مراحل شکایت از متجاوز

مراحل شکایت از متجاوز (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مراحل شکایت از متجاوز

مراحل شکایت از متجاوز

شکایت از متجاوز چگونه است؟ شکایت از متجاوز چه شرایطی دارد؟ مراحل شکایت از متجاوز چیست؟ مهمترین نکاتی که باید در خصوص شکایت از متجاوز به آن توجه داشت کدام ها هستند؟ مهمترین عناصر تاثیر گذار در شکایت از متجاوز چیست؟ شکایت از متجاوز بر اساس کدام ماده قانونی صورت می گیرد؟ حوزه قانونی شکایت از متجاوز کدام است؟ بهترین وکیل در حوزه شکایت از متجاوز کیست؟ یک وکیل چه کارکردی در خصوص شکایت از متجاوز می تواند داشته باشد؟ برای انتخاب یک وکیل در خصوص شکایت از متجاوز به چه نکاتی باید توجه داشت؟

شکایت از متجاوز یکی از اتفاقاتی است که در همه کشورها به عنوان یک ابزار قانونی برای حفظ امنیت و شان اجتماعی از آن استفاده می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در کشورهایی مانند ایران به دلیل سبقه فرهنگی و عرف نابه جایی که ایجاد شده افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند از شکایت از متجاوز می گذرند. علت اصلی این موضوع ترس از آبرو و یا بی اطلاعی از قوانین مربوط به این حوزه است. اما نکته ای که شما باید بدانید این است که اگر فرد مورد تجاوز قرار گرفته اقدام به شکایت از متجاوز نکند این فرصت را به او می دهد که این کار را بر سر او یا دیگران به صورت چند باره تکرار کند. بنابراین این شخص با شکایت از متجاوز لطفی بزرگ به جامعه می کند.

اما سوال اینجاست شکایت از متجاوز چه مراحلی دارد؟ چگونه می توان شکایت از متجاوز را اثبات کرد؟ مهمترین فاکتورها و مدارک لازم در جریان شکایت از متجاوز کدام ها هستند؟ شکایت از متجاوز چه ارتباطی به پزشکی قانونی دارد؟ این ها همه مجموعه سوالاتی است که می توان در خصوص شکایت از متجاوز آن را مطرح کرد. نکته ای که وجود دارد این است که اساسا شما باید به این نکته توجه داشته باشید که شکایت از متجاوز یک مفهوم در حوزه کیفری محسوب می شود. بنابراین ما باید بر اساس چارچوب های این بخش از قانون پیش برویم و بر اساس آن شکایت از متجاوز را مورد بررسی قرار دهیم.

شکایت از متجاوز بر اساس قانون کیفری

شکایت از متجاوز از جمله مفاهیمی است که بر اساس قانون کیفری قابل بررسی است. در واقع این مفهوم در قانون کیفری مطرح می شود. بنابراین در اول گام ما باید که قانون کیفری چه چارچوب هایی دارد و باید چه قوانینی را در این حوزه رعایت کرد. به طور کلی قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که چه فعلی جرم است؟ چگونه این جرم اثبات می شود؟ بعد از اثبات جرم چه مجازاتی برای آن باید در نظر گرفت و همچنین این مجازات چگونه باید اجرا شود؟ این ها همه مواردی است که در قانون کیفری به آن پرداخته می شود.

نکته مهم این است که قانون در بخش کیفری بر اساس اثبات جرم این قدرت را پیدا می کند که در زندگی افراد تاثیرگذار باشد و حتی برای جان و مال آن ها تصمیم گیری کند. در مواردی قانون در این بخش این قدرت را دارد که نسبت به زنده ماندن یا نماندن افراد ( اعدام ) اثر بخش باشد. از این رو قانون در این بخش در خصوص اثبات جرم حساسیت های بسیاری به خرج می دهد. در واقع قانون بر خلاف تعریف عموم هر کار خلاف قانونی را جرم نمی داند. بلکه زمانی یک جرم اثبات می شود که عملا سه رکن اساسی ماده، معنوی و قانونی به صورت همزمان اثبات شود. در این صورت می توان گفت که جرم اتفاق افتاده است.

با وجود این که هر کدام از این ارکان بیان شده در جرم های مختلف به شکل مختلفی اجرا می شود. اما باید گفت که همه آن ها دارای مفاهیم پایه ای که بیان می کنیم هستند. به طور کلی قانون در رکن مادی به اثرات فعل نگاه می کند و در رکن معنوی به دنبال این است که بداند یا فاعل بر اساس دانش و آگاهی قبلی این کار را کرده است و یا مسئله ای غیر عمدی پیش آمد کرده است. در رکن سوم نیز به قانون و مفاهیم گفته شده در آن نگاه می شود. چرا که اگر قانون در خصوص فعل صحبتی نکرده باشد بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی نمی توان آن را جرم تلقی کرد.

مراحل شکایت از متجاوز (1)

شکایت از متجاوز و مراحلی که دارد

شما می توانید برای شکایت از متجاوز از به صورت مستقیم به دادسرا مراجعه کنید و دادخواست خودتان را به انضمام مدارکی که در اختیار دارید به دادسرا ارائه دهید. اما بهترین کار این است که مراحل شکایت از متجاوز از پلیس آگاهی  و یا کلانتری شروع کنید. بعد از آن جلسه دادگاه برای بررسی به این پرونده برگزار می شود.

به طور کلی می توان حدس زد که در این بخش از شکایت از متجاوز سخت ترین مرحله همان اثبات جرم اتفاق افتاده است. در واقع در این دادگاه زمانی فرد را مجرم می دانند که شما بتوانید ادعای خودتان را ثابت کنید. اما چگونه؟ به طور کلی 3 روش عمده برای اثبات این جرم وجود دارد. روش اول اقرار و اعتراف خود متهم است. در واقع اقرار و اعتراف متهم در همه موارد به عنوان یک ابزار قوی کارایی دارد و باعث میشود که پرونده سریع تر و دقیق تر به نتیجه برسد. راه دوم وجود شاهد و شهادت او در دادگاه است. به طور کلی در این روش زمانی امکان اثبات جرم ایجاد می شود که 4 مرد عاقل و بالغ یا سه مرد و دو زن بالغ نسبت به این جرم شهادت دهند. اما مسئله مهمی که در واقعیت رخ می دهد این است که نه خود متهم نسبت به این موضوع اقرار می کند و نه غالبا شاهدی برای این مسئله وجود دارد. از این رو چندان نمی توان بر این دو مسیر اتکا کرد.

راه سوم علم قاضی بر این مسئله است. در واقع همه چیز شما در شکایت از متجاوز به قاضی و توانایی درک و استنباط او بستگی دارد. قاضی به کمک مدارک و شواهد مختلف می تواند تصمیم بگیرد که آیا تجاوزی صورت گرفته است یا خیر. آیا می توان این عمل را به عنوان یک تجاوز به عنف در نظر گرفت یا خیر. مدارک مختلفی از جمله گزارش پزشکی قانونی می تواند بسیار کارآمد باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×