نکات حقوقی در مورد ارث

نکات حقوقی در مورد ارث (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نکات حقوقی در مورد ارث

نکات حقوقی در مورد ارث

نکات حقوقی در مورد ارث به چه مواردی تقسیم می شود؟ نکات حقوقی در مورد ارث را چگونه شناسایی کنیم؟ کسانی که در مورد نکات حقوقی در مورد ارث آشنایی ندارند باید چه کنند؟ آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که نیاز به کسب اطلاعات در مورد نکات حقوقی در مورد ارث داشته باشید؟ نکات حقوقی در مورد ارث در چه قانونی ذکر شده اند؟

نکات حقوقی در مورد ارث به موارد متعددی تقسیم می شوند و حیطه های حقوقی مختلفی را در بر می گیرند. اما مسئله مهمی که وجود دارد آن است که بسیاری از افراد جامعه ما در مورد نکات حقوقی در مورد ارث اطلاعات زیادی در دست ندارند و نمی دانند دقیقا باید چگونه در این حوزه اطلاعات کسب کنند و در نهایت نیز عدم کسب اطلاعات دقیق در این حوزه باعث می شود تا افراد به صورت ناخواسته دچار دعاوی و مشکلات متعددی شوند و در نهایت نیز حقوق انها مورد تضییع قرار گیرد. برای انکه بتوان از حقوق افراد دفاع کرد و شرایط نسبتا مساعدی را برای آنها ایجاد کرد بهتر است نکات حقوقی در مورد ارث را بدانند و از یک وکیل پایه یک دادگستری در این حوزه کمک بگیرند.

امروزه همه افراد ترجیح می دهند که جریان دادرسی پرونده های خود را به کسانی بسپارند که دارای تجربه و تخصص هستند و می توانند شرایط نسبتا مساعدی را برای به نتیجه رساندن دعاوی ایجاد کنند. یک وکیل حقوقی بهتر از هر کس دیگری می تواند جریان دادرسی پرونده هایی را که در مورد ارث مطرح می شوند را مورد تحلیل قرار دهد.

نکات حقوقی در مورد ارث و مشاوره حقوقی در مورد آن

نکات حقوقی در مورد ارث به اندازه ای گسترده است عملا نمی توان انتظار داشت که عموم افراد جامعه نسبت به عمده آن آگاهی داشته باشند. در واقع تعیین وراث و میزان ارث و سهم آن ها مهمترین مباحثی است که در این حوزه قانونی مورد بررسی قرار می گیرد. اما نحوه انجام این کار و روند آن به اندازه ای سخت و پیچیده است که گاهی می تواند تا مدت ها طول بکشد. از این رو مشاوره با یک وکیل یا کارشناس حقوقی در این حوزه می تواند بسیار کارآمد باشد.

از طرف دیگر در خصوص ارث موارد و مفاهیم متعددی می توانند تاثیرگذار باشد از جمله این موارد می توان به مسئله مهمی به نام وصیت اشاره کرد. بر اساس وصیت بخشی از اموال متوفی به خواست او تعیین تکلیف می شود، این موضوع می تواند تاثیر مستقیمی در انحصار وراثت داشته باشد. از طرف دیگر اگر متوفی طلبکاری داشته باشد، پیش از انحصار وراثت باید به میزان بدهی از اموال متوفی کاسته و به طلبکار داده شود. یادتان باشد که مهریه نیز نوعی طلب محسوب می شود و زن متوفی می تواند بعد از مرگ وی اقدام به دریافت مهریه خود از اموال وی کند.

از طرف دیگر خصوص تقسیم اموال متوفی برخی از این اموال غیر قابل افراز است. در کلام ساده تر خانه به جا مانده از متوفی را نمی توان بین وراث به صورت مستقل تقسیم کرد. در واقع نمی توان انتظار داشت که قانون بتواند بخشی از خانه را نام یکی از وراث و بخشی دیگر را به نام سایر وارثین بزند. در این خصوص وارث به کمک یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان می تواند نسبت به گرفتن دستور فروش ملک و تقسیم سرمایه حاصل از فروش آن بین وراث اقدام کند.  

نکات حقوقی در مورد ارث (1)
نکات حقوقی در مورد ارث (1)

نکات حقوقی در مورد ارث و قانون مدنی

نکات حقوقی در مورد ارث به طور کامل در قانون مدنی مورد بررسی قرار گرفته است. به چند مورد از نکات حقوقی در مورد ارث  بر اساسا قانون اشاره می کنیم تا آنها را بشناسید و با انها اشنا شوید:

موجب ارث دو امر است: نسب و سبب. اشخاصی که بموجب نسب ارث می برند سه طبقه‌اند: پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.اجداد و برادر و خواهر و اولاد آن‌ها. اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آن‌ها. وارثین طبقه بعد وقتی ارث میبرند که از وارثین طبقه قبل کسی نباشد.

از جمله اشخاص که به موجب سبب ارث می برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد. اگر در شخص واحد موجبات متعدده ارث جمع شود جهت تمام آن موجبات ارث میبرد مگر اینکه بعضی از آن‌ها مانع دیگری باشد‌که در این صورت فقط از جهت عنوان مانع میبرد.

اگر اشخاصیکه بین آن‌ها توارث باشد بمیرند و تاریخ فوت یکی از آن‌ها معلوم و دیگری از حیث تقدم و تأخر مجهول باشد فقط آن که ‌تاریخ فوتش مجهول است از آن دیگری ارث میبرد. اموال غایب مفقودالاثر تقسیم نمی‌شود مگر بعد از ثبوت فوت او یا انقضاء مدتیکه عادتاً چنین شخصی زنده نمی ماند.

اگر تاریخ فوت اشخاص که از یکدیگر ارث میبرند مجهول و تقدم و تأخر هیچیک معلوم نباشد اشخاص مزبور از یکدیگر ارث‌نمیبرند مگر آن که موت بسبب غرق یا هدم واقع شود که در اینصورت از یکدیگر ارث میبرند.

اگر بین وارث غایب مفقودالاثری باشد سهم او کنار گذارده می‌شود تا حال او معلوم شود در صورتی که محقق گردد قبل از مورث مرده‌است حصه اول سایر وراث بر میگردد و الا بخود او یا به ورثه او میرسد.

قتل از موانع ارث است بنابراین کسی که مورث خود را عمداً بکشد از ارث او ممنوع می‌شود اعم از اینکه قتل بالمباشره باشد یا‌بالتسبیب و منفرداً باشد یا به شرکت دیگری.

کافر از مسلم ارث نمی برد و اگر در بین ورثه متوفای کافری مسلم باشد وراث کافر ارث نمی برند اگرچه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر مسلم باشند.

حجب حالت وارثی است که بواسطه بودن وارث دیگر از بردن ارث کلاً یا جزئاً محروم می‌شود. حجب بر دو قسم است: قسم اول آن است که وارث از اصل ارث محروم می گردد مثل برادرزاده که به واسطه بودن برادر یا خواهر متوفی از ارث محروم می‌شود یا برادرانی که با‌بودن برادر ابوینی از ارث محروم می گردند. قسمت دوم آن است که فرض وارث از حد اعلی به حد ادنی نازل می گردد مثل تنزل حصه شوهر ازنصف به ربع در صورتیکه برای زوجه اولاد باشد و‌هم‌چنین تنزل حصه زن از ربع به ثمن در صورتیکه برای زوج او اولاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×