بیرون کردن فرزند از خانه چه شرایط قانونی دارد؟

بیرون کردن فرزند از خانه چه شرایط قانونی دارد؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

بیرون کردن فرزند از خانه چه شرایط قانونی دارد؟

بیرون کردن فرزند از خانه چه شرایط قانونی دارد؟

بیرون کردن فرزند از خانه تحت چه شرایط قانونی امکان پذیر است؟ آیا پدر امکان بیرون کردن فرزند از خانه را دارد؟ آیا وکیل کیفری می تواند نسبت به بیرون کردن فرزند از خانه شکایت کند؟ مهمترین کارکرد قانون در خصوص بیرون کردن فرزند از خانه چیست؟ بیرون کردن فرزند از خانه چه شرایطی دارد؟ قانون در خصوص بیرون کردن فرزند از خانه چه رفتاری دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص بیرون کردن فرزند از خانه چیست؟ بیرون کردن فرزند از خانه در چه شرایطی بلامانع است؟

بیرون کردن فرزند از خانه یکی از مباحث قانونی طی سال های اخیر در ایران محسوب می شود. این دعوی با گسترش مشکلات اقتصادی و کوچک تر شدن سفره خانواده بیشتر شده است. از این رو بسیاری از یک وکیل حقوقی این سوال را می پرسند که آیا امکان بیرون کردن فرزند از خانه وجود دارد؟ و یا فرزندی که از خانه بیرون شده یا اجازه ورود به خانه را ندارد می تواند نسبت به این موضوع شکایتی داشته باشد و از طریق قانون پیگیری های خود را انجام دهد؟

به طور کلی مسکن مصداقی از نفقه فرزند محسوب می شود. در کلام ساده تر پدر یا جد پدری و یا مادر یا جد مادی موظف است نفقه فرزند را بپردازد. با توجه به این که مسکن یکی از مصادیق نفقه محسوب می شود می توان گفت که والد ( یا کسی که پرداخت نفقه بر عهده اوست ) باید مسکن فرزند را تامین کند. به نوعی والد این اجازه را ندارد که نسبت به بیرون کردن فرزند از خانه اقدام کند. از این رو بیرون کردن فرزند از خانه مصداق عدم پرداخت نفقه محسوب می شود. اینجاست که فرزند می تواند به جرم عدم پرداخت نفقه علیه وی شکایت کیفری کند. این اولین و مهمترین تعریفی بود که می توانستیم از دعوی بیرون کردن فرزند از خانه داشته باشیم.

بیرون کردن فرزند از خانه و بررسی شرایط آن

بیرون کردن فرزند از خانه به طور مستقیم به مسئله نفقه فرزند مرتبط است. همانطور که بارها بیان کردیم مسکن از جمله مصادیق مهم نفقه محسوب می شود. بنابراین برای بررسی شرایط قانونی بیرون کردن فرزند از خانه باید به شرایط کلی و چارچوب پرداخت نفقه فرزند بپردازیم. در کلام ساده تر مهمترین سوالی که در این خصوص وجود دارد این است که پرداخت نفقه فرزند تا چه سنی باید ادامه داشته باشد؟ در کلام ساده تر پدر تا چه سنی از فرزندان باید نفقه آن ها را پرداخت کند؟ پاسخ این سوال می تواند تا حدود زیادی مسئله بیرون کردن فرزند از خانه را روشن کند.

به طور کلی می توان اینگونه گفت که نفقه فرزند نه در قانون و نه در شرع محدوده خاص و مشخصی ندارد. در کلام ساده تر در قانون و شرع به صورت کاملا مشخص و صریح از زمان خاص برای پایان دوران پرداخت نفقه استفاده نشده است. اما بر اساس عرف و آن چیزی که در قانون ایران در حال اجراست می توان گفت که پرداخت نفقه برای دختران تا زمان ازدواج آن ها و برای پسران تا زمان 18 سالگی یا اشتغال آن ها محسوب می شود.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم دختر می تواند تا زمان ازدواج در خانه پدری بماند و پدر موظف به پرداخت نفقه به اوست. همچنین پسر می تواند تا سن 18 سالگی و یا تا زمانی که امکان اشتغال را پیدا کند از نفقه پدر بهره مند شود. بر این اساس بیرون کردن فرزند از خانه در شرایطی که دختر ازدواج نکرده باشد و یا فرزند پسر زیر 18 سال باشد و منبع درآمدی هم نداشته باشد می تواند مصداق عدم پرداخت نفقه باشد. در این شرایط فرزند می تواند نسبت به این موضوع به دادگاه شکایت کند. اگر فرزند از طریق کیفری جرم عدم پرداخت نفقه را پیگیری کند در صورت اثبات قانون پدر را به حبس تعزیری درجه شش ( حداکثر تا دو سال ) محکوم کند.

اما اگر فرزند دختر ازدواج کرده باشد و یا فرزند پسر دارای کار باشد و امکان ادامه زندگی خود را بدون نیاز نفقه داشته باشد بیرون کردن فرزند از خانه هیچ مانع قانونی ندارد و قانون هیچ پیگردی در این خصوص نخواهد داشت. این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

بیرون کردن فرزند از خانه چه شرایط قانونی دارد؟ (2)
بیرون کردن فرزند از خانه چه شرایط قانونی دارد؟ (2)

بیرون کردن فرزند از خانه و بررسی عملی آن

مسئله ای که وجود دارد این است که بیرون کردن فرزند از خانه بر اساس چارچوب نفقه مورد سنجش قرار می گیرد. اما نکته ای که وجود دارد این است که اساسا پرداخت نفقه و محدوده آن به عرف جامعه و نظر قاضی دارد. در بسیاری از موارد ازدواج کردن دختر به عنوان معیار قطع نفقه محسوب می شود. اما به صورت عملی اگر دختر در جایی مشغول به کار شود و به نوعی منبع درآمدی برای خود داشته باشد پدر می تواند از پرداخت نفقه به او امتناع کند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که اساسا پرداخت نفقه در صورت تمکن پدر مورد بررسی قرار می گیرد. اگر پدر امکان پرداخت این نفقه را نداشته باشد اساسا دادگاه او را مقصر قلمداد نخواهد کرد. با این حال نکات پنهان بسیاری در این خصوص وجود دارد. به طور مثال اگر فرزند دختر ازدواج کرده و بدون از دست دادن باکرگی خود به خانه باز گردد ( طلاق بگیرد ) آیا مشمول نفقه می شود یا خیر؟ این سوالی است که می تواند اختلاف نظرات بسیاری را میان وکلا و فقها ایجاد کند. به هر حال برای پاسخ به این دست از سوالات می توانید از یک وکیل حقوقی یا کیفری بخواهید در کنار شما حضور داشته باشد.

در کلام ساده تر در خصوص این دست از مسائل که ابهامات خاص قانونی در آن وجود دارد بهترین کار استفاده از یک وکیل مجرب و با تجربه است. در واقع زمانی که یک وکیل دانش کافی داشته باشد می تواند بهترین مسیر را پیدا کند اما این تجربه کاری اوست که باعث می شود بهترین مسیر در سریع ترین زمان طی شود. بنابراین اگر به دنبال این هستید که مشکل خودتان را در سریعترین زمان حل کنید، حتما از یک وکیل با تجربه در حوزه مورد نظر خود بهره مند شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×