گذشت از جرم به چه معنی است؟

گذشت از جرم به چه معنی است؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

گذشت از جرم به چه معنی است؟

گذشت از جرم به چه معنی است؟

گذشت از جرم چیست؟ گذشت از جرم به چه معنی است؟ گذشت از جرم چه کارکردی دارد؟ گذشت از جرم به چه مفهوم است؟ چه زمانی از گذشت از جرم استفاده می شود؟ مهمترین نکات گذشت از جرم چیست؟ گذشت از جرم چه زمانی قابل استفاده است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص گذشت از جرم چیست؟ گذشت از جرم در خصوص کدام جرایم صادق است؟ آیا در مورد همه جرایم می توانیم از ابزار گذشت از جرم استفاده کنیم؟ در چه مواقعی قانون اجازه گذشت از جرم را داده است؟

گذشت از جرم یکی از ابزارهای مهم قانونی است که به واسطه تقسیم بندی جرایم ایجاد شده است. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که جرم از دید قانون دارای دو جنبه عمومی و خصوصی است. در واقع یک جرم می تواند آسیب های فردی و اجتماعی متفاوتی داشته باشد. برخی از جرایم آسیب فردی بالایی دارد و برخی دیگر از جرایم آسیب های اجتماعی بیشتری دارد. قانون نیز بر اساس این تناسب دو گونه مهم جرم تعریف کرده است.

در واقع قانونگذار از دو دسته جرایم تحت عنوان های جرایم قابل گذشت و جرایم غیر قابل گذشت نام برده است. هرچه جرم جنبه اجتماعی و عمومی پیدا کندو آسیب گسترده تری وارد بکند تحت عنوان جرایم غیر قابل گذشت شناخته می شود. اما آن دسته از جرایمی که عمدتا جنبه شخصی و خصوصی دارد می تواند با گذشت شاکی مسئله تمام شده در نظر گرفته شود. از این رو می توان گفت که بر اساس قابل گذشت یا غیر قابل گذشت بودن جرایم عملا در فرایند دادرسی ، شروع شکایت و حتی صدور رای کاملا متفاوت باشد. این نکته ای است که یک وکیل کیفری به خوبی به آن واقف است.

گذشت از جرم شامل کدام جرایم می شود؟

گذشت از جرم تنها مشمول جرایمی است که در ماده 104 قانون مجازات اسلامی تحت عنوان جرایم قابل گذشت شناخته شده است. همانطور که گفته شد مهمترین ویژگی این است از جرایم غالب بودن بعد خصوص آن است. بر اساس آخرین قانون تمامی جرایم تعزیری مندرج در قانون مجازات اسلامی در کتاب دیات، حد قذف، حد سرقت ( در شرایط خاص )، توهین، افترا، تهدید، اصرف عدوانی و چندین مورد دیگر همه تحت عنوان جرایم قابل گذشت شناخته می شود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص این دست از جرایم وجود دارد این است که زمانی قانون امکان پیگیری و صدور محکومیت دارد که شاکی خصوصی وجود داشته باشد. در کلام ساده تر شروع دادرسی در این دست از جرایم با شکایت خصوصی اتفاق می افتد. اما در جرایم غیر قابل گذشت عملا این امکان وجود دارد که دادستان به عنوان مدعی العموم بدون نیاز به هیچ شاکی خصوصی فرایند دادرسی را آغاز کند.

بنابراین همانطور که شروع دادرسی همراه با شاکی خصوصی است، اتمام آن نیز تحت اختیارات همان شاکی می باشد. در کلام ساده تر گذشت از جرم بدین معنی است که شاکی در این دست از جرایم می تواند از حق قانونی خود بگذرد و مانع از اجرای محکومیت مجرم شود. این اصلی ترین نکته ای است که در خصوص گذشت از جرم وجود دارد.

شرایط گذشت از جرم

مسئله ای که وجود دارد این است که گذشت از جرم به سادگی اتفاق نمی افتد و شرایط خاصی دارد. در کلام ساده تر نمی توان انتظار داشت که قانون به سادگی از حق شاکی بگذرد. بنابراین قانون باید مطمئن شود که شاکی به طور کامل به این موضوع واقف است و با اختیار نسبت به گذشت از جرم اقدام می کند. بنابراین یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی به این شرایط آگاهی دارد.

اولین شرایط و نکته مهم برای گذشت از جرم این است که شاکی به صورت کاملا صریح و مشخص گذشت خود را اعلام کند. به طور مثال از عباراتی مانند گذشت کردم یا شکایتی ندارم استفاده کند. یادتان باشد که در قانون هر کلمه و هر فعل بسیار تاثیر گذار است. از این رو زمانی می توان از گذشت از جرم استفاده کرد که شاکی گذشت خود را به صورت ماضی استفاده کند. در کلام ساده تر شاکی نمی تواند از عباراتی مانند گذشت خواهم کرد یا گذشت می کنم استفاده کند. در واقع تنها استفاده از فعل ماضی مانند گذشت کردم کارایی لازم را در این خصوص دارد. بهتر این است که گذشت از جرم به صورت کتبی باشد اما به صورت شفاهی نیز مورد قبول دادگاه است البته به این شرط که در نهایت شاکی صورت جلسه حاضر را امضا و انگشت کند. نکته پایانی از شرایط گذشت از جرم این است که گذشت نباید همراه با شرط باشد. در کلام ساده تر شاکی نمی تواند در قبال رضایت و گذشت از جرم شرطی قرار دهد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

گذشت از جرم به چه معنی است؟ (1)
گذشت از جرم به چه معنی است؟ (1)

گذشت از جرم و چند نکته

گذشت از جرم شاید مفهوم ساده ای به نظر برسد. اما درست مانند هر مفهوم قانونی دیگر از جزئیات خاصی برخوردار است. به طور مثال اگر شاکی در جریان دادرسی فوت کند حق گذشت از گناه و جرم به وارث وی منتقل می شود. این موارد همگی باعث شده است که حضور یک وکیل در جریان دادرسی بسیار لازم و ضروری است.

در واقع نکته ای که وجود دارد این است که مسیرهای قضایی و قانونی همواره پیچیدگی های خاص خودش را دارد. این موضوع در خصوص مسیر دعوی های کیفری مشخص تر است. یادتان باشد که قانون در بخش کیفری این قدرت را دارد که در زندگی افراد و جان و مال آن ها بر اساس اثبات جرم تاثیرگذار باشد. از این رو استفاده از یک وکیل مجرب و با تجربه می تواند بسیار مهم و کارآمد باشد. یادتان باشد که تخصص و دانش می تواند بهترین مسیر را به ما نشان دهد  و این تجربه است که می تواند به ما نشان دهد چگونه باید این مسیر را طی کنیم. از این رو پیشنهاد ما این است که در چنین شرایطی حتما با یک وکیل یا مشاور متخصص مشورت کنید. این کار می تواند مانع از ورود شما به برخی از مسیرهای پر پیچ و خم  شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×