نکات مهم در تحویل ملک به خریدار در قانون

نکات مهم در تحویل ملک به خریدار در قانون (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نکات مهم در تحویل ملک به خریدار در قانون

نکات مهم در تحویل ملک به خریدار در قانون

تحویل ملک به خریدار چه شرایطی قانونی دارد؟ قانون چه مراحلی را برای تحویل ملک به خریدار در نظر دارد؟ تحویل ملک به خریدار چه ابزاری دارد؟ بهترین شرایط تحویل ملک به خریدار چیست؟ چه دعاوی در خصوص تحویل ملک به خریدار ایجاد می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تحویل ملک به خریدار چیست؟ چگونه می توان بهترین شرایط تحویل ملک به خریدار در نظر گرفت؟ در تحویل ملک به خریدار به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تحویل ملک به خریدار آخرین مرحله از تکمیل قرارداد فروش ملک محسوب می شود. به نوعی می توان گفت که با تحویل ملک به خریدار است که قرارداد فروش ملک و انتقال آن تکمیل می شود. از این رو تحویل ملک به خریدار یکی از مهمترین مراحلی است که قانون نسبت به آن حساسیت های بسیاری دارد. به طور مثال ممکن است در تحویل ملک تاخیری ایجاد شود. در این شرایط خریدار چه ابزاری در اختیار دارد؟ می توان گفت که نکاتی که در خصوص تحویل ملک به خریدار عمدتا به صورت نقش حمایتی از خریدار است. حال در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم که یک خریدار و فروشنده در خصوص قرارداد انتقال ملک به چه نکاتی باید توجه کنند و تحویل ملک به خریدار چه شرایط قانونی دارد. شناخت این شرایط قانون عملا باعث می شود که خریدار به حقوق خود در این حوزه اشرافیت داشته باشد و بداند که در صورت بروز هر نوع دعوی و تعارض از چه مسیرهای قانونی می تواند استفاده کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

تحویل ملک به خریدار و نگاه به مفهوم قرارداد

تحویل ملک به خریدار همانطور که گفته شد آخرین مرحله از اتمام قرارداد انتقال محسوب می شود. در کلام ساده تر در زمان انتقال سند از فروشنده به خریدار همواره این سوال مطرح می شود که هزینه ملک به طور کامل پرداخت شده است؟ آیا ملک در اختیار و تحویل خریدار شده است؟ در صورتی که پاسخ این سوالات مثبت باشد معمولا نسبت به انتقال سند اقدام می شود. اما برای درک این مفاهیم و شناخت ابزارهایی که در خصوص تحویل ملک به خریدار وجود دارد بهتر است کمی از مفهوم قرارداد در این حوزه صحبت کنیم. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. در کلام ساده تر یک وکیل حقوقی بر اساس همین مفهوم است که می تواند ابزارهای لازم را استفاده کند.

قرارداد فروش ملک یا انتقال آن بدین معنی است که طرفین تصمیم می گیرند بر اساس سرمایه ای مشخص مالکیت ملک را بین خود منتقل کنند. در کلام ساده تر در این قرارداد فروشنده بر اساس مبلغی مشخص ملک را به نام خریدار منتقل می کند. اما این قرارداد می تواند نکات ریز و درشت بسیاری داشته باشد. اولین نکته این است که این قرارداد از نوع لازم است. یعنی هیچ کدام از طرفین بدون داشتن شرایط قانونی امکان انحلال قرارداد را ندارد. این شرایط قانونی عبارتند از ابطال قرارداد، فسخ قرارداد، انفساخ قرارداد یا اقاله. بنابراین به جز این شرایط هیچ کدام یک از طرفین امکان انحلال قرارداد را نخواهند داشت. در صورت ابطال یک طرفه قرارداد امکان پیگرد قانونی برای طرف دیگر معامله ایجاد می شود. معمولا برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی بندی برای تعیین ضرر و  خسارت در قرارداد گنجانده می شود. هر کدام از شرایط انحلال قرارداد، قوانین خاص خودش را دارد. حال سوالی که در خصوص تحویل ملک به خریدار وجود دارد این است که آیا با تاخیر در تحویل ملک امکان فسخ قرارداد برای خریدار وجود دارد یا خیر؟

تاخیر در تحویل ملک به خریدار

در صورتی که در تحویل ملک به خریدار تاخیری وجود داشته باشد قانون ابزارهایی را در اختیار خریدار قرار می دهد که بتواند از حق خود دفاع کند. اما هیچ کدام از این ابزارها اجازه فسخ قرارداد را به خریدار نمی دهد. در کلام ساده تر تحویل ملک به خریدار از شرایط و اختیارات فسخ قرارداد محسوب نمی شود. مگر این که در قرارداد ذکر شده باشد که در صورت تاخیر در تحویل ملک به خریدار امکان فسخ قرارداد برای خریدار ایجاد می شود و وی می تواند از این اختیار خود استفاده کند.

مهمترین ابزاری که در خصوص تاخیر در تحویل ملک به خریدار برای حمایت از خریدار وجود دارد، اجبار به تحویل ملک و همچنین تعیین جریمه برای این تاخیر است. از این رو می توان اینگونه بیان کرد که در صورتی که تحویل ملک به خریدار با تاخیر مواجه شده باشد خریدار می تواند به کمک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نسبت به گرفتن جریمه از فروشنده اقدام کند. همه این موارد به خوبی نشان می دهد که قانون دوست ندارد قرارداد انتقال ملک بی دلیل از بین برود و از طرف دیگر امکان پیگرد قانونی برای خریدار ایجاد کرده است. این ها مهمترین نکاتی است که باید در خصوص تحویل ملک به خریدار به آن ها توجه کرد.

نکات مهم در تحویل ملک به خریدار در قانون (2)
نکات مهم در تحویل ملک به خریدار در قانون (2)

تحویل ملک به خریدار و اهمیت تنظیم درست قرارداد

تحویل ملک به خریدار زمانی به خوبی قابل بررسی و پیگرد است که عملا قرارداد تنظیم شده از شرایط کاملی برخوردار باشد. یکی از مهمترین شرایط این قرارداد قید نمودن زمان تحویل ملک است. در این حالت فروشنده باید در زمان مقرر شده در قرارداد ملک را به خریدار تحویل دهد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که طرفین می توانند بر اساس توافقی که دارند بعد از انتقال سند نیز همچنان ملک در اختیار خریدار قرار نگرفته باشد. اما بعد از انتقال سند عملا مالکیت ملک در اختیار خریدار خواهد بود و خریدار می تواند به ازای روزهایی که ملک همچنان در اختیار مالک قبلی است از وی تقاضای اجاره نماید. این ها همه نکاتی است که باید در خصوص تحویل ملک به خریدار به آن ها توجه کرد. پیشنهاد ما این است که در زمان انعقاد قرارداد خرید و فروش ملک حتما از یک وکیل مجرب در این حوزه استفاده کنید. استفاده از کسی که به این مباحث آشناست و شرایط مختلف قانونی آن را می داند می تواند عملا مانع از بروز دعاوی حقوقی مختلف در این حوزه شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×