موضوع، به دادگاه ها درخواست  شود. بلکه با توجه به مسائل عرفی مشخص است که دادگاه های حقوقی هم با اسامی نامتعارف موافقت نخواهند کرد. در مورد تغییر نام خانوادگی، سازمان ثبت احوال کشور بنا بر ماده ۴ قانون ثبت احوال تصمیم گیری خواهد کرد.

پس مهمترین نکته این است که شما برای تغییر نام خود، باید دلیلی موجه و منطقی داشته باشید تا در صورتی که اگر ثبت احوال با شما موافقت نکرد، دادگاه حقوقی موافقت خود را ابراز کند.

 مثلاً می‌توان یکی از دلایل را مسائلی ذکر کرد که در منطقه زندگی شما جاری است. (مثلا  فرد متقاضی تغییر نام در لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک اشاره می کند که،  در محیط خانواده  و در نزد فامیل و آشنایان، با نام دوم خطاب می شود و  به همین نام مشهور است و نام مندرج در شناسنامه، نامی ناآشنا و غیر معقول است و فرد با ان انس ندارد و داشتن دو نام مختلف، موجب ایجاد مشکلات روحی و اجتماعی برای فرد شده است). می‌توانید این  دلایل را به صورت مفصل در دادخواست و لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک خود ارائه کنید.

همانطور که می دانید هر کس پس از رسیدن به سن رشد می تواند برای تغییر نام کوچک خود اقدام کند. در کل می توان گفت داشتن چند  نام و مخاطب قرار گرفتن آن در بین افراد جامعه ، وضعیت اجتماعی فرد را دچار مشکل می‌کند. پس دادگاه ها برای این که موجبات عسر و حرج در زندگی فرد نشود و برای جلوگیری از هر گونه مشکل روحی و روانی برای فرد، عمدتا با تغییر نام کوچک (البته با دلایلی متقن) موافقت می‌کنند.

البته نکته مهم این است که رویه واحدی معمولاً در خصوص تغییر نام در دادگاه های حقوقی وجود ندارد و عمدتاً سلیقه و رویه قضات موثر است. بنابراین بهتر است که حتماً قبل از اینکه پرونده ای را به شعبه ارجاع دهید، حتماً با وکلای دادگستری که تجربه و شناخت خوبی از قوانین دارند مشورت بگیرید.موسسه ما آماده است تا با استفاده از بهترین مشاورین حقوقی و وکلای مجرب، تمام موضوعات مختلف درباره تدوین لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک را در اختیار شما قرار دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×