حبس زن در خانه توسط شوهر

حبس زن در خانه توسط شوهر (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

حبس زن در خانه توسط شوهر

حبس زن در خانه توسط شوهر و عواقب قانونی آن

حبس زن در خانه توسط شوهر به چه معنی است؟ حبس زن در خانه توسط شوهر چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات در خصوص حبس زن در خانه توسط شوهر چیست؟ عواقب حبس زن در خانه توسط شوهر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حبس زن در خانه توسط شوهر چیست؟ آیا حبس زن در خانه توسط شوهر جرم محسوب می شود؟ چه مجازاتی برای حبس زن در خانه توسط شوهر در نظر گرفته شده است؟ آیا حبس زن در خانه توسط شوهر می تواند دلیلی برای جدایی باشد؟

حبس زن در خانه توسط شوهر یکی از اتفاقاتی است که متاسفانه ممکن است طی اختلافات زن و شوهر و یا بر اساس اجباری که مرد بر زن دارد اتفاق بیفتد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که ازدواج چه در قانون و چه در شرع منافی آزادی و انتخابات فردی نمی شود. در کلام ساده تر ازدواج به معنی زندانی شدن روح و جسم نیست. بلکه هدف از ازدواج تعالی روح و رشد مادی است. از این رو مسلما قانون اجازه مسائلی مانند حبس زن در خانه توسط شوهر را نخواهد داد. حتی قانون با وجود الزام داشتن به تمکین زن، هیچگاه اجازه اجبار و زور را نداده است. بنابراین حتی اگر زن تمکین نکند، مرد اجازه استفاده از زور را نخواهد داشت. بر اساس همین موضوع کاملا می توانیم حدس بزنیم که حبس زن در خانه توسط شوهر یک عمل غیر اخلاقی و غیر قانونی محسوب می شود.

در ادامه می خواهیم مسئله حبس زن در خانه توسط شوهر از دو جنبه حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم که این زن در برابر این عمل چه کارکردی می تواند داشته باشد و آیا یک وکیل کیفری یا حقوقی می تواند به او در این مسیر کمک کند یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید.

حبس زن در خانه توسط شوهر از جنبه حقوقی

حبس زن در خانه توسط شوهر از منظر حقوقی این امکان را در اختیار زن قرار می دهد که بتواند به عنوان عسر و حرج تقاضای طلاق بدهد. در کلام ساده تر حبس زن در خانه توسط شوهر می تواند از مصادیق عسر و حرج محسوب شود و همانطور که یک وکیل حقوقی بیان می کند زن به واسطه عسر و حرج ( سختی افتادن در زندگی ) می تواند تقاضای طلاق داشته باشد.

به طور کلی مسئله ای که وجود دارد این است که زن و شوهر دو انسان مستقل و برابر در زندگی هستند. نه قانون ونه شرع برتری برای هیچ کدام یکی از این دو شخص قائل نشده است. برخی از افراد به سبب مفهوم تمکین زن به مرد این تصور را دارند که مرد از نظر قانونی اولویت بالاتری دارد. اما مسئله اینجاست که از نظر حقوقی خانواده یک گروه محسوب می شود و هر گروهی برای رسیدن به اهداف خود نیاز به یک سرگروه دارد. قانون تنها در مفهوم تمکین مرد را سرگروه خانواده قرار داده است. این بدین معنی نیست که مرد هر کاری که بخواهد می تواند در زندگی انجام دهد و زن هیچ حقی ندارد.

حبس زن در خانه توسط شوهر یکی از مصادیق آزار جسمی و روحی زن محسوب می شود. در کلام ساده تر هدف از حبس زن در خانه توسط شوهر این است که وی آزار ببیند و بر اساس این آزار تغییر رفتاری از خود نشان دهد. اما چیزی نیست که در قانون مورد قبول باشد. بنابراین زن می تواند به واسطه اثبات این مسئله در دادگاه تقاضای طلاق خود را ارائه دهد. برای اثبات این موضوع نیز می توان از ادله اثبات مانند شهادت، اقرار، قسم و … استفاده کرد. علم قاضی نیز می تواند تاثیر بسیاری در این روند داشته باشد.

حبس زن در خانه توسط شوهر (1)
حبس زن در خانه توسط شوهر (1)

حبس زن در خانه توسط شوهر از منظر کیفری

حبس زن در خانه توسط شوهر اما جنبه کیفری نیز می تواند داشته باشد. در کلام ساده تر حبس زن در خانه توسط شوهر از دید قانون جرم انگاری شده و برای آن مجازات هایی از جمله حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است. همانطور که بیان کردیم حبس زن در خانه توسط شوهر عمدتا با هدف آزار روحی و جسمی زن اتفاق می افتد تا بر اساس این آزار زن تغییر رفتار بدهد و یا متنبه شود. حال با توجه به این که هیچ انسانی بدون دستور قضایی و قانونی امکان استفاده از ابزارهایی مانند حبس و … را ندارد، این رفتار جرم محسوب می شود. این موضوعی است که در ماده 583 قانون مجازات اسلامی به وضوح بیان شده است.

در همین ماده اشاره شده است که اگر فردی بدون اجازه قانون ( در هر پست و مقامی که باشد ) اقدام به بازداشت  و زندانی کردن فرد دیگری کند به یک تا سه سال حبس و یا پرداخت جزای نقدی محکوم می شود. بر اساس همین ماده قانون زن می تواند در دادگاه کیفری با اثبات حبس توسط مرد، از او شکایت کند.

بنابراین قانون به زن هم از نظر حقوقی و هم از نظر کیفری ابزارهای لازم برای مقابله با چنین اتفاقاتی را داده است. تنها مسئله ای که وجود دارد این است که زن نباید  در برابر چنین رفتارهایی ساکت بماند. در کلام ساده تر بسیاری از زن های جامعه از وجود چنین قوانینی بی اطلاع هستند. از این رو مرد می تواند هر جور که می خواهد با آن ها رفتار کند. استفاده از مشاوره های حقوقی و یا وکلایی در این حوزه ها می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار زنان جامعه قرار دهد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا سکوت زنان و عدم آگاهی آن ها عمده دلیلی است که باعث بروز مسائلی مانند حبس زن در خانه توسط شوهر شده است. اگر زنان جامعه بدانند که در چه موقعیت هایی می توانند از حقوق خود دفاع کنند و اساسا چه حقوقی در این زمینه ها دارند، می توانند راحت تر در این جامعه زندگی کنند. این مسئله ای است که نه تنها برای زنان بلکه برای تمامی افراد جامعه در هر موقعیتی صدق می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×