جهیزیه دختر پس از فوت پدر چگونه است؟

جهیزیه دختر پس از فوت پدر چگونه است؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

جهیزیه دختر پس از فوت پدر چگونه است؟

جهیزیه دختر پس از فوت پدر چگونه است؟

جهیزیه دختر پس از فوت پدر بر عهده کیست؟ جهیزیه دختر پس از فوت پدر از ماترکه پرداخت می شود؟ شرایط جهیزیه دختر پس از فوت پدر چگونه خواهد بود؟ آیا جهیزیه دختر پس از فوت پدر بر عهده داماد است؟ جهیزیه دختر پس از فوت پدر از طریق قانونی قابل مطالبه است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جهیزیه دختر پس از فوت پدر چیست؟ مهمترین شرایط قانونی در خصوص جهیزیه دختر پس از فوت پدر چیست؟ جهیزیه دختر پس از فوت پدر بر اساس قانون ارث مورد بررسی قرار می گیرد؟

جهیزیه دختر پس از فوت پدر یکی از مسائلی است که در دادگاه های حقوقی به خصوص در دادگاه های مربوط به انحصار وراثت مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع دعوی جهیزیه دختر پس از فوت پدر بدین ترتیب است که دختر پس از فوت پدر خواهان دریافت هزینه جهیزیه به غیر از حق السهم خودش است. در کلام ساده تر دختر این حق را برای خود متصور است که به سبب عدم تهیه جهیزیه در زمان حیات پدر، می تواند به میزان تهیه جهیزیه از ماترکه متوفی طلب کند. این مقدار به جز سهم الارث دختر محسوب می شود. حال سوال اساسی این است که آیا از نظر قانون جهیزیه دختر پس از فوت پدر بر اساس ماترکه باقی مانده از متوفی پرداخت می شود؟ آیا دختر مسیر قانونی برای مطالبه هزینه جهیزیه خود دارد؟ این سوال مهمی است که می خواهیم به آن در ادامه پاسخ دهیم.

برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به مفهوم جهیزیه در جامعه از نظر عرفی و قانونی داشته باشیم. در واقع باید به این مفهوم بپردازیم که آیا جهیزیه به عنوان یک ملزوم قانونی در ازدواج شناخته می شود و آیا این ملزوم باید توسط دختر تهیه شود؟ عرف و قانون دو فاکتوری است که ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

جهیزیه دختر پس از فوت پدر و نگاه عرف به آن

جهیزیه دختر پس از فوت پدر مسئله ای است که به نوعی به عرف جامعه بستگی دارد. در کلام ساده تر مراسم ازدواج و تهیه ملزومات مربوط به آن در نکات مختلف ایران به نحو های مختلفی انجام می شود. در برخی از مناطق بر اساس عرف پسر تمامی لوازم را تهیه می کند و در برخی دیگر عرف بر این است که دختر تمامی این لوازم را تهیه کند. اما در بسیاری از مناطق ایران عرف غالب بر این است که دختر بخشی از جهیزیه و پسر بخشی دیگر از آن را تهیه کند.

در واقع هدف اصلی از چنین مراسم و رسوماتی این است که دختر و پسر توانایی تشکیل یک زندگی را پیدا کنند. تهیه لوزام و ملزومات اولیه زندگی کاری می کند که طرفین بتوانند ساده تر و سریع تر مشغول به زندگی شوند. اما نکته اینجاست که آیا این عرف به عنوان یک الزام قانونی شناخته می شود؟

در برخی از موارد عرف و قانون با یک دیگر همسو نیستند. به نوعی آن چیزی که در عرف شناخته می شود در قانون تعریف نشده و یا قانون حرفی خلاف آن را بیان می کند. این موضوع در خصوص جهیزیه دختر پس از فوت پدر نیز صدق می کند. در واقع برای کشف این که وضعیت جهیزیه دختر پس از فوت پدر باید از یک وکیل حقوقی بخواهیم تا مفهوم قانونی جهیزیه را برای ما شرح دهد.

جهیزیه دختر پس از فوت پدر و نگاه قانون به آن

جهیزیه دختر پس از فوت پدر و به طور کلی مفهوم جهیزیه در قانون تقریبا چیزی بر خلاف عرف اجتماعی است. بر اساس قانون تهزیه ملزومات زندگی از جمله جهیزیه بر اساس قانون تماما بر عهده داماد ( پسر ) است. در کلام ساده تر زوج موظف است تمامی ملزومات زندگی از جمله خانه، لوازم و تجهیزات خانه و … را تهیه و آماده کند و از نظر قانون دختر هیچ وظیفه ای در خصوص این مسئله ندارد.

این که یک دختر بسته به توانایی های خود و خانواده پدری خود سعی می کند تهیه لوازمی را متقبل شود از دید قانون تحت عنوان هبه یا محبت زن به زندگی شناخته می شود و هیچ وظیفه ای متوجه وی نخواهد بود. از این روست که در صورت بروز طلاق زن این حق را دارد که جهزیه آورده شده را بازپس بگیرد و نسبت به استرداد آن اقدام کند.

بنابراین از نظر قانون هیچ الزامی برای زن یا دختر برای گرفتن جهیزیه وجود ندارد. همین عدم الزام قانونی در تهیه جهیزیه می تواند پاسخ اصلی چالش جهیزیه دختر پس از فوت پدر را به ما بدهد.

جهیزیه دختر پس از فوت پدر چگونه است؟ (2)
جهیزیه دختر پس از فوت پدر چگونه است؟ (2)

جهیزیه دختر پس از فوت پدر به چه شکلی امکان پذیر است؟

جهیزیه دختر پس از فوت پدر بر اساس این مسئله که اساسا بر قانون گذار پسر را ملزم به تهیه جهیزیه لازم دانسته، غیر قابل قبول است. در کلام ساده تر دختر نمی تواند نسبت به گرفتن هزینه تهیه جهیزیه از ماترک پدر خود اقدام کند. چرا که قانون او را ملزم به تهیه این جهزیه نمی داند.

بنابراین یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان بنا بر هر دلیلی نمی تواند به علت تهیه جهیزیه دختر درخواست دریافت هزینه از ماترک پدر را نماید. این اقدام تنها زمانی امکان پذیر است که سایر وراث نسبت به این موضوع رضایت داشته باشند که بخشی از اموال به جز سهم الارث دختر تحت عنوان جهیزیه برای او هزینه شود. به جز این قانون هیچ حقی به دختر جهت مطالبه هزینه ای مازاد بر سهم الارث خود نداده است.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه راه عملی برای جهیزیه دختر پس از فوت پدر بر اساس عرف اجتماعی بیان کنیم این است که یا دختر باید از سهم الارث خود برای تهیه جهیزیه لازم هزینه کند و یا با راضی کردن سایر وراث بخشی از ماترک را به جز سهم الارث خود، صرف تهیه این دست از لوازم کند. به جز این هیچ حق قانونی برای مطالبه این موضوع از طریق دادگاه وجود ندارد. همانطور که بیان کردیم علت اصلی این موضوع این است که اساسا قانون پسر را موظف به تهیه این لوازم می داند و هیچ الزام قانونی برای تهیه جهیزیه برای دختر وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×