تغییر جنسیت بعد از ازدواج

تغییر جنسیت بعد از ازدواج (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

تغییر جنسیت بعد از ازدواج

تغییر جنسیت بعد از ازدواج امکان پذیر است؟

تغییر جنسیت بعد از ازدواج چیست؟ تغییر جنسیت بعد از ازدواج بر اساس قانون امکان پذیر است؟ نظر فقه در خصوص تغییر جنسیت بعد از ازدواج چیست؟ نظر قانون در خصوص تغییر جنسیت بعد از ازدواج چیست؟ تغییر جنسیت بعد از ازدواج موجب ابطال نکاح می شود؟ تغییر جنسیت بعد از ازدواج موجب انفساخ نکاح می شود؟ شرایط مهریه و نفقه و … بعد از تغییر جنسیت بعد از ازدواج چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تغییر جنسیت بعد از ازدواج چیست؟ مهمترین نکات تغییر جنسیت بعد از ازدواج چیست؟ مهمترین شرایط قانونی تغییر جنسیت بعد از ازدواج چیست؟ آیا وکیل کیفری می تواند در خصوص تغییر جنسیت بعد از ازدواج کارکردی داشته باشد؟

تغییر جنسیت بعد از ازدواج یکی از نکات عجیب و غریب در قانون ایران محسوب می شود. در واقع با به روز شدن علم پزشکی و ساده تر شدن امکان تغییر جنسیت، افراد بیشتری طی سال های گذشته درگیر این مسئله شده اند که برخی از آن ها متاهل بوده اند. از این رو این سوال پرسیده می شود که شرایط نکاح بعد از تغییر جنسیت چیست؟ آیا این نکاح به قوت خود باقی است و یا منحل می شود؟ همچنین سوال مهم تر این است که اگر این نکاح از بین برود آیا کلیه مفاد قرارداد ازدواج نابود می شود ( ابطال قرارداد ) یا صرفا نکاح به پایان می رسد ( انفساخ قرارداد )؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در تغییر جنسیت بعد از ازدواج سالهاست ذهن هر وکیل حقوقی را به خود مشغول کرده است. به خصوص این که در خصوص این موضوع اختلاف نظرات عمده ای میان فقها و وکلا وجود دارد. از این رو آن چیزی که شما باید بدانید این است که در خصوص این موضوع نمی توان به شکل کاملا مشخص بیان کرد که دادگاه چه تصمیم گیری خواهد داشت و یا چه روندی را در پیش خواهد گرفت. در ادامه سعی می کنیم با بررسی جنبه های مختلف به این ابهام تا حدودی پاسخ دهیم.

تغییر جنسیت بعد از ازدواج چه تاثیری بر نکاح دارد؟

تغییر جنسیت بعد از ازدواج یکی از اتفاقاتی است که در تمام دنیا در حال انجام است و این مسئله به ایران و جامعه کنونی کشیده شده است. حال می خواهیم بدانیم قانون و فقه در خصوص شرایط نکاح بعد از این عمل چیست؟ در کلام ساده تر آیا رابطه زناشویی میان طرفین بعد از تغییر جنسیت یکی از آن ها وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید حالت های مختلف امکان تغییر جنسیت در رابطه زناشویی را بیان کنیم. به طور کلی چهار حالت مختلف برای این مسئله می توان تصور کرد. حالت اول این است که زن اقدام به تغییر جنسیت کند. در حالت دوم مرد دست به این اقدام می زند. حالت سوم شرایطی است که هر دو فرد به صورت غیر همزمان و با فاصله زمانی اقدام به تغییر جنسیت می کنند. در حالت آخر نیز هر دو فرد بدون فاصله زمانی و به صورت همزمان دست به چنین کاری می زنند. آن چیزی که قانون و فقه نظر مشترکی در خصوص آن دارند این است که در هر سه حالت اول ( تغییر جنسیت یکی از طرفین یا تغییر جنسیت غیر همزمان هر دو طرف ) نکاح منحل می شود. یعنی رابطه زناشویی و ارتباط آن ها از نظر قانون و شرع منحل تلقی می شود و دیگر آن ها رابطه ای با یک دیگر نمی توانند داشته باشد. چرا که بر اساس این تغییر جنسیت هر دو آن ها زن یا هر دو آن ها مرد محسوب می شوند. بر اساس قوانین ایران و مسائل شرعی ازدواج در چنین حالتی حرام و غیر قانونی است. پس ادامه این نکاح در چنین شرایطی غیر ممکن محسوب می شود.

از طرف دیگر اگر در خصوص تغییر جنسیت بعد از ازدواج، هر دو طرف به صورت همزمان دست به چنین کاری زده باشند همچنان امکان نکاح وجود دارد. چرا که در این صورت نیز همچنان یک زن و یک مرد در این رابطه وجود دارد. اما از نظر فقهی و البته قانونی بهتر این است که در این حالت نیز طرفین یک بار دیگر عقد نکاح را جاری کنند. چرا که در این حالت جای زوج و زوجه تغییر کرده است. بنابراین بهتر است قراردادی جدید با شرایط جدید بین آن ها منعقد شود. این شاید مهمترین مسئله ای باشد که در خصوص تغییر جنسیت بعد از ازدواج وجود دارد.

تغییر جنسیت بعد از ازدواج (2)
تغییر جنسیت بعد از ازدواج (2)

تغییر جنسیت بعد از ازدواج و شروع اختلاف فقه و قانون

با وجود این که وکلا و فقها در خصوص تغییر جنسیت بعد از ازدواج از نظر بنیادی دارای اشتراک نظراتی هستند، اما در عمل دارای اختلافات عمده ای هستند. مهمترین اختلافی که میان این دو گروه وجود دارد، مسئله نحوه انحلال نکاح است. در واقع سوال مهمی که مطرح می شود این است که تغییر جنسیت بعد از ازدواج آیا منجر به ابطال نکاح می شود و یا باعث انفساخ آن می گردد؟

بگذارد تفاوت این دو مفهوم را بسیار ساده و سریع توضیح دهیم. ابطال بدین معنی است که اساسا مشخص شود قرارداد یا نکاح از همان اول شرایط صحت را نداشته است. بدین ترتیب تمام اثرات آن مانند مهریه و … باطل می شود. اما در انفساخ تنها قرارداد منحل می شود و اثرات آن مانند مهریه و نفقه و … از بین نمی رود. بنابراین اگر بر اساس تغییر جنسیت بعد از ازدواج نکاح باطل شود مهریه ای در کار نخواهد بود ولی اگر قاضی رای به انفساخ قرارداد بدهد عملا مهریه و دیگر شرایط آن نکاح باید رعایت گردد.

دلیل فقها بر ابطال ازدواج این است که اساسا مسئله تغییر جنسیت بعد از ازدواج ریشه در قبل از ازدواج دارد. در کلام ساده تر فرد پیش از ازدواج چه از نظر روحی و یا چه از نظر جسمانی آن چیزی نبوده است که بیان می کرده. در زبان ساده تر فردی که بعد از ازدواج اقدام به تغییر جنسیت می کند عملا این مشکل را به صورت روحی و یا جسمی در پیش از ازدواج نیز داشته است. بنابراین عملا تغییر جنسیت اثباتی بر صحیح نبودن شرایط صحت نکاح ( اهلیت طرفین ) است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×