دادخواست طلاق از جانب مرد

دادخواست طلاق از جانب مرد (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست طلاق از جانب مرد

راه های دادخواست طلاق از جانب مرد

با پیش آمدن بحث جدایی زن و شوهر از یکدیگر موضوع انواع طلاق مطرح می شود. دادخواست طلاق از جانب مرد یکی از انواع طلاق در جامعه است که در دادگاه های خانواده مورد بحث و موضوع است. طبق ماده قانونی ۱۱۳۳ طلاق از اختیارات مرد محسوب می شود و هر زمان و در شرایطی مرد می تواند یک طرفه اقدام به طرح دادخواست طلاق نماید و طلاق را در دفاتر ثبت اسناد ثبت کند. اما قابل ذکر است که قانون در شرایط ویژه ای امکان دادخواست طلاق از سوی زن ( زوجه ) وجود دارد.

اما در حالت عادی و عدم شرایطی که قانون آن را بیان کرده است باید دادخواست از سوی زوج و یا به صورت توافقی مطرح شود تا حکم طلاق صادر شود. در صورتی که زوجین با یکدیگر مدام در جدال باشند و راه آخر یعنی طلاق را انتخاب کنند بهترین گزینه از انواع طلاق، طلاق توافقی است. اما گاهی زوج به دلایلی خود اقدام به طرح دادخواست می کند و رضایت و یا عدم رضایت زوجه را در نظر نمی گیرد. در حالت کلی سه حالت از طلاق وجود دارد طلاق توافقی، دادخواست طلاق از طرف زوجه و دادخواست طلاق از طرف زوج که در این مقاله بحث درباره دادخواست طلاق از جانب مرد است.  اما برای طرح دادخواست طلاق از سوی زوج چه شرایطی لازم است و مرد باید چه اقداماتی را انجام دهد؟ بحث مهریه یا نفقه در این نوع طلاق به چه شیوه ای مطرح می شود؟ اگر زن راضی به انجام طلاق نباشد حکم چگونه است؟ هر آنچه که در اینباره مورد سوال است در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

دلایل دادخواست طلاق از جانب مرد

برای هر درخواستی که به دادگاه تسلیم می شود، حتی دادخواست طلاق باید خواهان دلایلی را عنوان کند. دلایل دادخواست طلاق از جانب مرد به شرح زیر است؛

سوء رفتار از سوی زوجه

عقیم بودن زن

محکومیت زن به حبس

ترک زندگی زناشویی و ترک خانه

هر کدام از این دلایل برای صدور رای طلاق موجه و قابل قبول است. حکم طلاق به دادخواست مرد در مدتی مشخص صادر می شود اما اگر دلایل مرد برای این موضوع موجه باشد حقوق زن را تحت شعاع قرار خواهد داد. تعلق گرفتن یا عدم تعلق مهریه، نفقه و … به موجه بودن عذر مرد و نظر قانون و قاضی بستگی دارد. در این حالت که دادخواست به دادگاه ارجاع داده شده است هر یک از زوجین باید کسی را که متاهل و بالغ باشد را به عنوان داور انتخاب و معرفی کنند. این امر به دلیل این است که هر یک از این افراد از نزدیک شاهد کیفیت زندگی آنان بوده است و مسائل و جزئیات بیشتری نسبت به دادگاه آگاهی دارند و در خصوص شهادت و صحت ادعای مرد موثر است.

طلاق رجعی چیست؟

دادخواست طلاق از جانب مرد، طلاق رجعی می گویند. طلاق رجعی به این معنی است که زوج بعد از جاری شدن حکم طلاق می تواند به مدت سه ماه که به آن مدت عده می گویند به زن رجوع کند و دوباره خواهان زندگی مشترک شود. البته این مورد برای زنان یائسه و زوجه دوشیزه امکان پذیر نیست.

شرایط موجود در دادخواست طلاق از جانب زوج

زمانی که به دادخواست طلاق از جانب مرد حکم طلاق از سوی دادگاه خانواده صادر می شود به مدت یک ماه باید برای ثبت طلاق در دفاتر ثبت اسناد اقدام شود. در صورتی مرد یا زوج می تواند اقدام به ثبت طلاق کند که حقوق زن را پرداخت کند. دادگاه پیش از صدور حکم طلاق باید مسائلی که مربوط به حقوق زن است، مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و … مورد بررسی قرار دهد و توافقی در این بین میان زوجین صورت بگیرد. در حالی که زن از حقوق مالی خود و حق حضانت گذشت کند، طلاق صادر می شود. اما در خصوص حقوق مالی زن باید نکاتی را مورد توجه قرار داد.

مهریه؛ مهریه مالی است که در ضمن عقد مشخص می شود و حق شرعی و قانونی زن می باشد. مهریه یا عندالمطالبه ( هر زمان که زن اراده کند، مرد باید آن را پرداخت کند) یا عند الاستطاعة ( زمانی که زن به دادگاه اموال مرد را معرفی کند و مرد تمکن پرداخت را داشته باشد. یعنی مرد استطاعت مالی داشته باشد) در مطالبه مهریه از مرد در صورت عندالمطالبه، مرد می تواند با اعلام اعسار و تنظیم دادخواست در این باره می تواند خواستار قسطی کردن مهریه زن شود.

نفقه؛ نفقه پولی است که مرد وظیفه دارد برای خرج و مخارج زن پرداخت کند. خرج لباس، مسکن، خورد و خوراک و درمان و بیماری از جمله مخارج لازمه زندگی است. میزان نفقه هر زن بر طبق شئونات وی و جایگاه اجتماعی خانم تعیین می شود. نفقه به فرزندان نیز تعلق خواهد گرفت. دختری یا پسری که در حضانت مادر هستند به ترتیب تا نه و پانزده سالگی نفقه آنان بر عهده پدر است. 

اجرت المثل؛ انجام کارهای منزل مانند نظافت و آشپزی و شیر دادن به بچه جز وظایف زن نیست و مرد برای مدتی که زن در منزل او بوده است و به بچه هایشان شیر داده است اجرت المثل پرداخت کند.

نحله؛ اگر سوء رفتار و عدم تمکین زن برای دادگاه مشخص نشود و زن وظایف خود را در زندگی زناشویی انجام داده باشد نحله به زن تعلق می گیرد. مقدار مالی است که زن به تعداد سال های ازدواج و سال های که در خانه مرد بوده و امورات وی را انجام داده است و در شرایط تمکن مالی مرد محاسبه و به زن پرداخت می شود.

رضایت نداشتن زن از دادخواست طلاق از جانب مرد

برای دادخواست طلاق از جانب مرد در صورتی که زن راضی به طلاق نباشد پروسه طلاق طولانی خواهد شد و ممکن است تا یک سال طول بکشد. زیرا پرداخت حقوق مالی زن در صورت تعلق ضرورت دارد.

مدارک لازم برای دادخواست طلاق از جانب مرد

برای طرح دادخواست طلاق از جانب مرد لازم وجود مدارکی است؛

سند ازدواج یا در صورت نبود رونوشت عقدنامه

اصل شناسنامه و کارت ملی مرد و در صورت نبود کارت ملی شماره ملی کفایت می کند. 

آزمایش منفی بتا زوجه ( بارداری )

 نمونه دادخواست طلاق از جانب مرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×