نگارش لایحه در مورد فریب در ازدواج

نگارش لایحه در مورد فریب در ازدواج (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نگارش لایحه در مورد فریب در ازدواج

 نوشتن لایحه برای فریب در ازدواج

فریب در ازدواج چیست؟ نحوه نوشتن لایحه در مورد فریب در ازدواج چگونه است؟ یکی از اساسی ترین مشکلات امروز جوانان در امر مقدس ازدواج، عدم صداقت می باشد که با عنوان فریب در ازدواج از آن یاد می شود. زمانی که حرف از احساس در میان باشد، عقل کور خواهد شد و شاید یکی از عمده دلایل عدم موفقیت در ازدواج های نسل جدید احساسی عمل کردن و عدم تحقیق و زودباوری است. امروزه این موضوع به اندازه ای اهمیت دارد که سبب افزایش پرونده ها شده است و علاوه بر این در قانون نیز برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در حال حاضر آمار مشخصی از تعداد دعاوی فریب در ازدواج وجود ندارد اما طبق آخرین اخبار و اطلاعات موجود می توان گفت که بیشتر افراد فریبکار در زمینه ازدواج را آقایان تشکیل می دهند. بالاترین آمار فریبکاری در آقایان در خصوص شغل، تحصیلات عالی و موقعیت مالی و خانوادگی می باشد. در خصوص خانم ها  نیز می توان به پنهان کردن ازدواج قبلی و پنهان کردن مشکلات ظاهری اشاره کرد. در ادامه به تدلیس، مجازات فرد فریبکار در قانون و سرگذشت نکاح در اینگونه موارد اشاره خواهیم کرد.

تدلیس

تدلیس در لغت به معنای فریب دادن و پنهان کردن است و در تعریف حقوقی آن شامل تمام اعمالی خواهد شد که خانم یا آقا و یا یک شخص ثالث با انجام آنها باعث فریب در ازدواج شوند. برای مثال زن دارای بیماری است که آن را در طول دوران عقد مخفی کرده است و یا اینکه مرد صفتی که مورد نظر طرف مقابل بوده را در خود وانمود می نماید و تفاوتی بین وانمود کردن به لفظ یا نوشته نخواهد بود. چه بسا در برخی از موارد برای جلب اعتماد طرف مقابل دست به استفاده از گواهی و مدرک های جعلی نیز زده خواهد شد. از آنجایی که نکاح دائم به وسیله طلاق زوجین یا فسخ نکاح منحل خواهد شد، فریب در ازدواج می تواند زمینه فسخ نکاح را فراهم کند. مواردی در ادامه ذکر خواهد شد که وجود یکی از آنها نیز می تواند باعث ایجاد حق فسخ برای طرف مقابل شود. این موارد برای زن و مرد به صورت جداگانه مشخص شده است و چنانچه در حین عقد نکاح طرف مقابل از آنها بی خبر باشد، حق فسخ برای او به وجود خواهد آمد.

عیوب مرد

چنانچه یکی از موارد ذیل در مرد وجود داشته باشد و زن از آنها بی اطلاع باشد، می تواند مسئله فریب در ازدواج را مطرح کند. جنون یا همان دیوانگی که یکی از مهمترین موضوعات در این خصوص می باشد، چرا که می تواند باعث خطر جانی شود. خصا از مشکلات دیگری است که این امکان را برای زن فراهم خواهد کرد. عنن مشکل دیگری است که از آن به عنوان ناتوانی جنسی یاد می کنند. در این حالت مشکل عدم نعوظ برای مرد وجود دارد که یکی از مصادیق فسخ خواهد بود چرا که بعد ها در مسئله فرزندآوری و آمیزش باعث بروز مشکل خواهد شد. مسئله مهمی که وجود خواهد داشت این است که چنانچه طرف مقابل با علم و آگاهی از این مشکل، به عقد نکاح رضایت داده باشد، حق فسخ او از بین خواهد رفت. در آخر نیز می توان به مقطوع بودن آلت مرد اشاره کرد که توانایی عمل زناشویی را از او سلب خواهد کرد.

عیوب زن

در خصوص عیوب خانم ها نیز می توان به مشکلات پوستی مانند برص و جذام، مشکل جنسی قرن، نابینایی از هر دو چشم، زمینگیری و افضا اشاره کرد. ذکر جزئیات تک تک مشکلاتی که در فوق به آنها اشاره شده است، ممکن نمی باشد چرا که بحث و بررسی در خصوص آنها نیازمند مباحث علمی می باشد لذا از توضیح مفصل آنها عبور می کنیم. هر زمان که در یکی از طرفین صفت مشخص و خاصی شرط شده باشد و آن شخص وصف شرط شده را نداشته باشد، برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد خواهد شد. در این خصوص تفاوتی نخواهد داشت که شرط مذکور در ضمن عقد ذکر شده باشد و یا اینکه عقد به تبع آن واقع شده باشد.  

مجازات تدلیس در قانون

فریب در ازدواج می تواند باعث حبس شود. فرد فریب خورده از طریق شکایت می تواند اقدام کند و در این حالت مجازاتی که برای فرد فریبکار مشخص شده است، شش ماه تا دو سال حبس خواهد بود. این اختیار برای قاضی وجود خواهد داشت که حداقل و یا حداکثر مجازات را تعیین کند اما علاوه بر این با در نظر گرفتن شرایط خاص مجرم و جهات مخففه، قاضی می تواند جزای نقدی را برای مجرم در نظر بگیرد. در ماده 674 از قانون تعزیرات به این مسئله اشاره شده است به گونه ای که قانون اینگونه مقرر می کند که چنانچه هر کدام از زوجین پیش از ازدواج طرف مقابل را به وسیله برخی امور واهی مانند تحصیلات عالیه، موقعیت اجتماعی، تجرد، شغل و… فریب دهد، مجرم شناخته خواهد شد. با توجه به تمام مباحث فوق، در خصوص نحوه تنظیم لایحه در مورد فریب در ازدواج به نکاتی اشاره خواهیم کرد که می تواند در مسئله دفاع موثر واقع شود.

نکات لایحه در مورد فریب در ازدواج

نه تنها در نوشتن لایحه در مورد فریب در ازدواج بلکه در تمام لایحه های حقوقی نکته مهم و قابل توجه، استفاده کردن از مستندات و ادله های قانونی می باشد. لایحه شما باید کوتاه و حاوی تمام نکات ضروری باشد. این لایحه باید در مهلت مقرر شده به دادگاه ارائه شود و با استفاده از دلایل قوی به دفاع صحیح منجر شود. از آنجایی که مردم عادی در نوشتن لایحه سررشته کافی را ندارند، بهتر است از کمک یک وکیل باتجربه در این زمینه استفاده کنند. در نهایت باید گفت مسئله فریب در ازدواج در بیشتر موارد علاوه بر اینکه باعث فسخ عقد نکاح خواهد شد، می تواند باعث آسیب های روحی و روانی بسیاری شود چرا که افراد با دلبستن به یک سراب قصد بنا کردن زندگی خود را خواهند داشت و در نهایت با واقعیت روبرو خواهند شد. با انجام تحقیقات صحیح می توان از این اتفاق جلوگیری کرد لذا پیش از هرگونه اقدامی از صحت اطلاعات و شرایط طرف مقابل اطمینان حاصل کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×