وکیل اتباع عراقی

وکیل اتباع عراقی (6)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وکیل اتباع عراقی

وکیل اتباع عراقی در تهران

وکیل اتباع عراقی

وکیل اتباع عراقی از جمله وکلای گروه مهاجرت و حقوق بین المللی محسوب می شود. از این دسته وکلا این انتظار می رود که بتوانند حقوق عادی اتباع عراقی در ایران را تامین می کنند و در شرایط مختلف حقوقی و قانونی آن ها را یاری دهند.

اما برای این که بتوانیم ساده تر و دقیق تر با کارکرد وکیل اتباع عراقی آشنا شویم لازم است که با قوانین مربوط به این اتباع آشنا شویم. در واقع ابتدا باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که اساسا یک تبعه خارجی تحت کدام قانون است؟ آیا یک قانون بین المللی برای آن وجود دارد یا قوانین هر کشور در این خصوص متفاوت است؟ در خصوص یک تبعه خارجی این قانون کشور مبدا است که تاثیرگذار است یا این که کشور مقصد باید اعمال نظر کند و شاید هم هیچ کدام؟ نگاه از این زاویه دید باعث می شود که بتوانیم به یک سوال مهم دیگر پاسخ دهیم و آن این است که اساسا یک وکیل اتباع عراقی بر اساس کدام قانون باید عمل کند؟

بنابراین همانطور که مشخص است کارکرد و اهمیت یک وکیل اتباع عراقی به اهمیت و کارکرد قوانین مربوط به این حوزه است و اگر بخواهیم کمی دقیق تر نگاه کنیم متوجه می شویم که اساسا این قوانین به نوعی وابسته به ذات اصلی قانون هستند. بگذارید در ادامه کمی دقیق تر توضیح دهیم.

در واقع برای این که بتوانیم این مفهوم را ساده تر و بهتر متوجه شویم از یک وکیل اتباع عراقی خواسته ایم تا در کنار ما حضور داشته باشد. این وکیل با توجه به تجربه و تخصصی که دارد می تواند به ما در این مسیر کمک کند. بنابراین با ما همراه باشید که می خواهیم کشف کنیم یک تبعه عراقی یا به طور کلی یک تبعه خارجی چه نیاز های حقوقی می تواند داشته باشد و یک وکیل اتباع عراقی یا خارجی چگونه می تواند به او کمک کند؟

وکیل اتباع عراقی فراتر از مرزها

اولین نکته ای که در خصوص کارکرد وکیل اتباع عراقی و قوانین مربوط به این حوزه وجود دارد این است که قوانین هر کشور محدود به مرزهای فیزیکی آن کشور است.

به بیان ساده تر قوانین مربوط به ایران تنها کارکرد آن در داخل مرزهای ایران است و یک قدم فراتر از مرزها امکان اجرایی شدن آن به هیچ عنوان وجود ندارد. این موضوع در خصوص مرزهای زمینی، هوایی و دریایی صادق است.

وکیل اتباع عراقی یک مثال کاملا قابل درک می زند. اگر در هواپیمایی حضور داشته باشید که در حال خروج از مرز باشد، به محض این که خلبان اعلام می کند از مرز هوایی ایران عبور کردیم، بسیاری از مسافران نوع پوشش خودشان را تغییر می دهند. یکی از شایع ترین این تغییرات برداشتن حجاب است. در واقع بسیاری از زنان بعد از عبور از مرز ایران اقدام به تغییر حجاب می کنند. اما آیا این خلاف قانون نیست؟ مسلما خیر. زیرا آن هواپیما از مرز هوایی ایران عبور کرده است. بنابراین قوانین مربوط به کشور ایران در این هواپیما نمی تواند جریان داشته باشد که یکی از این قوانین همان حجاب است.

این موضوع در خصوص هر کشوری صادق است. یعنی قانون هر کشوری محدود به مرزهای همان کشور است و کارکردی فراتر از مرزهای آن نخواهد داشت. حال اگر شما یک قدم خارج از مرز ایران قدم بزنید وارد یک کشور دیگر می شوید. این بدین معنی است که اساسا شما باید قوانین این کشور را قبول و رعایت کنید.

بگذارید با یک مثال ساده توضیح دهیم. شما پای پیاده از مرز شمالی ایران خارج می شوید و قصد دارید وارد کشور آذربایجان شوید. تا لحظه ای که پای شما از مرز رد نشده است این قوانین ایران است که برای شما جریان داد و بعد از عبور از مرز این قوانین آذربایجان است که برای شما اجرایی می شود.

بنابر این مثال ساده وکیل اتباع عراقی به درستی بیان می کند که در خصوص تبعه خارجه عمده تصمیمات را از نظر حقوقی کشور مقصد می گیرد. یعنی در خصوص اتباع خارجی این قوانین کشور مقصد است که تعیین کننده است. این اولین نکته ای بود که باید به آن توجه می کردیم.

اما این تمام ماجرا نیست. آیا کشور مبدا هیچ تاثیرگذاری در این بین نمی تواند داشته باشد؟ نقش جامعه جهانی به عنوان حافظ انسانیت در جهان چیست؟ در ادامه به کمک وکیل اتباع عراقی به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما در ادامه همراه باشید.

وکیل اتباع عراقی (3)
وکیل اتباع عراقی (3)

وکیل اتباع عراقی و نقش قوانین بین المللی در خصوص اتباع خارجی

یکی از کارکردهای مهم قوانین بین المللی در خصوص اتباع خارجی است. بگذارید ساده تر توضیح دهیم. زمانی که فردی از محدوده یک قانون خارج می شود و قصد دارد وارد یک قانون جدید شود به نوعی نیاز به یک هماهنگی های خاصی دارد. در واقع کشور مبدا و مقصد باید بدانند که نسبت به این فرد چه رفتاری باید نشان دهند و چه قوانینی در این خصوص می توانند داشته باشند.

به گفته وکیل اتباع عراقی این هماهنگی توسط همین قوانین بین المللی صورت می گیرد. در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم این قوانین نقش قانون اساسی را در جهان دارند. بنابراین یک سری قوانین کلی را بیان کرده است و چارچوب های گسترده ای را به کشورهای مختلف جهان نشان داده است.

حال کشورها بر اساس نیاز خودشان و یا بر اساس اهدافی که دنبال می کنند در دل این قوانین، قوانین خودشان را تدوین می کنند. بنابراین ما یک قانون بزرگ بین المللی داریم که تمامی کشورها از آن تبعیت می کنند. این قوانین یک سری اصول انسانی را به عنوان قانون بیان کرده است.

اما این قوانین به اندازه ای گسترده و قابل تفسیر است که این اجازه به کشورهای مختلف داده شده است که بر اساس نیاز خودشان قوانین را با زبانی دیگر بیان کنند و به نوعی قانون مخصوص خودشان را تحت این قوانین ایجاد کنند.

بنابراین در ساده ترین شکل ممکن، وکیل اتباع عراقی برای پیگیری حقوق موکل یا موکلین خود از چند ابزار مهم قانونی می تواند استفاده کند. این ابزار یا قوانین عبارتند از قانون کشور مبدا، قانون کشور مقصد و قانون بین المللی.

همین موضوع به درستی نشان می دهد که کار وکیل اتباع عراقی تا چه اندازه می تواند سخت باشد. به هر حال تسلط به هر کدام از این قوانین می تواند بسیار زمان بر و سخت باشد. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

اما این تازه شروعی بر مفهوم کارکرد وکیل اتباع عراقی و قوانین مربوط به این حوزه است. حال نوبت این است که کمی دقیق تر و فنی تر در خصوص این دست از قوانین صحبت کنیم. نظر شما چیست؟ آیا ما را در این مسیر مانند یک وکیل اتباع عراقی همراهی می کنید؟ ممنونیم!

وکیل اتباع عراقی (4)
وکیل اتباع عراقی (4)

وکیل اتباع عراقی و قوانین مربوط به این حوزه

اگر بخواهیم به صورت اختصاصی در خصوص اتباع عراقی صحبت کنیم این گونه می توانیم بیان کنیم که یک وکیل اتباع عراقی باید با قانون کشور ایران در خصوص اتباع خارجی، با قانون کشور عراق در خصوص شرایط خروج از کشور و با قانون بین المللی سر و کله بزند.

اما آن چیزی که به صورت عملی و واقعی تر رخ می دهد این است که اساسا از یک وکیل اتباع عراقی انتظار داریم در دادگاه ها و مسیرهای قضایی ایران حضور فعال داشته باشد. بنابراین عمده کارکرد این وکیل بر اساس آشنایی و کار کردن او با قوانین داخل کشور است.

از این رو ما در ادامه این مقاله سعی می کنیم با نگاه به قوانین کشور در خصوص اتباع خارجی مانند اتباع عراقی مشخص کنیم که اساسا این دسته از افراد چه شکلی در قانون دارند و برای آن ها چه حقوقی در نظر گرفته شده است؟

اما قبل از آن که به این سوال پاسخ دهیم از شما یک سوال می پرسیم. به نظر شما امکان دارد کشوری در دنیا وجود داشته باشد که حقوقی برای اتباع خارجی در نظر نگیرد و به طور کلی آن ها را بی ارزش تلقی کند؟

در واقع شاید این چنین کشوری وجود داشته باشد اما این کشور توسط مجمع جهانی طرد شده محسوب می شود و اساسا به رسمیت شناخته نخواهد شد. در واقع قوانین بین المللی اجازه چنین رفتاری را به کشورها نمی دهد و هر کشوری مجبور است حقوقی را در نظر بگیرد. در واقع کشورها برای این که توسط سازمان بین المللی و جهانی تایید شوند باید یک سری از قوانین را قبول و رعایت کنند. بنابراین عملا هر کشوری که در دنیا وجود دارد مجبور است این حقوق را تا حدودی آن هم تحت چارچوب قوانین بین المللی رعایت کند.

حال به موضوع اصلی بازگردیم. به نظر شما ایران در خصوص یک تبعه خارجی مانند اتباع عراقی چه قوانینی در نظر گرفته است؟ وکیل اتباع عراقی پاسخ خواهد داد. با ما در ادامه همراه باشید.

وکیل اتباع عراقی (5)
وکیل اتباع عراقی (5)

وکیل اتباع عراقی و قوانین ایران در خصوص اتباع خارجی

به طور کلی در ایران – و البته در قوانین بین المللی – چهار نوع تبعه خارجی تعریف شده است. اتباع خارجی در هر کشوری شامل یکی از انواع مهاجرین، آوارگان، پناهندگان و یا توریست ها – کسانی که با ویزا و پاسپورت معتبر جا به جا شده اند – هستند.

هر کدام از این انواع تعریف قانونی خاص خودش را دارد. بگذارید با توریست ها شروع کنیم. توریست فردی است که تمامی قوانین کشور مبدا و مقصد را برای خروج از کشور مبدا و ورود به کشور مبدا رعایت می کند. این قوانین می تواند شامل پاسپورت، ویزا و … شود.

اصولا تبعه های خارجی وقتی بخواهند از مسیر پاسپورت استفاده کنند زمان بیشتری را باید صرف کنند اما در کنار آن از امکانات کامل حقوقی برخوردار خواهند شد. یعنی علاوه بر این که در کشور مقصد از حقوق کامل یک فرد خارجی برخوردار می شوند، سفارت کشور مبدا نیز پشتیبانی های حقوقی خود را از این افراد ادامه می دهد.

در خصوص مهاجرین نیز تقریبا وضعیت به این نوع است. با این تفاوت که در مهاجرت اتباع خارجی به دنبال اقامت و یا گرفتن شهروندی هستند. از این رو این کار را می تواند کمی سخت تر و پیچیده تر کند. به بیان ساده تر یک مهاجر علاوه بر گرفتن ویزا و پاسپورت و اجازه ورود به کشور، باید اجازه اقامت در این کشور را نیز به دست بیاورند. یکی از مهمترین کارکرد های وکیل اتباع عراقی این است که این امکان را بر اساس شرایط و ویژگی های مختلف برای اتباع عراقی فراهم بیاورند. در هر کشوری شرایط خاصی برای پذیرش مهاجرین وجود دارد و ایران نیز هر ساله شرایط خود را به طور رسمی اعلام می کند.

حال به دو مفهوم بسیار مهم و دردسرساز پناهندگی و آوارگی می رسیم. در واقع هر دو این مفاهیم بدین معنی است که امکان خروج از کشور مبدا و ورود به کشور مقصد بدون گذراندن تمام تشریفات قانونی و به شکل ساده تر امکان پذیر باشد. اما چگونه؟

در حالت پناهندگی فرد با مراجعه به سفارت کشور مقصد اثبات می کند که جان او بر اساس مواردی مانند عقیده دینی و مذهبی یا سایر موارد در خطر است. بنابراین سفارت کشور مقصد بنابر قوانین بین المللی به نوعی باید سعی کند به این فرد کمک کند. در صورت اثبات این ترس از دست دادن جان، فرد می تواند اقامت و حتی شهروندی کشور مقصد را به دست بیاورد و این در حالی است که سخت گیری های بخش مهاجرین برای این فرد وجود ندارد.

در خصوص آواره ها نیز کار ساده تر می شود. این دسته از افراد بنابر شرایط حساس و خطیر کشور خودشان حتی فرصت اثبات ترس را ندارد و این موضوع کاملا مشخص است که این افراد از مسائلی مانند جنگ و … از خانه و زندگی خود آواره شده اند. بنابر قوانین بین المللی در این حالت نیز کشورهای مختلف باید نسبت به ساماندهی این دسته از افراد اقدام کنند و سعی کنند وضعیت مناسبی برای آن ها فراهم بیاورند.

وکیل اتباع عراقی (1w)
وکیل اتباع عراقی (1w)

نکته مهم از دیدگاه یک وکیل اتباع عراقی

حال به ایران به عنوان یک کشور در منطقه خاورمیانه نگاه کنیم. ایران کشوری است که تقریبا توانسته ثبات امنیتی خودش را به نوعی در این منطقه پرآشوب حفظ کند و از طرف دیگر رابطه بسیار نزدیک و خوبی با کشورهای جنگ زده منطقه از جمله عراق، سوریه و افغانستان داشته باشد.

همین موضوع باعث شده است که سیل عظیمی از آوارگان و مهاجرین از این کشورها به سمت ایران روان شود. این موضوع مسلما باعث می شود که اختلالات مهمی در کشور ایران ایجاد شود. اختلالاتی که اساسا باعث شده حتی حقوق خود اتباع خارجی نیز به درستی رعایت نشود.

حال در ادامه می خواهیم به این نکته بپردازیم که اساسا چه حقوقی برای یک تبعه خارجی مانند اتباع عراقی در نظر گرفته شده است و آیا بر اساس این که ایران به عنوان یک کشور مهاجر پذیر در منطقه شناخته شده، آیا می تواند پاسخ این حقوق را بدهد یا خیر؟ در ادامه با ما و وکیل اتباع عراقی همراه باشید که قصد داریم به نکات جدیدی در این بین اشاره کنیم.

وکیل اتباع عراقی (2w)
وکیل اتباع عراقی (2w)

وکیل اتباع عراقی و حقوق اتباع خارجی

به طور کلی بر اساس قانون ایران حقوق مختلفی برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده است. این حقوق برگرفته از قوانین بین المللی به دنبال این است که بتواند یک زندگی ساده و راحت را برای این اتباع فراهم بیاورد.

به طور کلی مهم ترین حقوق بیان شده برای اتباع خارجی در قانون ایران را می توان شامل حقوق کار، حقوق تحصیل رایگان، حقوق بهداشت و درمان و … دانست.

حال یک بار دیگر به بند پیش بازگردیم. ایران طی سال های گذشته کشوری شده است که چه به صورت قانونی و چه به صورت غیر قانونی سالانه مهاجران و آوارگان بسیاری را می پذیرد. از این رو اساسا این مسئله باعث شده است در دسترس قرار دادن چنین حقوقی برای اتباع خارجی امکان پذیر نباشد.

از طرف دیگر ایران طی سال های گذشته درگیر مسائل اقتصادی شدیدی نیز شده است و به نوعی ثبات اقتصادی خودش را از دست داده است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که ایران بتواند به سادگی و در شرایطی که توانایی برقراری حقوق شهروندان خود را ندارد حقوق اتباع خارجی را برقرار کند.

به طور مثال یک تبعه خارجی نیاز به کار دارد  و این را می توان جزو حقوق دانست. اما نکته اینجاست که دولت ایران حتی نمی تواند برای جوان ایرانی که به عنوان یک شهروند در ایران زندگی می کند کار مناسبی تهیه کند. حال چگونه می توان انتظار داشت که این دولت بتواند برای یک تبعه خارجی بنابر حقوق مشخص شده آن کار ایجاد کند. این تناقض ها عملا باعث شده است که کار وکیل اتباع عراقی سخت و سخت تر باشد.

به بیان ساده تر زمانی که یک وکیل اتباع عراقی بخواهد از حقوق موکل خود در این خصوص دفاع کند با این نکته رو به رو می شود که مسائل داخل کشور هنوز حل نشده باقی مانده است و چگونه می توان انتظار داشت که دادگاه نسبت به حمایت از موکل او رای بدهد! این نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

وکیل اتباع عراقی (1)
وکیل اتباع عراقی (1)

وکیل اتباع عراقی و اتباع عراقی در ایران

اما نکته مهم دیگر این است که بیایید انواع اتباع عراقی در ایران را شناسایی کنیم. این نکته می تواند به ما در کارکرد وکیل اتباع عراقی کمک کند.

به طور کلی اتباع عراقی در ایران عمدتا شامل مهاجرین – مجاورین  و آوارگان می شود. با توجه به این که بخش جنوب غربی کشور عمدتا عرب زبان هستند این مناطق گزینه بسیار خوبی برای مهاجرت عراقی ها محسوب می شود. از این رو بخش مهمی از اتباع عراقی همواره به دنبال این هستند که بتوانند از مسیرهای قانونی در این مناطق ساکن شوند.

بخش دیگر از گروه مهاجرین به مجاورین شهرت دارند. در واقع وکیل اتباع عراقی به خوبی می داند که ایران کشوری است که میزبان دو مرقد مطهر اسلامی مهم به نام مرقد امام رضا و مرقد خواهر گرامی ایشان است. این دو مرقد مورد احترام بسیاری از اهالی شیعه است. از این رو بسیاری هر ساله با قصد مجاورت و نزدیک شدن به چنین فضایی وارد ایران می شوند. این چنین افراد به مجاورین شهرت دارند. این افراد در واقع هدفی جز ماندن در کنار حرم شریف ندارند.

گروه دیگر از مجاورین یا مهاجرین کسانی هستند که به دنبال تحصیل علم از حوزه علمیه قم هستند. در چنین شرایطی نیز وکیل اتباع عراقی می تواند کارایی خوبی از خود نشان دهد. در واقع شاید این مسیر ساده ترین مسیر برای یک وکیل اتباع عراقی محسوب شود.

اما گروه پایانی که به عنوان گروه آوارگان شهرت دارد در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران و شهرهای جنوبی ساکن می شوند. این افراد از جنگ و درگیری در کشور عراق فرار می کنند و وارد کشورهای مجاور از جمله ایران می شوند. این دسته از اتباع خارجی می تواند کار را برای وکیل اتباع عراقی و حتی دولت ایران سخت کند.

وکیل اتباع عراقی چه کارکردی می تواند داشته باشد؟

تا به این جا سعی کردیم از دیدگاه های مختلفی با قانون اتباع خارجی و شرایط مختلف آن آشنا شویم. همچنین در این مقاله تنها به قانون ایران در خصوص اتباع عراقی پرداختیم. باید به این نکته توجه داشته باشید که یک وکیل اتباع عراقی باید به هر سه قانون ایران، عراق و قانون بین المللی تسلط کافی داشته باشد تا بتواند دفاع خوبی از موکل خود داشته باشد.

اما در انتهای این مقاله اگر بخواهیم به طور خلاصه کارکرد وکیل اتباع عراقی را بیان کنیم می توانیم این گونه بگوییم که این وکیل در چند حوزه می تواند کارایی خوبی داشته باشد.

حوزه اول ورود و اسکان اتباع خارجی به کشور. در واقع این وکیل می تواند در خصوص ورود یک تبعه خارجی به ایران، دریافت ویزا، دریافت شهروندی و … فعالیت کند. در واقع عمده فعالیت این دسته از وکلا را می توان در همین حوزه دانست.

حوزه دوم را می توان به حقوقی اختصاص داد که اتباع عراقی لایق آن هستند و برای آن ها تدوین شده است. در واقع این وکلا باید بتوانند این حقوق تدوین شده را برای موکلین خود زنده کنند.

نکته و حوزه پایانی نیز می تواند در خصوص مسیرهای قضایی باشد که یک تبعه خارجی به هر ترتیب وارد آن شده باشد. به طور مثال اگر از یک تبعه عراقی در ایران شکایت شود چه روندی باید گرفته شود. این جاست که وکیل اتباع عراقی می تواند کارایی خوش را نشان دهد. این ها عمده فعالیت ها و حوزه های کاری است که می توانیم برای یک وکیل تبعه عراقی در نظر بگیریم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×