انجام کارهای خانه توسط زن

انجام کارهای خانه توسط زن (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

انجام کارهای خانه توسط زن

انجام کارهای خانه توسط زن و جایگاه آن در دادگاه خانواده

انجام کارهای خانه توسط زن چه حکمی دارد؟ آیا در قانون به انجام کارهای خانه توسط زن پرداخته شده است؟ مهمترین نکات حقوقی مربوط به انجام کارهای خانه توسط زن چیست؟ انجام کارهای خانه توسط زن چه حکمی در قانون دارد؟ آیا وکیل پایه یک دادگستری می تواند کارکردی در خصوص انجام کارهای خانه توسط زن داشته باشد؟ انجام کارهای خانه توسط زن چه تاثیری در دادگاه خانواده دارد؟ آیا برای انجام کارهای خانه توسط زن باید هزینه ای پرداخت شود؟ انجام کارهای خانه توسط زن در چه محدوده ای تحت عنوان وظیفه تلقی می شود؟

انجام کارهای خانه توسط زن در فرهنگ ایرانی سابقه ای طولانی و قدیمی دارد. از گذشته های دور در فرهنگ ایرانی زن مسئول اصلی خانه و خانواده محسوب می شد و مرد به عنوان نان آور خانه تلقی شده است. البته این موضوع در خصوص بسیاری از فرهنگ کشورهای مختلف نیز صادق است. بنابراین آن چیزی که تا به امروز به خصوص در فرهنگ ایرانی عرف بوده این است که انجام کارهای خانه توسط زن و کارهای بیرون و کسب درآمد با مرد بوده است.

با توجه به وضعیت بد اقتصادی و ورود بانوان و خانم ها به عرصه های درآمدی و همراهی با همسران خود در این حوزه اکنون این سوال مطرح می شود که آیا انجام کارهای خانه نیز همچنان وظیفه زن محسوب می شود؟ آیا قانون زن را مسئول کارهای خانه دانسته است؟ اساسا کدام کارها وظیفه محسوب می شود؟ پختن، شستن، تمیز کردن یا هر کار دیگری که در خانه وجود دارد کدام به عنوان وظیفه برای زن از دید قانون شناخته شده است؟ این سوالی است که این روزها در دادگاه های خانواده به کرات شنیده می شود. سوالی که یک وکیل حقوقی نیز به خوبی می داند پاسخ آن چیست.

انجام کارهای خانه توسط زن و دسته بندی آن ها در قانون

انجام کارهای خانه توسط زن عملا بر اساس قانون هیچکدام در دسته وظایف و موارد قانونی قرار نمی گیرد. در واقع مهمترین وظیفه قانون زن در زندگی مشترک تمکین به مرد ( مانند پذیرش رابطه زناشویی ) است. به جز این زن در زندگی خود هیچ وظیفه قانونی نداشته و ندارد. در کلام ساده تر تمیز کردن، شستن و یا پختن گرچه در فرهنگ ایرانی به عنوان یک وظیفه برای زن تلقی شده است اما از نظر قانونی و شرعی هیچ وظیفه ای متوجه زن نیست.

در خصوص فرزندآوری و تربیت آن با توجه به این که اسلام و شرع پدر و مادر را مسئول تربیت و بزرگ شدن فرزند می داند، زن در این خصوص نیز به عنوان نقش مادر موظف به تربیت فرزند خود است. اما همچنان هیچ مسئولیت اضافی در خانه به دوش نخواهد گرفت. در کلام ساده تر تربیت فرزند به معنی شستن، تمیز کردن و … نیست. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

حال سوال اینجاست اگر انجام کارهای خانه توسط زن وظیفه او محسوب نمی شود. یعنی نه شرع و نه قانون وظیفه ای را متوجه زن ندانسته است. عملا بدین معنی است که زن می تواند این کارها را انجام ندهد. حال اگر دست به چنین کارهایی می زند، آیا می تواند از دادگاه یا قانون درخواست دستمزد نماید؟ در واقع آیا انجام کارهای خانه توسط زن دارای اجرت المثل است؟ این سوالی است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

اما پیش از آن باید به یک نکته مهم و کوچک بپردازیم. به طور کلی زن و مرد برای پیشرفت و رسیدن به اهدافی مهم دست به ازدواج دائم می زنند. در واقع هدف از ازدواج از رسیدن به امیال جنسی بود طرفین می توانستند از طریق صیغه یا ازدواج موقت دست به این کار بزنند. اما مسئله اینجاست که در زندگی مشترک و ازدواج دائم مسائل بسیاری وجود دارد و طرفین تلاش می کنند که در کنار یک دیگر این مسائل را برطرف کنند و به اهداف مهم زندگی خودشان برسند. در چنین شرایطی عملا تقسیم بندی وظایف و قانونی جلوه دادن هر کدام از آن ها نمی تواند راه حل خوب و درستی به نظر برسد. از این رو معمولا انجام کارهای خانه توسط زن و بررسی قانون آن در طی مسیر طلاق اتفاق می افتد و از جمله کارهای مهم یک وکیل طلاق محسوب می شود.

انجام کارهای خانه توسط زن (2)
انجام کارهای خانه توسط زن (2)

انجام کارهای خانه توسط زن و تعیین اجرت المثل

انجام کارهای خانه توسط زن می تواند همراه با اجرت المثل باشد. یعنی زن برای کارهایی که در خانه انجام داده یا می دهد پول دریافت کند. در خصوص این مسئله شرعی، قانون چالش های بسیاری را پشت سر گذاشته است. در آخرین تغییراتی که در خصوص این موضوع اتفاق افتاده اساسا اجرت المثل به کارهایی تعلق می گیرد که ارزش اقتصادی داشته باشد. یعنی اگر این افعال را شخص ثالثی انجام می داد برای آن ها مزد دریافت می کرد. با توجه به این که بسیاری از کارهای امروز ارزش اقتصادی دارند می توان حدس زد که عمده انجام کارهای خانه توسط زن دارای اجرت المثل است.

نکته مهم دیگر در خصوص دریافت اجرت المثل این است که اساسا زن بتواند ثابت کند که هدف او از انجام این کارها دریافت مزد بوده است. در کلام ساده تر زن زمانی می تواند تقاضای اجرت المثل نماید که ثابت نماید برای انجام این کارها هدف اقتصادی داشته است. این یکی از مهمترین مسائل و نکاتی است که در خصوص انجام کارهای خانه توسط زن وجود دارد.

نکته بسیار مهم دیگر در مورد دریافت اجرت المثل این است که اساسا زن می تواند در طی دوران زندگی و بدون ورود به مسیر طلاق از شوهر خود به ازای کارهای انجام شده و یا در حال انجام تقاضای وجه نماید. این تقاضا می تواند به صورت دادخواست قانونی و به کمک یک وکیل نیز صورت بگیرد. همه این موارد نشان می دهد که در خصوص این موضوع حضور یک وکیل می تواند بسیار کارساز و مفید باشد. به هر حال در خصوص نحوه تقاضا در مسیر طلاق و یا بیان ادله قوی در این خصوص پیچیدگی های بسیاری وجود دارد که استفاده از یک وکیل می تواند کمک بسیار خوبی محسوب شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×