توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال برای مهریه (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

توقیف اموال برای مهریه

بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟

توقیف اموال برای مهریه چگونه است؟ برای توقیف اموال برای مهریه به کجا باید مراجعه کرد؟ شرایط توقیف اموال برای مهریه چیست؟ مهمترین مرجع صادر کننده اجراییه توقیف اموال برای مهریه کدام است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توقیف اموال برای مهریه چیست؟ مراحل توقیف اموال برای مهریه چیست؟ مراحل بعد از توقیف اموال برای مهریه چیست؟ زوجه چه مسیری را برای توقیف اموال برای مهریه باید طی کند؟ تصمیم جدید قانون در خصوص توقیف اموال برای مهریه چیست؟ هزینه توقیف اموال برای مهریه چقدر است؟

توقیف اموال برای مهریه یکی از راهکارها و ابزارهایی است که در اختیار زوجه قرار گرفته تا بر اساس آن بتواند حق مسلم خود ( مهریه ) را از مرد بگیرد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که مسیر توقیف اموال برای مهریه چندان ساده و کم هزینه نیست. به طور مثال با توجه به قانون جدید مهریه و توقیف اموال زوج، زن موظف است ابتدا از طریق اداره ثبت و گرفتن اجراییه اقدام کند. برای شروع روند اجراییه لازم است که زن 5 درصد یا همان یک بیستم از مهریه را به عنوان هزینه اجراییه پرداخت کند. این هزینه در ادامه از مرد گرفته می شود و به زن داده خواهد شد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که با توجه به مهریه های سنگینی که وجود دارد عملا پرداخت 5 درصد از مهریه کار چندان ساده ای محسوب نمی شود. به طور مثال اگر مهریه زوج تنها صد سکه بهار آزادی باشد، حدود 5 سکه برای صدور اجراییه باید به اداره ثبت پرداخت کند. با توجه به قیمت روز سکه می توان حدس زد که هزینه نسبتا هنگفتی برای شروع روند توقیف اموال برای مهریه باید توسط زوجه پرداخت شود. از این روست که گفته می شود پیش از هر اقدامی با یک وکیل حقوقی مجرب در این حوزه مشورت کنید.

توقیف اموال برای مهریه چگونه است؟

توقیف اموال برای مهریه در سال های قبل از 1399، به دو طریق امکان پذیر بود. زوجه می توانست برای سرعت بخشیدن به توقیف اموال برای مهریه و بازپس گیری حق خود از طریق گرفتن اجراییه به اداره ثبت مراجعه کند. همانطور که گفته شد این مسیر کمی پرهزینه محسوب می شود اما زوجه را به سرعت به نتیجه می رساند. راه دیگر این بود که زوجه به دادگاه خانواده مراجعه کند و امور را از طریق این مرجع قانونی پیگیری کند. اما بعد از قانون جدید مهریه در سال 99، قانون گذار زوجه را مکلف کرده است که ابتدا از طریق گرفتن اجراییه از طریق اداره ثبت اقدام کند.

اگر اداره ثبت نتواند بعد از گذشت دو ماه نسبت به شناسایی اموال زوج و توقیف آن اقدام کند و یا شش ماه نسبت به اجرای سند ازدواج و گرفتن مهریه کاری انجام دهد، گواهی از طرف اداره ثبت صادر می شود. زوجه با در دست داشتن گواهی می تواند نسبت به ارائه دادخواست و پیگرد حقوق خود از طریق دادگاه اقدام کند. بنا بر دستور جدید قانون بدون داشتن این گواهی عملا امکان ثبت دادخواست پیگرد مهریه از طریق دادگاه ممکن نخواهد بود.

توقیف اموال برای مهریه از طریق اداره ثبت

توقیف اموال برای مهریه بر اساس قانون جدید مهریه در شروع کار تنها از طریق اداره ثبت امکان پذیر خواهد بود. برای این کار زوجه باید به دفتر ازدواجی که در آن نکاح صورت گرفته مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه نماید. در این مرحله سر دفتردار ابلاغیه به آخرین نشانی ثبت شده زوج ارسال می کند و زوجه را به همراه یک معرفی نامه یا گواهی نامه به اداره ثبت راهنمایی می کند.

زوجه با مراجعه به اداره ثبت همراه با مدارکی که در اختیار دارد روند توقیف اموال برای مهریه را شروع می کند. اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد اجراییه توقیف اموال صادر می شود. یک نسخه از این اجراییه به نشانی مرد ارسال می شد. زوج ظرف مدت ده روز این فرصت را دارد که پیش از توقیف اموال نسبت به پرداخت مهریه یا معرفی اموال خود اقدام نماید. در صورتی که زوج از این فرصت استفاده نکند اداره ثبت بر اساس درخواست توقیف اموال می تواند نسبت به توقیف اموال برای مهریه اقدام می کند. بر اساس این درخواست و اتمام مهلت ده روزه تمامی اموال منقول یا غیر منقول مرد به اندازه مهریه مورد مطالبه توقیف می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این اموال نمی تواند از مستثنیات دین باشد. این موارد شامل تمام اموال منقول یا غیر منقولی است که برای داشتن یک زندگی معقولانه لازم باشد. توجه داشته باشید که در مرحله توقیف اموال زوجه می تواند درخواست توقیف حداکثر یک سوم از حقوق دریافتی مرد را نیز داشته باشد. در واقع اگر زوج کارمند و مجرد باشد به اندازه یک سوم حقوق و اگر زوج متاهل بوده و یا بازنشسته باشد به اندازه حداکثر یک چهارم حقوق توقیف خواهد شد.

توقیف اموال برای مهریه (2)
توقیف اموال برای مهریه (2)

مرحله بعد از توقیف اموال برای مهریه

اما مسئله اصلی که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که اساسا با توقیف اموال برای مهریه کار تمام نمی شود. توقیف اموال برای مهریه صرفا ابزاری تامینی محسوب می شود. بدین ترتیب امکان انتقال مال به دیگری یا برداشت از حساب های بانکی برای زوج غیر ممکن خواهد بود. اما هیچ مال منقول یا غیر منقولی به زوجه منتقل نخواهد شد.

زوجه ظرف مدت ده روز فرصت دارد تا نسبت به ارائه دادخواست مطالبه اقدام کند. با ارائه این دادخواست قانون اجازه می دهد تا اموال منقول یا غیر منقول به اندازه طلب مهریه به زن منتقل شود. در این مرحله است که اموال به زوجه داده می شود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر زوجه در این مدت اقدام به مطالبه اموال نکند، زوج می تواند نسبت به رفع توقیف مال خود اقدام نماید. حال اگر زوجه بخواهد دوباره نسبت به توقیف اموال برای مهریه اقدام نماید عملا باید تمامی این مراحل را از ابتدا طی کند و هزینه آن را بار دیگر پرداخت نماید. این دست از موارد است که نشان می دهد استفاده از یک فرد متخصص مانند یک وکیل در چنین مواردی تا چه اندازه می تواند مهم باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×