وثیقه برای زندانی

وثیقه برای زندانی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وثیقه برای زندانی

گذاشتن وثیقه برای زندانی

وثیقه برای زندانی

وثیقه برای زندانی در جامعه ما چه مفهومی دارد؟ چگونه می توان وثیقه برای زندانی را تهیه کرد گذاشتن وثیقه برای زندانی توسط چه کسانی باید انجام شود؟ وثیقه برای زندانی در چه شرایطی کارآمد است؟ آیا همه افراد میتوانند از مزایای وثیقه برای زندانی استفاده کنند؟ یک وکیل پایه یک دادگستری چگونه می تواند در زمینه گذاشتن وثیقه برای زندانی به ما کمک کند؟ وثیقه برای زندانی و مزایای آن را می دانید آیا تاکنون برای شما یا اطرافیانتان پیش امده است که به وثیقه برای زندانی نیاز داشته باشید؟ چگونه می توان اطلاعات لازم در مورد وثیقه برای زندانی را بدست آورد؟ امروزه وثیقه برای زندانی معمولا چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟ آیا عموم مردم می توانند در هر شرایط و موقعیتی برای نجات جن نزدیکان خود از حبس به سراغ وثیقه برای زندانی بروند؟

وثیقه برای زندانی یکی از مهم ترین و اساسی ترین مسائلی است که عموما بسیاری از مردم از آن استفاده میکنند تا مشکلات و چالش های مربوط به پرونده های خود را مورد حل و فصل قرار دهند. وثیقه برای زندانی در شرایط مختلف قانونی دارای مراحل مختلفی است که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. وثیقه برای زندانی را می توان از طریق راه های مختلفی تهیه کرد اما شما باید در ابتدا در مورد این موارد اطلاعات قانونی داشته باشید تا بتوانید بدون اینکه دچار آسیب و خسارت شوید مشکلات خود را تا حد زیادی حل کنید و برای آزاد کردن بستگان خود از ظرفیت های حقوقی و قانونی بهره مند شوید.

وثیقه برای زندانی در حالت عرفی به چه معنا است؟

وثیقه برای زندانی در حالت عرفی  قانونی دارای معانی است که افراد باید از آنها اطلاع داشته باشند تا بتوانند از ظرفیت های قانونی به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. زندان و حبس در حالت کلی مسئله بسیار نامطلوبی است و هیچ کس دوست ندارد تا شرایط عادی زندگی اش دستخوش تغییر شود و دوره نسبتا طولانی را در زندان و دیگر مراکز مربوط به حبس و زندان گذراند، وثیقه برای زندانی می تواند راه نجات بسیار راحتی برای آنها باشد و شرایط زندگی آنها را تا حد زیادی دستخوش تغییر کندو باعث شود تا بتوانند به زندگی معمولی و روزمره خود بازگردند تا حکم نهایی و کلی دادگاه و مراجع قضایی مشخص شود.

وثیقه برای زندانی در جریان پرونده های مختلفی ممکن است به کار گرفته شد و قبل از آنکه بخواهید از مزایای این وثیقه اطلاع پیدا کنید به شما توصیه می کنیم به یک وکیل متخصص در حوزه پرونده ای که در آن فعالیت می کنید پیدا کنید و جریان پرونده های خود را به او بسپارید تا راهکار های مناسبی به شما پیشنهاد شود. برای مثال اگر جریان پرونده شما در حوزه تصادفات و انواع جرایم کیفری است، وکیل تصادفات یا وکیل کیفری می توانند گزینه مناسبی برای کمک به شما باشند و مسائل پرونده های شما را در مدت زمانی کوتاه به زبانی ساده برایتان بازگو کنند.

 از طرفی دیگر باید این موضوع را هم بدانید که گاهی ممکن است در ظاهر نوع پرونده ملکی با خانواده باشد اما به دلایل مختلف  متعددی پرونده شما دارای جوانب کیفری می گردد و شما مجبور می شوید که برای اخذ اطلاعات در مورد وثیقه برای زندانی به وکیل ملکی ، وکیل خانواده یا حتی وکیل طلاق مراجعه کنید و از خدمات حقوقی آنها در راستای وثیقه برای زندانی بهره ببرید. وثیقه برای زندانی حکم یک نوع آزادی مشروط را دارد و فرد باید بداند که این آزادی دائمی نیست و تا زمانی که جریان پرونده او مشخص شود می تواند از ظرفیت های حقوقی وثیقه برای زندانی استفاده کند.

وثیقه برای زندانی (8)
وثیقه برای زندانی (8)

وثیقه برای زندانی و شرایط مربوط به آن به چه مواردی تقسیم می شوند؟

وثیقه برای زندانی دارای شرایط مختلفی است و همانند بسیاری از مسائل حقوقی دیگر دارای مراحل قانونی مختلفی است که افراد باید با انها اشنا باشند تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. وثیقه برای زندانی می تواند در موارد متعدد و پرونده های مختلف دارای نکات حقوقی متفاوتی باشد و نباید انتظار داشت که همه  شرایطی که برای وثیقه برای زندانی در نظر گرفته می شود در قانون یکسان باشد. در حالت کلی وثیقه برای زندانی به نحوی تعیین می گردد که تنها مقام قضایی می تواند آنها را معین کند و هیچ کس جز مراکز حقوقی نمی توانند در این حوزه اظهار نظر کنند.

امار و ارقام بدست امده در سال ها اخیر به خوبی این موضوع را نشان می دهند که در جامعه امروزه افراد بسیار زیادی هستند که به دلیل ناآگاهی نمی توانند از مزایا و مسائل مختلف مربوط به وثیقه برای زندانی بهره مند شوند و همین موضوع باعث می شود تا افراد وابسته به انها که در زندانها محبوس شده اند شرایط نسبتا نامساعدی را تجربه کنند و نتوانند به راحتی از ظرفیت های قانونی آن بهره مند شوند. در حالت کلی باید بگوییم معمولا برای وثیقه برای زندانی، اموال غیر منقول در نظر گرفته می شود و مراکز قضایی باید ارزش این اسناد را مورد تایید قرار دهند و آنها را در جریان پرونده به کار گیرند. ارزش وثیقه برای زندانی بر اساس نوع پرونده و میزان جرم ارتکابی که مرد آن را انجام داده است متفاوت است و برای آن که بتوان  در مورد وثیقه برای زندانی اطلاعات کاملی بدست آورد به شما توصیه میکنیم که با یک وکیل مجرب  و حرفه یا در این حوزه مشاوره کنید تا اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید.

وثیقه برای زندانی (4)
وثیقه برای زندانی (4)

وثیقه برای زندانی و استفاده از وکلای حرفه ای

وثیقه برای زندانی دارای جزییات بسیار زیادی است که بسیاری از افراد با انها اشنایی ندارند و دقیقا اطلاعات مناسبی در مورد آنها ندارند. برای انکه بتوان از وثیقه برای زندانی اطلاع پیدا کرد لازم است تا افراد اطلاعات دقیقی بدست آورند و شرایط حقوقی آن را بدانند. حقیقت آن است که همه افراد اطلاعات کاملی در مورد وثیقه برای زندانی نداند و همین موضوع باعث می شود تا نتوانند شرایط نسبتا مساعدی را رد جریان پرونده های خود بدست آورند. برا اینکه بتوان رد جریان پرونده های حقوقی افراد از ظرفیت های قانونی استفاده کنند و شرایط نسبتا خوبی را رد پرونده های خود بوجود آورند لازم است تا برای آگاهی از مسائل قانونی مختلفی همچون وثیقه برای زندانی به سراغ یک وکیل حرفه ای بروند. امروزه افراد بسیار زیادی در جامعه ما حضور دارند که با زبان قانون آشنایی ندارند و حتی نمی دانند که چگونه باید با آن آشنا شوند اطلاعات دقیقی در مورد آن بدست آورند، در چنین شرایطی یک وکیل با تجربه می تواند گزینه بسیار مناسبی برای تحلیل مفاد قانونی باشد.

اگر بخواهیم این موضوع را به طور ساده تر بیان کنیم تا شما نیز اطلاعات دقیقی در مورد ان بدست اورید، یک مثال ساده را مطرح می کنیم. یکی از پرونده هایی که به صورت روزانه افراد مختلفی با ا مواجه می شوند، پرونده های مربوط به شکایت از پزشک است. یک پزشک متخصص ممکن است با توجه به نوع اشتباهی که نسبت به بیمار خود انجام داده است چه به صورت سهی یا به صورت عمدی، ورد تعقیب کیفری قرار گیرد. مسلما شرایط بازداشتگاه برای یک پزشک ممکن است سخت باشد و تا حد بسیار زیادی روحیه او را تحت تاثیر قرار دهد و حتی باعث ایجاد آسیب به دیگر بیماران و مراجعین شود که به حضور او در کادر درمان احتیاج دارند. در چنین شرایطی با توجه به نوع پرونده و صلاحدید مرجع قانونی ممکن است امکان وثیقه برای زندانی وجود داشته باشد اما مسلما پزشک به طور کامل از مراحل و شرایط آن اطلاع ندارد. وکیل شکایت از پزشک می تواند در راستای چنین پروانه هایی بهترین اقدامات را انجام دهد تا وثیقه برای زندانی در کوتاه ترین زمان ممکن صادر شود و شرایط نسبتا خوبی برای او معین شود.

وثیقه برای زندانی (2)
وثیقه برای زندانی (2)

وثیقه برای زندانی و نگاه به کارکرد آن در سطح جامعه

وثیقه برای زندانی یکی از انواع ابزارهای قانونی محسوب می شود که می تواند به نوعی به کمک افراد درگیر در یک پرونده کیفری بیاید. به بیان ساده تر اگر بخواهیم بیان کنیم وثیقه برای زندانی این امکان را در اختیار فرد زندانی قرار می دهد که بتواند آزاد باشد و از امکان آزادی بهره مند شود. اما بیایید کمی بیشتر در خصوص این مفهوم صحبت کنیم و با کارکرد آن در جامعه و قانون آشنا شویم.

اگر بخواهیم ساده و عامیانه صحبت کنیم دو دلیل کلی برای زندانی کردن یا بازداشت افراد وجود دارد. دلیل اولی که همه ما میدانیم این است که فرد جرمی مرتکب شده و این جرم در دادگاه اثبات شده و دادگاه متناسب با جرم مجازاتی برای وی تعیین کرده است که در این حالت زندان به عنوان مجازات در نظر گرفته شده است. به این فرد مجرم و به زندانی شدن او محکومیت گفته می شود.

اما حالت دوم بازداشت متهم است. در واقع در طی یک پرونده کیفری فردی متهم و مظنون به ارتکاب جرم است. اما دادگاه مدارک کافی برای تایید یا رد این اتهام در اختیار ندارد. بنابراین بررسی پرونده را به جلسه ای دیگر موکول می کند. طی مدت زمانی که دادگاه به نتیجه قطعی برسد و رای را صادر کند متهم باید در بازداشت باشد. البته بازداشتگاه مخصوص متهمان با محکومان متفاوت است و بر اساس قانون امکان نگهداری این دو گروه به صورت همزمان در یک مکان وجود ندارد. به این فرد متهم گفته می شود و بازداشت او صرفا از جهت اطمینان قانونی است.

در هر دو حالت امکان استفاده از وثیقه برای زندانی یا بازداشتی وجود دارد. مگر این که قانون و یا دادگاه استثناهایی را مشخص کرده باشد. مسئله ای که وجود دارد این است که دادگاه وثیقه را برای متهمان راحت تر قبول می کند. زیرا همواره این احتمال وجود دارد که جرم متهم ثابت نشود و وی بی گناه باشد. از این رو با تعیین وثیقه ای مشخص امکان آزادی او فراهم می شود. در ادامه مسئله ای که می خواهیم بیان کنیم عمدتا مربوط به وثیقه برای زندانی است. در واقع ما به دنبال این هستیم که بدانیم وثیقه برای زندانی چه شرایطی دارد و چگونه می توانیم از این ابزار قانونی برای زندانی استفاده کنیم. بنابراین باید بدانیم که زندانی با بازداشتی فرق دارد. زندان برای کسی است که محکوم شده است.

وثیقه برای زندانی (9)
وثیقه برای زندانی (9)

وثیقه برای زندانی و مشاوره در مورد آن به چه نحو است؟

وثیقه برای زندانی را می توان از راه های مختلفی شناسایی کرد و از آن استفاده کرد. یکی از مهم ترین راه های قانونی که در مورد آن صحبت کردیم مراجعه به وکیل برای اخذ مشاوره حقوقی در مورد وثیقه برای زندانی است. انواع مشاوره حقوقی در جهت وثیقه برای زندانی به موارد متعددی تقسیم میشود. یکی از ساده ترین و رایج ترین راه های مراجعه به وکیل برای اطلاع یابی در مورد وثیقه برای زندانی، مشاوره حقوقی حضوری است. مشاوره حقوقی حضوری به نحوی است که همه افراد می توانند از ان استفاده کنند و درمدت زمان کوتاهی پس از اخذ وقت مشاوره به دفتر وکالت وکیل مورد نظر خود مراجعه کنند تا سوالات خود را بپرسند اما مسئله دیگری که باید بدانید آن است برخی از افراد شرایط مراجعه حضوری به دفتر وکالت و پرسیدن شرایط وثیقه برای زندانی ارز وکیل را دارند، در چنین حالتی تکلیف چیست و چگونه می توان به افراد کمک کرد تا نتیجه نسبتا خوبی را بدست آورند از خدمات مشاوره ای بهره مند شوند؟

مشاوره غیر حضوری وثیقه برای زندانی می تواند گزینه بیار مناسبی برای افرادی بشد که به مشاوره نیاز دارند اما شرایط حضور در دفتر وکالت را دارند. برای انکه بتوان از مشاوره غیر حضوری با وکیل در مورد وثیقه برای زندانی پیدا کرد باید از یک تلفن همراه یا برنامه های چت آنلاین استفاده کرد. مشاوره وثیقه برای زندانی به صورت غیر حضوری بسیار ساده است و همه افراد به راحتی می توانند از آن بهره مند شوند. افراد می توانند در هر موقعیت و مکانی با وکیل متخصص و متبحر تماس بگیرند و سوالات خود را بپرسند تا راحل مناسبی در مورد وثیقه برای زندانی به آنها ارائه شود و شرایط آنها به صورت کلی مورد بررسی قرار گیرد.

برای استفاده از مشاوره غیر حضوری با وثیقه برای زندانی فرقی ندارد که در چه سن و سالی باشید و چه شرایطی داشته باشید در هر صورت به راحتی می توانید سوالات خود را مطرح کنید تا دچار آسیب و خسارت کمتری در حوزه مسائل قانونی مختلف شوید. وثیقه برای زندانی جز آن دسته از مباحثی است که امروزه در هر جامعه ای ممکن است افراد به آن احتیاج داشته باشند و باید از افرادی کمک گرفت که وظیفه آگاهی و اطلاع رسانی در مورد این پرونده ها را داشته باشند.

وثیقه برای زندانی (6)
وثیقه برای زندانی (6)

وثیقه برای زندانی و مزایایی که برای مردم دارد.

وثیقه برای زندانی دارای مزایای بسیار زیادی است و قانع نگار کشور ما برای جلوگیری از اسیب های مخرب زندان و حبس این امکان را به افراد داده است. بنابراین همه افراد و عموم کسانی که شرایط استفاده از وثیقه برای زندانی را داشته باشند باید بتوانند با تکیه بر قواعد قانونی در مسیر احقاق حقوق خود حرکت کنند و شرایط مساعدی را در جریان پرونده های خود پیش آورند. در رابطه با اطلاع یابیی رد مورد وثیقه برای زندانی می توان از وکلای متخصص کمک گرفت. از جمله مزایایی که می توان برای وثیقه برای زندانی نام برد آن است که فرد فرصتی پیدا می کند تا برای اثبات بی گناهی یا تقلیل جرم خود، اسناد و مدارک لام را تهیه کند و در این راستا یک وکیل حقوقی یا وکیل کیفری نیز می توان به او کمک کند.

از دیگر مزایای وثیقه برای زندانی آن است که فرد تا حد بسیار زیادی می تواند از میزان آسیب های روحی که ممکن است در محیط بازداشتگاه به او وارد شود جلوگیری کند و شرایط نسبتا مساعدی را تجربه کند. گاهی شرایط روحی نامساعد فرد متهم می تواند جریان پرونده را به ضرر او ب اتمام برساند و فرد نتواند با سلامت روحی و معنوی در دادگاه حضور یابد. وثیقه برای زندانی یک امکان بسیار خوبی است که به محکوم  می شود تا در زمان دادگاه با شرایط مساعدی حضور یابد و در مسیر احقاق حقوق خود قدم بردارد. وثیقه برای زندانی می تواند کارایی های بسیار زیادی داشته باشد و افراد باید بتوانند با استفاده از این کارایی شرایط دادرسی پرونده خود را به نحو احسن پیش ببرند.

وثیقه برای زندانی برای افرادی که دارای مشاغل حساس هستند یا آنکه دارای شرایط خانوادگی نسبتا حساس هستند بسیار کارآمد است. شما فرد را در نظر بگیرید که در یک حرفه نسبتا خاص و حتی سخت کار می کند و نمی تواند حرف خود را به صورت طولانی مدت تا زمان تعین و تکلیف پرونده کنار بگذارد، در چنین مواردی لازم است تا این فرد از وثیقه برای زندانی استفاده کند و به شغل خود ادامه دهد. وثیقه برای زندانی می تواند برای کسانی که شرایط خانوادگی سختی دارند و مجبور هستند تا در محیط خانه حضور داشته باشند نیز بسیار مفید واقع شود و از بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی جلوگیری کند.

وثیقه برای زندانی (3)
وثیقه برای زندانی (3)

وثیقه برای زندانی؛ یک نوع قررداد قانونی

وثیقه برای زندانی از نظر قانونی یک نوع قرار در نظر گرفته می شود. احتمالا شما عبارت ” قرار وثیقه ” را شنیده باشید. در واقع قرار یک نوع رای دادگاه است. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم در دادگاه دو نوع رای صادر می شود. نوع اول از رای را حکم و نوع دوم آن را قرار می دانیم.

بر اساس قانون حکم همان است که قاطعانه و به صورت مستقیم در خصوص ماهیت دعوی صادر شود. اما قرار یکی از این دو شرط را ندارد. بنابراین قرار یا مستقیم در خصوص دعوی صادر نمی شود و یا این که قاطعیت حکم را ندارد. اصولا قرار زمانی صادر می شود که دادگاه توانایی صدورحکم را ندارد و یا نیازی به صدور حکم نمی رود.

در خصوص قرار وثیقه نیز معمولا به ماده 217 قانون آیین دادرسی مدنی اشاره می شود. در این ماده قانونی که به قرار تامین شهرت دارد انواع حالت هایی را بیان کرده است که امکان تامین و بازگرداندن متهم به دادگاه وجود داشته باشد. در یکی از بندهای این ماده به قرار وثیقه اشاره شده است. در واقع خواهان بر اساس این ماده قانونی می تواند از دادگاه بخواهد برای اطمینان از عدم فرار کردن متهم او را بازداشت کند و یا برای او قرار وثیقه صادر نماید.

بر اساس همین موضوع و ماده قانونی می توان وثیقه برای زندانی را تفسیر کرد. در واقع قرار وثیقه برای زندانی با هدف عدم فرار کردن زندانی و یا عدم بروز اشتباه مجدد است با این تفاوت که در اینجا این زندانی است که خواهان استفاده از وثیقه برای آزادی خودش است. به بیان ساده تر زندانی یا شخص ثالث از طرف زندانی این درخواست را دارد که بتواند با تودیع وثیقه به میزان مشخص شده مرخصی برود و یا از امکان آزادی مشروط استفاده کند. بنابراین قرار وثیقه برای زندانی ها برای مرخصی زندانی و یا برای بهره مندی زندانی از امکان آزادی مشروط کارایی دارد. در ادامه می خواهیم به هر دو این موارد یعنی آزادی مشروط و مرخصی زندانی به واسطه تودیع وثیقه بپردازیم. می خواهیم بدانیم کدام از دسته از مجرمان می توانند از این ابزار قانونی استفاده کنند و کدام یک این توانایی را ندارند که سراغ این چنین ابزار مهم و کاربردی بروند.

وثیقه برای زندانی (5)
وثیقه برای زندانی (5)

وثیقه برای زندانی به عنوان آزادی مشروط چگونه است؟

وثیقه برای زندانی قراری است که می تواند در خصوص آزادی مشروط کارایی بسیاری داشته باشد. آزادی مشروط مفهوم مهمی در قانون کیفری ایران محسوب می شود. در واقع در خصوص مجازات های تعزیری این امکان وجود دارد که تحت شرایط خاصی مجرم زودتر از اتمام حبس مشخص شده آزاد شود. این آزادی تحت عنوان آزادی مشروط شناخته می شود. در واقع این آزادی مشروط به این است که این فرد مرتکب جرم شود و قانون دلیلی برای بازگرداندن او به زندان پیدا نکند.

در صورتی که فرد بعد از گذراندن مدت زمان تعیین شده برای آزادی مشروط موارد قانونی را رعایت کند این آزادی تبدیل به آزادی قطعی می شود. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که در آزادی مشروط مجرم ملزم به تودیع یک وثیقه به ارزش مشخص شده توسط دادگاه است. در واقع دادگاه زمانی اجازه آزادی مشروط را صادر می کند که بتواند تامین قانونی را انجام دهد. این تامین عموما بر اساس تودیع وثیقه اتفاق می افتد. البته در صورتی که ضرر و زیان بزه دیده به طور کامل پرداخت شود لزومی به قرار تامین وجود ندارد. با این حال همه چیز به قاضی و دادگاه بستگی دارد.

بنابراین شرط اول این است که این مجازات تعزیری باشد ( یعنی مجازات توسط قانون گذار مشخص شده باشد و نه اسلام و شرع ). شرط بعدی این است که در مجازات های بیش از 10 سال حداقل نصف حبس گذشته باشد و در سایر مجازات ها حداقل یک سوم حبس طی شده باشد. همچنین رفتار و شرایط مجرم طی مدت حبس می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در واقع خوش رفتاری مجرم و حسن رفتار او در زندان مهمترین معیار و ملاک برای استفاده وی از آزادی مشروط است. همچنین شرط بعدی این است که این فرد پیش از آن از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد. به نوعی هر مجرم تنها یک بار می تواند از آزادی مشروط استفاده کند. این ها مهمترین شرایطی است که یک زندانی و مجرم می تواند از آن برای آزادی مشروط استفاده کند. بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم باید اینگونه بگوییم که وثیقه برای زندانی به عنوان آزادی مشروط زمانی الزامی است که ضرر و زیان بزه دیده به صورت کامل جبران نشده باشد. در واقع زمانی مجرم می تواند از آزادی مشروط بهره مند شود که به اندازه ضرر و زیان بزه دیده وثیقه تودیع کند.

وثیقه برای زندانی (7)
وثیقه برای زندانی (7)

وثیقه برای زندانی و شرایط آن برای مرخصی

وثیقه برای زندانی به جز برای آزادی مشروط در خصوص مرخصی زندانی نیز کارایی بالایی دارد. در واقع اصلی ترین کارایی که می توان برای وثیقه برای زندانی در نظر گرفت همان مرخصی محکومین و مجرمان محبوس در زندان است. بر اساس قانون، این امکان به زندانی داده شده است که بر اساس شرایط و قوانین مشخص از آزادی موقت تحت عنوان مرخصی بهره مند شوند.

به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که یک زندانی می تواند در موقعیت های مختلف و بر اساس شرایط مختلف از آزادی موقت یا همان مرخصی بهره مند شود. مهم ترین مسئله ای که یک زندانی برای مرخصی گرفتن بداند این است که اساسا باید به اندازه ارزش تعیین شده توسط دادگاه وثیقه تودیع کند. در واقع تودیع وثیقه یکی از شرایط اساسی مرخصی گرفتن مجرم محسوب می شود. یادتان باشد که ارزش وثیقه توسط دادگاه تعیین می شود و فرد در صورتی می تواند مرخصی بگیرد که به اندازه وثیقه یا بیش تر از آن را تودیع کرده باشد.

اما به جز این شرایط دیگری برای مرخصی گرفتن زندانیان وجود دارد. از جمله این شرایط می توان به مدت زمان طی شده از حبس اشاره کرد. در واقع مجرمان محکوم به حبس کمتر از 15 سال باید حداقل یک ششم از مدت حبس را طی کرده باشند و این مدت برای محبوسان بیش از 15 سال به میزان یک سوم است. به جز این شرط اصلی هر محکوم و محبوس به جز محکومان مشخص شده توسط قانون می توان در صورت فوت یکی از اقوام درجه یک یا ازدواج آن ها بدون در نظر گرفتن شرط مدت زمان حبس درخواست مرخصی داشته باشند.

اما سوال بعدی این است که کدام دسته از مجرمان امکان گرفتن مرخصی را ندارند. به طور کلی محکومانی که سه فقره محکومیت در خصوص همان جرم داشته باشند، محکومانی که به شرارت شهرت داشته باشند، محکومین به قصاص و اعدام، محکومین جرایم مانند سرقت مسلحانه، کیف زنی، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور و … محکومانی هستند که امکان گرفتن مرخصی در هیچ شرایطی را ندارد.

وثیقه برای زندانی و  بررسی مفهوم سند در قوانین کشور ما

این موضوع را در نظر داشته باشید که وثیقه برای زندانی معمولا برای مدت زمانی محدود است و باعث آزادی دائم نمی گردد و تا زمانی که تکلیف پرونده مشخص شود و رای نهایی صادر شود، فرد می تواند با استفاده از وثیقه برای زندانی خارج از محیط زندان باشد و به فعالیت روزمره خود رسیدگی کند. وثیقه برای زندانی نیز دارای محدودیت هایی است و نباید انتظار داشت که فرد به طور دائم ازاد باشد و به هر نقطه ای که میخواهد  سفر کند. تا زمانی که وثیقه برای زندانی به کار گرفته می شود فرد باید زیر نظر دادگاه و مقام قضایی باشد و شرایط زندگی خود را تغییر دهد؛ چرا که این آزادی تنها یک وضعیت موقت است و ممکن است این شرایط تغییر پیدا کند بنابراین در صورت هرگونه تخطی از جانب فرد متهم این امکان وجود دارد که شخص ثالثی که برای گذاشتن وثیقه برای زندانی اقدام کرده است به دردسر بیفتد و سند مال غیر منقول خود را از دست دهد. برای آنکه بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد وثیقه برای زندانی بدست آورید در ادامه متن با ما همراه باشید تا تمامی نکات قانونی در این زمینه را به شما معرفی کنیم.

وثیقه برای زندانی می تواند هر نوع مال منقول یا غیر منقولی باشد. در واقع برای دادگاه و قانون این مهم است که وثیقه تودیع شده به اندازه ارزشی باشد که دادگاه آن را مشخص کرده است. بنابراین شما می توانید مال منقول یا غیر منقول یا پول و یا طلا و یا هر چیزی که ارزشی برابر با ارزش وثیقه تعیین شده را داشته باشند به عنوان گرو در اختیار قانون قرار دهید. اما در این بین این سند است که بیشترین کاربرد را دارد.  در واقع کاربری سند مالکیت به اندازه ای زیاد است که بسیاری مفهوم وثیقه را برابر با سند مالکیت می دانند. از این رو لازم است کمی در خصوص مفهوم سند مالکیت کمی صحبت کنیم. به طور کلی سند در قانون به دو دسته رسمی و ساده تقسیم بندی می شود. سند رسمی سندی است که توسط نماینده قانونی ثبت و تدوین شده باشد. دفاتر اسناد رسمی به عنوان نماینده مستقیم قانون محسوب می شوند. بنابراین یک سند که در این دفتر تنظیم می شود به عنوان سند رسمی می تواند محسوب شود. اما سند غیر رسمی یا همان ساده این شرایط را ندارد.

آن چیزی که در خصوص وثیقه برای زندانی باید بدانید این است که تنها سند رسمی مالکیت است که کارایی دارد. به زبان ساده تر شما نمی توانید قولنامه یک ملک یا زمین را به عنوان وثیقه تودیع کنید. حتی اگر این قولنامه ارزشی برابر و یا بیشتر از وثیقه تعیین شده توسط دادگاه باشد. در واقع شما تنها از سند رسمی مالکیت می توانید به عنوان وثیقه برای زندانی بهره ببرید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

گذاشتن وثیقه برای زندانی توسط موسسات حقوقی معتبر

وثیقه برای زندانی جز آن دسته از مسائل بسیار مهمی است که ممکن است بیاری از افراد حتی امکان آن را نداشته باشند و شرایط مساعدی برای گذاشتن وثیقه و سند برای زندانی را ارا نباشند. در چنین حالتی آیا آنها نباید از ظرفیت های وثیقه برای زندانی استفاده کنند؟ در پاسخ ب این سوال باید بگوییم که امروزه اجاره سند برای زندانی تا حد زیادی شکلات مربوط به وثیقه برای زندانی را حل کرده است و افراد می توانند با مراجعه به یک موسسه حقوقی معتبر مشکلات مربوط به پرونده های خود را تا حد زیادی مورد پیگیری قرار دهند. وثیقه برای زندانی بهترین فرتی است که افراد زندانی و خانواده های آنها می توانند با اجراء سند از آن استفاده کنند اما حقیقت آن است که امروزه تعدا زیادی از کلاهبرداران و سودجویان وارد زمینه های مربوط به وثیقه برای زندانی شده اند وش رایط راب رای افراد سخت کرده اند و باعث بوجود آمدن آسیب ها و خسارات تعدی به آنها شده اند.

گروه وکلای عدالت نویسان با در نظر گرفتن نیاز اساسی مردم به افراد متخصص در زمینه وثیقه برای زندانی و اجاره سند، شرایط قانونی معتبر و بسیار آسانی را برای هموطنان عزیز بوجود آورده است. شم می توانید از هر مکان و موقعیتی که هستید به گروه وکلای عدالت نویسان برای اخذ خدمات حقوقی مراجعه کنید. دقت داشته باشید که گروه عدالت نویسان این توانایی را دارد تا متخصص ترین وکلا در هر حوزه ای که به آن احتیاج دارید مانند وکیل طلاق توافقی، وکیل فرجام خواهی، وکیل کمیسیون ماده صد، وکیل تغییر نام یا حتی وکیل تخلیه و… را به شما معرفی کند.

وثیقه برای زندانی و رای وحدت رویه و آئین نامه اجرائی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی

وثیقه برای زندانی دارای آرای وحدت رویه متعددی است که یکی از مهم ترین آنان رای 680 در مورد وثیقه برای زندانی  است. به طور کلی به انن اشره می کنیم تا اطلاعاتتان رد حوزه وثیقه برای زندانی تکمیل شود:

پس از طرح موضوع و قرائت گزارش و بررسی اوراق پرونده مبنی بر: « … احتراماً درخصوص پرونده وحدت رویه ردیف ۸۲/۲۰ موضوع اختلاف نظر بین شعب ۲ و۳ دادگاه­ های تجدیدنظر استان های لرستان، سیستان و بلوچستان در خصوص دستور ضبط وثیقه ­هایی که در قبال مرخصی محکومین زندانی اخذ می­ گردد با ملاحظه گزارش معاون محترم اول دیوان عالی کشور، نظریه حضرت آیت ­الله دری نجف آبادی دادستان محترم کل کشور، به شرح ذیل اعلام می­ گردد:

به موجب مقررات ماده ۱۳۲ قانون آیین دادرسی دادگاه­ های عمومی و انقلاب در امور کیفری پس از تفهیم اتهام به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی در موارد لزوم و جلوگیری از فرار یا پنهان شدن و یا تبانی وی با دیگری، از متهم تامین کیفری متناسب و با ضمانت اجرای مشخص اخذ می­ گردد. به شرح مواد ۲۰۶ تا ۲۱۲ آیین نامه اجرایی سازمان زندان­ ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در موارد مصرح زندانی واجدالشرایط با معرفی کفیل یا تودیع وثیقه می تواند از مرخصی استفاده نماید و در صورت عدم مراجعه وی به زندان به شرح مقرر در ماده ۲۱۴ همان آیین­ نامه با لحاظ مقررات قانون آیین دادرسی دادگاه­ های عمومی و انقلاب در امور کیفری وجه­ الکفاله اخذ و وثیقه ضبط می­ گردد.

در ادامه رای وحدت رویه در مورد وثیقه برای زندانی امده است که:

در موارد منعکس در پرونده مذکور در مورد وثیقه برای زندانی در هر دو مورد جهت استفاده زندانی از مرخصی، وثیقه مقرر معرفی و متهم، کفیل و وثیقه گذار به شرح قرار صادره و قرار قبولی آن ملتزم به لوازم مرخصی و تأمین مأخوذه می شوند که با عدم مراجعه زندانی به زندان و عدم توانایی وثیقه گذار بر معرفی وی، الزامات ناشی از قرار تأمین وثیقه و یا تعلق موجبات تعهد کفیل یا وثیقه­ گذار، شرایط قانونی برای ضبط وثیقه فراهم شده است. در این صورت مرجع قضایی ذیربط مکلف به صدور دستور مقتضی بود و صرف صدور دستور و اجرای آن برای ضبط وثیقه کافی است و به علاوه به نظر می ­رسد که اعطای مرخصی با لحاظ مصالح فردی و اجتماعی از طرف حاکمیت و از اختیارات و شئونات مقام قضایی است که در مقام اعمال آن شرایطی را مقرر می ­دارد و همینطور ضمانت اجرای آن را نیز تعیین می نماید و متقاضی مرخصی با لحاظ یاد شده درخواست مرخصی می­ نماید که نوعی شرط معاوضی و قراردادی ضمن عقد و امثال آن است و بنابراین در صورت عدم حضور یا ایفای تعهد قاضی مربوطه مجاز به ضبط وثیقه و یا وجه­ الکفاله براساس قرار صادره می­ باشد.

فلذا الزام مرجع قضایی برای تقدیم دادخواست حقوقی خلاف مقررات ماده ۲۱۴ آیین ­نامه فوق الاشعار ناظر به مقررات آیین دادرسی دادگاه­ های عمومی و انقلاب در امور کیفری می­ باشد. بنابر مراتب فوق رای شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان لرستان که ضبط وثیقه ایداعی در قبال آزادی محکوم ­علیه زندانی برای استفاده از مرخصی را مشمول مقررات قرار تأمین مذکور در مبحث دوم فصل چهارم قانون آیین دادرسی دادگاه ­های عمومی و انقلاب در امور کیفری تشخیص داده منطبق با اصول و موازین بوده و مورد تأیید است. » مشاوره نموده و به اتفاق آراء بدین شرح رأی داده اند. بر طبق مادتین ۲۰۶ و ۲۰۷ آیین نامه اجرایی سازمان زندان­ ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور زندانی واجد شرایط با معرفی کفیل با تودیع وثیقه می ­تواند از مرخصی استفاده کند و ماده ۲۱۴ آیین­ نامه مذکور نحوه اجرای قرار تأمین صادره در این مورد را مطابق مقررات ماده ۱۴۰ قانون آئین دادرسی دادگاه ­های عمومی و انقلاب در امور کیفری تعیین کرده است. بنا به مراتب رای شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان لرستان که با این نظر انطباق دارد به نظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور صحیح و قانونی مشخص می­ شود. این رأی به استناد ماده ۲۷۰ قانون اخیرالذکر برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه ­ها لازم ­الاتباع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×