نکات حقوقی در مورد شرکت سهامی خاص

نکات حقوقی در مورد شرکت سهامی خاص (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نکات حقوقی در مورد شرکت سهامی خاص

نکات حقوقی در مورد شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص به چه نوع شرکتی گفته می شود؟ در مورد حقوق مهم شرکت سهامی خاص آشنایی دارید؟ آیا می دانید که شرکت سهامی خاص چگونه تاسیس می شود و چگونه انحلال می یابد؟ شرکت سهامی خاص در چه مواردی باید از یک وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرد؟ در جریان پرونده ها و دعاوی مهم مربوط به شرکت سهامی خاص باید چگونه عمل کنیم؟ شرکت سهامی خاص با دیگر انواع شرکت ها چه تفاوتی دارد؟

شرکت سهامی خاص یک نوع شخصیت حقوقی محسوب می شود که دارای حقوق قانونی مختلفی است که باید از جانب جامعه مورد پذیرش قرار گیرد تا بتوان جریان دادرسی پرونده هایی را که در این حوزه به وجود می آیند را از طریق این قوانین مورد پیگیری قرار داد و آنها را به نتیجه برسند. در حالت کلی در مورد شرکت سهامی خاص باید بدانید که این نوع شرکت یک نو شخصیت حقوقی است که دارای ابعاد بازرگانی است و سهام آن میان صاحبان سود تقسیم شده است و هر یک از آنها به اندازه مبلغ اسمی که در دست دارند می توانند در میزان سود نیز شراکت داشته باشند.

شرکت سهامی خاص از همان ابتدای تاسیس دارای قوانین و مسائل مختلفی است و تا زمانی که این شرکت حیات دارد باید تمامی این حقوق رعایت شوند و از طرفی دیگر حتی انحلال این شرکت ها نیز با توجه به قوانین حقوقی مربوط به شرکت سهامی خاص انجام می گیرد و باید به کمک یک وکیل حقوقی تمامی مراحل را پشت سر گذاشت و در مورد شرکت سهامی خاص اطلاعات قانونی مورد نیاز را دریافت کرد. کسانی که در مورد شرکت سهامی خاص اطلاعات قانونی در دست ندارند بهتر است  در ادامه این متن با ما همراه باشند تا تمامی مسائل و چالش های مربوطه را بیان کنیم و در مورد آنها صحبت کنیم.

شرکت سهامی خاص و اهمیت آن در جامعه

شرکت سهامی خاص یکی از انواع مهم شرکت های تجاری به حساب می آید که صاحبان سرمایه در هر جامعه ای به آن نیاز دارند و می توانند به راحتی از طریق آن درآمد های نسبتا خوبی را بدست آورند. در مورد شرکت سهامی خاص باید به نکات قانونی و حقوقی مختلفی توجه داشته باشید تا بتوانید از بوجود امدن اسیب ها و مشکلات متعدد جلوگیری کنید و شرایط حقوقی نسبتا مطلوبی را بوجود آورید.

آمار و اطلاعات بدست آمده در سال های اخیر این موضوع را به خوبی نشان می دهند که در صورت عدم توجه به شرکت سهامی خاص ممکن است نظم در جامعه دچار مشکل شود و بسیاری از سرمایه گذاران و حتی افراد معمولی در جریان دعاوی مطروحه در حوزه شرکت سهامی خاص دچار آسیب و خسارت می شوند و اموال زیادی را از دست می دهند و گاهی خسارت های مربوط به این حوزه تا حدی زیاد است که نمیتوان آنها را به راحتی پرداخت کرد.

شرکت سهامی خاص را میتوان از طریق راهنمایی های یک وکیل حرفه ای در این حوزه به خوبی شناسایی کرد. وکیل حقوقی تهران این توانایی را دارد تا در جلسات مختلف مشاوره علاوه بر آنکه سوالات مختلف افراد را پاسخ دهد، جنبه های گوناگون پرونده های آنان را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا بتواند راه حلی مناسب و عقلانی برای آن پیدا کنند.

نکات حقوقی در مورد شرکت سهامی خاص (3)
نکات حقوقی در مورد شرکت سهامی خاص (3)

شرکت سهامی خاص در قانون تجارت

شرکت سهامی خاص در قانون تجارت ما دارای اهمیت بسیار زیادی است و این اهمیت تا جایی است که قانونگذار جامعه ما مفاد قانونی مربوط به ان را با تفسیر و تحلیلی قو بیان کرده است. به چند مورد از اساسی ترین و اصلی ترین نکات مربوط به شرکت سهامی خاص در قانون تجارت دقت کنید تا اطلاعاتتان افزایش پیدا کند:

 شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است. شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب میشود ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.  شرکتهائی که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصراً توسط موسسین تامین گردیده است. اینگونه شرکت‌ها شرکت سهامی خاص ‌نامیده می‌شوند.  در شرکتهای سهامی عام عبارت ‌شرکت سهامی عام و در شرکتهای سهامی خاص عبارت شرکت سهامی خاص باید قبل از نام‌شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت بطور روشن و خوانا قید شود.

نکات حقوقی در مورد شرکت سهامی خاص (1)
نکات حقوقی در مورد شرکت سهامی خاص (1)

در موقع تاسیس سرمایه شرکتهای سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکتهای سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر‌باشد. در صورتیکه سرمایه شرکت بعد از تأسیس بهر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود باید ظرف یکسال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان‌حداقل مقرر اقدام بعمل آید یا شرکت به نوع دیگری از انواع شرکتهای مذکور در قانون تجارت تغییر شکل یابد وگرنه هر ذینفع می تواند انحلال آن را ‌از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند.

هرگاه قبل از صدور رأی قطعی موجب درخواست انحلال منتفی گردد دادگاه رسیدگی را موقوف خواهد نمود. شرکتهای سهامی خاص می توانند سهام خود را برای پذیره‌نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانکها عرضه نمایند و یا‌به انتشار آگهی و اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کنند مگر اینکه از مقررات مربوط به شرکتهای سهامی عام به نحوی که در این قانون مذکور است تبعیت نمایند.

در شرکتهای سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست لیکن جلب نظر کارشناس مذکور در این قانون ‌ضروری است و نمیتوان آورده‌های غیر نقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود. فقط در شرکت سهامی خاص تادیه مبلغ اسمی سهام جدید بغیر نقد نیز مجاز است.

در شرکتهای سهامی خاص پس از اتخاذ تصمیم راجع به افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید باید مراتب از طریق نشر آگهی در‌روزنامه کثیرالانتشار که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن نشر میگردد اطلاع صاحبان سهام بر سود در این آگهی باید اطلاعات مربوط به مبلغ افزایش‌سرمایه و مبلغ اسمی سهام جدید و حسب مورد مبلغ اضافه ارزش سهم و تعداد سهامی که هر صاحب سهم به نسبت سهام خود حق تقدم در خرید آنها‌را دارد و مهلت پذیره‌نویسی و نحوه پرداخت ذکر شود. در صورتی که برای سهام جدید شرایط خاصی در نظر گرفته شده باشد چگونگی این شرایط در‌آگهی قید خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×