دادخواست رفع مزاحمت

دادخواست رفع مزاحمت (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست رفع مزاحمت

دادخواست رفع مزاحمت از سوی مالک ملکی به دادگاه ارسال خواهد شد که شخصی دیگر به صورت غیر قانونی و بدون اجازه صاحب ملک برای ملک و شخص مالک مزاحمت ایجاد کرده است. پس متصرف ملک مطابق قانون حق تنظیم دادخواست برای رفع مزاحمت را خواهد داشت. پس در دادخواست ارسالی خواهان دعوا مالک و متصرف ملک است و خوانده دعوا مزاحمت ملک می باشد. نکته مهم در خصوص ارسال این دادخواست این است که باید دادخواست به دادگاهی ارسال شود که ملک در آن محل واقع شده است. پس به عبارتی فرد خواهان مدعی خواهد شد که فردی مزاحمت تصرف او در ملک خودش شده است بدون آنکه ملک او را متصرف کرده باشد. مثلا مانند آنکه مزاحمت مانع ورود و خروج شخص به منزلش شود. در ادامه این مقاله به نحوه تنظیم این دادخواست و نحوه رسیدگی دادگاه به این دادخواست خواهیم پرداخت.

نحوه تنظیم دادخواست رفع مزاحمت

همانطور که گفته شد دادخواست رفع مزاحمت از سوی مالک ملک جهت رفع مزاحمت افرادی که برای ملک او مزاحمت ایجاد کرده است تهیه و ارسال می شود. تنظیم این دادخواست به این شکل است که باید شخص خواهان آن را به صورت کتبی و مزین به مهر و امضاء به دفاتر قضایی آن را ارسال نماید. قبل از ارسال این دادخواست شخص خواهان بایستی شرایط تنظیم دادخواست را حتما رعایت نماید. دادخواست بایستی قانونی و به زبان قانونی باشد. یکی از این شرایط برای تنظیم چنین دادخواستی این است که بایستی مزاحمت غیر قانونی باشد. به این معنی شخصی که مدعی مزاحمت فرد یا ملکی دیگر می باشد باید ثابت نماید که این مزاحمت غیر قانونی است. همچنین باید به دادگاه اثبات نماید که این مزاحمت بدون رضایت او و بدون اجازه او شروع شده است. در چنین حالتی با استناد به مواد قانونی مندرج در قانون مدنی و حقوقی فرد می تواند خواستار رفع مزاحمت ملک خود شود.

ماده ۱۶۰ قانون آیین دادرسی به طور خاص به موضوع مزاحمت ملکی پرداخته است. باید در تنظیم این دادخواست توجه ویژه ای به عنوان دعوا کرد. مثلا دعوای تصرف عدوانی و یا ممانعت از حق و دعوای مزاحمت در ظاهر دارای یک موضوع حقوقی هستند اما در واقع و عمق موضوع با یکدیگر متفاوت هستند پس عنوان دادخواست بایستی مطابق با هدف خواهان باشد زیرا در غیر این صورت دادگاه با توجه به عنوان دادخواست به موضوع رسیدگی خواهد کرد و چه بسا باعث ایجاد مشکلاتی برای خواهان شود. پس قبل از تنظیم دادخواست مربوطه باید حتما با وکیل متخصص در این زمینه مشورت کرد تا از بروز اشکالاتی در رسیدگی جلوگیری نمود.

نحوه رسیدگی به دادخواست رفع مزاحمت

اما نحوه رسیدگی به دادخواست رفع مزاحمت در دادگاه به‌ چه شیوه ای می باشد. زمانی که خواهان دعوا موضوع مزاحمت ملکی خود را مطرح می سازد دادگاه موظف به رسیدگی و رفع مزاحمت خواهد بود یا قبل از هر گونه اقدام و یا صدور حکم دادگاه از خواهان خواستار اثبات تصرف ملک خواهد شد. دادگاه خود را موظف به رسیدگی به موضوع مالکیت نمی داند و فقط خواهان باید به دادگاه ثابت کند که ملک در تصرف وی می باشد. ممکن است خواهان دعوی مستاجر ملک باشد پس لزومی به اثبات مالکیت نیست. گاهی دادگاه حقوقی طرح این دعوا را به دادسرای کیفری ارجاع می دهد البته زمانی که مزاحمت طبق قانون تبعات کیفری را به دنبال داشته باشد. شخص خواهان نمی تواند به هر موضوعی در خصوص تصرف و یا ملک خوانده اقامه دعوا نماید تنها مجاز به دعوای مزاحمت شود که فرد برای تصرف از ملکش مشکل ایجاد کرده است. مثلا در آپارتمانی شخصی از ساکنین مانع ورود به آپارتمان و یا استفاده از آپارتمانش شود در این صورت می تواند دعوای ملکی خود تحت عنوان رفع مزاحمت را در دادگاه مطرح نماید. نمی توان همزمان دعوای رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا تصرف عدوانی را مطرح کرد. دادگاه به یکی از این دعاوی در خصوص یک ملک مشخص می پردازد.

لازم به یادآوری این نکته است که در صورتی که شخص مانع استفاده شغلی در مشاغل شود و ایجاد مزاحمت نماید دعوای رفع مزاحمت را باید به شهرداری ارجاع داد. اگر خوانده دعوا شهرداری باشد یعنی شهرداری برای استفاده از اموال و تصرف کامل شخص از اموال غیر منقول خود مزاحمت ایجاد نماید بایستی دادخواست را به دادگاه ارجاع داد و در صلاحیت دیوان عدالت اداری نخواهد بود. زیرا شهرداری یک نهاد اداری نمی باشد.

دادگاه پس بررسی این شرایط اقدام به صدور حکم می نماید. یکی از نکات مهم در این خصوص این است که در دادگاه بدوی به محض صدور حکم رفع مزاحمت این حکم قابل اجرا خواهد بود و حتی اگر خوانده درخواست تجدید نظر دهد باز هم مانع از اجرای حکم نمی باشد.

البته قبل از رجوع به دادگاه قانون گذار راه حل ارسال اظهارنامه را نیز مطرح کرده است. فرد خواهان یا متصرف ملک می تواند با ارسال اظهارنامه به شخص خواستار رفع مزاحمت شورو در صورتی که به اظهارنامه پاسخگو نشد و ارسال آن مثمر ثمر نبود شخص اقدام به تنظیم دادخواست به دادگاه حقوقی و یا شکایت به دادسرای کیفری نماید. ارسال اظهارنامه این مزیت را برای فرد دارد که در صورت عدم پاسخگویی خوانده می توان بر علیه خوانده مدارک بیشتری را تقدیم مراجع نمود.

مستندات قانونی در تنظیم دادخواست رفع مزاحمت

مستندات مربوط به رفع مزاحمت و ممانعت از حق و تصرف عدوانی  در ماده ۱۶۰ تا ۱۷۰ آیین مدنی به طور کامل قانون گذار در مورد آن سخن گفته است  که به طور اخص در ماده ۱۶۰ و ۱۳۲ به موضوع مزاحمت ملکی پرداخته شده است که در این متن به آن اشاره خواهد شد.

طبق ماده ۱۳۲ قانون مدنی؛ کسی نمی تواند به ملک خود تصرف کند که باعث ضرر به همسایه ملک شود. مگر اینکه تصرف شخص به قدر نیاز و برای رفع ضرر خود و به قدر متعارفی باشد.

ماده ۱۶۰ قانون مدنی؛ دعوایی که به موجب اقامه آن متصرف اموال غیر منقول درخواست رفع و یا جلوگیری از مزاحمت کسی را دارد که مانع از تصرف او در ملکش شده است بدون اینکه مال از تصرف او خارج شده باشد.

نمونه دادخواست رفع مزاحمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×