لایحه برای مستثنیات دین

نوشتن لایحه برای مستثنیات دین (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای مستثنیات دین

نوشتن لایحه برای مستثنیات دین

لایحه برای مستثنیات دین چیست؟

برای آشنایی بیشتر با لایحه برای مستثنیات دین، بهتر است ابتدا درمورد مستثنیات دین اطلاعات و آگاهی لازم و کافی را کسب کنیم. همچنین لازم به اشاره می باشد که در مورد واژه لایحه و نکات مهم چگونگی نوشتن آن مطالبی بیان شود تا به طور کامل و بسیار دقیق با مفهوم این طرح قانونی و قضایی یعنی لایحه برای مستثنیات دین آشنا شویم.

لایحه چیست؟

مطمئنا تا به حال واژه لایحه را شنیده اید هر چند که شاید با معنا و مفهوم دقیق و چگونگی نوشتن یا تنظیم آن آشنا نباشید. از نظر معنا این لغت یعنی درخواست مکتوب شده، اما لایحه با توجه به این که از جایگاه مختلفی برخوردار است و با توجه به همین موضوع در قانون کاربرد اساسی پیدا می کند. نکته مهم درباره لایحه این است که موضوعی که در زمینه انواع لایحه مشترک است درباره ارزش و اهمیت آن برای قانون گذاری است. پس متوجه شدیم که مفهوم لایحه و دلیل نوشتن آن در واقع همان پیشنهادی است که از جانب مجلس قانون گذاری به دولت ارائه می شود تا در مورد آن رسیدگی شده و در صورت امکان تصویب و قابل اجراشود به تمامی این فرایند لایحه گفته می شود.

 نوشتن لایحه برای طرح درخواست قضایی

بهتر است برای رسیدن به چگونگی نوشتن لایحه برای مستثنیات دین، درباره این موضوع که چرا در دعاوی قانونی نیاز به نوشته شدن درخواست در مراجع قضایی می باشد؟ نیز مطالعه ای داشته باشیم. به دلیل دخالت عوامل مختلف در بیان شفاهی مطالب لازم، که باید در مراجع قضایی بیان شوند و ممکن است همین عوامل باعث ایجاد مشکل در چگونگی بیان کردن درخواست شما نزد قانون گذار شوند و برای این که درخواست شما از اعتبار بیشتری نزد قاضی برخوردار باشد بهتر است تا لایحه ای به عنوان اظهار نامه کتبی ارائه دهید.

مستثنیات دین چیست؟

برای متوجه شدن این طرح از قانون منظور لایحه برای مستثنیات دین، لازم می باشد تا درباره مستثنیات دین به تعریف و نکاتی با اهمیت توجه شود. به دلیل حکمی که از طرف دادگاه قطعی شده  و از این بابت شخصی که محکوم به پرداخت کردن وجهی به دلایل مختلف در حق شخص دیگری است باید البته منظور از باید مکلف می باشد در ظرف 10 روز از هنگامی که این ابلاغیه از طرف دادگاه به صورت قطعی حکم داده شده است، حتما وجهی را فرد بدهکار ( وجه معلوم ) به شخصی که دادگاه به نفع او حکم صادر کرده است بپردازد و اگر برخلاف حکم عمل شود ماموران اجرایی دادگاه طبق مفاد تعیین شده می توانند اقدام به توقیف و همچنین فروش اموال شخص محکوم شده کرده و بدین ترتیب مبلغ بدهی او را پرداخت کنند. لازم به ذکر است که تمامی اموال او نمی تواند قابل توقیف و فروش باشد.

مرجع تشخیص تناسب عرفی مستثنیات دین

در مورد این که کدام قسم از اموال می تواند در شمار مستثنیات دین باشد یا خیر را دادگاه اجرای حکم که در واقع مرجع تشخیص مربوط به این امور می باشد حکم می دهد.

همچنین مرجع تشخیص است که درباره اموال معرفی شده شخص بدهکار که آیا آن مال و دارایی متناسب با شئون عرفی فرد به عنوان محکوم علیه می باشد یا خیر را باز نیز برعهده دادگاه صادر کننده که حکم قطعی را خواهد داد است.

اگر اموال توقیف شده که مورد نیاز و احتیاج شخص بدهکار باشد اما بیشتر از شئون متعارف او باشد و چنانچه قابل تجزیه نباشد در این صورت آن اموال فروخته خواهد شد و مقداری از مبلغ آن مال فروخته شده برای تهیه مالی که متناسب با شئون عرفی باشد به وی داده خواهد شد و بقیه اموال توقیف خواهد شد. تمامی تصمیمات گرفته شده توسط دادگاه نیز قابل اعتراض نخواهد بود.

نگاهی به موارد مستثنیات دین

با توجه به قانون جدید، چگونگی و نحوه محکومیت های مالی در واقع مستثنیات دین یا همان میزان حق توقیف اموال عبارتند از:

-1 اگر منزل مسکونی که به صورت عرفی در حالت اعسار محکوم علیه می باشد. یعنی کسی که پرداخت کننده است اگر مشروط بر اثبات کردن این مسئله است که توانایی پرداخت همه بدهی را به صورت یک جا ندارد. به عنوان مثال اگر شخصی ملکی را داشته باشد با توجه به مفاد لایحه برای مستثنیات دین، شخص توقیف کننده اموال، بعد از فروش آن ملک باید قسمتی از مبلغ به محکوم علیه داده شود تا ملکی را برای خانواده اش خریداری یا اجاره نماید در واقع ارزش ریالی ملک با بدهی تناسب داده شود. لازم به یادآوری است که شخص مدیون مستاجر باشد و وجهی را نزد صاحب خانه داشته باشد شخص طلبکار نمی تواند به عنوان مستثنیات دین آن پول را توقیف کند.

-2 اسباب و اثاث مورد نیاز و ضروری محکوم علیه و کسانی که تحت تکفل او می باشند. مطمئنا خانه یا مسکن بدون اثاثیه دشواری هایی را برای زندگی کردن به همراه خواهد داشت. در واقع اسباب و اثاثیه ضروری و اولیه زندگی مانند اجاق گاز، یخچال، تلویزیون و همچنین وسایل دیگر آشپزخانه و … جز اموال توقیفی یا مستثنیات می باشند و به کمک قاضی اجرای حکم یا به وسیله مرجع توقیف کننده تعیین می شود.               

-3 نیاز های مربوط به خوراک و مواد غذایی شخص بدهکار نیز جزو لایحه برای مستثنیات دین به حساب می آیند. برای مثال ذخیره یک تن برنج یا گندم بسیار بزرگ تر از آذوقه معمولی به حساب می آید پس می تواند جزو مازاد توقیف محسوب شود. حتی در مورد دام و طیور شخص روستایی به عنوان محکوم علیه نیز که جزو آذوقه به حساب می آید پس می تواند از مستثنیات دین محسوب شود.

-4 یکی دیگر از مواردی که مربوط به لایحه برای مستثنیات دین می باشد در حوزه ابزار و کتب یا تحقیقات علمی برای افراد اهل علم و تحقیق است. به بیان ساده تر مستثنیات دین شامل کتب و ابزارهای علمی و تحقیقاتی نیز هست و قانون و قاضی اجازه نمی دهد که تمامی کتاب ها و حتی لب تاپ را به عنوان ابزار تحقیقاتی به جای طلب توقیف کنند.

-5 از دیگر موارد که در محدوده لایحه برای مستثنیات دین به حساب می آید تلفن است که هر دو تلفن را شامل می شود هم همراه و هم خط ثابت، البته اگر خط همراه او رند باشد از ارزش و قیمت بالایی برخوردار می شود و به همین دلیل امکان توقیف آن وجود دارد.

-6 خودروی شخصی از دیگر مواردی است که شخص طلبکار می تواند آن را توقیف کند. توجه داشته باشید که اگر آن خودرو فقط و صرفا برای استفاده شخصی فرد بدهکار باشد دیگر جزو مستثنیات دین محسوب نمی شود و شخص بدهکار می تواند آن را توقیف کند.

-7 باید در مورد وسایل و ابزارهای ساده کشاورزی هم گفت که نمی توانند توقیف شوند و جزو لایحه برای مستثنیات دین می باشند.

2 نکته مهم در قانون و احکام اجرایی

-1 نکته ای مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد درباره توقیف اموال شخص فوت شده است. به این صورت می باشد که چنانچه برخی از دارایی و اموال شخص بدهکار مشمول مستثنیات دین شود اما او فوت کرده باشد لایحه برای مستثنیات دین نیز در این باره شامل حال او نمی شود. و این لایحه فقط در زمان حیات افراد جاری است.

-2 طبق قانون اجرایی احکام مدنی، در مورد حقوق کارمندان نهادهای مختلف دولتی که چنانچه صاحب همسر و فرزند باشند فقط یک چهارم از حقوق شخص بدهکار توقیف می شود در صورتی که همسر نداشته باشد تنها یک سوم حقوق ایشان توقیف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×