فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک و شرایط آن در قانون

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک چه عواقبی دارد؟ چه زمانی فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک امکان پذیر است؟ فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک قابل انجام است؟ شرایط فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک چیست؟ آیا فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک جرم محسوب می شود؟ آیا دادگاه امکان فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک را فراهم می آورد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک کدام است؟

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک یکی از دعاوی اموال غیر منقول محسوب می شود. در واقع اگر بخواهیم سریع بیان کنیم فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک عملا قانونی نیست و در صورت اثبات این موضوع دادگاه رای به ابطال قرارداد فروش می دهد. اما مسئله اینجاست که قانون شرایط خاص دیگری را نیز در نظر گرفته است. از این رو در ادامه سعی می کنیم فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مهمترین مسائلی که باید بدانید این است که اساسا دعوی فروش اموال مشاع بدون اجازه شریک عمدتا در خصوص اموال غیر منقول مانند زمین و ملک و اموال منقول مانند خودرو رخ می دهد.

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک و بررسی مفاهیم مربوطه

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک زمانی قابل بررسی است که با چند مفهوم مهم آشنا شویم. اول این که باید بدانیم مشاع بدین معنی است که مال مربوطه بیش از یک شریک دارد. بنابراین می توانیم اینگونه بیان کنیم که هرگاه مالی به صورت رسمی و قانونی بیش از یک مالک داشته باشد عملا آن مال را مشاع می نامیم. معمولا در یک مال مشاع میزان سهم هر فرد به عنوان مالک مشخص است.

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مال مشاع دارای یک ویژگی بسیار مهم و اساسی است. در کلام ساده تر اصلی ترین ویژگی مال مشاع این است که تمام مالکان در جز جز مال شریک هستند با وجود این که می توانند سهم های مختلفی از مال را تصاحب کرده باشند. به طور مثال در خصوص یک زمین تصور کنید که سه مالک با سهم های یک دانگ، سه دانگ و دو دانگ شریک هستند. هر سه مالک در تمام اجزای زمین شریک هستند و هیچ کدام بدون اجازه دیگری نمی توانند هیچ دخل و تصرف خاصی مانند اجاره یا فروش در خصوص ملک داشته باشند. بنابراین بر اساس این ویژگی خاص می توان گفت که فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک عملا غیر قانونی و خواهد بود.

مفهوم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، مسئله افراز است. در خصوص اموال مشاع در صورت بروز هر اختلافی دادگاه دستور بررسی و افراز ملک را صادر می کند. حتی مالکان بدون داشتن اختلاف نظر و رای نیز می توانند از این ابزار مهم قانونی استفاده کنند. افراز به معنی تقسیم یا تفکیک سهم هر فرد از مال مشاع است. در خصوص همان زمین مثال زده شده در بالا هر فرد بر اساس میزان سهمی که در اختیار دارد قطعی زمینی به دست می آورد و بر اساس رای دادگاه امکان گرفتن سند رسمی و شش دانگ برای آن قطعه زمین را خواهد داشت. در خصوص فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک، افراز می تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند. این نکته ای است که هر وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است.

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک در حالت های مختلف

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک را بهتر است در حالت های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. اولین حالتی که به وفور رخ می دهد این است که یکی از شرکا اقدام به فروش ملک ( تمام ملک ) کرده است. در این حالت سایر شرکا از این موضوع مطلع نیستند و یا رضایتی بر این مسئله نداشتند. در این صورت در هر مرحله ای از فروش ملک، حتی در مرحله انتقال سند شرکا می توانند نسبت به توقف روند انتقال سند و یا ابطال سند اقدام کنند. اما اگر سایر شرکا این معامله را قبول داشته باشند و یا رضایت خود را نسبت به آن اعلام کنند، عملا می توان گفت که این معامله صحیح خواهد بود.

حالت دیگر این است که فرد به اندازه سهم خود از ملک بفروشد. با وجود این که این فرد توانایی مدیریت سهم خود را دارد اما با توجه به این مسئله که سایر شرکا حق تصمیم گیری در خصوص مالک جدید را دارند عدم اطلاع آن ها می تواند باعث ابطال قرارداد فروش ملک شود. این ها از جمله نکات مهمی است که باید در خصوص فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک به آن توجه داشته باشید.

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک (2)
فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک (2)

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک با دستور دادگاه

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک شرایط مختلفی دارد. یکی از مهمترین این شرایط این است که ملک غیر قابل افراز باشد. در واقع کارشناس مربوطه گواهی عدم افراز ملک را صادر کند. بدین ترتیب شرکا نمی توانند ملک را بین خودشان تقسیم کنند. به طور مثال اگر سه شریک برای یک واحد آپارتمان وجود داشته باشد مسلما نمی توان انتظار داشت که هر کدام از شرکا بخشی از ملک را به نام خود ثبت کنند.

در این صورت اگر یکی از شرکا خواستار فروش ملک باشد اما دو شریک دیگر راضی نباشند. این فرد راهکاری کاملا ساده و قانونی دارد. وی به کمک یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان می تواند به دادگاه مربوطه مراجعه کند. دادگاه در گام اول دستور افراز می دهد، با مشخص شدن عدم افراز ملک دادگاه دستور فروش ملک را صادر می کند. بنابراین عملا در این حالت نیازی به اجازه شرکا و دیگر مالکان وجود ندارد. در این صورت فرد می تواند با در دست داشتن دستور فروش ملک اقدام به فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک کند. اما باید توجه داشته باشیم که در صورت فروش ملک، سرمایه به دست آمده باید به اندازه سهم هر کدام از شرکا بین آن ها تقسیم شود. بنابراین حتی فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک با مجوز دادگاه نیز نمی تواند مانع از دریافت حق السهم هر کدام از شرکا شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×