دادخواست طلاق به درخواست زوجه

دادخواست طلاق به درخواست زوجه (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست طلاق به درخواست زوجه

شیوه های دادخواست طلاق به درخواست زوجه

برای تنظیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه باید شرایط لازم برای حق این درخواست مهیا باشد. یکی از حالت های مختلف طلاق، حالت درخواست زن برای طلاق است. به جز در صورتی که طلاق به توافق زوجین انجام می شود درخواست طلاق در اختیار مرد است. طبق ماده قانونی ۱۱۳۳ حق طلاق از اختیارات مرد است. مگر اینکه در ضمن عقد مرد وکالت طلاق را به زن بدهد، که به حق طلاق مشهور است. خارج از این حالات بیان شده قانون گذار در شرایطی به زن اجازه تهیه دادخواست و تسلیم آن را به دادگاه می دهد. این شرایط که در ماده های قانونی ۱۱۳۰، ۱۱۲۹ و ۱۱۱۹ ذکر شده است، نمونه های تمثیلی برای شرایط دادخواست است. که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دلایل دادخواست طلاق به درخواست زوجه

دلایل بسیاری وجود دارند که موجبات تنظیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه را فراهم می آورند. از قبیل:

عدم پرداخت نفقه؛ طبق ماده قانونی ۱۱۲۹ اگر مرد نتواند نفقه زن را پرداخت کند یعنی توان مالی نداشته باشد و یا از پرداخت نفقه امتناع کند زن با اتکا به این ماده قانونی می تواند دادخواست طلاق را تنظیم کند. در چنین شرایطی دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق می کند.  

عسر و حرج؛ یکی از مهم ترین دلایلی که در جامعه ما زنان برای طلاق اقدام می کنند، دلیل عسر و حرج است. عسر و حرج به معنی سختی و مشقت زن است. اگر مرد با رفتار یا ترک رفتاری موجب به سختی در زندگی زن شود، زن طبق ماده قانونی ۱۱۳۰ می تواند دادخواست طلاق را تنظیم کند و حکم طلاق را از دادگاه بگیرد. مواردی که درباره عسر و حرج زن در قانون به طور مثال ذکر کرده است؛ اعتیاد مرد به مواد مخدر و مشروبات، ترک خانه به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در یک سال، بیماری صعب العلاج مرد و بیماری سخت روانی، حبس مرد به بیشتر از پنج سال و ضرب و جرح زن توسط مرد به صورت مداوم و خارج از عرف می باشد. البته قابل تذکر است که این مثال ها فقط به عنوان مثال است و ممکن است مواردی دیگر را شامل شود. 

غیبت زوج؛ غیب زوج طبق ماده ۱۰۲۹ برای بیشتر چهار سال از دلایلی است که زن می تواند اقدام به درخواست طلاق کند. منظور از غیبت مرد این است که زن از جا و مکان و مرده و زنده مرد خبر نداشته باشد.

 شروط دوازده گانه؛ شروطی که ضمن عقد در عقدنامه ذکر شده است و به امضاء طرفین رسیده است، در صورت وقوع هر کدام از این شروط زن حق دادخواست طلاق را دارد.

وکالت طلاق؛ وکالت بلاعزلی که در ضمن عقد مرد به زن می دهد، وکالت طلاق یا حق طلاق می گویند. 

در صورت عدم هر یک از این موارد امکان دادخواست طلاق مشکل و پروسه دادخواهی طولانی خواهد شد، مگر اینکه مرد راضی به طلاق شود.

شروط دوازده گانه ضمن عقد کدامند؟

در متن فوق ذکر شده که یکی از دلایل دادخواست طلاق به درخواست زن وقوع هر یک از شرایط دوازده گانه ضمن عقد است. تمامی دلایلی که در موارد بالا ذکر شد به اضافه مواردی دیگر جزء شرایط ضمن عقد است و در عقد نامه نوشته شده است و مرد و زن آن را امضاء کرده اند. این موارد و شروط به شرح زیر است؛

عدم پرداخت نفقه زن از سوی مرد

سوء رفتار مرد تا حدی که غیر قابل تحمل شود.

بیماری صعب العلاج و غیر قابل درمان مرد

شوهر دیوانه باشد و یا در طول زندگی دیوانه شده باشد.

فعالیت شغلی مرد که به آبرو‌ و حیثیت زن و خانواده اش لطمه وارد کند.

محکومیت مرد به بیشتر و یا پنج سال حبس

اعتیاد شوهر تا حدی که زندگی را مختل سازد.

غیبت شوهر به صورت شش ماه متوالی و نه ماه متناوب در مدت یک سال

ارتکاب به جرم افسوس مرد در حالتی که به شئونات خانوادگی زن لطمه وارد کند.

پس از پنج سال از گذشت زندگی و تایید ناباروری مرد

زدواج مجدد مرد بدون اذن زن

مشاوره وکیل در خصوص دادخواست طلاق به درخواست زوجه

هنگامی که از وکیل خانواده  مشاوره طلاق خواسته می شود، حتما اذعان می دارد که سخت ترین و طولانی ترین نوع طلاق، دادخواست طلاق به درخواست زوجه است. در این متن گفته شد که طبق قانون و فقه اسلامی طلاق در اختیار مرد است و مرد حق طلاق دارد، و در صورت وجود شرایطی زن می تواند دادخواست طلاق را به دادگاه درخواست کند. شرایط و دلایلی که در فوق ذکر شد هر کدام دلیلی معتبری بر خواسته زوجه برای طلاق است. اما پروسه دادگاهی طلاق پیچیده و زمان بر است. البته اگر به صورت طلاق توافقی باشد که در زمان کمی حکم طلاق از سوی دادگاه خانواده صادر می شود. گاهی اثبات گفته های زن در دادگاه نیز سخت و زمان بر است و شاید حتی نتواند گفته های خود را اثبات کند. بهتر است اگر طرح دادخواست طلاق از سوی زوجه باشد، حتما با وکیل با تجربه و با سابقه مشورت شود. چون مراحل و مراتب طلاق شرایط خاصی دارد که وکیل خانواده به خوبی به این موضوع واقف است و آگاهی کامل دارد. ارائه دلایل و مصادیق محکمه پسند مشکل است بهتر است این مهم به وکیل خانواده سپرده شود. وکیل خانواده بهترین وکیل انتخابی در این مسئله قضایی است و مشاوره و پیشنهاد های خوبی را به موکل خود ارائه خواهد داد.

مدارک لازم جهت تنظیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه

برای تنظیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه، زن یا همان زوجه باید مدارکی را در دست برای ارائه به دفاتر دادگاه داشته باشد. یا در صورتی که وکیل او اقدام به تنظیم این دادخواست می کند، این مدارک باید به وی تسلیم شود. این مدارک لازم به قرار زیر است.

اصل شناسنامه

کارت ملی و در صورت فقدان آن شماره ملی برای انجام و تنظیم دادخواست و مدارک کافی است.

اصل عقد نامه و در صورت نبود عقدنامه رونوشت آن کفایت می کند. رونوشت عقدنامه را از دفتر ثبت ازدواجی که در آنجا انجام شده است، می توان تهیه کرد.

پس از تهیه مدارک و تنظیم دادخواست باید درخواست طلاق را در سامانه الکتریکی ثنا ثبت کرد.

نمونه دادخواست طلاق به درخواست زوجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×