دادخواست نفی نسب و نفی ولد

دادخواست-نفی-نسب-و-نفی-ولد-11

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست نفی نسب و نفی ولد

دادخواست نفی نسب

یکی از دعاوی حقوقی که در دادگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد دعوای دادخواست نفی نسب است. شاید بسیاری از افراد با جریان تنظیم دادخواست نفی نسب اشنایی نداشته باشند و از کاربرد آن بی اطلاع باشند، به همین دلیل نیز در ادامه طلب به بررسی این دعوای حقوقی می پردازیم و تمام جزییات قانونی آن را بیان می کنیم.

نسب در معنای لغوی یعنی همان خویشاوندی و رابطه نژادی که میان افراد برقرار است. برای مثال هنگامی که یک زن و مرد با یکدیگر ازدواج می کنند، فرزندی که از آنها متولد می شود دارای نسبت خونی و نژادی با پدر و مادر خویش است. در برخی از موارد ممکن است شک و شبه بوجود آید که آیا میان دو نفر نسبت خونی وجود دارد و آنها رابطه نژادی با یکدیگر دارند یا خیر، در چنین مواردی می توان موضوع را از طریق محاکم قضایی پیگیری کرد، شما می توانید با ارائه دادخواست نفی نسب، روند دادرسی به چنین پرونده هایی را آغاز کنید.

اگر شما قصد ارائه دادخواست نفی نسب به محاکم قانونی را دارید، به شما توصیه میکنیم که از خدمات حقوقی یک وکیل متخصص و باتجربه کمک بگیرید. یک وکیل متخصص و با تجربه از تمامی مراحل قانونی و پیچیدگی های حقوقی چنین پرونده هایی آشنایی دارند و می توانند به شما کمک کنند تا روند دادرسی پرونده با سرعت بیشتری طی شود.

در کنار دادخواست نفی نسب، عبارت حقوقی دیگری به نام نفی ولد نیز وجود دارد. معمولا بسیاری از افرا با خود فکر می کنند که معنای این دو اصطلاح حقوقی با یکدیگر یکسان می باشد اما حقیقت آن است که این دو دعوای حقوقی با یکدیگر تفاوت دارند و روند دادرسی نسبتا متفاوتی دارند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با هر دو این اصطلاحات حقوقی آشنا شویم و از جزییات قانونی آنها اطلاع پیدا کنیم.

چرا دادخواست نفی نسب؟

هنگامی که پدر و مادر دارای رابطه مشرو باشند و فرزند حاصل از این رابطه باشد، طفل دارای نسب مشروع می باشد. بنابراین کاملا طبیعی است که از حقوقی قانونی مانند حضانت، نفقه و ارث و…. برخوردار باشد اما مشکل دقیقا زمانی ایجاد می شود که نسب یک فرزند نامشروع است و یا انکه در نوع نسب فرزند شبهه وجود دارد. در چنین مواردی معمولا با ارائه دادخواست نفی نسب، دعوای حقوقی اغاز می شود. قانون کشور ما شرایط مختلفی را برای حمایت از فرزند ایجاد کرده است و راه های مختلفی را برای اثبات نسب قانونی تعیین کرده است.

زمانی که دادخواست نفی نسب ارائه میگردد، در حقیقت موضوع پرونده نسب مشروع طفل می باشد. خواهان پرونده های نفی نسب باید از ادله اثبات مناسبی در جریان پرونده استفاده کند و امارات قانونی را بشناسد. قانون مدنی کشور ما شرایط مختلفی را برای دعوای نفی نسب در نظر گرفته است:

هرگاه به واسطه وجود مانعی نکاح بین ابوین طفل باطل باشد نسبت طفل به هر یک از ابوین که جاهل بر وجود مانع بوده مشروع و‌ نسبت به دیگری نامشروع خواهد بود در صورت جهل هر دو نسب طفل به هر دو مشروع است.

طفل متولد از نزدیکی به شبهه فقط ملحق به طرفی می‌شود که در اشتباه بوده و در صورتی که هر دو در اشتباه بوده‌اند ملحق به هر دو‌ خواهد بود.

دعوای نفی ولد

نفی ولد یکی از ان دسته دعاوی حقوقی است که معمولا پدر آن را مطرح میکند. بنابراین اصلی ترین تفاوتی که میان دعوای نفی نسب و ولد وجود دارد آن است که دادخواست نفی نسب را هر ذینفعی مانند فرزند، مادر و….. می تواند ارائه دهد اما دعوای نفی ولد تنها از جانب پدر مطرح می گردد.

اصلی ترین مسئله حقوقی که در رابطه با پرونده های نفی ولد وجود دارد، اماره فراش است. اکنون ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد بوجود آید که اصلا اماره فراش چیست و دارای چه کاربردی در پرونده های نفی ولد است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اماره فراش یعنی ارائه راهکار برای اثبات نسب پدری. نام دیگر اماره فراش، اماره ابوت می باشد. با استناد به مفاد قانونی 1158 و 1159 به طور دقیق به تعریف قانونی این موضوع حقوقی مهم می پردازیم:

طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است مشروط بر اینکه از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد.

هر طفلی که بعد از انحلال نکاح متولد شود ملحق به شوهر است مشروط بر اینکه مادر هنوز شوهر نکرده و از تاریخ انحلال نکاح تا‌ روز ولادت طفل بیش از ده ماه نه گذشته باشد مگر آنکه ثابت شود که از تاریخ نزدیکی تا زمان ولادت کمتر از ۶ ماه و یا بیش از ده ماه گذشته باشد.

دعوی نفی ولد باید در صورتی که عادتا پس از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل برای امکان اقامه دعوی کافی ‌میباشد اقامه گردد و در هر حال دعوی مزبور پس از انقضاء دو ماه از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل مسموع نخواهد بود.

در موردی که شوهر مطلع از تاریخ حقیقی تولد طفل نبوده و تاریخ تولد را بر او مشتبه نموده باشند به نوعی که موجب الحاق طفل به او باشد و بعدها شوهر از تاریخ حقیقی تولد مطلع شود مدت مرور زمان دعوی نفی دو ماه از تاریخ کشف خدعه خواهد بود.

توجه داشته باشید که در صورتی که عقد نکاح پس از نزدیکی منحل شود و زن مجددا شوهر کند و طفلی که از او متولد گردد طفل به شوهری ملحق ‌میشود که مطابق مواد قبل الحاق او به آن شوهر ممکن است در صورتی که مطابق مواد قبل الحاق طفل به هر دو شوهر ممکن باشد طفل ملحق به شوهر دوم است مگر آنکه امارات قطعیه بر خلاف آن دلالت کند.

ادله اثبات در دعوای  نفی نسب

ادله اثباتی که می توان از آنها در دادخواست نفی نسب استفاده کرد به ترتیب به موارد زیر تقسیم می شوند:

اماره فراش

شهادت شهود

نفی فراش

امارات قضایی

مدارک قانونی

نمونه دادخواست نفی نسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×