دادخواست رفع توقیف ملک

دادخواست رفع توقیف ملک (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست رفع توقیف ملک

درخواست شخص طلبکار از قانون برای مطالبه دیون خود از بدهکار شاید در نهایت به توقیف ملک ختم شود. پس از پرداخت دین از سوی بدهکار این شخص می تواند با درخواستی قانونی تحت عنوان دادخواست رفع توقیف ملک از دادگاه یا مرجع مربوطه خواستار رفع توقیف شود. پس توقیف اموال زمانی صورت می گیرد که صاحب اموال منقول یا غیر منقول به طرف مقابل خود در قرارداد بدهکار و مدیون باشد. قانون گذار برای اخذ تامین مناسب از بدهکار همچنین در راستای حمایت از حق و حقوق طلبکار قوانین مختص به توقیف اموال را تبیین کرده است. در ادامه این مقاله به نحوه توقیف ملک و شرایط آن همچنین به رفع توقیف ملک خواهیم پرداخت.

مراحل و نحوه توقیف ملک

توقیف ملک در دو حالت صورت می گیرد یکی قبل از برگزاری جلسه دادگاه و توقیف ملک تا زمان برگزاری جلسه رسیدگی و صدور حکم و دومین حالت صدور حکم از دادگاه به منظور توقیف ملک بدهکار برای پرداخت دین و یا به مزایده گذاشتن اموال او جهت تسویه دین به طلبکار می باشد. مراحل توقیف ملک به دین شرح است؛

اولین مرحله تهیه دادخواست رفع توقیف ملک از مراجع مربوطه می باشد. دستور به توقیف ملک را از دفاتر ثبت اسناد و دادگاه می توان خواستار شد. متصدی های این مراکز درخواست قانونی شخص را در دفاتر اندیکاتور ثبت خواهند نمود و به مرکز اصلی ارسال داده خواهد شد. سپس برای ضمیمه کردن آن در پرونده قضایی بایگانی خواهد شد. برای شناسایی ملک و به منظور بررسی توقیف ملکی به اداره توقیف اموال فرستاده می شود. در مرحله آخر نیز به منظور ثبت اموال یا ملک توقیف شده گزارش را در دفاتر مربوطه ثبت خواهند کرد. دفتر اندیکاتور سند یا نامه مربوط به توقیف ملک را صادر خواهد کرد و این نامه همراه با سند ملک به مرجع مربوطه ارسال خواهد شد.

مراجع ذیصلاح برای توقیف ملک

برای توقیف ملک شخص حتی بدون دادخواست و یا شکایت می تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد رسمی و داشتن مدارک لازم اقدام به توقیف ملک بدهکار نماید. برای توقیف ملک از طریق دادگاه شخص خواهان بایستی لیستی از اموال بدهکار را شناسایی و به دادگاه ارائه بدهد تا دادگاه بتواند دستور توقیف را صادر نماید. مراجعه به اداره ثبت اسناد سریع تر و کم هزینه ترین راه می باشد. اما تفاوت آن با مراجعه به دادگاه این است که فرد بدهکار تنها مجبور به پرداخت بدهی خواهد شد و یا او را تحت فشار قرار می دهند اما در دادگاه علاوه بر این موضوع در صورت عدم پرداخت دین و با نداشتن ملک برای توقیف شخص بدهکار محکوم شده و بنا بر قوانین مجازات های اسلامی محکوم به حبس خواهد شد. معمولا قبل از اقدام به توقیف ملک به خواسته طلبکار بهتر است اظهارنامه ای برای شخص مدیون ارسال شود. معمولا این اشخاص با رویت اظهارنامه برای جلوگیری از شکایت و دادگاهی شدن به زودی اقدام به پرداخت دین خود می کند. اما چنانچه به ارسال اظهارنامه توجهی ننمود شخص می تواند شکایت خود را آغاز نماید و همزمان اقدام به توقیف ملک و سایر اموال او نماید. ارسال اظهارنامه در جلسه رسیدگی یکی از مدارک و ادله به نفع شخص طلبکار خواهد بود.

چنانچه شخص ملکی یا اموالی برای شناسایی نداشت و یا ارزش مادی ملک او کمتر از بدهی او باشد طلبکار می تواند از دادگاه حکم جلب او را خواستار شود و دادگاه شخص بدهکار را محکوم به حبس خواهد نمود.

چگونگی تنظیم دادخواست رفع توقیف ملک

بعد از توقیف ملک توسط خواهان و طلبکار و زمانی که شخص بدهکار دین خود را تمام و کمال پرداخت نماید می تواند در دادخواستی تحت عنوان دادخواست رفع توقیف ملک خواستار رفع توقیف شود. پس شرط لازم برای تنظیم این دادخواست پرداخت دین توسط بدهکار است. اگر بدهکار پس از توقیف ملک همچنان قادر به پرداخت بدهی خود نباشد به حکم قانون و دادگاه اموال یا ملک او به مزایده گذاشته می شود. بدهی طلبکار را از این طریق پرداخت نموده و با کسر هزینه های دادرسی و هزینه مزایده چنانچه مبلغی باقی مانده باشد به شخص مقروض یا بدهکار پس داده خواهد شد. پس معمولا پس از توقیف ملک توسط قانون شخص بدهکار سریعا وارد عمل شده و اقدام به پرداخت دین می کند.

دادخواست رفع توقیف ملک باید به صورت کتبی تهیه و تنظیم شود و تمامی مشخصات شناسنامه ای فرد متقاضی در آن قید شده باشد. همچنین دلیل رفع توقیف ملک نیز نوشته شود. دادگاه با بررسی ادله و مدارک اقدام به رفع توقیف می کند. اما نکته اصلی در خصوص توقیف ملک و رفع آن این است؛ چنانچه برای دادگاه محرز باشد که ملک معرفی شده به دادگاه برای توقیف تنها سرپناه شخص بدهکار باشد و یا با فروش آن فرد بی سرپناه می شود و حتی با پول باقی مانده از مزایده نتواند مکان مناسبی در شان خودش اجاره یا رهن کند دادگاه دستور توقیف را صادر نمی کند. زیرا چنین دستوری بر خلاف کرامت انسانی است. مثلا اگر بدهکار منزلی به ارزش ۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان داشته باشد و بدهی او به میزان ۱،۰۰۰،۰۰۰ باشد و تنها سرپناه او تیز باشد دادگاه حکم توقیف را صادر می کند زیرا با باقی مانده فروش خانه شخص می تواند منزلی ارزان‌ تر بخرد و یا منزلی دیگر را اجاره و رهن نماید. اما اگر با باقی مانده پول امکان رهن خانه ای در شان فرد نباشد این حکم صادر نخواهد شد. پس ممکن است فرد دادخواست رفع توقیف ملک را به دلیل بی سرپناه شدن و یا ایجاد مشکل در کسب و ‌‌کارش باشد.

مراحل رفع توقیف ملک

پس از ارسال دادخواست رفع توقیف ملک در صورت قبول رفع توقیف از سوی قانون بایستی مراحلی به ترتیب طی شوند. زمانی که حکم رفع توقیف به متقاضی ارسال شد باید این حکم به دفاتر ثبت ارائه شود و مسئول اداره ثبت آن را به دفتر اداره توقیف ارسال می نماید. سپس نامه رفع توقیف به دفتر بایگانی ارسال خواهد شد تا به دفتر اداره توقیف اموال ارائه شود و مسئول این اداره نامه رفع توقیف صادره تدوین خواهد کرد. نامه رفع توقیف به مرجع مربوطه فرستاده می شود و پرونده بایگانی خواهد شد و ملک دوباره به تصرف مالک در خواهد آمد.

نمونه دادخواست رفع توقیف ملک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×