لایحه در خصوص قصور پزشکی

لایحه در خصوص قصور پزشکی

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص قصور پزشکی

نوشتن لایحه برای قصور پزشکی

منظور از لایحه در خصوص قصور پزشکی چیست ؟

لایحه در خصوص قصور پزشکی همان لایحه دفاعیه می باشد که شاکی و متهم هر یک جداگانه تنظیم می کنند و به دادگاه ارائه می دهند. فرد شاکی برای اثبات کوتاهی کردن پزشک در انجام وظیفه خود و آسیب رساندن به جان بیمار شکوائیه تنظیم می کند و متهم یا پزشک متخلف برای اینکه ثابت کند که مرتکب هیچ اشتباهی نشده است، لایحه دفاعیه تنظیم می کند.

چگونگی رسیدگی به لایحه در خصوص قصور پزشکی

رسیدگی به لایحه در خصوص قصور پزشکی در کمیسیون پزشکی انجام می شود. در کمیسیون پزشکی تعدادی از پزشکان و متخصصین مجرب، کار پزشک متهم را بررسی می کنند و با توجه به همه جزئیات پرونده عملکرد پزشک را می سنجند و از صحت عمل او اطمینان حاصل می کنند. گروه پزشکان متخصص برای رسیدگی به لایحه در خصوص قصور پزشکی تمامی موارد مانند نسخه پزشک، تجویز دارو، تشخیص بیماری و عمل جراحی یا عمل زیبایی که انجام داده را مورد ارزیابی قرار می دهند.

ایشان پس از مشورت با همدیگر و گوش دادن به نظرات یکدیگر، نظریه نهایی کارشناسی شده را به دادگاه و مقام قضایی  تقدیم می کنند.

پزشکی قانونی و لایحه در خصوص قصور پزشکی

کمیسیون نظام پزشکی یا پزشکی قانونی مرجع اصلی مشخص کننده در رابطه با قصور پزشکی از نظر نوع و میزان می باشد. احراز وقوع جرم یا قصور پزشکی در بیشتر موارد توسط این مرجع انجام می شود و مقام قضایی آن را تایید می کند. 

انواع قصور پزشکی

بعضی مواقع پزشک کار اشتباهی انجام می دهد که به موجب آن ، آسیبی به شخص وارد می شود. مثلا :

پزشکی که  مهارت کافی ندارد و دست به تزریق ژل و بوتاکس می کند و باعث فلج صورت و بی حسی آن ناحیه از صورت می شود.

پزشک زنان و زایمانی که بعد از انجام عمل جراحی سزارین یا کورتاژ در موقعیتی که بیمار هنوز وضع نرمالی ندارد و در معرض خطر است و باید در بیمارستان حضور داشته باشد، از بیمارستان خارج می شود و پاسخگوی تلفن خود هم نیست، نوعی قصور پزشکی محسوب می شود.

-انجام به سقط جنین غیر قانونی

-درانجام عمل بینی که باعث بد شکل شدن بینی یا از بین رفتن حس بویایی و تنگی نفس می شود.

لایحه در خصوص قصور پزشکی که باعث مرگ بیمار شده

یکی دیگر از پرونده های کیفری که اشتباه یک پزشک موجب مرگ بیمار می شود: جراحی که حین عمل غده ای متوجه می شود که این غده سرطانی و بدخیم است و در بدن ریشه دوانده است و با برداشتن غده کار مفیدی انجام نمی شود ولی باز هم غده را بر می دارد و باعث بدتر شدن حال بیمار و فوت او می شود. در این شرایط از پزشک شکایت می شود.

کمیسیون پزشکی با تحقیقات و بررسی هایی که انجام می دهد از عملکرد اشتباه پزشک خاطی آگاه می شود و دادگاه او را به پرداخت دیه کامل محکوم می کند که کمترین مجازات کار اوست.

در اینگونه مواقع بهتر این است که با وکیل با تجربه و حاذقی مشورت کنید و بعد شکایت از پزشک متخلف را مطرح کنید، قصور پزشکی به هر میزان و نوعی که باشد موجب ایجاد یک پرونده کیفری شده و رسیدگی به آن الزامی است. بیمار باید پرونده پزشکی ، برگه های مرتبط با عملکرد پزشک، فیش های واریزی به حساب پزشک، مدت زمان بستری بودن در بیمارستان، نسخه ها، داروها و آزمایش ها را جمع آوری کنید سپس به مقام قضایی تحویل دهید.

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، پزشکان با تجربه تر بیشتر به علت بی توجهی یا رعایت نکردن نظام دولتی مرتکب قصور پزشکی می شوند و پزشکان جوان تر بیشتر به علت نداشتن مهارت کافی و بی احتیاطی دچار قصور پزشکی می شوند.

 ماده 616 قانون مجازات اسلامی

تقصیر اعم است از بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت و رعایت نکردن نظامات دولتی

بی احتیاطی عبارت است از انجام فعلی که به خاطر سهل انگاری فردی انجام می شود مانند جا گذاشتن گاز یا وسایل جراحی در شکم مریض که معمولا پزشکان کم تجربه مرتکب می شوند.

-بی مبالاتی عبارت است از ترک فعلی است که از نظر علمی و فنی انتظار انجام آن از پزشک می رود ولی در اثر غفلت انجام نمی پذیرد مانند عدم انجام آزمایشات لازم قبل از عمل جراحی

معمولا این قصور پزشکی را پزشکان با سابقه انجام می دهند که شدیدترین نوع قصور می باشد.

عدم مهارت  شامل مواردی است که پزشک مهارت علمی و عملی لازم برای انجام کار بخصوصی را ندارد، مانند عدم تصمیم گیری به موقع و سرعت العمل لازم

-عدم رعایت نظامات دولتی یعنی عدم توجه به آیین نامه ها و بخش نامه ها مانند عدم ارسال نسوج خارج شده از بدن پس از جراحی برای پاتولوژی یا عدم پذیرش بیمار اورژانس

تبصره 3 ماده 295 از قانون مجازات اسلامی

هر گاه بر اثر بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم مهارت و عدم رعایت مقررات مربوط به امری، قتل یا ضرب یا جرح واقع شود به نحوی که اگر مقررات رعایت می شد این حادثه تلخ اتفاق نمی افتاد، قتل یا ضرب یا جرح در حکم شبه است.

ماده 616 قانون مجازات اسلامی

در صورتی که قتل عمد به علت بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت کافی نداشته است یا به خاطر عدم رعایت نظامات ایجاد شود مسبب به حبس از یک تا سه سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از طرف اولیای دم محکوم خواهد شد مگر اینکه خطای محض باشد.

 ماده 648 قانون مجازات اسلامی

همه جراحان و ماماها و دارو فروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود ملزم به حفظ اسرار می شوند، هر گاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند، به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس  و یا یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند.

جرائم عمومی عبارتند از:

جرم عمدی ( با سوء نیت قصد فعل و قصد جرم همراه است) که مجازات آن قصاص می باشد.

جرم غیر عمد یا شبه عمد( بدون مسئولیت) ولی همراه با تقصیر حرفه ای است و قصد فعلی وجود دارد ولی قصد جرم ندارد که مجازات آن دیه است.

-خطای محض بدون سوء نیت و بدون تقصیر نه قصد فعل و نه قصد جرم دارد که مجازات آن دیه است.

قوانین مربوط به قصور پزشکی در صورتی که پزشک متهم شود

صدور گواهی های خلاف واقع 2- فاش کردن اسرار پزشکی 3- قصور پزشکی 4-عدم اخذ برائت و رضایت

سقط جنین جنایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×