معاونت در جرم و مجازات آن

معاونت در جرم و مجازات آن (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

معاونت در جرم و مجازات آن

معاونت در جرم و مجازات آن مبحثی مهم می باشد، که در قانون در مورد آن صحبت گردیده است، و مجازات آن نیز مشخص شده است.

معاونت در جرم به این گونه می باشد که، شخص خودش در ارتکاب جرم به صورت مستقیم دخالت ندارد. اما روند ارتکاب جرم را تسریع بخشیده است. یا شخص مجرم را برای انجام جرم تحریک کرده است.

در دنیای امروزه آشنایی افراد با قانون و مفاد آن می تواند مفید و سودمند باشد. دانستن در مورد معاونت در جرم و مجازات آن خالی از لطف نیست. آشنایی با قوانین میتواند افراد را از اختلافات شخصی و جمعی به دور نگه دارد.

مهمترین تاثیری که آشنایی افراد با قانون دارد، پیشگیری از به وقوع پیوستن بسیاری از جرم ها و حوادث می باشد. 

ممکن است در وقوع جرم غیر از شخص مجرم افراد دیگری نیز نقش داشته باشند. حضور افراد دیگر در موقع جرم‌ ممکن است تاثیرگذار بوده باشد.

معاونت در جرم به این گونه می باشد که فرد به صورت عمدا وقوع جرم را راحت تر کرده و یا تسهیل می بخشد.

معاونت در جرم به صورت مستقیم در ارتکاب جرم نقش ندارد، بلکه به صورت غیر مستقیم در ارتکاب جرم تاثیر گذار بوده است.

برای معاونت در جرم و مجازات آن بحث بسیار است. در ادامه مطلب به مجازات هایی که در قانون برای شخصی که نقش معاونت در جرم را داشته است در نظر گرفته شده، می پردازیم. و شما را با انواع مجازاتی‌که در انتظار این شخص می باشد آشنا می سازیم.

نظر قانون مجازات اسلامی در مورد این موضوع

معاونت در جرم و مجازات آن را در قانون اساسی کشور بررسی می نماییم، و ماده های مرتبط با این موضوع را بیان می کنیم.

بر اساس ماده ۱۲۶ قانون اساسی کشور معاون جرم کسی است که دیگری را بر اساس تهدید، تحریک، تطمیع به ارتکاب سوق دهد. همچنین کسی معاون جرم است که، وسیله ارتکاب جرم را بسازد و یا تهیه نماید.

همچنین معاون جرم در روند ارتکاب جرم‌نقش غیر مستقیم دارد و ارتکاب جرم را تسهیل می‌بخشد.

قانونگذار در ماده ۱۲۷ قانون اساسی کشور عنوان کرده است، در صورتی که بر اساس شرع و یا قانون برای معاون در جرم مجازاتی در نظر گرفته نشده باشد، مجازات وی به شرح زیر است:

الف – در جرایمی‌که مجازات قانونی آن‌ها سلب حیات (اعدام) یا حبس دایم است، حبس تعزیری درجه دو یا سه.(درجه دو: حبس بیش از ۱۵ تا ۲۵ سال یا جزای نقدی بیش از ۵۵۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال)

( درجه سه: حبس بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال یا جزای نقدی بیش از ۳۶۰ میلیون ریال تا ۵۵۰ میلیون ریال).

در مواردی مثل سرقت حدی و یا قطع عضو حبس تعزیری درجه پنج یا شش. 

طبق ماده ۱۲۹ قانون مجازات اسلامی معاونت در جرم و مجازات آن برای جرمی که، مجرم صغیر و مجنون بوده باشد هیچ تاثیری ندارد. و صغیر و یا مجنون بودن مجرم که اجرای مجازات موقوف بوده باشد، تاثیری در حال معاون جرم و تعقیب آن ندارد.

معاونت در جرم و مجازات آن بحثی مهم در قانون مجازات اسلامی

به معاونت در جرم و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی اشاره شده است.

 در کتاب ها و مقالات حقوقی به طور کامل و جامع نمیتوان تعریفی از معاونت در جرم پیدا کرد.

قانونگذار با ارائه یک سری مصادیق به توضیح مسائل مربوط در این رابطه می‌پردازد. در ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی، یک سری افراد خاص به صورت معاون جرم‌مشخص شده اند.

هرکسی که دیگری را با تهدید، ترغیب، تطمیع، و یا تحریک به سوی انجام جرم سوق دهد و سبب وقوع جرم گردد معاون در ارتکاب جرم است. هرکسی که وسیله ارتکاب و به وقوع پیوستن جرم را مهیا کند، و یا روش ارتکاب جرم را به مجرم نشان دهد، معاون در جرم است. هرکسی وقوع جرم را تسهیل بخشد معاون در جرم است.

تا قبل از اینکه کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی نوشته شود، بر اساس ماده ۴۳ قانون قدیم مجازات معاون جرم بر عهده قاضی بود.

اما امروزه معاونت در جرم و مجازات آن در ماده ۱۲۶ تا ۱۲۹ توسط قانونگذار به طور کامل مشخص گردیده است.

معاونت در جرم عملی ناشایست

هرکسی شخص دیگری را به ارتکاب جرایمی مثل، استعمال دخانیات، اعمال منافی عفت، خودکشی، انحرافات جنسی، رفتار های خونت آمیز ترغیب یا تحریک کند، یا شیوه ارتکاب آن را نشان دهد معاونت در جرم انجام داده است.

تهدید در لغت به معنای ترساندن و یا بیم دادن می باشد، ولی در اصطلاح به این معنی می باشد که فردی را با ایجاد ترس جانی و یا مالی یا حیثیتی مجبور به ارتکاب جرم کنیم.

تطمیع نیز‌ یکی از مصادیق معاونت در جرم‌می‌باشد، و به معنی به طمع انداختن شخصی به صورت مادی و مالی است. تطمیل یک نوع دیگری از ترغیب می‌باشد، ولی در تطمیع انگیزه ای که سبب ارتکاب جرم می‌گردد مادی و مالی است.

سوءاستفاده از قدرت نیز یک مورد دیگر می باشد. اگر شخصی از قدرت و جایگاه خود برای اجبار فرد دیگری استفاده نماید و او را با قدرتش وادار به ارتکاب جرم نماید، به عنوان معاون در جرم باید مجازات گردد.

در بعضی موارد خاص دیده شده است که برای معاونت در جرم و مجازات آن، قانونگذار قوانین و مجازات مشخصی قرار داده است، که قاضی مکلف می باشد مفاد آن را اجرا نماید.

ولی در غیر این صورت قاضی طبق قانون ۱۲۷ مجازات اسلامی با این موارد برخورد می نماید.

در ارتکاب جرم گاهی وقت ها معاون جرم نیز وجود دارد، که قاضی با وجود شواهد و مدارک و علم خود به این نتیجه می رسد. معاون جرم نقش مستقیمی در ایجاد جرم ندارد و به صورت غیر مستقیم سبب ارتکاب جرم‌گشته است.

معاونت در جرم و مجازات آن مبحثی مهم در قانون می باشد، که در مورد آن صحبت شده است..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×