دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو

دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو 

دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو تقاضایی است کتبی که شخص مالک خودرو برای خارج شدن خودرو از توقیف به دادگاه ارائه خواهد داد. دادگاه مربوطه پس از دانستن علت و دلیل توقیف خودرو و بررسی متن دادخواست خواهان اقدام به صدور رای خواهد کرد. به دلایل زیادی امکان توقیف خودرو وجود دارد که این اتفاق یا از طریق شکایت شاکی خصوصی خواهد بود یا به خواسته دادستان و یا به خواسته قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی می باشد. زمانی که حرف از دادخواست می شود منظور توقیف خودرو به علت بدهی است که شخص بدهکار به علت عدم پرداخت آن مورد شکایت شاکی خصوصی قرار گرفته است. در ادامه این مقاله با موضوعات مرتبط به توقیف خودرو آشنا خواهیم شد. اما شاید خالی از لطف نباشد تا به دلایل توقیف خودرو اشاره‌ای کنیم؛

دلایل توقیف خودرو

توقیف به علت بدهی

نداشتن بیمه شخص ثالث

عدم پرداخت جریمه تا سقف یک میلیون

تصادف منجر به مرگ

ارتکاب دو تخلف به صورت همزمان

استفاده از مواد روانگردان و مشروبات

به همراه نداشتن مدارک شناسایی خودرو و خود شخص راننده

پلاک غیر مجاز و یا مخدوش

رانندگی بدون گواهینامه

منظور از توقیف خودرو چیست؟

واژه توقیف به معنی بازداشت و ضبط کردن است و توقیف خودرو در دو حالت توقیف فیزیکی خودرو و توقیف قانونی امکان پذیر است. در توقیف قانونی خودرو قانون به منظور اعمال فشار بر شخص برای پرداخت دیون خود آن را انجام خواهد داد مالک خودرو حق فروش خودرو را نخواهد داشت ولی در توقیف فیزیکی جدا از توقیف قانونی برای پرداخت دین خود فیزیک خودرو توقیف خواهد شد و فرد حق دخل و تصرف و حرکت دادن خودرو را نیز نخواهد داشت. این عمل از سوی دادگاه با ارزش گذاری خودرو و در نهایت ضبط آن انجام می شود. همانطور که گفته شد توقیف خودرو به منظور اعمال فشار بر صاحب خودرو برای هدفی مشخص است. به دلایل زیادی ممکن است خودرو توقیف شود که لازم به ذکر است چنانچه خودرو به دلیل بدهی شخص توقیف شود تا پرداخت کامل دین و یا رضایت شاکی خصوصی امکان رفع توقیف پلاک خودرو وجود ندارد. در صورتی که شخص پس از توقیف خودرو و در فرصت داده شده به وی عملی برای پرداخت بدهی خود انجام ندهد دادگاه با کسر هزینه های عملیاتی آن را مصادره و در مزایده قرار خواهد داد. سپس سهم بدهی شخص از آن پرداخت می شود و اگر وجهی باقی بماند به شخص استرداد می شود. به نظر می رسد ذکر دلایل توقیف خودرو در این مقاله لازم باشد.

چگونگی توقیف پلاک خودرو

همانطور که گفته شده چنانچه توقیف خودرو به دلیل بدهی باشد شخص مالک خودرو در صورت پرداخت بدهی و یا در صورت اعسار می تواند اقدام به تهیه دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو نماید. شاکی خصوصی برای وصول طلب خود می تواند از مراجع مختلفی وارد عمل شود. شخص شاکی از طریق اداره ثبت اسناد و یا شورای حل اختلاف مستقیم برای توقیف خودرو وارد عمل شود که در سریع ترین راه ممکن فرد به هدف خود خواهد رسید. چنانچه شاکی با شکایت به دادگاه حقوقی یا بعضا به دادگاه کیفری و در ادامه روند رسیدگی به شکایت دادخواست توقیف پلاک خودرو را به دادگاه بدوی ارائه می دهد. تفاوت این دو راه حل برای شخص شاکی در مجازات شدن فرد بدهکار است.

بدین معنی اگر شخص از طریق اداره ثبت اسناد اقدام به توقیف خودرو نماید با انجام عملیات طلب خود را دریافت کرده و فرد مجازات حقوقی یا کیفری نخواهد شد. اما روند دادگاهی کمی پیچیده تر خواهد بود. به این صورت فرد شکایت خود را به دادگاه می کند و دادگاه او را به جلسه دادرسی خوانده و پس از دادن مهلت زمانی برای پرداخت بدهی بدهکار را مجبور به پرداخت خواهم  کرد در صورتی که شخص برای بدهی خود اقدامی ننماید شاکی با معرفی اموال بدهکار از جمله خودرو شخصی او درخواست توقیف آن را صادر خواهد کرد. دادگاه نیز دستور به توقیف خودرو را صادر خواهد کرد در این حالت بدهکار برای رفع توقیف پلاک خودرو اقدام به پرداخت بدهی خواهد کرد. اگر در این مرحله نیز بدهکار هیچ اقدامی انجام نداد دادگاه خودروی توقیفی را مصادره خواهد کرد و آن را در مزایده قرار خواهد داد تا بدهی پرداخت شود.

چگونگی تنظیم دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو

دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو در دو حالت تنظیم و به دادگاه ارائه می شود. در حالتی که فرد بدهکار بدهی خود را پرداخت نماید و با تنظیم دادخواست رفع توقیف و ضمیمه مدارک پرداخت بدهی خواستار رفع توقیف پلاک خودرو خواهد شد. اما در حالتی که فرد توانایی پرداخت بدهی را نداشته باشد در درخواستی خود را معسر خوانده و خودرو توقیف شده را وسیله امرار معاش معرفی می کند. اگر برای دادگاه مسجل شود که شخص از طریق خودرو امرار معاش می کند برای جلوگیری از هتک حرمت و در نظر گرفتن شان بدهکار با دادخواست رفع توقیف خودرو موافقت می کند. منظور از معسر؛ فرد بدهکار درخواست اعسار نماید به این معنی توانایی پرداخت را ندارد و خودرو تنها دارایی اوست. پس با توجه به این موضوع دادگاه همزمان با رفع توقیف خودرو و به منظور جلوگیری از ضایع شدن حق شاکی تصمیمات دیگری برای پرونده در نظر گرفته می شود. بدهکار با دادن قرار و تامین مناسب به شاکی از وی در محضر دادگاه فرصت پرداخت بدهی را خواستار می شود و یا اینکه بدهی او قسط بندی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای تهیه دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو

برای تنظیم دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو مدارکی لازم است. چنانچه خواهان دادخواست بدهی خود را پرداخت کرده باشد بایستی مدرک موجود مانند رسید بانکی یا رسید شاکی مبنی بر پرداخت بدهی را ضمیمه دادخواست نماید علاوه بر آن مدارک شناسایی خود و خودرو نیز لازم می باشد.

مدارک مورد نیاز برای رفع توقیف خودرو از پارکینگ های راهنمایی و رانندگی به علت تخلفات رانندگی نیز به قرار زیر می باشد.

کارت ماشین

بیمه نامه شخص ثالث

گواهینامه راننده

خلافی های پرداخت شده

فیش پرداخت عوارض شهرداری

پرداخت هزینه های حمل خودرو

پرداخت هزینه پارکینگ

پر کردن فرم مخصوص دریافتی از راهنمایی و رانندگی

نمونه دادخواست رفع توقیف پلاک خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×