مصالحه زمین با شهرداری

مصالحه زمین با شهرداری (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مصالحه زمین با شهرداری

مصالحه زمین با شهرداری در قانون

مصالحه زمین با شهرداری چگونه است؟ چرا از مصالحه زمین با شهرداری استفاده می شود؟ مصالحه زمین با شهرداری به چه معنی است؟ مصالحه زمین با شهرداری چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟ مهمترین شرایط مصالحه زمین با شهرداری چیست؟ بهترین کارکرد مصالحه زمین با شهرداری چیست؟ اگر مصالحه زمین با شهرداری اتفاق نافتد قانون چه راهکاری پیش بینی کرده است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مصالحه زمین با شهرداری چیست؟ چگونه می توانیم بهترین مصالحه زمین با شهرداری را داشته باشیم؟

مصالحه زمین با شهرداری یکی از مهمترین ابزارهایی است که به واسطه آن دستگاه های دولتی مانند شهرداری در جهت تامین منافع جمعی می توانند رضایت اشخاص حقوقی را در خصوص املاک یا زمین را به دست بیاورد. مصالحه از قانون صلح پیروی می کند. صلح در قانون مدنی ابزاری است که به واسطه آن امکان پایان دادن به یک دعوی یا برای جلوگیری از یک دعوی را ایجاد می کند. حال سوال اینجاست که چرا از مصالحه زمین با شهرداری استفاده می شود و اساسا این نوع صلح به چه کاری می آید؟ سوال مهمتری که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم این است که اگر این صلح اتفاق نافتد قانون چه ابزارهایی برای تامین منفعت عمومی استفاده کند؟ در ادامه قصد داریم از جنبه های مختلفی به این موضوع بپردازم.

مصالحه زمین با شهرداری و معنای آن در قانون

مصالحه زمین با شهرداری بر اساس قوانین صلح ایجاد می شود. برای این که بتوانیم نقش و کارکرد این مسئله را به خوبی درک کنیم بهتر است از یک مثال استفاده نماییم. فرض کنیم طرحی در سطح ملی یا استانی تصویب شده است که بر اساس این طرح قرار است جاده ای میان دو شهر ساخته شود. این جاده می تواند امنیت رانندگی را افزایش دهد و در مصرف سوخت صرفه اقتصادی خوبی را ایجاد کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که این جاده از میان چند زمین کشاورزی دارای مالک رد می شود. حال سوال اینجاست که آیا مجری اجرای این طرح می تواند نسبت به ساخت جاده در این زمین ها اقدام کند یا خیر؟

در قانون زمانی که طرحی در سطح وزیران یا بالاتر تصویب می شود بدین معنی است که این طرح بر اساس منافع ملی تدوین شده و به نفع جمیع افراد جامعه خواهد بود. بنابراین دولت ابزارهایی را در اختیار مجریان این طرح قرار می دهد که بتواند آن را اجرا کند. بر این اساس در این مثال گفته شده مجری طرح می تواند با مالک زمین وارد صلح شود. در واقع راه اول و پیشنهادی قانون ایجاد صلح میان مالک و مجری طرح مانند شهرداری است.

نکته ای که در خصوص مصالحه زمین با شهرداری باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا این دست از طرح ها باید اجرایی شود. بنابراین به نحوی باید مجری طرح سعی کند مالک را راضی کند و با وی وارد صلح شود. بدین ترتیب مجری طرح 18 ماه وقت دارد تا نسبت به انتقال سند قطعی و پرداخت بهای زمین یا ملک مورد بحث مانع اجرایی شدن طرح را برطرف کند. این مصالحه باید به نحوی تنظیم شود که منافع دو طرف به خصوص مالک تامین شود. در واقع قانون گذار نسبت به حفظ منافع مالک سخت گیری های بسیاری دارد. این یکی از مهمترین کارکردهای وکیل حقوقی در این حوزه محسوب می شود.

مصالحه زمین با شهرداری چه زمانی ضروری است؟

مصالحه زمین با شهرداری زمانی  الزامی است که طرح مذکور از چند ویژگی بسیار مهم برخوردار باشد. اولین ویژگی این طرح این است که باید اثبات شود که طرح مذکور برای منافع عمومی بسیار مهم و ضروری است. به طور مثال ساخت یک اتوبان درون شهری که می تواند بار ترافیکی شهر را کنترل کند و به نوعی باعث روان تر شدن ترافیک شهری شود برای همه افراد جامعه می تواند مهم باشد. از طرف دیگر این طرح باید به تصویب مقامات بالاتر رسیده باشد. در واقع تصویب چنین طرح هایی در سطح شهرداری کافی نیست. در این حالت باید همچنین بودجه لازم برای طرح تامین شده باشد.

اگر طرحی چنین شرایط را داشته باشد مجری طرح باید ظرف مدت 18 ماه نسبت به خرید زمین یا ملک مربوطه و انتقال سند اقدام کند. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که در اجرای چنین طرح هایی دولت با عاملیت شهرداری یا هر مجری دیگر ممکن است باعث بروز تعارضات مالکیت شود. در کلام ساده تر ممکن است مجری طرح لازم باشد وارد املاک یا زمین دیگران شود. در این حالت میان شخص حقوقی و حقیقی تعارضاتی ایجاد می شود. در این حالت مجری طرح موظف به ایجاد صلح و برقراری مصالحه با شخص حقوقی خواهد بود. این مصالحه شرایط خاصی دارد که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نسبت به آن آگاه است. شما می توانید به کمک این وکیل راهکارهای خوبی را در خصوص مصالحه زمین با شهرداری پیدا کنید.

مصالحه زمین با شهرداری (1)
مصالحه زمین با شهرداری (1)

اگر مصالحه زمین با شهرداری اتفاق نافتد؟

حال سوالی که ایجاد می شود این است که اگر مالک نسبت به مصالحه راضی نباشد و نخواهد با مجری به توافق برسد چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا اجرای طرح متوقف خواهد شد؟ مسلما خیر. در واقع همانطور که گفته شد برخی از طرح ها برای منافع جمعی لازم است. بنابراین در چنین شرایطی حفظ منافع اجتماعی بر منافع فردی اولویت پیدا می کند. بنابراین اگر گام اول یعنی مصالحه زمین با شهرداری یا سایر نهادهای دولتی به نتیجه نرسد، قانون این اجازه را به دولت می دهد تا با پرداخت قیمت روز ملک یا زمین نسبت به مصادره آن اقدام کند. در واقع قانون مالک را موظف به فروش ملک یا زمین به دولت می کند. از این رو بهتر این است که مالک خود با دولت یا عامل اجرای طرح به توافق برسد تا علاوه بر سریع شدن روند اجرای طرح بتواند با موقعیت های بهتری زمین یا ملک خود را به فروش برساند. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص مصالحه زمین با شهرداری یا سایر عامل های دولتی وجود دارد. در این مسیر شما می توانید از وکلای حقوقی یا مشاوران قانونی استفاده کنید تا با جزئیات بیشتری آشنا شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×