وکیل خلع ید

وکیل خلع ید (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وکیل خلع ید

وکیل خلع ید در تهران

 وکیل خلع ید را تا چه اندازه می شناسید و با او آشنایی دارید؟ وکیل خلع ید در جامعه حقوقی دقیقا به چه کسی گفته می شود؟ وکیل خلع ید را چگونه می توانیم پیدا کنیم و جریان پرونده های خود را به او بسپاریم؟ آیا برای شما یا اطرافیانتان تاکنون پیش آمده است که به وکیل خلع ید احتیاج داشته باشید امما دقیقا ندانید که چنین وکیل متخصص و حرفه ای در کدام قسمت از شهر حضور دارد؟ آیا تمامی وکلای پایه یک دادگستری را می توان به عنوان وکیل خلع ید برای جریان پرونده های خود انتخاب کرد؟

 وکیل خلع ید یکی از وکلای با تجربه ای است که در سال های اخیر در جریان پرونده های مربوط به تصرف عدوانی و مسائل مربوط به تخلیه ید و خلع ید حضور نسبتا فعال و گسترده ای داشته است. امروزه بسیاری از افرادی که به دنبال وکیل خلع ید می گردند دقیقا نمی دانند که این وکیل حرفه ای و متخصص چه میکند و چگونه میتواند در جریان پرونده های مختلف با عملکرد خود از موکل خود دفاع کند. به همین علت هم ما در ادامه مطلب سعی کرده ایم تمامی مسائل قانونی و حقوقی بسیار مهمی را که ما باید در مورد وکیل خلع ید بدانید را به خوبی برای شما توضیح دهیم و در مورد آن صحبت کنیم، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 وکیل خلع ید و میزان تجربیات او

 وکیل خلع ید یکی از اون دسته افرادی است که پرونده های بسیار زیادی را در زمینه خلع ید به نتیجه رسانده است و در جهت احقاق حقوق و منافع موکلان خود قدم برداشته است. بنابراین کاملا طبیعی است وکیل خلع ید بهتر از دیگر وکلای پایه یک دادگستری توانایی نسبتا ویژه ای در زمینه به  نتیجه رساندن پرونده های مربوط به مالکیت داشته باشد و بتواند این پرونده ها را در مدت زمان بسیار کوتاهی که نتیجه برساند.

متاسفانه از آنجایی که تفاوت بسیاری از وکلا بر افراد پوشیده است و سال های زیادی است که افراد مختلف از تخصص های وکیل خلع ید بی خبر مانده اند، پرونده های مربوط به مسائل مالکیتی را به اشتباه به وکلای پایه یک دادگستری می سپارند که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند. همین موضوع باعث می شود تا در مدت زمان بسیار کوتاهی جریان پرونده ها یمربوط به خلع ید و تصرف ید به مشکل برخورد کند و امکان تضییع حقوق افراد بسیار زیاد شود برای جلوگیری از بوجود آمدن چنین مشکلاتی نیاز است تا تمامی متقاضیان کمک گرفتن از وکیل خلع ید در ابتدا آگاهی های نسبی و تکمیلی در مورد این وکیل بدست اورند و با دید روشنی به سراغ انتخاب ابن وکیل بروند.

 وکیل خلع ید معمولا بر اساس تحصیلات و میزان تجربیاتی که دارد می تواند از هر وکیل دیگری در زمینه پرونده های مربوط به مالکیت بهتر عمل کند و جریان دادرسی پرونده ها را به بهترین نحو ممکن به نتیجه برساند. متاسفانه امروزه افراد زیادی در جامعه حضور دارند که با وجود آن که ادعا می کند اگاهی ها ینسبتا زیادی در مورد وکیل خلع ید دارند و مسائل قانونی مربوط به مالکیت را به خوبی می شناسند، اما به هیچ عنوان عملکرد سنجیده و مناسبی در زمینه انتخاب وکیل خلع ید ندارند و مجبور می شوند که در جریان دادرسی پرونده هایی که با ان درگیر هستند، شکست را بپذیرند و اموال خود را از دست دهند.

در نگاه اول ممکن است اینطور به نظر آید که وکیل خلع ید نتوانی است عملکرد خوبی را در جریان دادرسی به نمایش بگذارد اما هیچ وقت این موضوع را فراموش نکنید که متقاضیانی که رد انتخاب وکیل خلع ید نتوانسته اند موفقیت آمیز عمل کنند هم در این جریان مقصر هستند. از آنجایی که پرونده های مربوط به خلع ید و مالکیت دارای حساسیت های بسیار زیادی هستند و لازم است تا در هنگام ورود به چنین پرونده هایی اطلاعات کامل و دقیقی داشت، بهتر است متخصص ترین وکیل خلع ید را انتخاب کرد.

 وکیل خلع ید را چگونه پیدا کنیم؟

یکی از سوالات اساسی و بسیار مهمی که در هنگام صحبت از وکیل خلع ید معمولا مطرح می شود و ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول میکند آن است که اصلا وکیل خلع ید را چگونه می توانیم پیدا کنیم و وکالت پرونده های مختلف خود را به او واگذار کنیم؟ از آنجایی که جریان پرونده های مربوط به مالکیت بسیار حساس هستند و نیاز به سابقه  ولانی دارند، نباید به هر کسی اعتماد کرد و ادعاهای آنها را باور کرد.

در صورت بروز هرگونه خطا و اشتباهی این امکان وجود دارد که موکلان آسیب های مالی و غیر مالی بسیار زیادی وارد شود. حقیقت آن است که گاهی چنین آسیب ها و مشکلاتی تا حدی سنگین هستند که امکان جبران آنها وجود ندارد. در چنین حالتی تنها کسی که می تواند به کمک موکلان خود بشتابد، وکیل خلع ید است.

یک وکیل خلع ید حرفه ای سال های زیادی را در زمینه چنین پرونده هایی فعالیت کرده است و همین موضوع باعث شده است تا با تمامی نکات حقوقی و قانونی آگاهی داشته باشد و بتواند  آنها را با جزئیات کامل برای موکلان خود تشریح کند و به چالش بکشاند.

برای پیدا کرد بهترین وکیل خلع ید نیاز است تا یک معرف قوی و بسیار حرفه ای در این زمینه داشته باشید تا بتوند به شما کمک کند و مسائل مختلف پرونده شما را از دیدگاه حقوقی مورد بررسی قرار دهد تا راه حلی مناسب را برای رفع مشکلات قانونی آن پیدا کند.

 گروه وکلای عدالت نویسان یکی از بهترین و متخصص ترین موسسات حقوقی است که می تواند به تمامی افراد کمک کند تا وکیل خلع ید مورد نظر خود را پیدا کنند و مشکل را تا حد زیادی حل کند. گروه وکلای عدالت نویسان دارای کادری حرفه و تحصیلکرده در زمینه پرونده های مختلف است و وکیل خلع ید نیز جز یکی از پرطرفدارترین اعضای گروه وکلای عدالت نویسان است.

خلع ید به چه معنی است؟

قبل از این که بخواهیم با کارکرد وکیل خلع ید آشنا شویم، بهتر است ابتدا با مفهوم خلع ید آشنا شویم. به عبارت ساده تر باید ابتدا بدانیم که در قانون خلع ید به چه معنی است و چه کارکردی می تواند داشته باشد، سپس بر اساس این مفهوم و کارکرد سراغ کاری برویم که وکیل خلع ید می تواند انجام دهد.

به طور کلی خلع ید لغتی عربی است و در لغت به معنی بریدن دست می باشد. اگر بخواهیم کمی دقیق تر به این اصطلاح حقوقی نگاه کنیم، خلع ید زمانی مطرح می شود که فردی به صورت غیر قانونی اموال غیر منقول – زمین، خانه  و … – را بدون رضایت مالک به تصرف خود درآورده باشد. در این حالت مالک با طرح دعوی خلع ید و با ارائه سند رسمی می تواند از دادگاه تقاضای صدور حکم خلع ید کند. بر اساس این حکم متصرف باید از ملک تحت تصرف خارج شود.

نکته مهم دیگری که باید در مورد دعوی خلع ید بدانید این است که این دعوی تنها در حوزه دعاوی حقوقی مطرح می شود و امکان طرح دعوی به صورت کیفری وجود ندارد. به زبان ساده تر اگر بخواهیم بیان کنیم خواهان در دعوی خلع ید نمی تواند اعلام جرم علیه خوانده کند. در بهترین حالت ممکن در دعاوی خلع ید خواهان تنها می تواند حکم تخلیه و خروج متصرف را از دادگاه دریافت کند.

نکته دیگر این است که در قانون مدنی از عنوان خلع ید استفاده نشده است. در قانون این مفهوم تحت عنوان تصرف غاصبانه طرح شده است. این نکته ای است که وکیل خلع ید به خوبی به آن واقف است.

اما مانند تمامی موارد دیگر حقوقی، خلع ید نیز شرایطی دارد و مادامی که این شرایط برقرار شود عملا امکان طرح دعوی خلع ید در دادگاه وجود ندارد و دادخواست بدون برقراری این شرایط رد می شود.

به طور خلاصه شرایط خلع ید به صورت زیر است:

خواهان دارای سند رسمی – نه عادی – مال غیر منقول مورد بحث باشد.

خوانده متصرف باشد.

تصرف به صورت غیر قانونی اتفاق افتاده باشد.

در ادامه این شرایط را به صورت جدی تر مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

دعوی خلع ید در چه شرایطی توسط وکیل خلع ید مطرح می شود؟

تا به اینجا با مفهوم خلع ید آشنا شدیم و بیان کردیم برای این که این دعوی در دادگاه توانایی طرح داشته باشد باید سه شرط اساسی گفته شده را داشته باشد.

اولین شرط و شاید مهمترین شرط طرح این دعوی را می توان داشتن سند رسمی مالک یا خواهان دانست. به بیان ساده تر خواهان باید مالک آن ملک یا اموال غیر منقول باشد و بر این مالکیت باید سند رسمی داشته باشد. به بیان ساده تر شما با سند عادی مانند قولنامه، مبایعه نامه، قرارداد یا … نمی توانید اقدام به طرح دعوی خلع ید کنید. تنها داشتن سند رسمی است که می تواند این دعوی را در دادگاه ممکن کند.

شرط دوم این است که ملک تحت تصور خوانده باشد. یعنی خوانده تا زمان طرح دعوی در این ملک یا مال غیر منقول حضور داشته و آن را به تصرف خود درآورده باشد. در چنین شرایطی امکان طرح دعوی خلع ید علیه او وجود دارد.

اما آخرین شرط طرح دعوی خلع ید اهمیت بالایی دارد. بر اساس قانون دعوی خلع ید زمانی اتفاق می افتد که این تصرف به صورت غیر قانونی باشد. به بیان ساده تر هیچ قرارداد قانونی و قابل استنادی میان خواهان و خوانده در مورد آن ملک باید وجود داشته باشد. در صورت وجود این قرارداد مانند قرارداد اجاره و … عملا امکان طرح دعوی خلع ید از بین می رود. بنابراین نداشتن رابطه حقوقی میان خواهان و خوانده در باب آن ملک از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این رابطه حقوقی می تواند دعوی خلع ید به طور کلی منتفی کند.

وکیل خلع ید بر اساس این شرایط می تواند دعوی مربوطه را در دادگاه مطرح کند و بر اساس آن حکم خلع ید را از دادگاه دریافت کند. به بیان ساده تر وکیل خلع ید در اولین مراجعه موکل خود از او شرایط گفته شده را می خواهد. در صورتی که این سه شرط به نحوی برقرار نشود عملا امکان طرح این دعوی از بین می رود. در این چنین شرایطی معمولا دعوی تخلیه ید با دعوی تصرف عدوانی مطرح می شود.

یکی از کارهایی که از وکیل خلع ید انتظار می رود این است که بتواند با ایجاد خط مرزهای مشخص تفاوت میان دعاوی تخلیه ید و تصرف عدوانی را با خلع ید ایجاد کند. ایجاد این دست از تفاوت ها می تواند در نتیجه دادگاه تاثیر مستقیم داشته باشد. در ادامه به برخی از این تفاوت ها خواهیم پرداخت.

وکیل خلع ید و تفاوت هایی که میان دعاوی وجود دارد.

همانطور که گفتیم دعوی خلع ید از سه شرط اصلی بهره می برد. تمام تفاوتی که میان خلع ید و تخلیه ید یا تصرف عدوانی وجود دارد در همین سه ویژگی نهفته شده است.

بیایید کمی ساده تر به این تفاوت ها بپردازیم. در صورتی که میان خواهان و خوانده رابطه حقوقی برقرار شده باشد. یعنی خواهان و خوانده با یک دیگر قرارداد اجاره ملک امضا کرده باشند همانطور که گفته شد نمی توان از خلع ید استفاده کرد. حتی با اتمام مدت قرارداد نیز امکان طرح این دعوی وجود ندارد. در این چنین شرایط خواهان تنها می تواند با طرح دعوی تخلیه ید هدف خود را پیش ببرد. از دیگر تفاوت های این دعوی با دعوی خلع ید در این است که شما می توانید از دعوی تخلیه ید در مورد اموال منقول نیز استفاده کنید. در حالی که در دعوی خلع ید تنها اموال غیر منقول مورد بررسی قرار می گیرد.

اما در صورتی که خواهان سند رسمی نداشته باشد و یا به طور کلی خواهان خود مالک نباشد، می تواند از مفهوم تصرف عدوانی استفاده کند. به طور مثال اگر شما به عنوان مستاجر در ملکی سکونت داشته باشید و از مدت قرارداد شما باقی مانده باشد، مالک نمی تواند شما را از آن خانه خارج کند. در صورتی که این اتفاق رخ بدهد، عملا شما به عنوان مستاجر می توانید علیه مالک دعوی تصرف عدوانی را اقامه کنید. توجه داشته باشید که این نوع دعوی می تواند در حوزه حقوقی یا کیفری باشد. یعنی عملا خواهان می تواند علیه خوانده اعلام جرم کند که در این صورت امکان حبس تعزیری برای خوانده ایجاد می شود.

این ها تفاوت هایی است که به طور کلی میان دعاوی خلع ید، تخلیه ید و تصرف عدوانی وجود دارد. اما این تمام ماجرا نیست. هر کدام از این دعاوی شرایط ویژه خودش را دارد. از این رو نمی توان به سادگی از آن گذشت. البته شرایط مورد بحث کمی تخصصی و پیچیده است. از این رو انتظار می رود وکیل خلع ید بتواند این شرایط را برای موکلین خود بر اساس نوع پرونده ای که در اختیار دارد توضیح دهد.

از وکیل خلع ید چه انتظاری می رود؟

تا به اینجا توانستیم با مفهوم خلع ید آشنا شویم و آن را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهیم. همچنین شرایط لازم برای طرح این دعوی را نیز بیان کردیم. از طرف دیگر تفاوت های خلع ید با دیگر دعاوی مشابه مانند تخلیه ید و تصرف عدوانی را نیز مورد بررسی قرار دادیم. این ها تمام پیش نیازهایی بود که بتوانیم بر اساس آن کارکرد وکیل خلع ید را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی در قدم اول از وکیل خلع ید این انتظار می رود که بتواند مشخص کند که دعوی باید در چه حوزه ای طرح شود. آیا می توان این دعوی را در به صورت خلع ید در دادگاه مطرح کرد یا خیر؟ در گام دوم اگر پاسخ سوال قبلی مثبت باشد، باید وکیل خلع ید مشخص کند که شرایط خلع ید چیست و چگونه این شرایط اثبات می شود.

مسلما مهمترین شرطی که وکیل خلع ید باید آن را مورد بررسی قرار دهد، غیر قانونی بودن تصرف خوانده است. در واقع خوانده باید بتواند ثابت کند که رابطه ای میان خواهان و خوانده به صورت حقوقی و قانونی وجود دارد. در صورتی که رابطه ای وجود داشته باشد اساسا دعوی خلع ید در دادگاه از بین می رود و دادگاه حکم خلع ید را صادر نمی کند. از وکیل خلع ید انتظار می رود که بتواند در دادگاه غیر قانونی بودن یا همان غصبی بودن تصرف خوانده را ثابت کند. در صورتی که این شرط برقرار شود و در کنار دو شرط دیگر قرار بگیرد عملا می توان انتظار داشت که دادگاه حکم خلع ید را صادر کند. توجه داشته باشید که حکم خلع ید بلافاصله بعد از صدور قابل اجراست. حتی در صورت اقدام برای تشکیل دادگاه تجدید نظر همچنان حکم قابل اجراست. این نکته بسیار مهمی است که مسلما وکیل خلع ید آن را به خوبی می داند.

 وکیل خلع ید و جریان مالکیت در قانون

 وکیل خلع ید یکی از بهترین کسانی است که بر موضوع مالکیت در قانون اشراف دارد و میتواند بهترین و حرفه ای ترین کارها را در جریان این پرونده ها انجام دهد. جریان مالکیت در قانون مدنی مطرح شده است که به طور کلی به ان اشاره می کنیم:

مالک ملکی که مورد حق‌الارتفاق غیر است نمی‌تواند در ملک خود تصرفاتی نماید که باعث تضییع یا تعطیل حق مزبور باشد مگر با‌اجازه صاحب حق.

 تصرفات صاحب حق در ملک غیر که متعلق حق اوست باید باندازه‌ای باشد که قرار دادند و یا بمقدار متعارف و آنچه ضرورت‌انتفاع اقتضا می‌کند.

در تمام مواردی که انتفاع کسی از ملک دیگری به موجب اذن محض باشد مالک می‌تواند هر وقت بخواهد از اذن خود رجوع کند مگر‌اینکه مانع قانونی موجود باشد.

دیواری که مابین دو ملک واقع است مشترک مابین صاحب آن دو ملک محسوب می‌شود مگر اینکه قرینه یا دلیلی بر خلاف آن‌موجود باشد.

بنا بطور ترصیف و وضع سرتیر از جمله قرائن است که دلالت بر تصرف و اختصاص می‌کنند.

هرگاه از دو طرف بنا متصل به دیوار بطور ترصیف باشد و یا از هر دو طرف روی دیوار سرتیر گذاشته شده باشد آن دیوار محکوم به اشتراک است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

هرگاه قرائن اختصاصی فقط از یک طرف باشد تمام دیوارت محکوم ب مالکیت صاحب آن طرف خواهد بود مگر این‌که خلافش ثابت‌ شود.

مخارج دیوار مشترک بر عهده کسانی است که در آن شرکت دارند.هیچ‌یک از شرکاء نمی‌تواند دیگری را اجبار بر بنا و تعمیر دیوار مشترک نماید مگر اینکه دفع ضرر بنحو دیگر ممکن نباشد.

در صورتی‌که دیوار مشترک خراب شود و احد شریکین از تجدید بناء و اجازه تصرف در مبنای مشترک امتناع نماید شریک دیگر ‌می‌تواند در حصه خاص خود تجدید بنای دیوار را کند.

 وکیل خلع ید و پرونده های مربوط به تصرف

 وکیل خلع ید کسی است که می تواند در جریان پرونده های تصرف بسیار موثر باشد. در مورد چنین پرونده هایی چه می دانید؟ بر اساس ماده 116 الی 120 قانون مدنی به مسائلی که وکیل خلع ید می تواند به انها ورود پیدا کند اشاره می کنیم:

هر گاه احد شرکاء راضی بتصرف دیگری در مبنا باشد ولی از تحمل مخارج مضایقه نماید شریک دیگر می‌تواند بنای دیوار را تجدید‌کند و در این‌صورت اگر بنای جدید با مصالح مشترک ساخته شود دیوار مشترک خواهد بود والا مختص بشر یکی است که بنا را تجدید کرده است و وکیل خلع ید به خوبی از این موارد اطلاع دارد.

اگر یکی از دو شریک دیوار مشترک را خراب کند در صورتی که خراب کردن آن لازم نبوده باید آن که خراب کرده مجدداً آن‌را بنا کند.

هیچ‌یک از دو شریک حق ندارد دیوار مشترک را بالا ببرد یا روی آن بنا سرتیر بگذارد یا دریچه و رف باز کند یا هر نوع تصرفی نماید ‌مگر به اذن شریک دیگر.

 هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه‌گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد. هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمی‌توان بیرون کرد مگر بحکم قانون. تمام ثمرات و متعلقات اموال منقول و غیرمنقول که طبعاً یا در نتیجه عملی حاصل شده باشد بالطبع مال مالک اموال مزبوره است.

دقت کنید:

نما و محصولی که از زمین حاصل می‌شود مال مالک زمین است چه به خودی خود روییده باشد یا به واسطه عملیات مالک مگر اینکه ‌نما یا حاصل از اصله یا حبه غیرحاصل شده باشد که در این‌ صورت درخت و محصول مال صاحب اصله یا حبه خواهد بود اگرچه بدون رضای‌صاحب زمین کاشته شده باشد.

نتایج حیوانات در ملکیت تابع مادر است و هرکس مالک مادر شد مالک نتایج آن هم خواهد شد. تصرف بعنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

تصرفی که ثابت شود ناشی از سبب مملک یا ناقل قانونی نبوده معتبر نخواهد بود. اگر متصرف فعلی اقرار کند که ملک سابقاً مال مدعی او بوده است در این صورت مشارالیه نمی‌تواند برای رد ادعای مالکیت شخص‌ مزبور به تصرف خود استناد کند مگر اینکه ثابت نماید که ملک به ناقل صحیح باو منتقل شده است.

مالکیت زمین مستلزم مالکیت فضای محاذی آن است تا هر کجا بالا رود و هم‌چنین است نسبت بزیر زمین بالجمله مالک حق همه‌گونه‌ تصرف در هوا و فراز گرفتن دارد مگر آن‌چه را که قانون استثناء کرده باشد.

 اموال دولتی که معد است برای مصالح یا انتفاعات عمومی مثل استحکامات و قلاع و خندق‌ها و خاکریزهای نظامی و قورخانه و اسلحه و ذخیره و سفاین جنگی و هم‌چنین اثاثه و ابنیه و عمارات دولتی و سیم‌های تلگرافی دولتی و موزه‌ها و کتابخانه‌های عمومی و آثار تاریخی و امثال آن‌ها و بالجمله آن‌چه از اموال منقول و غیرمنقول که دولت به عنوان مصالح عمومی و منافع ملی در تحت تصرف دارد، قابل تملک خصوصی نیست و هم‌چنین اموالی که موافق مصالح عمومی به ایالت و ولایت یا ناحیه یا شهری اختصاص یافته باشد.

در هر مورد که کسی برای خارج کردن مال منقول از تصرف متصرف بدون رضایت او اقدام کند و یا مزاحم استفاده متصرف گردد مامورین شهربانی و ژاندارمری هر یک در حوزه استحفاظی خود مکلفند به درخواست شاکی از مزاحمت و اقداماتی که برای تصرف عدوانی می شود جلوگیری نمایند اگرچه عمل مزبور به استناد ادعای حقی نسبت به آن مال باشد.

قانون جلوگیری از تصرف عدوانی چه می گوید؟

جالب است بدانید که یکی از قوانین بسیار مهمی که وکیل خلع ید بر آن تسلط دارد، قانون جلوگیری از تصرف عدوانی است. در جلسات مشاوره حقوقی با وکیل خلع ید می توانید اطلاعات خوبی در حیطه این موضوع بدست آورید. در این جلسات معمولا وکیل خلع ید به موارد قانونی زیر اشاره می کند:

هر گاه کسی مال غیر منقولی را که در تصرف غیر بوده است. عدوانا تصرف کرده و یا مزاحم استفاده متصرف شده باشد و یا استفاده از حق انتفاع یا ارتفاق دیگری ممانعت کرده باشد و بیش از یک ماه از تاریخ وقوع تصرف یا آغاز مزاحمت یا ممانعت نگذشته باشد دادستان شهرستان محل وقوع مال یا دادرس دادگاه های بخش مستقل و سیار به قائم مقامی دادستان در حوزه صلاحیت خود مکلفند به شکایت شاکی رسیدگی و حکم مقتضی صادر نمایند اگرچه اعمال مذکور به استناد ادعای حقی نسبت به آن مال باشد.

در مورد ماده قبل هر گاه اقدام به تصرف عدوانی و مزاحمت یا ممانعت از حق ، مشهود ماموران شهربانی و ژاندارمری باشد ماموران مزبور مکلفند به موضوع شکایت خواهان رسیدگی و با حفظ وضع موجود از انجام اقدامات بعدی خوانده جلوگیری نمایند و جریان را به مراجع مذکور در ماده قبل اطلاع داده طبق نظر مراجع مزبور اقدام نمایند.

هر گاه به سبب تجاوز بیم وقوع جنحه یا جنایتی برود ماموران شهربانی یا ژاندارمری باید فورا از وقوع هرگونه جرمی در حدود وظایف خود جلوگیری نمایند.

در نقاطی که خانه های انصاف تشکیل شده به دعاوی تصرف عدوانی و مزاحمت و ممانعت از حق ، موضوع این قانون خانه های انصاف طبق مقررات مربوط به خود رسیدگی خواهند نمود.

قانون آیین دادرسی مدنی نمی باشد، ولی مرجع رسیدگی کننده وقتی رای به نفع خواهان می دهد که به وسایل مقتضی احراز کند مورد دعوی را که در تصرف خواهان بوده خوانده عدوانا متصرف شده یا مزاحمت یا ممانعت از استفاده از حق خواهان نموده است.

هر یک از طرفین دعوی برای اقامه دلیل مهلت بخواهد مرجع رسیدگی کننده می تواند برای یک بار و حداکثر پانزده روز مهلت بدهد مگر آن که به تشخیص مرجع مذکور آن دلیل موثر در دعوی نباشد و یا تقاضا به منزله اطاله رسیدگی صورت گرفته باشد.

در دعاوی تصرف عدوانی و مزاحمت و ممانعت از حق ابراز سند مالکیت دلیل بر سبق تصرف و استفاده از حق می باشد مگر آن که طرف دیگر دعوی سبق تصرف و استفاده از حق خود را به طرق دیگر ثابت نماید و در هر حال که خواهان باید ثابت کند که از تاریخ تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق بیش از یک ماه نگذشته باشد.

در صورتی که دو یا چند نفر مال غیر منقولی را مشترکا در تصرف داشته یا استفاده می کرده اند و بعضی از آنان مانع تصرف یا مزاحم یا مانع استفاده بعضی دیگر شود موضوع بر حسب مورد در حکم تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق محسوب و مشمول مقررات این قانون خواهد بود.

دعاوی مربوط به قطع آب و انشعاب تلفن و جریان گاز و برق و وسایل تهویه و نقاله (از قبیل آسانسور و پله برقی ) که مورد استفاده در اموال غیر منقول است مشمول مقررات این قانون می باشد مگر این که اقدامات فوق از طرف موسسات مربوط اعم از دولتی یا خصوصی به اجازه قانون یا مستند به قرارداد صورت گرفته باشد.

در مورد وکیل خلع ید دقت کنید:

هر گاه شخص ثالثی در موضوع رسیدگی به دعوی تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق در حدود مقررات این قانون خود را ذینفع بداند مادام که رسیدگی خاتمه نیافته اعم از این که دعوی در مرحله بدوی یا پژوهشی باشد می تواند توسط وکیل خلع ید وارد دعوی شود و مرجع مربوط به این امر نیز رسیدگی و حکم مقتضی صادر خواهد کرد.

مستاجر راسا و مباشر و خادم و کارگر و به طور کلی اشخاصی که ملکی را قبل از قبل دیگری متصرفند می توانند به قائم مقامی مالک طبق مقررات این قانون شکایت کنند.

مستاجر پس از انقضا مدت اجاره همچنین سرایدار (خادم کارگر) و به طور کلی هر امین دیگری که در صورت مطالبه مالک یا ماذون از طرف او یا کسی که حق مطالبه دارد از عین مستاجر یا مال امانی رفع تصرف ننماید با رعایت بندهای زیر متصرف عدوانی محسوب می شود و مطابق مقررات این قانون با او رفتار خواهد شد.

مستاجر در صورتی که اظهارنامه رسمی خلع نماید حداقل یک ماه قبل از انقضا مدت اجاره ابلاغ شده باشد پس از انقضا مدت اجاره ویلا یک ماه پس از ابلاغ اظهارنامه رسمی  در مورد سایرین ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه رسمی .

ابلاغ اظهارنامه رسمی فوق به وسیله دادگاه بخش یا شهرستان یا اداره ثبت اسناد یا دفتر اسناد رسمی و یا ژاندارمری محل به عمل می آید.

هرگاه دو زمین در دو طرف نهر محاذی هم واقع شوند و حق تقدم یکی بر دیگری محرز نباشد و هر دو در یکزمان بخواهند آب ببرند‌و آب کافی برای هر دو نباشد باید برای تقدم و تأخر در بردن آب به نسبت حصه قرعه زده و اگر آب کافی برای هر دو باشد به نسبت حصه تقسیم می‌کنند.

هرگاه تاریخ احیاء اراضی اطراف رودخانه مختلف باشد زمینی که احیاء آن مقدم بوده است در آب نیز مقدم می‌شود بر زمین متأخر در‌احیاء اگرچه پائین‌تر از آن باشد.

هرگاه کسی بخواهد جدیداً زمینی در اطراف رودخانه احیاء کند اگر آب رودخانه زیاد باشد و برای صاحبان اراضی سابقه تضییقی نباشد ‌می‌تواند از آب رودخانه زمین جدید را مشروب کند و الا حق بردن آب ندارد اگرچه زمین او بالاتر از سایر اراضی باشد.

طرح  دعوی تخلیه عین مستاجر از طرف موجر توسط وکیل خلع ید:

روابط مالک مالک و مستاجر اجرا می شود و در دعوی تخلیه در معاملات رهنی و شرطی و یا حق استرداد و نیز در مواردی که بین صاحب مال و امین یا متصرف ، قرارداد و شرایط خاصی برای تخلیه یا استرداد باشد مقررات این ماده اجرا نخواهد شد.

اگر در جریان رسیدگی به دعوی تصرف عدوانی یا مزاحمت با ممانعت از حق مستند ابرازی یکی از طرفین با رعایت مفادقانون مدنی مورد تردید یا انکار یا جعل قرار گیرد اعم از این که تعیین جاعل شده یا نشده باشد چنانچه سند مزبور موثر در دعوی باشد و نتوان از طریق دیگری حقیقت را احراز نمود مرجع رسیدگی کننده به اصالت سند نیز رسیدگی خواهد کرد. در این صورت تصمیم مرجع رسیدگی در مورد سند فقط در همان دعوی موثر است .

در صورتی که مدعی تصرف عدوانی و یا مزاحمت یا ممانعت از حق قبل یا بعد از طرح دعوی طبق این قانون همین دعوی را مطابق قانون آیین دادرسی مدنی در دادگاه نیز مطرح نموده باشد یا بنماید دیگر به شکایت نامبرده بر اساس این قانون رسیدگی نخواهد شد مگر آن که مدعی ظرف ده روز از تاریخ اخطار مرجع رسیدگی کننده دادخواست خود را از دادگاه مسترد و گواهی آن را تقدیم نماید.

به دعاوی تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق که یک طرف آن وزارتخانه ها یا موسسات و شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت باشد نیز مطابق مقررات این قانون رسیدگی خواهد شد.

ر صورتی که مرجع رسیدگی کننده دلائل شکایت را قوی بداند به درخواست خواهان موقتا دستور جلوگیری از ایجاد یا تکمیل اعیانی از قبیل احداث بنا یا غرس اشجار یا کشت و زرع در ملک مورد دعوی و یا جلوگیری از ادامه مزاحمت یا ممانعت حق را صادر خواهد کرد و این دستور با صدور حکم به رد دعوی مرتفع می شود مگر این که مرجع پژوهشی دستور مجددی در این مورد صادر کند.

آرایی که به موجب مقررات این قانون از طرف دادسرای شهرستان و یا دادگاه بخش مستقل و یا دادگاه سیار به قائم مقامی دادستان صادر می شود ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل رسیدگی پژوهشی در دادگاه شهرستان محل وقوع مال غیر منقول می باشد.

در صورتی که رای مبنی بر تصرف عدوانی و یا مزاحمت یا ممانعت از حق باشد بلافاصله به دستور مرجع صادرکننده به وسیله مامورین انتظامی اجرا خواهد شد و درخواست رسیدگی پژوهشی مانع اجرای آن نخواهد بود.

 کسی که پس از اجرای حکم رفع تصرف عدوانی با رفع مزاحمت یا ممانعت از حق مجددا مورد حکم را تصرف یا مزاحمت و ممانعت از حق بنماید یا دیگران را به تصرف عدوانی یا مزاحمت و ممانعت از حق مورد حکم وادار نماید به مجازات مقرر در ماده 265 مکرر قانون کیفر عمومی محکوم خواهد شد.

 وکیل خلع ید در حیازت مباحات

جالب است بدانید که وکیل خلع ید در جریان پرونده های مربوط به حیازت مباحات نیز گاهی وارد می گردد و عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد. در مورد وکیل خلع ید و پرونده های حیازت مباحات دقت کنید:

مقصود از حیازت تصرف و وضع ید است یا مهیا کردن وسایل تصرف و استیلا. هرکس مال مباحی را با رعایت قوانین مربوطه بآن حیازت کند مالک آن می‌شود.

هرکس در زمین مباح نهری بکند و متصل کند برودخانه آن نهر را احیاء کرده و مالک آن نهر می‌شود ولی مادامیکه متصل برودخانه ‌نشده است تحجیر محسوب است.

 هرگاه کسی بقصد حیازت میاه مباحه نهر یا مجری احداث کند آب مباحی که در نهر یا مجرای مزبور وارد شود ملک صاحب مجری‌است و بدون اذن مالک نمی‌توان از آن نهری جدا کرد یا زمینی مشروب نمود.

هرگاه چند نفر در کندن مجری یا چاه شریک شوند نسبت عمل و مخارجی که موجب تفاوت عمل باشد مالک آب آن میشوند و بهمان نسبت بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

یکی از شرکاء نمی‌تواند از مجرای مشترک مجرائی جدا کند یا دهنه نهر را وسیع یا تنگ کند یا روی آن پل یا آسیاب بسازد یا اطراف آن‌درخت بکارد یا هر نحو تصرفی کند مگر به اذن سایر شرکاء.

اگر نصیب مفروز یکی از شرکاء از آب نهر مشترک داخل مجرای مختصی آن شخص شود آن آب ملک مخصوص آن می‌شود و هر ‌نحو تصرفی در آن می‌تواند بکند.

 هرگاه نهری مشترک مابین جماعتی باشد و در مقدار نصیب هر یک از آن‌ها اختلاف شود حکم بتساوی نصیب آن‌ها می‌شود مگر اینکه ‌دلیلی بر زیادتی نصیب بعضی از آن‌ها موجود باشد.

کسی نمی‌تواند از ملک غیر آب بملک خود ببرد بدون اذن مالک اگر چه راه دیگری نداشته باشد. هرکس حق دارد از نهرهای مباحه اراضی خود را مشروب کند یا برای زمین و آسیاب و سایر حوائج خود از آن نهر جدا کند.

هرگاه آب نهر کافی نباشد که تمام اراضی اطراف آن مشروب شود و مابین صاحبان اراضی در تقدم و تأخر اختلاف شود و هیچیک‌ نتواند حق تقدم خود را ثابت کند با رعایت ترتیب در زمینی که منبع آب نزدیکتر است بقدر حاجت حق تقدم بر زمین پائین‌تر خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×