لایحه در خصوص جرایم پزشکی

لایحه در خصوص جرایم پزشکی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص جرایم پزشکی

لایحه در خصوص قصور پزشکی

در زندگی امروزه حداقل یک بار واژه ی قصور پزشکی را شنیده ایم.با وجود تحولات قانون مجازات اسلامی نوشتن لایحه در خصوص جرایم پزشکی هم دستخوش تغییراتی شده است.یکی از موارد مهم در حقوق پزشکی ،جرایم در عالم پزشکی است.در این متن در مورد لایحه مورد نظر و شرایط وابسته، به طور کامل صحبت خواهیم کرد تا هر آنچه در این زمینه مورد نیاز است را یاد بگیریم.

در واقع قصور پزشکی اینگونه تعریف می شود که، چنانچه پزشک معالج در هر یک از وظایف (تشخیص، درمان، معالجه) محول شده به وی کوتاهی نماید بسته به نوع خطای انجام گرفته از سوی قانون مجازات خواهد شد و فرد خاطی جریمه می گردد. در قوانین اسلامی کشور ما چند حالت برای لایحه در خصوص جرایم پزشکی وجود دارد که در مطالب آتی جامع تر در مورد نوع ارتکاب و حالت های لایحه مورد نظر صحبت خواهیم کرد.

نوشتن لایحه برای جرایم پزشکی

تفاوت قصور و تقصیر در، لایحه در خصوص جرایم پزشکی :

لازم به ذکر است که در قوانین ما چند واژه قصور،تقصیر و خطا وجود دارد.هر چند که شاید به ظاهر این کلمات مترادف یکدیگر باشند اما در واقع معنای عملی، جزایی و در لایحه در خصوص جرایم پزشکی هر کدام متفاوت هستند.

قصور پزشکی: هنگامی که در لایحه در خصوص جرایم پزشکی ذکر شده باشد فرد دچار قصور پزشکی شده، این واژه بدان معنا است که فرد خاطی هر چند مرتکب جرم شده اما این عمل سهوا و به علت بی احتیاطی ،غفلت و یا نبودن اطلاعات کافی صورت گرفته نه با سوء نیت قبلی و یا از روی عمد. شکایت های صورت گرفته از جانب بیماران بیشتر شامل مواردی چون “خطا در تشخیص صحیح” ، “غفلت در روند درمان” و “کوتاهی در مراقبت های پس از عمل جراحی” است.

تقصیر پزشکی: چنانچه پزشک معالج وظیفه خود را آن گونه که شایسته است انجام ندهد و خطا نتیجه غفلت آگاهانه وی باشد و به نوعی عمل عمد در آن نهفته باشد در لایحه در خصوص جرایم پزشکی شامل تقصیر پزشکی خواهد بود که در قانون مورد توجه قرار گرفته و به اسم تخلف انتظامی نامیده می شود.

از این جمله تخلفات پزشکی می توان به “عدم رازداری بین پزشک و بیمار” ، “جذب کردن بیمار با دروغ و وعده های الکی” ،”در نظر نگرفتن قوانین علمی،شرع و قانون ” اشاره کرد.

نکات قصور و تقصیر در لایحه در خصوص جرایم پزشکی :

دردنیای پزشکی و درمان میان دکتر و فرد بیمار رابطه حقوقی پابرجا است،چرا که پزشک معالج وظیفه دارد درمان بیمار را به طور کامل و با تمام اطلاعات و استعداد های خویش انجام دهد.هر چند که در بعضی موارد ممکن است این قصد میسر نشود و در این حین مشکلاتی رخ دهد که شامل مواردی در لایحه در خصوص جرایم پزشکی خواهد شد.

– لایحه در خصوص جرایم پزشکی ،در مورد تقصیر پزشکی دارای دو وجه عمومی و خصوصی است.جنبه خصوصی این جرم همراه با جبران نمودن خسارت و دیه از طرف پزشک است و برای جنبه عمومی آن حبس و جزای نقدی یا محرومیت از حقوق اجتماعی، فرد خاطی در نظر گرفته می شود.

-در لایحه در خصوص جرایم پزشکی این طور ذکر شده که قصور پزشکی بنابر تبصره ۳ ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی ایران تصویب شده در سال 1392 ،به عنوان جرم شبه عمد تلقی می گردد.

-اثبات این جرم توسط کارشناسان ارگان پزشکی قانونی و یا سازمان نظام پزشکی انجام می پذیرد.

-در قصور پزشکی مسئله بی مبالاتی عملکرد پزشک مطرح است.در واقع شامل حالتی می شود که پزشک می بایست عملی را انجام دهد اما در انجام آن کوتاهی کرده،و در واقع لایحه در خصوص جرایم پزشکی از لحاظ جنبه منفی عمل یا عدم انجام فعالیتی خاص بررسی می گردد.

-اعمالی که لایحه در خصوص جرایم پزشکی شامل آن می شود،جا گذاشتن وسایل پزشکی در بدن ،هرگونه ایجاد اختلال عملکردی در عضو های مجاور در عضو جراحی شده،اشتباه در میزان و نوع دارو و موارد این چنین ای می باشد.

نوشتن لایحه برای قصور پزشکی

نحوه برخورد با قصور در لایحه در خصوص جرایم پزشکی :

-طبق لایحه در خصوص جرایم پزشکی مجازات فرد خاطی با توجه به نوع جرمی که مرتکب شده توسط قانون مجازات اسلامی مشخص می شود و برای اثبات جرایم ،قانون دادرسی کیفری روش اثبات مدعی و چگونگی انجام آن را مشخص میکند که اثبات آن توسط کارشناسان رسمی انجام می پذیرد.

در تهران ناحیه ویژه ای از دادسرا با اسم “دادسرای ویژه پزشکی و دارویی” در حال رسیدگی به این جرایم است و در مراکز استان ها، شعب خاصی از دادگاه های عمومی و انقلاب مسئول پرداختن به این تخلفات میباشند.لازم به ذکر است که منبع رسیدگی به تخلفات انتظامی پزشکی،دادسراهای انتظامی و هیات های بدوی سازمان نظام پزشکی می باشند.

-در جرم غیر عمد یا همان شبه عمد چون انجام عمل فعلی وجود داشته اما قصد بر انجام جرم نبوده مجازات آن عموما دیه و مجازات نقدی خواهد بود.در چنین حالتی مورد بررسی قرار دادن تخلف و تعیین مجازات متناسب ،به عهده قاضی پرونده خواهد بود.

-پزشک مقصر چه از روی تازه کار بودن و بی تجربگی و چه از روی عدم تخصص لازم مرتکب جرمی شود هیچ بهانه ای نمی تواند عذر قابل توجیهی برای عدم مسئولیت پذیری وی باشد و هرگز چنین دلایلی از طرف مقامات مسئول به رسیدگی جرم، موجه شناخته نخواهد شد.

-در بین پرونده های شکایتی ،موارد زیادی در زمینه جراحی های زیبایی مثل پیکرتراشی ،رینوپلاستی و سایر عمل ها به چشم میخورد.

تنظیم لایحه در خصوص جرایم پزشکی :

باید دقت داشت که تنظیم لایحه در خصوص جرایم پزشکی شامل مواردی متعددی می شود که با توجه به شرایط پیش آمده و خسارت وارد شده می تواند یکی از حالات زیر باشد:

-تنظیم لایحه قصور پزشکی در اثر بی مبالاتی

-تنظیم لایحه قصور پزشکی در اثر بی احتیاطی

-تنظیم لایحه قصور پزشکی در اثر عدم مهارت

-تنظیم لایحه قصور پزشکی در اثر عدم رعایت نظامات دولتی

چنانچه قصد طرح شکایت در این زمینه را دارید به شما توصیه می شود با کارشناسانی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید ،چرا که آنها به تمامی جزییات کار،تبصره و قوانین اسلامی واقف هستند و می توانند بهترین مشاوره ها را با توجه به نوع مشکل شما در اختیارتان بگذارند و در این صورت می توانید بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×