اصول سه گانه ماده صد

اصول سه گانه ماده صد (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اصول سه گانه ماده صد

اصول سه گانه ماده صد

اصول سه گانه ماده صد از این جهت مهم و قابل توجه است که در صورت اثبات تخلف در این اصول رای به تخریب بنا داده می شود. از این روست که باید این اصول را شناخت و به این نکته توجه کرد که در چه شرایطی این اصول زیر سوال می رود. بنابراین ما در این مقاله به دنبال این هستیم که با اصول سه گانه ماده صد بیشتر آشنا شویم و شرایط مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اما برای درک بهتر این موضوع بهتر است کمی از ماده صد شهرداری و وضعیت قانونی آن صحبت کنیم. در واقع ماده صد شهرداری کمیسیونی است که اختیارات گسترده ای دارد و این اختیارات از نظر مالی می تواند تا چند ده میلیارد تومان هم برسد. بنابراین باید دید که این کمیسیون چه وجهه قانونی دارد و بر اساس چه ابزار قانونی اقدام به تخریب، تعطیلی یا جریمه می کند.با ما در این مقاله همراه باشید که می خواهیم با یک دیگر کمیسیون ماده صد و اصول سه گانه آن را بهتر و بیشتر بشناسیم.

کمیسیون ماده صد چیست؟

همانطور که گفتیم قبل از این که بخواهیم از اصول سه گانه ماده صد صحبتی داشته باشیم ابتدا باید بدانیم که این کمیسیون چیست و چه کارکردی می تواند داشته باشد.

شهرداری به عنوان اصلی ترین متولی و نهاد نگهداری شهری محسوب می شود. در واقع این شهرداری است که به عنوان متولی یک شهر شناخته می شود و آن را می توان مهمترین نهاد اجرایی دولت در شهر دانست. شهرداری اختیاراتی در حوزه های مختلف شهری دارد. یکی از مهمترین این اختیارات در محدوده شهرسازی و ساختمان سازی است. در واقع شهرداری است که اجازه می دهد ساختمانی در کجای شهر و به چه نحوی ساخته شود.

بنابراین شهرداری به عنوان یکی از مهمترین نهاد های اجرایی قوانین خاص خودش را دارد. این قوانین در سال 1334 تصویب شده است. ماده صد این قانون کمیسیونی را مشخص کرده است که این کمیسیون مسئول بررسی و رسیدگی به تخلفات پیش بینی شده است.

نکته ای که در خصوص اصول سه گانه ماده صد نیز اهمیت دارد این است که اساسا کمیسیون ماده صد زیر نظر شهرداری محسوب نمی شود. اما این که آیا این کمیسیون شخصیت مستقلی دارد یا خیر نیز جای بحث دارد.

در واقع تخلفات توسط شهرداری شناسایی و به این کمیسیون ارجاع داده می شود. حال ممکن است این کمیسیون رای به سود شهرداری صادر کند و یا این که رای را به سود خوانده ( متخلف ) صادر کند و به نوعی او را از این تخلف تبرئه بدانند.

بنابراین کمیسیون ماده صد به نوعی رفتاری مانند رفتار یک دادگاه را بر عهده دارد. این کمیسیون بر اساس شواهد و مدارک ارائه شده توسط شهرداری و البته مدارک خوانده تصمیم می گیرد که آیا تخلفی در حوزه ساختمان سازی و یا سایر تخلفات پیش بینی شده اتفاق افتاده است یا خیر. اگر این چنین تخلفی اتفاق افتاده چه حکمی باید صادر شود.

همانطور که گفتیم کمیسیون صد در خصوص اصول سه گانه ماده صد و در مورد سایر تخلفات پیش بینی شده سه نوع ضمانت اجرایی دارد. این ضمانت های اجرایی عبارتند از جریمه، تعطیلی و تخریب یا قلع بنا. بنابراین بسته به نوع تخلف یکی از این سه حالت رخ می دهد.

آن چیزی که باعث شده است اصول سه گانه ماده صد اهمیت بسیار زیادی پیدا کند، نوع ضمانت اجرایی است که در خصوص آن وجود دارد. در واقع اگر تخلف ارجاع شده به کمیسیون بر اساس نقض اصول سه گانه ماده صد باشد این کمیسیون اقدام به تخریب یا قلع بنا می کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

اصول سه گانه ماده صد را بشناسید

اصول سه گانه ماده صد چیست؟ این اصول عبارتند از فنی، بهداشتی و شهرسازی. به بیان ساده تر این سه اصل باید به طور کامل اجرایی شود تا شهرداری و کمیسیون مطمئن باشند که ساختمان قابل سکونت است و برای شهر خطرناک نیست.

در واقع یک ساختمان اگر به درستی طراحی و ساخته نشده باشد و اصول مهمی در آن رعایت نشود می تواند به عنوان یک خطر بالقوه در جامعه شناخته شود. این اصول مهم را کمیسیون ماده صد تحت سه اصل کلی فنی، بهداشتی و شهرسازی بیان کرده است.

در خصوص اصول فنی معمولا سازمان نظام مهندسی و مهندسان آن سازمان نظر خودشان را اعلام می کنند. همچنین کمیسیون می تواند از کارشناسان در این حوزه بخواهند تا ساختمان را از نظر فنی بررسی و نتیجه را به کمیسیون اعلام کند. از نظر شهرسازی نیز عمدتا نظر شهرداری و شرایط آن برای کمیسیون اهمیت دارد.

معمولا عمده تعارضاتی که باعث می شود این اصول سه گانه ماده صد زیر سوال برود در خصوص اصل شهرسازی است. در واقع در این بخش است که شهرداری به عنوان شاکی وارد کار می شود و می تواند از کمیسیون درخواست بررسی تخلفات را داشته باشد. اما برای درک موضوع بهتر است با مصادیق نقض هر کدام از این اصول آشنا شویم.

موارد نقض اصل شهرسازی:

عدم عقب نشینی

تغییر کاربری ساختمان ( کلی یا جزئی ) بدون مجوز

اضافه بنا

اضافه ارتفاع

حذف یا کسر پارکینگ

تجاوز به معابر عمومی و …

موارد نقض اصول فنی:

عدم رعایت مقررات ملی ساختمان سازی و استاندارد 2800

عدم رعایت اصول خاک

عدم رعایت اصول لازم برای مقاومت سازی

 موارد نقض اصول بهداشتی:

عدم طراحی درست برای دریافت نور کافی

عدم داشتن تهویه مناسب

عدم ایجاد سرویس های بهداشتی

نداشتن فضای آزاد ساختمانی

و …

با نگاه به این مصادیق متوجه می شویم که اصول سه گانه ماده صد به خصوص در امور شهرسازی می تواند به راحتی زیر سوال برود. از این روست که لازم است پیش از هر اقدامی این اصول را به درستی مطالعه کنیم و در صورت نیاز از یک مشاوره حقوقی در این خصوص استفاده کنیم. به هر حال ممکن است عدم رعایت یکی از این اصول باعث شود که کمیسیون صد رای به تخریب ساختمان شما دهد. بنابراین اصول سه گانه ماده صد را به درستی بشناسید و سعی کنید بر اساس آن اقدام کنید. این نکته را هیچگاه فراموش نکنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×