توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری

توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری

توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری و شرایط آن

توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری چیست؟ توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری به چه معنی است؟ توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری چه زمانی اجرایی می شود؟ مهمترین نکات مربوط به توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری چیست؟ توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری با درخواست اعاده دادرسی انجام می شود؟ توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری توسط کدام مرجع قضایی صادر می شود؟ آیا برای توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری نیاز به اخذ تامین است؟

توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری یکی از مهمترین آثار اعاده دادرسی در مسیر کیفری و حقوقی محسوب می شود. در واقع در صورتی که یک حکم قطعی جهات لازم جهت اعاده دادرسی را داشته باشد، با پذیرفتن اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور، حکم صادر شده متوقف می شود.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم شرایط توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری چیست و در خصوص کدام دعاوی امکان استفاده از آن وجود دارد؟ آیا با درخواست اعاده دادرسی امکان توقف این حکم ایجاد می شود؟ این مهمترین سوالی است که در ادامه می خواهیم به آن بپردازیم. توجه داشته باشید که در خصوص اعاده دادرسی و شرایط مختلف آن به خصوص در مورد دعاوی کیفری بهتر است از یک وکیل کیفری مجرب و با تجربه کمک بگیرید. چرا که در برخی از دعاوی اعاده دادرسی تنها راه نجات افراد محکوم محسوب می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری از دید بنیادی

توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که با قوانین و چارچوب های کلی قانون اعاده دادرسی و شرایط آن آشنا شویم. در واقع  ابتدا باید بدانیم اعاده دادرسی چیست و در خصوص کدام دعاوی امکان استفاده از آن وجود دارد. سپس بر اساس این مفاهیم است که می توانیم توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی اعاده دادرسی یک مسیر فوق العاده برای اعتراض به حکم قطعی صادر شده توسط دادگاه بدوی یا تجدید نظر است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که برخی از دعاوی امکان تجدیدنظرخواهی را دارند. بدین ترتیب با اعتراض به رای بدوی صادر شده، دعوی وارد مرحله تجدید نظرخواهی می شود. در صورت اعتراض به این رای نیز دعوی وارد مرحله اعاده دادرسی می شود. در اعاده دادرسی این دیوان عالی کشور است که دعوی را مورد بررسی قرار داده و شعبه خاصی را برای بررسی دعوی انتخاب می کند.

هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که جهات قانونی مختلفی برای اعاده دادرسی کیفری تعریف شده است. اما اگر بخواهیم به صورت کلی و خلاصه بیان کنیم در صورتی که ثابت شود رای صادر شده بر خلاف قانون یا شرع بوده و یا این که دلیل جدیدی مبنی بر مجرم نبودن فرد کشف شده باشد که در زمان دادرسی امکان بررسی و ارائه آن وجود نداشته است.

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اعاده دادرسی اساسا مسیر سخت و نسبتا پیچیده ای محسوب می شود. اثبات جهات اعاده دادرسی کاری نیست که توسط هر وکیل یا هر فردی انجام شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اعاده دادرسی توسط محکوم علیه یا وکیل او قابل درخواست است. همچنین اعاده دادرسی به عنوان یک دادخواست جدید و مجزا شناخته می شود و تحت عنوان لایحه یا درخواست تعریف نشده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

امکان توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری

توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری با قبول اعاده دادرسی امکان پذیر خواهد بود. در کلام ساده تر اگر جهات اعاده دادرسی وجود داشته باشد و دیوان عالی کشور اعاده دادرسی را بپذیرد حکم صادر شده تا زمان اعلام نهایی و صدور رای قطعی متوقف می شود.

بسیاری از افراد آثار اعاده دادرسی و دادگاه تجدید نظر خواهی را یکی می دانند. اما هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که در مدت زمان مهلت قانونی برای درخواست تجدید نظر خواهی حکم معلق است و با ورود به تجدید نظرخواهی همچنان حکم معلق باقی می ماند. اما در خصوص اعاده دادرسی تا زمان بررسی جهات اعاده دادرسی و اعلام موافقت دیوان عالی کشور  حکم متوقف نخواهد بود. 

بر اساس تبصره ماده 478 قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص سه مجازات سلب حیات، مجازات بدنی و قلع و قمع بنا با درخواست اعاده دادرسی اجرای حکم متوقف می شود. اما بعد از صدور رای وحدت رویه توسط دیوان عالی کشور برای این سه دسته از مجازات ها نیز زمانی اجرای حکم متوقف می شود که جهات اعاده دادرسی مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تایید حکم متوقف می شود.

مهمترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر از مجرم در مسیر دادرسی تامین اخذ نشده باشد و یا تامین مشخص نشده باشد، جهت توقف حکم در مسیر اعاده دادرسی لازم است دادگاه نسبت به تعیین تامین مناسب و اخذ آن از مجرم اقدام کند. در واقع یکی از مهمترین شروط توقف اجرای حکم در اعاده دادرسی کیفری تعیین و اخذ قرار تامین مناسب از مجرم است.

توجه داشته باشید که مهلت زمان قانونی برای درخواست اعاده دادرسی برای افرادی که داخل کشور زندگی می کنند بیست روز در نظر گرفته شده است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که مهلت  زمان خاصی برای بررسی جهات اعاده دادرسی و اعلام نظر توسط دیوان عالی کشور در نظر گرفته نشده است. بنابراین در این مدت زمان امکان اجرای حکم وجود دارد. اینجاست که کارکرد یک وکیل مجرب و با تجربه می تواند بسیار مهم و اساسی باشد. چرا که این وکیل تا جایی که می تواند باید مانع از اجرای حکم تا زمان حصول نتیجه از اعاده دادرسی شود. این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×