دادخواست تغییر نام

دادخواست تغییر نام (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست تغییر نام

دادخواست تغییر نام را می توان از جمله مهمترین و شاید یکی از پرکاربردترین دادخواست ها در بین عموم مردم دانست. این دادخواست درست مانند هر دادخواست قانونی و حقوقی دیگر فرم مشخصی دارد که باید بر اساس آن این دادخواست ارائه شود. در ادامه نکات و قوانین مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

قبل از این که بخواهیم سراغ دادخواست تغییر نام برویم، ابتدا باید بدانیم که چرا اصلا تغییر نام یک امر حقوقی محسوب می شود و چرا برای تغییر نام نیاز به ارائه دادخواست به دادگاه است؟ به بیانی بهتر می توان گفت آیا برای هر تغییر نامی نیاز به ارائه دادخواست تغییر نام است؟

نام هر کس معرف شخصیت و تمام اعمال مربوط به اوست. در واقع نام اولین چیزی است که به هر فرد به صورت قانونی اطلاق می شود. در ایران درست مانند بسیاری از کشورهای جهان نام از دو بخش نام کوچک و نام خانوادگی تشکیل شده است. نام کوچک توسط پدر و مادر یا قیم قانونی فرد انتخاب می شود. این نام به صورت فردی مشخص کننده اعمل و شخصیت آن فرد محسوب می شود. در حالی که نام خانوادگی مشخص کننده نسبت و روابط خانوادگی اوست. از این رو می توان انتظار داشت که تغییر نام کوچک ساده تر از تغییر نام خانوادگی باشد. چرا که با تغییر نام خانوادگی عملا روابط خانوادگی فرد به نوعی دچار تغییر می شود و این چیزی نیست که بتوان ساده دست به اجرای آن زد.

دادخواست تغییر اسم

پاسخ به این سوال به نوعی پاسخ به سوال هایی را که در بالا پرسیده ایم نیز محسوب می شود. در واقع شناسنامه و سندی که در ثبت احوال به عنوان نام و نام خانوادگی فرد ثبت می شود، یک سند رسمی و کاملا قانونی محسوب می شود. بنابراین هر نوع تغییر در این سند قانونی باید بر اساس اجازه دادگاه یا مراجع قضایی باشد.

بنابراین با وجود این که هر فرد می تواند بر اساس قانون نام و نام خانوادگی خودش را انتخاب کند یا آن را تغییر دهد، این اتفاق چندان ساده نیست. در کلام ساده تر برای تغییر نام یک سند قانونی باید تغییر کند. از این رو یک مرجع قضایی باید این اجازه را بدهد. از طرف دیگر با تغییر این سند قانونی بسیاری از اسناد قانونی دیگر مانند انواع مدارک تحصیلی، گواهینامه ها و … دچار تغییر می شوند. از آن جایی که قانون با تغییر اسناد قانونی چندان موافق نیست، بنابراین نسبت به تغییر یک سند قانونی مادر که باعث تغییر بسیاری دیگر از اسناد می شود نسبتا مقاومت نشان می دهد.

البته این مقاومت باعث نمی شود حق تغییر نام از فرد گرفته شود. در واقع این مقاومت ها باعث ایجاد محدودیت ها و سختی هایی در مسیر تغییر نام می شود. حال اولین قدم برای تغییر نام ارائه دادخواست تغییر نام است.

شما برای ارائه این دادخواست باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کنید. این دادخواست درست مانند هر دادخواست دیگری از فرم مشخص و خاصی پیروی می کند. در ادامه بیشتر با دادخواست تغییر نام آشنا خواهیم شد. با ما همراه بمانید.

دادخواست تغییر نام از چه مواردی تشکیل شده است؟

زمانی که شما بخواهید برای اولین بار نسبت به تغییر نام خود اقدام کنید باید دادخواستی را ( مطابق شکل ) تکمیل کنید که شامل موارد زیر است:

خواهان

خوانده

وکیل یا نماینده قانونی

خواسته

مدارک

شرح دادخواست

همانطور که مشاهده می کنید این یک فرم کلی است که برای بسیاری از دادخواست ها کاربرد دارد. شما باید بر اساس نیاز خودتان (دادخواست تغییر نام ) این موارد را پر کنید. اگر بخواهیم کمی دقیق تر و عملی تر بگوییم این موارد توسط اپراتور دفتر الکترونیک قضایی پر خواهد شد و بیشتر شما باید به فکر ارائه ” شرح دادخواست ” باشید. اما بهتر است که بر اساس دادخواست تغییر نام شما با موارد بالا آشنا شوید.

خواهان: خواهان یعنی کسی که دادخواست را ارائه داده است و از قوه قضاییه دادخواهی می کند. در این جا نام شما به عنوان خواهان باید ثبت شود.

خوانده: در این جا نام شخص حقیقی یا حقوقی که شما از او به قوه قضاییه دادخواهی کرده اید باید نوشته شود. در دادخواست تغییر نام، عنوان اداره ثبت احوال شهرستان مذکور باید ذکر شود.

وکیل: اگر از یک وکیل یا نماینده قانونی در این دادخواست تغییر نام استفاده می کنید، نام او باید در این جا ذکر شود.

خواسته: موضوع دادخواست در اینجا باید ذکر شود.مثلا تغییر نام کوچک از رضا به مرتضی!

مدارک: بر اساس نوع دادخواست باید مدارک مربوطه به دادگاه ارائه شود. در دادخواست تغییر نام شما باید : فتوکپی شناسنامه خواهان، فتوکپی شناسنامه ولی قهری، فتوکپی استشهادیه محلی، در صورت لزوم گواهی گواهان

شرح دادخواست: شما در این قسمت باید متن دادخواهی خودتان را به دادگاه ارائه بدهید. این متن به منزله یک نامه اداری و کاملا رسمی و قانونی است. توجه داشته باشید که در متن دادخواست خودتان نباید زیاده گویی کنید و تا می توانید به اصل مطلب بپردازید. در ادامه نمونه ای از شرح دادخواست تغییر نام برای شما آورده شده است. همچنین شما می توانید از یک مشاوره حقوقی یا یک وکیل در تنظیم این دادخواست استفاده کنید. ( شما می توانید از گروه وکلای پارسا در این مسیر کمک بگیرید )

نمونه ای از شرح دادخواست تغییر نام

ریاست محترم مجتمع قضائی……….

با سلام، احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب دارای شناسنامه شماره………. صادره از………. در تاریخ………. متولد و با وجود آنکه از بدو تولد در بین تمام آشنایان و بستگان به نام………. اشتهار دارم ولی در سند سجلی فوق‌الذکر نام………. برای اینجانب انتخاب و ثبت گردیده است. نظر به اینکه دو نام داشتن در زندگی روزمره برای اینجانب موجب بروز مشکلاتی شده است و از طرفی اشتهارم به نام………. می‌باشد و با توجه به اینکه نام………. واجد معانی عالیه و از هر حیث بر نام مذکور در سند سجلی مذکور برتری دارد، صدور حکم بر محکومیت خوانده به تغییر نام کوچک مذکور در شناسنامه از………. به………. به استناد مواد ۹۹۵ قانون مدنی و ۲۰ قانون ثبت‌ احوال به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست. عندالاقتضاء به شهادت شهود نیز استناد می‌نماید.

*توجه داشته باشید که این تنها یک نمونه شرح دادخواست تغییر نام است. توجه داشته باشید که برای افراد زیر 18 سال ولی قهری باید نسبت به ارائه دادخواست تغییر نام اقدام کند.

نمونه دادخواست تغییر نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×