دادخواست منع اشتغال به کار زوجه

دادخواست منع اشتغال به کار زوجه (11)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست منع اشتغال به کار زوجه

گاهی در دادخواست های که مربوط به خانواده است به موضوع دادخواست منع اشتغال به کار زوجه برخورد خواهیم کرد. یکی از موضوعاتی که بیشتر در زوج های جوان مورد اختلاف است، منع کار کردن زوجه از سوی زوج  و مخالفت مرد با کار و شغل همسرش است. گاهی این اختلاف به قدری وسیع و غیر قابل حل می شود که زوجین تصمیم به طلاق خواهند گرفت. دلایلی که مردان برای تنظیم این دادخواست دارند، چیست؟ حتی در بسیاری از موارد زوجه قبل از ازدواج با مرد شاغل بوده است و مرد با علم به این موضوع با زن ازدواج می کند، اما در حین زندگی مشترک از زن خواستار ترک شغل می شود. زمانی که زن این موضوع را قبول نکند، کار به اختلاف و دعوا کشیده می شود و در نهایت مرد اقدام به تنظیم دادخواستی برای منع اشتغال زن و تقدیم آن به دادگاه می کند. در این مطلب به تعریف کامل منع اشتغال به زوجه و شرایط منع اشتغال زوجه را مورد بررسی قرار داده ایم.

دادخواست منع اشتغال به کار زوجه چیست؟

زمانی مبحث منع اشتغال زوجه و تهیه دادخواست منع اشتغال به کار زوجه مطرح می شود که مرد از اشتغال زن خود در بیرون خانه ناراضی باشد. دلایلی که مرد برای این موضع خود در دادگاه بیان می کند، نسبت به رابطه و زندگی زوجین متفاوت است. امروزه با شرایطی که در اقتصاد جامعه به وجود آمده است مردان از اینکه به تنهایی بار مسئولیت تامین خانواده و تامین مادی را به دوش بکشند شاید توانایی کافی نداشته باشند. با افزایش تورم و بیکاری و افزایش نرخ اقلام لازم زندگی به طور روزانه باعث شده است تا مثل گذشته مردان نتوانند به تنهایی نیاز های خانواده اش را تامین کند. با گسترش این موضوع شاهد کم شدن اختلافات خانوادگی در این مورد شده ایم. از اینکه خانم ها درصدی از مخارج خانواده را بر عهده بگیرند و باری از دوش مرد بردارد بسیار مهم است. همچنین در ماده ۲۸ قانون اساسی عنوان شده است که هر شخصی چه زن و چه زن حق دارد شغلی را که به آن علاقه و توانایی دارد انجام دهد و مشغول به کار شود. البته این به شرطی است که این شغل مخالف با شئونات اسلام و اجتماع نباشد. البته در این ماده قانونی بیان شده است که زنان تحت شرایطی اگر همسر او ناراضی باشد، منع اشتغال به کار می شود. چه شرایطی وجود دارد که مرد به استناد به آن بتواند مانع اشتغال زن خود شود؟! در متن زیر به آن خواهیم پرداخت.

شرایط تنظیم دادخواست منع اشتغال به کار زوجه

مطابق ماده قانونی ۱۱۱۷ مرد این اختیار را دارد که همسر خود را از اشتغال به کار و حرفه منع کند که با حیثیت زن و مصالح خانوادگی آنان منافات داشته باشد.

مواردی که در این مورد قابل بحث و مطرح شدن است، یکی موضوع علم مرد به اشتغال خانم قبل از عقد است. اگر مرد هنگام عقد و مدتی پس از آن با این موضوع مشکلی نداشته و بعدا در زندگی مشترک به کار و حرفه زن ایراد وارد کند، در دادگاه دادخواست وی پذیرفته نخواهد بود. زیرا قبول نداشتن اشتغال زن باید از ابتدا باشد و با استناد به ماده قانونی مذکور مرد قبل از عقد باید مخالفت خود را اعلام کند. البته اگر پس از مدتی مرد به درجه و مقام بالایی از شغل خود برسد و درآمد مرد چندین برابر شد و یا شغل زن به نحوی تغییر کرد که با شغل مرد و باهم بودن در تضاد بود، در دادگاه قابل بررسی و رسیدگی می باشد و ممکن است قاضی رای بر موافق دادخواست مرد صادر کند.

مورد مهم دیگر این است که برخی از خانم ها یکی از شرایط ضمن عقد را موافقت مرد با اشتغال وی مطرح می کنند. چنانچه مرد این موضوع مطروحه را قبول کرد، دیگر امکان دادخواست علیه زن مبنی بر عدم اشتغال به کار وجود ندارد. زیرا اگر چنین دادخواستی را مطرح کند، زن می تواند با توجه به اختیاراتش از مرد طلاق بگیرد. موضوع تاثیر گذار و بسیار مهم در موضوع دادخواست عدم اشتغال به کار زن این است که آیا واقعا شغل زن با صلاحیت خانواده در منافات است و یا آیا به حیثیت زن لطمه وارد می شود؟ این مورد و تشخیص این مهم بر عهده دادگاه و مرجع مربوطه است. پس مشخص از این بیانات مشخص است که مرد بنا بر انتقال گیری از زن و یا اجباری با او نمی تواند چنین کاری را انجام دهد. بهتر است قبل از ازدواج زن و مرد در این مورد به توافق برسند. البته نظر به این موضوع آخر جلسه ای بین کارشناسان حقوق و قضات در سال ۱۳۹۳ به این نتیجه واحد رسیدند، چنانچه زن به به کار و یا حرفه ای مشغول باشد و این شغل با حیثیت زن و خانواده و مصالح خانوادگیش در منافات بود و زن از به خواسته مرد مبنی بر عدم اشتغال به کار موافقت نکرد، دادگاه رای عدم تمکین زن را مطرح خواهد کرد و رای نهایی را برگرفته از این موضع صادر می کند.

مشاوره با وکیل درباره تنظیم دادخواست منع اشتغال به کار زوجه

در صورتی که می خواهید اقدام به تهیه و تنظیم دادخواست منع اشتغال به کار کنید و یا همسر شما بر علیه شما چنین دادخواستی را مطرح کرده است، بهترین کار مشورت با وکیلی است که در این زمینه آگاهی کامل داشته باشد. این مسئله بسیار مهم است و معمولا در رمانی که زن خانه خود را به قصد طلاق ترک می کند، چنین خواسته ای مطرح می شود. مشاوره با وکیل این مزیت را دارد تا با بررسی شرایط عقد و کار و شغل شخص و همسرش و همچنین بررسی اختلاف میان آن دو، در نهایت با اتخاذ تصمیمی درست و راهی مفید منجر به حل اختلاف میان زوجین و یا برد موکل خود در دادگاه می شود. قانون از مفاد قانونی زیادی تشکیل شده است و گاها برای موضوعی چندین ماده و تبصره وجود دارد و آگاهی آن فقط در تخصص وکیل متخصص خانواده است. قبل از انجام هر موضوع حقوقی و قضایی بهتر است با وکیل مشورت شود. 

نمونه دادخواست منع اشتغال به کار زوجه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×