وعده قبل از ازدواج

وعده قبل از ازدواج (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وعده قبل از ازدواج

وعده قبل از ازدواج را می توان از نظر قانونی پیگیری کرد؟

وعده قبل از ازدواج چیست؟ آیا وعده قبل از ازدواج قابل پیگیری است؟ وعده قبل از ازدواج چه زمانی وجه قانونی دارد؟ مهمترین شرایط وعده قبل از ازدواج چیست؟ آیا وعده قبل از ازدواج باید در جایی ثبت شود؟ وعده قبل از ازدواج با وعده های دوران نامزدی متفاوت است؟ وکیل پایه یک دادگستری چه کارکردی در خصوص وعده قبل از ازدواج می تواند داشته باشد؟ مهمترین شرایط قانونی وعده قبل از ازدواج چیست؟ آیا وعده قبل از ازدواج می تواند در روند طلاق تاثیرگذار باشد؟ روش اثبات وعده قبل از ازدواج چیست؟ مطالبه وعده قبل از ازدواج از چه طریقی امکان پذیر است؟ مراجع صالح رسیدگی کننده به وعده قبل از ازدواج کدام است؟ آیا یک وکیل کیفری می تواند نسبت به عدم اجرایی شدن وعده قبل از ازدواج، اعلام جرم کند؟

وعده قبل از ازدواج به وعده و قرار هایی گفته می شود که در دوران نامزدی و پیش از عقد نکاح صورت بین طرفین رد و بدل می شود. به طور مثال مرد پیش از نکاح وعده خانه ای مجلل را به زن خود می دهد و یا زن وعده سفر خارج بعد از ازدواج را به مرد می دهد. حال سوال اینجاست که در صورت برآورده نشدن این وعده ها آیا طرفین امکان پیگرد قانونی در این خصوص را دارند یا خیر؟ به طور مثال اگر مرد وعده خانه ای مجلل را به زن داده باشد، اما نتواند این وعده را بعد از ازدواج محقق کند، آیا زن می تواند نسبت به عدم اجرایی شدن این وعده درخواست خسارت و یا حتی طلاق کند؟ این مهمترین سوالی است که قصد داریم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم. اما نکته ای که باید بدانید این است که برای فهم وعده قبل از ازدواج و اثرات قانونی آن باید با مفهوم مهم نامزدی از دید قانون آشنا شویم. در واقع تعریف قانون از نامزدی با آن چیزی که در جامعه وجود دارد متفاوت است. نگاه به این تفاوت ها می تواند دید خوبی از مفهوم وعده قبل از ازدواج و اثرات قانونی به ما بدهد.

وعده قبل از ازدواج و مفهوم دوران نامزدی

وعده قبل از ازدواج یعنی همان وعده هایی است که در دوران نامزدی طرفین به یکدیگر می دهند. بنابراین ما باید دوران نامزدی را از نظر قانونی بشناسیم و سعی کنیم این دوران را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. بررسی این دوران از دید قانون می تواند وعده قبل از ازدواج و شرایط آن را برای ما مشخص تر کند. در واقع وعده قبل از ازدواج در دوران نامزدی اتفاق می افتد.

به طور کلی بر اساس قانون دوران نامزدی به دوران آشنایی دختر و پسر پیش از عقد و نکاح گفته می شود. در کلام ساده تر قانون و شرع این اجازه را به دختر و پسری که قصد ازدواج با یک دیگر داده است که بتوانند قبل از جاری شدن عقد و نکاح ( چه به صورت موقت و چه به صورت دائم ) با یک دیگر رفت و آمد داشته باشند تا بتوانند در موقعیت های مختلفی شناخت بهتری از یک دیگر به دست بیاورند.

در واقع بر خلاف عرفی که در بسیاری از مناطق ایران حاکم است نامزدی از دید قانون به فاصله عقد تا عروسی گفته نمی شود. بلکه نامزدی چه از دید اسلام و چه از دید قانون بدین معنی است که زن و مرد پیش از این که به عقد یکدیگر در بیاید، با یک دیگر رفت و آمد داشته باشند تا شناخت دقیق تری از یکدیگر به دست بیاورند. آن چیزی که بدیهی است این است که هر نوع رابطه جنسی در این مدت حرام و غیر قانونی است. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم نامزدی نوعی قرارداد میان طرفین است که هدف آن آشنایی برای مرحله ازدواج است. اگر بخواهیم بر اساس عرف امروز جامعه در بسیاری از مناطق بیان کنیم، نامزدی به فاصله بله برون ( توافق خانواده ها با یک دیگر ) تا عقد گفته می شود. این عقد می تواند دائم یا موقت باشد. بنابراین برخلاف عروسی، نامزدی یک مفهوم حقوقی است که هر وکیل حقوقی نسبت به آن آگاهی دارد.

وعده قبل از ازدواج (1)
وعده قبل از ازدواج (1)

وعده قبل از ازدواج در قانون

همانطور که بیان کردیم وعده قبل از ازدواج مربوط به دوران نامزدی می شود. بر اساس قانون مدنی، نامزدی نوعی عقد جایز است. در قانون ایران دو نوع قرارداد در نظر گرفته شده است. این قراردادها عبارتند از قرارداد جایز و لازم. قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که طرفین نمی توانند به سادگی از آن خارج شوند و باید شرایط قانونی مشخصی در این خصوص وجود داشته باشد تا منجر به انحلال قرارداد شود. نکاح یا عقد از نوع قرارداد لازم محسوب می شود. اما قرارداد نامزدی از نوع قرارداد جایز است. قرارداد جایز بدین معنی است که طرفین می توانند در هر موقعیتی از قرارداد خارج شوند و هیچ پیگرد قانونی متوجه آن ها نشود. بنابراین در دوران نامزدی عملا طرفین می توانند بدون هیچ دلیل قانونی و بدون هیچ پیگیری از این رابطه خارج شوند، بنابراین تمام مفاد این قرارداد مانند وعده قبل از ازدواج نیز بی اثر خواهد بود.

حال اگر نامزدی منجر به ازدواج و نکاح شود تکلیف وعده قبل از ازدواج چه خواهد بود؟ بر اساس قانون وعده قبل از ازدواج هیچ اثر قانونی ندارد و طرف مقابل نمی تواند نسبت به برآورده نشدن این وعده ها به دادگاه شکایت کند. تنها در دو صورت وعده قبل از ازدواج اثربخشی قانونی خواهد داشت و آن زمانی است که این وعده ها یا به صورت شرط ضمن عقد و یا به شکل یک قرارداد کتبی و قابل استناد تدوین شده باشد.

در کلام ساده تر زمانی طرف مقابل می تواند نسبت به وعده قبل از ازدواج اقدام قانونی کند که این وعده ها به صورت شرط ضمن عقد و یا یک قرارداد مجزا تعریف شده باشد. در غیر این صورت هیچ کارکرد قانونی در این خصوص وجود ندارد. این ها مفاهیم ساده ای است که باید در خصوص ازدواج به آن ها واقف بود. در کلام ساده تر بسیاری بر اساس این وعده ها وارد رابطه ازدواج می شوند. این در حالی است که عملا وعده و قرار پیش از ازدواج هیچ اثر قانونی ندارد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×