سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا چیست؟ (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا چه سامانه ای است؟ سامانه ثنا چه کارکردی دارد؟ چه استفاده ای از سامانه ثنا می توانیم داشته باشیم؟ سامانه ثنا چه امکاناتی دارد؟ چرا باید از سامانه ثنا استفاده کنیم؟ سامانه ثنا چه خدماتی ارائه می دهد؟ در چه مواردی باید از سامانه ثنا استفاده کرد؟ سامانه ثنا چه مزایایی دارد؟ مهمترین معایب سامانه ثنا چیست؟ آیا استفاده از سامانه ثنا ضروری است؟ ایرانیان خارج از کشور هم می توانند از سامانه ثنا استفاده کنند؟ لزوم استفاده از سامانه ثنا چیست؟ آیا استفاده از سامانه ثنا الزام قانونی دارد؟ نظر قانون در خصوص سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا یکی از سامانه های مربوط به قوه قضاییه است. این سامانه سعی کرده است غالب خدمات مورد نیاز مراجعه کنندگان را به صورت غیر حضوری ارائه دهد. در واقع سیستم قضایی سعی کرده است مجموعه خدماتی که نیازی به حضور ندارد را به کاربران ارائه دهد.

سامانه ثنا و هدف اصلی که دنبال می کند

هدف اول از ایجاد سامانه ثنا ثبت و اطلاع اوراق قضایی است. در واقع قوه قضایی در سال 95 با هدف متمرکز سازی اطلاعات و اوراق قضایی این سامانه را راه اندازی کرد. بر این اساس هر نوع اوراق قضایی صادر شده به صورت مستقیم در سامانه ثنا ثبت می شود. نکته ای که وجود دارد این است که تمام نهاد های قضایی مرتبط موظف هستند که تمام اطلاعیه ها و ابلاغ های قضایی را به واسطه سامانه ثنا به اطلاع افراد برسانند.

در واقع روی بهتر این سخن این است که افراد تنها از طریق سامانه ثنا ابلاغ ها و سایر اطلاعیه های قضایی را دریافت می کنند و دیگر هیچ نامه یا ابلاغیه ای به صورت فیزیکی و کاغذی ارسال نمی شود. از این رو همه افرادی که درگیر دعوی قضایی می شوند باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و مراحل احراز هویت خود را در این سامانه انجام دهند. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص سامانه ثنا وجود دارد.

در کلام ساده تر شما برای ارائه دادخواست و شروع یک روند قضایی و یا استفاده از خدمات مختلف قضایی باید دارای سامانه ثنا باشید. این الزام قانونی است که بر اساس ماده 175 آیین دادرسی کیفری بدون اشکال قلمداد شده است. در واقع قانونگذار در سال 92 ارسال ابلاغیه و اطلاعیه های قضایی را از طرقی غیر از ارسال نامه کاغذی قانونی و بلامانع دانسته است. از این رو قوه قضاییه با ایجاد این سامانه افراد را ملزم به استفاده از آن کرده است. بدین ترتیب شما برای استفاده از هر خدمتی که مربوط به قوه قضاییه باشد باید وارد این سامانه شوید و در آن ثبت نام کنید.

سامانه ثنا چیست؟ (4)
سامانه ثنا چیست؟ (4)

سامانه ثنا و خدمت مهمی که ارائه می دهد

سامانه ثنا فارغ از یکپارچه سازی و ایجاد تمرکز در خصوص ابلاغیه ها و اطلاعیه های قضایی خدمتی بسیار مهم تر را ارائه می دهد. در واقع این سامانه نتایج پرونده و درخواست های قضایی را به صورت آنلاین برای فرد ارسال می کند و او را در جریان آخرین اتفاقات قضایی قرار می دهد.

در واقع شما به واسطه سامانه ثنا می توانید از نتایج پرونده خود به صورت لحظه ای مطلع شود. همچنین این سامانه مجهز به ارسال پیام هشدار به صورت اس ام اس است. در زبان ساده تر با دریافت هر نوع اطلاعیه یا ابلاغیه در این سامانه، اس ام اس هشدار به فرد داده می شود. بنابراین لزومی به بررسی روزانه این سامانه نیست. هر نوع اطلاعیه یا ابلاغ جدید برای شما ارسال می شود و شما از آن مطلع خواهید شد. این را می توان مهمترین خدمت سامانه ثنا بدانیم. نکته مهم دیگر این است که این خدمت به صورت کاملا رایگان انجام می شود. یعنی هیچ هزینه ای بابت ارسال و دریافت پیامک از کاربر گرفته نمی شود. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص سامانه ثنا وجود دارد.

سامانه ثنا چیست؟ (3)
سامانه ثنا چیست؟ (3)

دیگر خدمات سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا به جز کارکرد اصلی که برای آن در سال 95 تعریف شد، کارکردهای دیگری نیز دارد. در ادامه می خواهیم به دیگر خدمات سامانه ثنا بپردازیم. امروز سامانه ثنا به عنوان یک سامانه مادر محسوب می شود که انواع سامانه های مرتبط به قوه قضاییه را تحت پوشش قرار داده است. به نوعی می توان گفت که امروز همه خدمات برخط قوه قضاییه بر اساس این سامانه در اختیار عموم افراد قرار گرفته است.

به طور کلی سامانه ثنا دارای زیر شاخه های متنوعی است. این شاخه ها عبارتند از سامانه دفاتر خدمات قضایی، سامانه احراز هویت برخط، سامانه ثبت نام الکترونیک، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، سامانه وکلا و کارشناسان، سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی، سامانه خودکاربری مقام قضایی، سامانه ثبت دارایی مسئولان، سامانه نوبت دهی قضایی، سامانه اطلاع رسانی پرونده، سامانه گواهی عدم سوء پیشینه، سامانه جست وجوی فهرست دفاتر خدمات قضایی، سامانه جست و جوی فهرست واحد های قضایی، سامانه آگهی قضایی، سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی، سامانه ارائه و پیگیری درخواست عفو، درگاه پرداخت اینترنتی هزینه ها، خدمت محاسبه هزینه دادرسی، خدمت محاسبه هزینه تعرفه خدمات، استعلام وضعیت وکیل، استعلام وضعیت کارشناس، استعلام مدارک قضایی، استعلام سابقه طرح دعاوی مرتبط با چک.

این ها سامانه هایی است که توسط سامانه ثنا مدیریت و ارائه می شوند. همانطور که مشخص است قوه قضاییه بر اساس این سامانه ها توانسته مدیریت جامع و یکپارچه ای در خصوص خدمات ارائه شده به افراد جامعه داشته باشد.

سامانه ثنا و یک کلاهبرداری بزرگ

سامانه ثنا یک سامانه آنلاین و البته جدید محسوب می شود و بسیاری آگاهی لازم در خصوص آن را ندارند. همین موضوع باعث شده است که برخی افراد سودجو از این ناآگاهی استفاده کرده و با ارسال پیامک هایی مشابه به پیامک های سامانه ثنا از آن ها کلاهبرداری کنند. همانطور که گفته شد سامانه ثنا در قبال خدماتی که ارائه می دهد و برای ارسال و دریافت انواع ابلاغیه ها هیچ هزینه ای دریافت نمی کند. این نکته ای است که باعث می شود شما بتوانید نسبت به واقعی یا غیر واقعی بودن پیامک دریافتی آگاه شوید. در واقع اگر در قابل نشان دادن ابلاغیه درخواست هزینه ای از شما شود بدانید که این پیامک و این سامانه جعلی بوده و نباید به آن اعتماد کرد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×