نوشتن لایحه توسط وکیل

نوشتن لایحه توسط وکیل (6)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نوشتن لایحه توسط وکیل

آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که برای پیگیری پرونده های حقوقی خود به یک فرد متخصص مراجعه کنید و از او کمک بگیرید و از مزایای نوشتن لایحه توسط وکیل استفاده کنید؟ یکی از اصلی ترین و اساسی ترین چالش هایی که امروزه بیشتر افرادی که به دادگاه ها و محاکم قضایی مراجعه می کنند آن است که باید برای دفاع از احقاق حقوق خود یا اقامه دعوی و… لایحه ارائه دهند.

مسلما نوشتن لایحه ، کار راحتی نمی باشد و دارای شرایط و چارچوب قانونی خاصی می باشد، به همین دلیل نیز بهتر است تا حتما این کار تخصصی را به کسی واگذار کنیم که در این زمینه دارای تجربه و مهارت کافی می باشد. فراموش نکنید که متن لایحه و نوع نگارش آن با تصمیم قاضی برای صدور رای نهایی ارتباط مستقیمی دارد و همین موضوع باعث می شود تا اهمیت لایحه نویسی در جریان پرونده دو چندان شود.

 شاید در ظاهر بسیاری از افراد با خود فکر کنند که لایحه نویسی کار راحتی است و جز کارهای سخت محسوب نمی شود اما وقتی که این افراد در جریان دادرسی پرونده های مختلف قرار گیرند، متوجه این موضوع می شوند که نوشتن یک لایحه جامع و کامل، طبق قواعد اصولی کار بسیار سختی است و تنها کسی میتواند آن را انجام دهد که در این زمینه دارای مهارت باشد و دانش حقوقی لازم را برای نگارش متن لایحه داشته باشد. تنظیم لایحه توسط وکیل از بوجود آمدن بسیاری از مشکلات اساسی جلوگیری می کند و این امکان را برای افراد بوجود می آورد که درصد موفقیت آنها در جریان پرونده بیشتر شود.

در تعریف قانونی موضوع نوشتن لایحه می توان به متن قانون آیین دادرسی مدنی کشورمان استناد کنیم، بر اساس این ماده قانونی،  نوشتن لایحه هم از خواهان یک دعوا قابل تنظیم است و هم از خوانده یک دعوا (طرف مقابل دعوا که نسبت به او ادعایی مطرح می شود) و همچنین اصولا الزامی به نوشتن آن وجود ندارد و می توانند تمامی اظهارات خود را شفاهی نزد قاضی رسیدگی کننده مطرح نمایند. نوشتن لایحه توسط وکیل یکی از تخصصی ترین کارهایی است که باید به آن توجه داشت. لوایح در حقیقت برای دفاع از حقوق افراد تالیف می شوند و به همین دلیل نیز نمیتوان آن را نادیده گرفت.

تنظیم لایحه توسط وکیل

وقتی که در مورد تخصصی بودن موضوع نوشتن لایحه توسط وکیل صحبت می کنیم، ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال اساسی و مهم پیش اید که اقدامات تخصصی وکیل برای نوشتن لایحه چه می باشد و چه موضوعی باعث می شود تا لایحه ای که توسط یک وکیل نوشته می شود دارای ارز قانونی و اعتبار باشد؟ برای پاسخ به این سوال به چند مورد از اقداماتی که وکیل برای نوشتن لایحه از انها استفاده میکند، اشاره میکنیم:

در مرحله ی اول وکیل معمولا پرونده ی مربوطه را به طور کامل مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد تا از جریان دادرسی پرونده و مراحل آن اطلاع پیدا کند. توجه داشته باشید که یک وکیل حرفه ای معمولا از مهم ترین نکات پرونده نت برداری میکند تا در هنگام نگارش لایحه از آنها استفاده کند.

اگر وکیل طرف خواهان یا خوانده پرونده باشد معمولا اظهارات کلی موکل خود را با متن لایحه تطبیق می دهد تا هیچگونه تضاد و تعارضی در آن دیده نشود.

در مواردی که در پرونده از دلای استنباطی همچون شهادت شهود استفاده شده باشد، وکیل وظیفه دارد تا این اظهارات و شهادت ها را در صورت مفید بودن در لایحه ی خود استفاده کند.

لایحه باید کاملا خوانا نوشته شود و هیچگونه تضاد و تعارضی د رمتن ان وجود نداشته باشد تا در تصمیم گیری قاضی پرونده موثر واقع شود.

وکیل متخصص نوشتن لایحه به خوبی بر این موضوع آگاهی دارد که باید از استدلالات و استنبط هایی در متن لایحه استفاده کند که کاملا محکمه پسند و مستند به مفاد قانون باشد. در غیر این صورت لایحه هیچگونه اعتبار قانونی نخواهد داشت.

نوشتن لایحه توسط وکیل این امکان را برای تمامی افراد بوجود می آورد تا روند طی شدن مراحل دادرسی پرونده آنها با سرعت بیشتری انجام شود و حقوق آنها مورد تضییع واقع نگردد.

معمولا وکلای متخصص و باتجربه، متن لایحه را کاملا خوانا و روان تالیف میکنند، به گونه ای که جای هیچگونه شک و شبهه ای باقی نمی ماند.

نوشتن لایحه توسط وکیل این موضوع را در پی دارد که به خواسته های خواهان و ابطال نمودن هزینه دادرسی کاملا توجه می شود. فراموش نکنید که هرگونه بی دقتی و بی توجهی در چنین مواردی باعث بوجود آمدن مشکلی به نام اطاله دادرسی می شود، بنابراین وکیل باید به این مبحث کاملا توجه داشته باشد.

 وکیل برای تنظیم لایحه

امروزه نوشتن لایحه توسط وکیل به یکی از رایج ترین مسائلی تبدیل شده است که عموم مردم با ان روبرو هستند. به همین  خاطر نیز به چند نمونه از رایج ترین مصادیق نوشتن لایحه توسط وکیل اشاره میکنیم تا آشنایی کلی با آنها پیدا کنیم:

لایحه دادخواست استرداد: در برخی از پرونده های کیفری این موضوع دیده می شود که شاکی به دلایل خاصی از شکایت نسبت به شخصی که از آن شاکی ست منصرف می شود. بنابراین برای انصراف از شکایت خود نسبت به این شخص باید حتما لایحه ای را ارائه دهد تا مورد قبول محاکم قضایی قرار گیرد. در چنین شرایطی شاکی  باید اقدام به نوشتن لایحه دادخواست استرداد کند. نوشتن لایحه توسط وکیل صورت می گیرد و هدف آن نیز انصراف از شکایت می باشد.

لایحه معرفی داور و قبولی داوری در دعاوی طلاق: معمولا در بسیاری از پرونده های طلاق و دعاوی خانوادگی دادگاه حکم می دهد تا زوجین اقدام به معرفی داور کنند. در چنین مواردی معمولا هر یک از زوجین باید به صورت جداگانه برای معرفی داور اقدام کنند و در نهایت نیز باید با ارائه لایحه، قبولی داوری و معرفی شخص مورد نظر خود به عنوان داور را به دادگاه اعلام نمایند. در صورتی که  نوشتن لایحه توسط وکیل صورت گیرد به صورت کاملا حرفه ای انجام میشود و تمامی مشخصات داوران نیز ضمیمیه لایحه و پرونده می گردد.

لایحه پرداختی هزینه کارشناسی: همانطور که می دانید در جریان بسیاری از پرونده ها و تحقیقات قانونی، معمولا از نظرات یک کارشناس متخصص برای تکمیل اطلاعات پرونده استفاده می شود. در صورتی که پرداخت هینه چنین کارشناسانی بر عهده طرفین دعوا باشد، انان باید فیش پرداختی خود را به همراه لایحه تحویل دادگاه دهند.

لایحه برای صدور قرار تامین خواسته: معمولا در جریانات پرونده های کیفری و در مواردی که پرونده در مرحله رسیدگی در دادسرا قرار می گیرد، ممکن است ضرر و زیان های مادی و خسارت هایی مادی به فرد شاکی وارد شود که در چنین مواردی شاکی این اختیار قانونی را دارد که برای احقاق حقوق خود و جبران این خسارت ها، تقاضای صدور تامین خواسته را به دادیار و یا بازپرس پرونده در قالب لایحه قانونی ارائه دهد. نوشتن لایحه توسط وکیل در چنین مواردی بسیار کارآمد محسوب میشود.

لایحه الزام به تمکین: در مواردی که معمولا اختلاف زناشویی میان زوجین پیش می آید، بسیار دیده می شود که زوجه اقدام به ترک مسکنی که شوهرش برای او تهیه کرده است می نماید، در چنین مواردی در اصطلاح حقوقی گفته میشود که زن اقدام به عدم تمکین از شوهر خود کرده است. در قانون کشور ما عدم تمکین دارای نتایج منفی همچون عدم پرداخت نفقه توسط شوهر را به همراه دارد. برای انکه شوهر بتوان برای عدم پرداخت نفقه اقدام نماید باید حتما در ابتدا با استفاده از مزایای نوشتن لایحه توسط وکیل، برای تهیه لایحه ی الزام به تمکین اقدام کند.

لایحه عزل وکیل: بر اساس قانون کشور ما، عقد وکالت جز آن دسته از مواردی محسوب می شود که طرفین آن می توانند در هر زمانی که می خواهند برای فسخ آن اقدام کنند. بنابراین در هر زمانی که موکل دیگر تمایل به همکاری با وکیل خود را نداشته باشد میتواند با تنظیم لایحه ای، عزل او از مقام وکالت در پرونده ی خود را اعلام نماید. در نتیجه این لایحه ضمیمه پرونده او می شود و به وکیل مربوطه نیز در قالب ابلاغیه اعلام میگردد.

لایحه اخذ مبلغ چک: شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که موعد مبلغ چکتان فرا برسد اما صادر کننده مبلغ ان یا ظهرنویس نتواند آن را پرداخت کند یا به طور ارادی از پرداخت آن ممانعت کند. در چنین مواردی نوشتن لایحه توسط وکیل با هدف اخذ مبلغ چک انجام میشود.

وکیل متخصص نوشتن لایحه

اگر برای شما نیز تاکنون پیش آمده باشد که برای اقامه دعوی به دادگاه ها و محاکم قضایی مراجعه کرده باشید، مسلما این سوال برایتان پیش آمده است که در اولین قدم برای آغاز جریان دادرسی پرونده خود باید چه کنید؟ در چنین مواردی مسلما ممکن است شنیده باشید که باید در اتدا دادخواست، لایحه و شکواییه ارائه دهید، اما فرق میان این موارد چه می باشد؟ باید کدام یک از آنها را انتخاب کنیم؟

پاسخ به این سوال برای آغاز یک پرونده حقوقی و یا کیفری بسیار مهم است و افراد باید قبل از هرگونه اقدام قانونی، اطلاعات خود را در رابطه با این موضوعات تکمیل کنند. در ابتدا بهتر است با تعاریف قانونی هر یک از این موارد آشنا شویم و سپس کارکرد های آنها در پرونده های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

دادخواست به متنی گفته میشود که دارای ویژگی تنظیمی بودن است؛ به بیانی بهتر باید گفت که برای تهیه ی دادخواست باید بر اساس نیاز پرونده و اطلاعات آن اقدام به تنظیم متنی قانونی کرد که در آن از مستندات قانونی کمک گرفته شده است و این متن باید به گونه ای تنظیم شود که علیه اشخاص  حقیقی و حقوقی در محاکم قانونی مورد استفاده قرار گیرد.

لایحه در حالت کلی به متنی حقوقی گفته می شود که در آن از مستندات قانون نیز استفاده میشود و هر دو طرف یک دعوا از آن می توانند استفاده کنند تا حقوق آنها مورد تضییع واقع نگردد. در مقایسه اصطلاح حقوقی دادخواست و لایحه باید گفت که دادخواست معمولا در پرونده های حقوقی برای آغاز روند دادرسی توسط فرد خواهان ارائه میگردد اما لایحه متن قانونی می باشد که خوانده و فرد متهم نیز می تواند از آن برای اثبات بی گناهی و دفاع از حقوق خود استفاده کند. لایحه نویسی مسئله ای نمی باشد که تنها مربوط به پرونده های حقوقی باشد، از این سند قانونی در پرونده های کیفری نیز استفاده می شود.

 وکیل برای نوشتن لایحه

از آنجایی که مهمترین مزیت یک لایحه دفاع از حقوق افراد می باشد، اهمیت نگارش صحیح آن در روند دادرسی پرونده ها بسیار اهمیت دارد. هرگونه کوتاهی و خطا در شیوه نگارش لایحه باعث می شود تا حقوق افراد مورد تضییع واقع گردد و انها متحمل خسارت های سنگینی شوند. در برخی از موارد ممکن است این خسارت ها مادی باشند و در برخی مواقع نیز جانی هستند و به همین خاطر نیز به تمامی افراد توصیه می گردد که از مزایای نوشتن لایحه توسط وکیل متخصص استفاده کنند تا دچار خسارت های مادی و معنوی نشوند و حقوق آنها در جریان پرونده های مختلف مورد تضییع واقع نشود.

معمولا افرادی که قصد شکایت حقوقی دارند باید از اوراق چاپی که دادگاه به آنها ارائه می دهد، برای نگارش دادخواست استفاده کنند. بنابراین باید گفت که بیان ادعا  در پرونده های حقوقی نیازمند ارائه دادخواست می باشد. 

شکواییه متنی است که برای آغاز دادرسی پرونده های کیفری از آن استفاده می شود. کسانی که قصد شکایت علیه فردی دیگر را دارند باید با تنظیم شکوائیه، شکایت خود را آغاز کنند. شکواییه یا همان شکایت نامه متنی است که معمولا باید در ابتدا به دادسرا و کلانتری ارائه گردد.

مواردی که باید در متن شکواییه به انها اشاره شود:

 بر اساس ماده 68 قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی یا مدعی خصوصی می تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. در شکوائیه موارد زیر باید قید شود:

الف – نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کد پستی شاکی

موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم

ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی

ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان

مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان

نکاتی که باید در مورد شکوائیه و پرونده های کیفری بدانید.

قوه قضائیه مکلف است اوراق متحد الشکل مشتمل بر موارد فوق را تهیه کند و در اختیار مراجعان قرار دهد تا در تنظیم شکوائیه مورد استفاده قرار گیرد. عدم استفاده از اوراق مزبور مانع استماع شکایت نیست.

دادستان مکلف است شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول کند. شکایت شفاهی در صورتمجلس قید و به امضاء یا اثر انگشت شاکی می رسد. هرگاه شاکی سواد نداشته باشد، مراتب در صورتمجلس قید و انطباق شکایت با مندرجات صورتمجلس تصدیق می‏ شود.

در مواردی که تعقیب کیفری، منوط به شکایت شاکی است و بزه‏ دیده، محجور می باشد و ولی یا قیم نداشته یا به آنان دسترسی ندارد و نصب قیم نیز موجب فوت وقت یا توجه ضرر به محجور شود، تا حضور و مداخله ولی یا قیم یا نصب قیم و همچنین در صورتی که ولی یا قیم خود مرتکب جرم شده یا مداخله در آن داشته باشد، دادستان شخصی را به عنوان قیم موقت تعیین و یا خود امر کیفری را تعقیب می کند و اقدامات ضروری را برای حفظ و جمع آوری ادله جرم و جلوگیری از فرار متهم به عمل می آورد. این حکم در مواردی که بزه‏ دیده، ولی و یا قیم او به عللی از قبیل بیهوشی قادر به شکایت نباشد نیز جاری است.

در مواردی که تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی است، اگر بزه‏ دیده طفل یا مجنون باشد و ولی قهری یا سرپرست قانونی او با وجود مصلحت مولّی علیه اقدام به شکایت نکند، دادستان موضوع را تعقیب می کند. همچنین در مورد بزه‏ دیدگانی که به عللی از قبیل معلولیت جسمی یا ذهنی یا کهولت سن، ناتوان از اقامه دعوی هستند، دادستان موضوع را با جلب موافقت آنان تعقیب می کند. در این صورت، در خصوص افراد محجور، موقوف شدن تعقیب یا اجرای حکم نیز منوط به موافقت دادستان است.

دادستان پیش از آنکه تحقیق در جرمی را از بازپرس بخواهد یا جریان تحقیقات را به طور کلی به بازپرس واگذار کند، می تواند اجرای برخی تحقیقات و اقدامات لازم را از بازپرس تقاضا کند. در این صورت، بازپرس مکلف است فقط تحقیق یا اقدام مورد تقاضای دادستان را انجام دهد و نتیجه را نزد وی ارسال کند.

نظارت بر تحقیقات بر عهده دادستانی است که تحقیقات در حوزه او به عمل می‏ آید، هر چند راجع به امری باشد که خارج از آن حوزه اتفاق افتاده است.

ضرورت نگارش لایحه دفاعیه در جریان پرونده های کیفری

همانطور که اشاره کردیم، نوشتن لایحه توسط وکیل جز مواردی می باشد که هم در پرونده های حقوقی و هم در پرونده های کیفری کاربرد دارد، با توجه به قانون آیین دادرسی کیفری کشورمان به چند مورد از اساسی ترین مواردی که در جریانات امور کیفری از نوشتن لایحه توسط وکیل با هدف دفاع از متهم استفاده میشود، اشاره میکنیم تا اهمیت این موضوع را رد چنین پرونده هایی درک کنید:

در مواردی که به متهم دسترسی نبوده و یا به علت شناخته نشدن در محل اقامت احضار و جلبش مقدور نباشد وقت رسیدگی با ذکر‌نوع اتهام (‌در صورت مصلحت و عدم وجود منع شرعی) در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا محلی برای یک نوبت درج می‌شود. تاریخ انتشار آگهی‌تا روز محاکمه نباید کمتر از یک ماه باشد. در صورت عدم حضور متهم در وقت مقرر و یا عدم ارسال لایحه دفاعیه و یا عدم معرفی وکیل، دادگاه در‌حقوق الناس و حقوق عمومی به صورت غیابی اقدام به رسیدگی نموده و رای مقتضی صادر می‌نماید. رای صادره پس از ابلاغ ظرف ده روز قابل وا‌خواهی درهمان دادگاه می‌باشد. در حقوق‌الله رسیدگی غیابی جایز نیست، دادگاه در صورت ظن قوی بر وقوع جرم تا دستیابی به متهم، پرونده را مفتوح‌می‌گذارد.

در کلیه جرائم مربوط به حقوق‌الناس و نظم عمومی که جنبه حق‌اللهی ندارند هرگاه متهم یا وکیل او در هیچ یک از جلسات دادگاه‌حاضر نشده و یا لایحه نفرستاده باشند دادگاه رای غیابی صادر می‌نماید، این رای پس از ابلاغ واقعی ظرف ده روز قابل واخواهی در دادگاه صادر کننده‌رأی می‌باشد و پس از انقضای مهلت واخواهی برابر قانون تجدید نظر احکام دادگاه‌ها قابل تجدیدنظر است.

در مواردی که رأی دادگاه تجدیدنظر بر محکومیت متهم باشد و متهم یا وکیل او در هیچ یک از مراحل دادرسی حاضر نبوده و لایحه‌دفاعیه یا اعتراضیه هم نداده باشند رأی دادگاه تجدیدنظر ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ واقعی به متهم یا وکیل او، قابل واخواهی و رسیدگی در همان‌دادگاه تجدید نظر می‌باشد، رای صادره قطعی است.

در کلیه امور جزایی طرفین دعوا می‌توانند وکیل یا وکلای مدافع خود را برایوکالت و ارائه لایحه دفاعیه انتخاب و معرفی نمایند، وقت دادرسی به متهم، شاکی، مدعی‌خصوصی و وکلای مدافع آنان ابلاغ خواهد شد در صورت تعدد وکیل حضور یکی از وکلای هریک از طرفین برای تشکیل دادگاه و رسیدگی کافی‌است.

ارائه دادخواست و لایحه؛ شروع رسیدگی قانون به پرونده ها

مسلما یکی از مهمترین موضوعاتی که تمامی افراد دوست دارند تا در مورد مراحل قانونی آن اطلاعات جامع و کاملی بدست آورند؛ شروع رسیدگی قانون به پرونده ها می باشد. اطلاع یافتن از نحوه چگونگی رسیدگی محاکم قضایی به پرونده ها دارای جزییات حقوقی می باشد که بهتر است عموم مردم از انها اطلاع پیدا کنند. هرگونه بی اطلاعی و ناآگاهی در مورد چنین موضوعاتی باعث میشود تا افراد نتوانند برای احقاق خود به دادگاه ها و محاکم قضایی مراجعه کنند و در نهایت نیز حقوق آنان مورد تضییع واقع می گردد. بنابراین در ادامه مطلب با استناد به مفاد 48 الی 52 قانون آیین دادرسی مدنی کشورمان به مراحل رسیدگی قانونی به پرونده های حقوقی اشاره می کنیم تا اطلاعات جامع و دقیقی در رابطه با این موضوع بدست آورید:

شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست می باشد. دادخواست به دفتر دادگاه صالح و در نقاطی که دادگاه دارای شعب متعدد است به دفتر شعبه اول تسلیم می گردد.

مدیر دفتر دادگاه پس از وصول دادخواست باید فوری آن را ثبت کرده، رسیدی مشتمل بر نام خواهان، خوانده، تاریخ تسلیم (روز و ماه و سال) با ذکر شماره ثبت به تقدیم کننده دادخواست بدهد و در برگ دادخواست تاریخ تسلیم را قید نماید. تاریخ رسید دادخواست به دفتر، تاریخ اقامه دعوا محسوب می شود.

هرگاه دادگاه دارای شعب متعدد باشد مدیر دفتر باید فوری پس از ثبت دادخواست آن را جهت ارجاع به یکی از شعب، به نظر رئیس شعبه اول یا معاون وی برساند.

در صورتی که هر یک از اصحاب دعوا، عنوان قیم یا متولی یا وصی یا مدیریت شرکت و امثال آن را داشته باشد در دادخواست و لایحه باید تصریح شود.

مدیر دفتر دادگاه ظرف دو روز نقایص دادخواست و لایحه را به طور کتبی و مفصل به خواهان اطلاع داده و از تاریخ ابلاغ به مدت ده روز به او مهلت می دهد تا نقایص را رفع نماید. چنانچه در مهلت مقرر اقدام به رفع نقص ننماید، دادخواست به موجب قراری که مدیر دفتر و در غیبت مشارالیه، جانشین او صادر می کند، رد می گردد. این قرار به خواهان ابلاغ می شود و نامبرده می تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ به همان دادگاه شکایت نماید. رای دادگاه در این خصوص قطعی است.

نکات دیگری که باید علاوه بر موارد بالا به آنها توجه داشته باشید:

در هر مورد که هزینه انتشار آگهی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ اخطاریه دفتر تادیه نشود، دادخواست به وسیله دفتر رد خواهد شد. این قرار ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل شکایت در دادگاه می باشد، جز در مواردی که خواهان دادخواست اعسار از هزینه دادرسی تقدیم کرده باشد که در این صورت مدت یک ماه یاد شده، از تاریخ ابلاغ دادنامه رد اعسار به نامبرده محسوب خواهد شد.

هرگاه در دادخواست و لایحه، خواهان یا محل اقامت او معلوم نباشد ظرف دو روز از تاریخ رسید دادخواست به موجب قراری که مدیر دفتر دادگاه و در غیبت مشارالیه جانشین او صادر می کند، دادخواست رد می شود.

خواهان باید رونوشت یا تصویر اسناد خود را پیوست دادخواست و لایحه نماید. رونوشت یا تصویر باید خوانا و مطابقت آن با اصل گواهی شده باشد. مقصود از گواهی آن است که دفتر دادگاهی که دادخواست به انجا داده می شود یا دفتر یکی از دادگاههای دیگر یا یکی از ادارات ثبت اسناد یا دفتر اسناد رسمی و در جایی که هیچ یک از آنها نباشد بخشدار محل یا یکی از ادارات دولتی مطابقت آن را با اصل گواهی کرده باشد در صورتی که رونوشت یا تصویر سند در خارج از کشور تهیه شده باید مطابقت آن با اصل در دفتر یکی از سفارتخانه ها و یا کنسولگری‌های ایران گواهی شده باشد.

هرگاه اسنادی از قبیل دفاتر بازرگانی یا اساسنامه شرکت و امثال آنها مفصل باشد، قسمتهایی که مدرک ادعاست خارج نویس شده پیوست دادخواست می گردد. علاوه بر اشخاص و مقامات فوق، وکلای اصحاب دعوا نیز می توانند مطابقت رونوشت های تقدیمی خود را با اصل تصدیق کرده پس از الصاق تمبر مقرر در قانون به مرجع صالح تقدیم نمایند.

در صورتی که اسناد و لایحه به زبان فارسی نباشد، علاوه بر رونوشت یا تصویر مصدق، ترجمه گواهی شده آن نیز باید پیوست دادخواست شود. صحت ترجمه و مطابقت رونوشت با اصل را مترجمین رسمی یا مامورین کنسولی حسب مورد گواهی خواهند نمود.

اگر دادخواست و لایحه توسط ولی، قیم، وکیل و یا نماینده قانونی خواهان تقدیم شود، رونوشت سندی که مثبت سمت دادخواست دهنده است، به پیوست دادخواست تسلیم دادگاه می گردد.

دادخواست و لایحه و کلیه برگ‌های پیوست آن باید در دو نسخه و در صورت تعدد خوانده به تعداد آنها به علاوه یک نسخه تقدیم دادگاه شود.

چرا نوشتن لایحه توسط وکیل ضرورت دارد؟

هنگامی که در مورد نگارش لایحه و انواع دادخواست، شکوائیه و…. صحبت می کنیم، تاکید بر موضوع نوشتن لایحه توسط وکیل به خوبی دیده می شود، اما واقعا چرا باید نگارش لوایح خود و دیگر اسناد قانونی را به وکیل بسپاریم؟  ایا این امکان وجود ندارد که خودمان به تنهایی این کار را انجام دهیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که لایحه نوشته ای است که برای احقاق حقوق افراد و جلوگیری از تضییع حقوق آنها مورد استفاده قرار میگیرد و هرگونه اشتباه و کوتاهی در تالیف و نگارش آن باعث ایجاد ضررو زیان مادی و معنوی به اشخاص می گردد.  امکان نوشتن لایحه در برخی از افراد توسط اشخاص عادی نیز وجود دارد اما حقیقت آن است که در هر کاری نیاز به یک فرد متخصص داریم تا انجام آن کار را به بهترین نحو بر عهده گیرد.در مورد نوشتن لایحه و انواع دادخواست های قانونی نیز بهتر است یک وکیل متخصص و خبره انجام آنها را برعهده گیرد. نوشتن لایحه توسط وکیل متخصص باعث احقاق حقوق اشخاص می گردد و به آنها کمک می کند تا دچار خسارت و مجازات  به ناحق، نشوند.

امروزه دلایل زیادی وجود  دارد که باعث می شود بیشتر افراد ترجیح دهند که از مزیت های مختلف نوشتن لایحه توسط وکیل استفاده نمایند که به چند مورد از اساسی ترین آنها نیز در ادامه مطلب اشاره خواهیم کرد، اما در حالت کلی باید گفت که با وجود آنکه وکلای مختلف معمولا هزینه های مختلفی را به عنوان دستمزد لایحه نویسی دریافت میکنند، این هزینه ها در مقایسه با کارکرد اساسی و مهم لوایح در روند دادرسی پرونده ها، کاملا به صرفه و اقتصادی می باشند؛ چرا که در برخی از موارد ارائه یک لایحه استاندارد باعث جلوگیری از خسارت های بسیار زیادی می شوند.

دلایل ضرورت نوشتن لایحه توسط وکیل

به چند مورد از مهم ترین دلایلی که باعث میشود تا نوشتن لایحه را به یک وکیل متخصص بسپاریم اشاره می کنیم تا با انها اشنا شوید:

نوشتن لایحه توسط وکیل باعث می شود تا این سند قانونی با کیفیت بسیار بالایی تهیه شود و در مدت زمان کوتاهی آماده ارائه به دادگاه شود.

یک وکیل با تجربه و حرفه ای به خوبی می داند که از چه دلایل استنباطی برای لایحه نویسی استفاده کند و به چه نکات اساسی در آن اشاره کند تا اعتبار قانونی آن افزایش پیدا کند.

معمولا یک وکیل متخصص تمامی متن لایحه را بر اساس جزئیات دقیق پرونده تهیه میکند و به طور کامل با مستندات موجود در پرونده آن را تطبیق میدهد تا هیچ گونه تضاد و خللی در متن لایحه دیده نشود.

افراد عادی که اقدام به نگارش لایحه می کنند با ادبیات حقوقی به خوبی آشنایی ندارند و معمولا نمی توانند متنی مستند بر قانون را نگارش کنند و همین موضوع باعث می شود تا از ارزش قانونی مطلب کاسته شود.

وکلای متخصص دارای تجربه کافی برای نگارش لوایح حقوقی مستند به قانون هستند و متنی روان و خوانا را تالیف می کنند. یکی از قواعد لایحه نویسی آن می باشد که علاوه بر آنکه مطلب باید دارای اعتبار قانونی باشد، باید کاملا روان و قابل درک باشد و هیچگونه هجو و حشوی در ان وجود نداشته باشد، رعایت چنین قواعدی تنها از عهده یک وکیل برمی آید و هر کسی نمیتواند به طور همزمان تمامی این قواعد را در هنگام نوشتن لایحه رعایت کند.

برای جلوگیری از هرگونه آسیب و ضرر و زیان مادی و معنوی باید برای دفاع از اشخاص حقیقی و حقوقی از مزایای نوشتن لایحه توسط وکیل استفاده کرد.

دادخواست و لایحه باید حاوی چه نکاتی باشند؟

بر اساس ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی کشور ما دادخواست و لایحه باید به زبان فارسی در روی برگ‌های چاپی مخصوص نوشته شده و حاوی نکات زیر باشد :

نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی‌الامکان شغل خواهان.

تبصره – در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود مشخصات وکیل نیز باید درج گردد.

نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده.

۳- تعیین خواسته و بهای آن مگر آنکه تعیین بها ممکن نبوده و یا خواسته، مالی نباشد.

تعهدات و جهاتی که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می داند به طوری که مقصود واضح و روشن باشد.

آنچه که خواهان از دادگاه درخواست دارد.

ذکر ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از اسناد و نوشتجات و اطلاع مطلعین و غیره، ادله مثبته به ترتیب و واضح نوشته می شود و اگر دلیل، گواهی گواه باشد، خواهان باید اسامی و مشخصات و محل اقامت آنان را به طور صحیح معین کند.

امضای دادخواست دهنده و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او.

اقامتگاه باید با تمام خصوصیات از قبیل شهر و روستا و دهستان و خیابان به نحوی نوشته شود که ابلاغ به سهولت ممکن باشد.

چنانچه خواهان یا خوانده شخص حقوقی باشد، در دادخواست نام و اقامتگاه شخص حقوقی نوشته خواهد شد.

نکات قانون آیین دادرسی مدنی در مورد اهمیت نوشتن لایحه توسط وکیل

شاید وقتی که در مورد اهمیت نوشتن لایحه توسط وکیل صحبت میکنیم، بسیاری از افراد دقیقا ندانند که دقیقا اهمیت این موضوع چقدر است، در چنین شرایطی بهترین روش برای کسب اطمینان آن می باشد که به چند مورد از مهم ترین مفاد قانونی رجوع کنیم تا بتوانیم با این موارد آشنا شویم.

قانون آیین دادرسی کشور ما اهمیت بسیار زیادی به موضوع لایحه نویسی داده است و نکات بسیار مهمی را نیز در مورد آن ذکر کرده است. بنابراین تمامی کسانی که قصد دارند تا به دنبال وکیل برای تنظیم لایحه بگردند، بهتر است در ابتدا با نکات قانونی و اهمیتی که قانون آیین دادرسی به مبحث لایحه نویسی داده است، آشنا شوند. به چند مورد از اساسی ترین مفاد قانونی که به مبحث اهمیت لایحه نویسی و ارائه آن توسط وکیل پرداخته است، اشاره می کنیم تا با اهمیت لایحه نویسی در مراحل دادرسی آشنا شوید:

اصحاب دعوا می‌توانند در جلسه دادرسی حضور یافته یا لایحه ارسال نمایند. هر یک از اصحاب دعوا می‌توانند به جای خود وکیل به دادگاه معرفی نمایند ولی در مواردی‌که دادرس حضور شخص خواهان یا خوانده‌یا هر دو را لازم بداند این موضوع در برگه اخطاریه قید می‌شود. دراین‌صورت شخصاً مکلف به حضور خواهند بود.

عدم حضور هر یک از اصحاب دعوا و یا وکیل آنان در جلسه دادرسی مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست. در موردی‌که دادگاه به اخذ‌توضیح از خواهان نیاز داشته باشد و نامبرده در جلسه تعیین شده حاضر نشود و با اخذ توضیح از خوانده هم دادگاه نتواند رای بدهد، همچنین‌درصورتی که با دعوت قبلی هیچ‌یک از اصحاب دعوا حاضر نشوند، و دادگاه نتواند در ماهیت دعوا بدون اخذ توضیح رای صادر کند دادخواست ابطال‌خواهد شد.

در صورتی که خواندگان متعدد باشند و فقط بعضی از آنان در جلسه دادگاه حاضر شوند و یا لایحه دفاعیه تسلیم نمایند، دادگاه نسبت به‌دعوا مطروحه علیه کلیه خواندگان رسیدگی کرده سپس مبادرت به صدور رأی می‌نماید، رأی دادگاه نسبت به کسانی که در جلسات حاضر نشده و لایحه‌دفاعیه نداده‌اند و یا اخطاریه، ابلاغ واقعی نشده باشد غیابی محسوب است.

توجه:

در مواردی که رأی دادگاه تجدیدنظر مبنی بر محکومیت خوانده باشد و خوانده یا وکیل او در هیچیک از مراحل دادرسی حاضر نبوده و‌لایحه دفاعیه و یا اعتراضیه‌ای هم نداده باشند رأی دادگاه تجدیدنظر ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ واقعی به محکوم‌علیه یا وکیل او قابل اعتراض‌و رسیدگی در همان دادگاه تجدیدنظر می‌باشد، رأی صادره قطعی است.

در صورتی که وکیل همزمان دردویا چند دادگاه دعوت شود و جمع بین آنها ممکن نباشد، لازم است در دادگاهی که حضور او برابر قانون‌آیین دادرسی کیفری یا سایر قوانین الزامی باشد، حاضر شود و به دادگاههای دیگر لایحه بفرستد و یا در صورت داشتن حق توکیل، وکیل دیگری معرفی‌نماید.

در صورتی که یکی از اصحاب دعوا در دادرسی دو نفر وکیل معرفی کرده و به هیچیک از آنها به‌طور منفرد حق اقدام نداده باشد، ارسال‌لایحه توسط هر دو یا حضور یکی از آنان با وصول لایحه از وکیل دیگر برای رسیدگی دادگاه کافی است و در صورت عدم وصول لایحه از وکیل غایب،‌دادگاه بدون توجه به اظهارات وکیل حاضر، رسیدگی را ادامه خواهد داد. چنانچه هر دو وکیل یا یکی از آنان عذر موجهی برای عدم حضور اعلام نموده‌باشد، در صورت ضرورت، جلسه دادرسی تجدید و علت تجدید جلسه و وقت رسیدگی به موکل نیز اطلاع داده می‌شود. دراین‌صورت جلسه بعدی‌دادگاه به علت عدم حضور وکیل تجدید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×