اعاده دادرسی کیفری

اعاده دادرسی کیفری (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اعاده دادرسی کیفری

شرایط اعاده دادرسی کیفری

 اعاده دادرسی کیفری چیست؟ کارکرد اعاده دادرسی کیفری چیست؟ جهات اعاده دادرسی کیفری چیست؟ چگونه می توانیم از اعاده دادرسی کیفری استفاده کنیم؟ چه زمانی از اعاده دادرسی کیفری استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به اعاده دادرسی کیفری چیست؟ اصلی ترین کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعاده دادرسی کیفری چیست؟ مهلت زمان استفاده از اعاده دادرسی کیفری چیست؟ چه زمانی دادگاه اجازه استفاده از اعاده دادرسی کیفری را صادر می کند؟ مهمترین عناصر اعاده دادرسی کیفری چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص اعاده دادرسی کیفری کدام نهاد است؟ آثار اعاده دادرسی کیفری چیست؟

اعاده دادرسی کیفری یکی از مسیرهای فوق العاده برای اعتراض به حکم قطعی صادر شده محسوب می شود. مهمترین مسئله ای که در خصوص این مسیر فوق العاده و خاص وجود دارد این است که شرایط استفاده از این مسیر خاص و نسبتا پیچیده است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که در خصوص هر دعوی یا هر حکم صادر شده ای از این مسیر استفاده نمود.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که اعاده دادرسی کیفری تنها برای احکام قطعی صادر شده قابل استفاده است. بنابراین در خصوص قرارهای مختلفی که توسط دادگاه یا دادسرای کیفری صادر می شود شما نمی توانید دست به اعاده دادرسی بزنید. در ضمن برای این که بتوان از این مسیر استفاده کرد لازم است جهات خاصی وجود داشته باشد. از این رو در ادامه می خواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که چه زمانی از اعاده دادرسی استفاده می شود؟ جهات اعاده دادرسی چیست و یک وکیل کیفری چگونه می تواند نسبت به این موضوع اقدام کند این ها مهمترین سوالاتی است که در ادامه می خواهیم به آن ها پاسخ دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

اعاده دادرسی کیفری و چند مسئله بنیادی

اعاده دادرسی کیفری را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا با چند مفهوم آشنا شویم. اولین نکته ای که باید بدانید این است که اعاده دادرسی مسیری کاملا متفاوت نسبت به اعتراض و تجدیدنظرخواهی محسوب می شود. در کلام  ساده تر اعاده دادرسی یک مسیر خاص در اختیار محکوم علیه است که وی می تواند بنا بر آن نسبت به رای قطعی صادر شده اعتراض خود را نشان دهد.

مسئله ای که وجود دارد این است که به طور کلی رای صادر شده یا باید دارای اشتباه قانونی و شرعی باشد و یا این که مدرک یا دلیل پیدا شود که بتواند رای نهایی دادگاه را تغییر دهد. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم اعاده دادرسی آخرین فرصت قانونی برای محکوم محسوب می شود که بتواند نسبت به رای و حکم قطعی صادر شده از خود دفاع کند. همانطور که گفتیم این دفاع زمانی امکان پذیر است که شرایط مهمی از جمله اشتباه در صدور رای و یا کشف دلیل جدید برای قانون اثبات شود. اینجاست که کارکرد یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان اهمیت بارزی پیدا می کند.

مفهوم مهم دیگری که باید بدانید این است که برخی از دعاوی و احکام بنا بر تشخیص قانون گذار غیر قابل تجدید نظر خواهی هستند. یعنی طرفین نمی توانند از مسیر تجدید نظر خواهی استفاده کنند. اما اعاده دادرسی روشی است که برای تمامی احکام صادر شده قابل استفاده است. اما این که بتوان قانون را مجاب به ورود به این مسیر کرد کار چندان ساده ای محسوب نمی شود. نکته قابل توجه این است که اعاده دادرسی بر اساس دادخواستی مورد بررسی قرار می گیرد که توسط محکوم علیه یا نماینده قانونی آن ارائه شده باشد. بنابراین خواهان دادگاه بدوی حتی اگر نسبت به رای اعتراضی داشته باشد امکان ارائه دادخواست اعاده دادرسی را ندارد. همچنین ریاست قوه قضاییه نیز در صورتی که تشخیص دهد رای بر خلاف شرع و قانون صادر شده امکان اعاده دادرسی را فراهم می آورد.

جهات مختلف اعاده دادرسی کیفری

همانطور که گفتیم دادگاه و قانون تنها در شرایط خاصی امکان اعاده دادرسی کیفری را قبول می کنند. از این رو در ادامه می خواهیم بدانیم این شرایط چیست و محکوم علیه و یا وکیل و نماینده قانونی وی از چه طریقی می توانند نسبت به این موضوع اقدام کنند.

همانطور که بیان شد در حالت کلی اگر حکم صادر شده بر خلاف قانون یا شرع باشد و یا این که دلیل جدیدی کشف شده باشد که امکان تغییر حکم را ایجاد کند، اعاده دادرسی پذیرفته می شود. اما اگر بخواهیم به صورت اختصاصی تر در این خصوص صحبت کنیم بهتر است به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم.

اگر فردی به اتهام قتل محکوم شده باشد و سپس ثابت شود که مقتول زنده است، امکان اعاده دادرسی و لغو حکم قبلی ایجاد می شود. در صورتی که دو نفر در دو دادگاه جداگانه محکوم به یک جرم مشترک شوند. در این صورت می توان گفت که این تعارض نشان می دهد یکی از این دو مجرم بی گناه هستند. اینجاست که اعاده دادرسی کیفری وارد عمل می شود.

در صورتی که ثابت شود حکم صادر شده بر اساس شهادت دروغ و یا مدارک جعلی بوده این امکان برای محکوم علیه وجود دارد تا بتواند با اثبات این موارد نسبت به اعاده دادرسی و صدور حکم جدید اقدام  کند.همچنین اگر بعد از صدور حکم قطعی مدرکی پیدا شود و یا حادثه ای رخ دهد که باعث تغییر رای و صدور حکم جدید شود، قانون اجازه اعاده دادرسی را صادر می کند. همچنین اگر عمل ارتکابی از منظر قانونی جرم نبوده و یا مجازاتی خارج از چارچوب قوانین تعیین شده در نظر گرفته شده باشد امکان ورود به اعاده دادرسی به درخواست محکوم علیه یا ریاست قوه قضاییه وجود دارد.

به طور کلی اعاده دادرسی کیفری مسیری برای بررسی مجدد دعوی و حکم قطعی صادر شده در صورت وجود جهات گفته شده است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها 20 روز بعد از صدور حکم قطعی برای افراد داخل ایران و 2 ماه از صدور حکم قطعی برای افراد مقیم خارج از کشور امکان اعاده دادرسی وجود دارد. در ضمن در خاطر داشته باشید که در خصوص مسیر حقوقی نیز امکان استفاده از اعاده دادرسی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×