وکیل حضانت فرزند

وکیل حضانت فرزند (7)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وکیل حضانت فرزند

 وکیل حضانت فرزند  وکیل حضانت فرزند یکی از مهم ترین وکلای پایه یک دادگستری است که می تواند در زمینه موضوعات خانوادگی و پرونده های مربوط به حضانت فرزندان عملکرد تخصصی و نسبتا خوبی از خود نشان دهد. وکیل حضانت فرزند دارای مهارت های بسیار زیادی است. آیا شما با تخصص ها و مهارت های وکیل حضانت فرزند آشنایی دارید و می دانید چگونه می توان از این مهارت ها در جهت احقاق حقوق افراد استفاده کرد؟ آیا می دانید وکیل حضانت فرزند در جریان چنین پرونده های تخصصی چه عملکردی از خود نشان می دهد؟ وکیل حضانت فرزند دارای چه ویژگی هایی است؟

در رابطه با وکیل حضانت فرزند مطالب و جزییات قانونی بسیار زیادی وجود دارد که افراد می توانند قبل از انعقاد قرارداد وکالت با انها اشنایی پیدا کنند. وکیل حضانت فرزند برای پیشبرد اهداف موکل خود در جریان پرونده ها دست به اقداماتی خاصی می زند که در ادامه مطلب آنها را معرفی خواهیم کرد.

وکیل حضانت فرزند و اهمیت حضور او در جامعه

 وکیل حضانت فرزند برای افراد بسیار زیادی دارای اهمیت است. میزان تخصص وکیل حضانت فرزند به موارد مختلفی بستگی دارد. همانطور که می دانید تا زمانی که وکیل حضانت فرزند دارای تخصص و مهارت نباشد به هیچ عنوان نمی تواند دv جریان پرونده های مربوط به حضانت از حقوق موکل خود دفاع کند.

آمار و اطلاعات بدست آمده در سال های اخیر نشان دهنده این موضوع است که جریان پرونده های طلاق تا حد زیادی در جامعه افزایش پیدا کرده است و تعداد جدایی ها بسیار زیاد شده است. یکی از مشکلات جدایی زوجین که بسیار عمیق است و معمولا پیامدهای مربوط به آن تا سال های زیادی باقی می ماند، تعیین و تکلیف زندگی فرزندان است. فرزندان معمولا در یک زندگی با شرایط نامساعد دچار آسیب های فراوانی می شوند و روحیه آنان به شدت دچار مشکل می شود. معمولا برخی از مشکلات روحی و روانی که در سنین کودکی برای افراد پیش می آید تا سال های زیادی در روح و ذهن انسان باقی می ماند و باعث تغییر مسیر آینده آنان می شود.

قانونگذار کشور ما با در نظر گرفتن این موضوع و با هدف کاهش این آسیبها و مشکلات، قوانین و قواعد مختلفی را برای تعیین و تکلیف حضانت فرزندان بنیان گذاری کرده است. مسلما همه مردم در اکثر مواقع کلمه حضانت فرزند را شنیده اند اما مشکلی که وجود دارد ان اینستا که معمولا افراد بلا معنای واقعی این اصطلاح حقوقی آشنایی ندارند. حضانت به معنای سرپرستی و نگهداری کحردن از فرزند است.

کودکان و نوجوانان جز اصلی ترین و مهم ترین ارکان یک جامعه هستند و می توانند مسیر یک جامعه را تغییر دهند، به همین علت هم توصیه می شود که نسبت به تربیت ایت اقشار در جامعه توجه بسیار زیادی نشان داد و تا حد زیادی به آنها اهمیت داد.

قوانین قانونگذار کشور ما در مورد حضانت فرزندان تا حدی گسترده است که معمولا بسیاری از افراد با انها اشنایی ندارند. وکیل حضانت فرزند یکی از متخصص ترین کسانی است که از اساسی ترین و مهم ترین مسائل قانونی مربوط پرونده های مربوط به حضانت کودکان و نوجوانان اشنایی دارد و می تواند عملکرد بسیار خوبی نسبت به این موضوع داشته باشد.

وکیل حضانت فرزند و انواع مشاوره با او

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که می خواهید از خدمات مشاوره وکیل حضانت فرزند استفاده کنید و دقیقا نمی دانید کمه راه هایی برای مشورت با وکیل حضانت فرزند وجود دارد به شما توصیه می کنیم که متن زیر توجه کنید تا از راه های مختلف مربوط به مشاوره حقوقی با وکیل حضانت فرزند آشنا شوید.

مشاوره حضانت فرزند به افراد این امکان را می دهد تا با قوانین و قواعد حقوقی مربوط به جریان پرونده های حضانت آشنا شوند و تمامی سوالات ذهنی و ابهامات خود را مورد بررسی قرار دهند. برخی از کسانی که با جریان حضانت فرزند آشنایی دارند معمولا پس از مدتی  در جریان پرونده دچار مشکلات مختلفی می شوند و همین موضوع باعث میشود تا حتی اگر حق با انان باد هم دچار شکست شوند. شکست هایی در جریان پرونده های حضانت پیش می آیند معمولا غیر قابل جبران هستند و آینده یک کودک را تحت تاثیر قرار میدهد.

به همین دلیل هم به شما توصیه می کنیم که در هنگام انتخاب وکیل حضانت فرزند دقت بسیار زیادی داشته باشید تا بتوانید یک وکیل حرفه ای و متخصص را برای جریان پرونده خود انتخاب کنید و از مزایای حضور او در جریان پرونده کمک بگیرید.

 وکیل حضانت فرزند می تواند رد کوتاه ترین زمان ممکن با استناد به قوانین و قواعد حقوقی مختلف، جریان توانایی حضانت پدر یا مادر را اثبات کرد. وکیل حضانت فرزند سال های زیادی در زمینه پرونده های مربوط به حضانت فعالیت کرده است و به خوبی می داند که چگونه می تواند از حقوق موکلان خود با استناد به قوانین و قواعد مختلف دفاع کند تا شرایط و اوضاع زندگی فرزند مشخص شود. وکیل حضانت فرزند تنها کسی است که می تواند عملکرد خوبی در پرونده های مربوط به خانواده نشان دهد.

هنگامی که در مورد مشاوره حقوقی با وکیل حضانت فرزند صحبت می کنیم همه افراد با خود فکر می کنند که تنها راه و اصلی ترین روشی که می توان از مشاوره حقوقی وکیل حضانت فرزند استفاده کرد آن است که به دفتر وکالت او به صورت حضوری مراجعه کرد اما حقیقت آن است که به جز این روش، امروزه روش های مختلف دیگری نیز وجود دارند که می توان از مشاوره حقوقی استفاده کرد.

از جمله روش های جدید و پرکاربرد که امروزه بسیار از ان ها استفاده می شود و برای مشاوره حقوقی با وکیل بسیار پر کاربرد هستند، روش های مشاوره حقوقی غیر حضوری است که به دو دسته تلفنی و اینترنتی تقسیم می شود. وکیل حضانت فرزند معمولا این توانایی را دارد تا از طریق تلفن و روش های اینترنتی پاسخ مراجعان خود را بدهد و راهنمایی های لازم را به آنان ارائه دهد. در چنین حالتی دیگر افراد مجبور نیستند تا مسیری طولانی را برای استفاده از خدمات مشاوره ای وکیل حضانت فرزند بپیمایند و هزینه بسیاری را در این مسیر خرج کنند. د راین حالت افراد می توانند در هر زمان و مکانی که دهستند از طریق تلفن همراه، اینترنت و… به راحتی اطلاعات لازم را از وکیل حضانت فرزند بگیرند.

وکیل حضانت فرزند دارای ویژگی های مختلفی است که به افراد توصیه می شود قبل از انعقاد قرارداد وکالت با او به این ویژگی ها توجه داشته باشند. برخی از افرادی که خود  را به عنوان وکیل حضانت فرزند معرفی می کنند معمولا دارای ویژگی های استاندارد لازم نیستند و همین موضوع باعث می شود تا دچار شکست در پرونده شوید.

بهترین وکیل حضانت فرزند

بهترین وکیل حضانت فرزند کسی است که سالهای زیادی در زمینه پرونده های مربوط به خانواده به خصوص جریان پرونده های مربوط به حضانت بسیار فعالیت کرده است و با تمامی نکات حقوقی مربوط به آن آشنایی دارد و می داند که در جریان این پرونده ها بهترین و کوتاه ترین راه ممکن چه راهی است و چگونه می تواند از آن در جهت جلوگیری از تضییع حقوق موکل خود استفاده کند.

اگر شما به دنبال بهترین وکیل حضانت فرزندتان هستید و نمی دانید که دقیقا چگونه باید آن را پیدا کنید به شما پیشنهاد می کنیم که در کوتاه ترین زمان ممکن به گروه وکلای عدالت نیسان مراجعه کنید. گروه وکلای عدالت نویسان دارای سال ها تجربه در زمینه پرونده های حضانت هستند و می توانند به شما کمک کنند تا در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین نتایج ممکن را بدست آورید.

 وکیل حضانت فرزند با دیگر وکلای پایه یک دادگستری تفاوت دارد و خدماتی که ارائه می دهد نیز متفاوت است. شما می توانید وکیل حضانت فرزند را برای جریان دادرسی پرونده خود انتخاب کنید و از خدمات او بهره مند شوید. وکیل حضانت فرزند دارای مهارت ها و تخصص های گوناگونی است که در صورت انعقاد قرارداد وکالت می توان در جهت احقاق حقوق خود قدم برداشت.

وکیل حضانت فرزند و چند نکته بسیار مهم

همانطور که تا به اینجا گفتیم فرزند از مهمترین عناصر جامعه محسوب می شود و قانون به نوعی سعی کرده است این حساسیت را داشته باشد که بتواند بهترین مکان رشد برای فرزندان را فراهم کند. زمانی که یک خانواده از هم می پاشد و پدر و مادر از یکدیگر جدا میشوند قانون به عنوان اصلی ترین مرجع عدالت اجتماعی باید تشخیص دهد که کدام یک از زوجین توانایی فراهم کردن زندگی بهتر برای فرزند خود را دارد.

در غالب موارد هر دو طرف این ادعا را دارند که می توانند بهترین زندگی را برای فرزند خود تامین کنند. اما آیا در واقعیت نیز این چنین است؟ یک انسان به هر دو جنبه معنوی و مادی احتیاج دارد. در غالب موارد پدر توانایی تامین مالی فرزند و مادر توانایی تامین روحی فرزند را دارد. بنابراین خواسته یا ناخواسته زمانی که این دو نفر از یکدیگر جدا میشوند فرزند از یکی از این دو نیاز اصلی محروم می شود. با توجه به این که شرط حیات و ادامه زندگی اهمیت فراوانی دارد قانون معمولا حق حضانت را به پدر می دهد. زیرا پدر توانایی تامین مالی دارد و می تواند زندگی مادی بهتری برای فرزند خود فراهم کند. مگر این که خلاف آن در دادگاه ثابت شود. از طرف دیگر در بسیاری از موارد پدر یا جد پدری به عنوان ولی شناخته می شود. به طور مثال برای ثبت نام در یک مدرسه باید پدر یا جد پدری حضور داشته باشد و یا برای ازدواج دختر این پدر است که باید اجازه ازدواج را صادر کند. بنابراین عملا قانون با توجه به این نکته که پدر از نظر قانونی حقوق بالایی در زندگی فرزند دارد در بیشتر موارد سعی می کند که حضانت فرزند را به پدر بسپرد. این نکته ای است که وکیل حضانت فرزند به خوبی آن را می داد.

اما مسئله مهم اینجاست که تنها بخش مادی زندگی اهمیت ندارد. به هر حال هر فردی نیاز است که از نظر روانی نیز در آرامش کامل باشد. از این رو پدر موظف است که این امنیت روانی را تامین کند. در صورتی که ثابت شود که پدر این توانایی و قدرت را ندارد عملا از داشتن حضانت منع می شود.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که دادن حضانت به پدر یا مادر به معنی منع دیدار طرف مقابل نیست. به بیان ساده تر دادگاه با دادن حضانت به یکی از طرفین به طرف دیگر این اجازه را می دهد که بر اساس قواعد و قوانین مشخص تعداد دفعات مشخصی به ملاقات فرزند خود برود.

در این حالت پدر یا مادری که حضانت فرزند را بر عهده دارد نمی تواند مانع از این ملاقات شود. در این صورت دادگاه وارد کار می شود و اگر این داستان ادامه دار شود حضانت فرزند از او گرفته می شود.

همانطور که می بینید دادگاه سعی می کند بهترین زندگی ممکن را برای فرزند ایجاد کند. اما باید واقعیت را قبول کرد. اساسا طلاق میان والدین به خودی خود باعث تخریب روحیه و شخصیت فرزندان می شود. این طلاق حتی اگر ضربه مالی به زندگی فرزند وارد نکند عملا او را درگیر یک کمبود مهم روحی می کند. از این رو در بسیاری از موارد قانون و دادگاه سعی می کند طرفین را از طلاق منع کنند و آن ها را از این مسیر بازگردانند.

نکته مهم دیگر این است که اساسا وکیل حضانت فرزند بعد از اتمام دادگاه نیز می تواند به کار خود ادامه دهد. در واقع همه چیز بر اساس تایید یا عدم تایید صلاحیت طرفین می چرخد. وکیل حضانت فرزند سعی می کند بر اساس تمام فاکتورهای مختلف صلاحیت موکل خود را تایید و صلاحیت طرف مقابل را زیر سوال ببرد. اما چگونه این اتفاق رخ می دهد؟ این چیزی است که باید وکیل حضانت فرزند به آن پاسخ دهد.

خانواده، مهمترین عنصر اجتماع

اجتماع از مجموعه ای از انسان ها تشکیل شده است که تلاش می کنند در کنار یکدیگر به اهداف فردی و گروهی مشخص شده ای برسند. به عبارت ساده تر انسان ها در اجتماع تلاش می کنند نیازهای خودشان را در قالب هدف کلی جامعه پیش ببرند. هر جامعه بر اساس اهدافی که دارد سعی می کند افراد جامعه خود را تربیت کند. اما چگونه؟ جامعه ابزارهای مختلفی مانند سیستم آموزشی یکپارچه در اختیار دارد تا بتواند بر اساس آن نیروی انسانی مورد نظر خود را تربیت کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که آموزش در بهترین حالت می تواند بعد منطقی یک فرد را تغییر دهد. این در حالی است که بعد روحی و روانی افراد در جامعه می تواند تاثیر بالایی داشته باشد.

بگذارید با یک مثال به این موضوع بپردازم. جامعه امروز خودمان را در نظر بگیریم. ما شاید بسیاری از مفاهیم اجتماعی مورد نیاز را در مدارس فرا گرفته باشیم. ما می دانیم که دروغ گویی کار خوبی نیست و یا این که می دانیم به نوبت یکدیگر احترام بگذاریم. اما مسئله ای که وجود دارد این است که تقریبا هیچ کدام یک از این مفاهیم در جامعه امروز ما رعایت نمی شود. چرا؟

به ظاهر همه آموزش ها داده شده و افراد به خوبی با این مفاهیم آشنایی دارند اما به هر حال راهی غیر از این آموزش های گروهی و کلی را انتخاب کرده اند؟ این مسئله به خوبی نشان می دهد، یک جامعه خوب تنها به یک سیستم آموزشی مناسب مجهز نیست. بلکه یک جامعه خوب در کنار سیستم آموزشی مناسب سعی می کند از عنصر خانواده به درستی استفاده کند. در واقع اگر ما سیستم آموزشی مانند ژاپن را در کشور خود پیاده کنیم باز هم تفاوت زیادی در رفتار اجتماعی افراد مشاهده نخواهیم کرد. علت این موضوع در مفهوم خانواده نهفته شده است. این خانواده است که به فرد آموزش روحی و درونی می دهد و می تواند فرد را مهیای پذیرش سیستم آموزشی کند. زمانی که خانواده از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد عملا نمی توان انتظار داشت افراد حاصل از این خانواده افرادی مناسب در جامعه باشند. همین مفهوم ساده اما اساسی باعث شده است که ادیان الهی به خصوص اسلام و به طبع آن قانون ایران توجه زیادی به مفهوم خانواده و به خصوص موضوع فرزند داشته باشد. این خود به خود نشان دهنده اهمیت و کارایی وکیل حضانت فرزند است. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ازدواج یک قرارداد است!

خانواده در ساده ترین حالت متشکل از یک زوج – زن و مرد – است. زمانی که زن و مرد با یک دیگر پیوند زناشویی برقرار می کنند می توان گفت که این دو نفر تبدیل به یک خانواده شده اند. از آن جایی که در اسلام و قوانین کشور خانواده عنصر مهم تلقی شده این پیوند باید به صورت قانونی ثبت شود.

با ثبت قانونی این پیوند که با مفهوم ازدواج در جامعه شناخته می شود عملا یک خانواده متولد می شود. برای ثبت این ازدواج و این پیوند طرفین باید تعهداتی نسبت به یک دیگر را قبول کنند. به بیان ساده تر از دید قانون – که همه چیز را به شکل صفر و یک نگاه می کند – ازدواج یک قرارداد انسانی میان یک زوج محسوب می شود. بر اساس این قرارداد طرفین نسبت به یک دیگر تعهداتی را متقبل می شوند. در این قرارداد شروطی نیز برای فسخ قرارداد – طلاق – ذکر می شود.

پس زمانی یک وکیل خانواده مانند وکیل حضانت فرزند می تواند وارد کار شود که عملا این قرارداد وجود داشته باشد. زیرا دادگاه اولین و مهمترین سندی که بررسی می کند این قرارداد – سند ازدواج – است. با وجود این سند مشخص می شود که طرفین چه تعهداتی نسبت به یکدیگر داشته و دارند و بر اساس کدام بند خواهان جدایی از یکدیگر هستند.

اما چالش و یا  اشکال مهمی که در این بین وجود دارد این است که قرارداد ازدواج تنها بر اساس شرایط حال افراد تنظیم می شود و این ذات قرارداد های امروزی است. به بیان ساده تر یک قرارداد نمی تواند شرایط آینده را پیش بینی کند مگر این که طرفین در این قرارداد در مورد شرایط آینده و موارد مختلف آن تعهداتی نسبت به یکدیگر منتقل شده باشند. اما در حالت کلی قرارداد ازدواج نمی تواند مطالب زیادی از آینده بیان کند. به بیان ساده تر در مسئله ازدواج یک موضوع یا چالش مشخص و ثابتی وجود دارد. در زندگی زوجین هر نوع اتفاقی می تواند رخ دهد و هر چیزی در دل این چارچوب می تواند وجود داشته باشد. پس عملا این قرارداد نمی تواند به طور کلی و مشخص به این نکات بپردازد. یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین این نکات ذکر شده در سند ازدواج مفهوم فرزند است.

به هر حال فرزند از نتایج ازدواج محسوب می شود و در این قرارداد باید سهمی داشته باشد. زیرا او یک فرد مستقل محسوب می شود و باید حق و حقوق خاص خودش را داشته باشد. در حالی که در این سند چیزی در این باره ذکر نشده و نمی شود. حال نوبت این است که رفته رفته از وکیل حضانت فرزند صحبت کنیم.

وکیل حضانت فرزند چه کاری انجام می دهد؟

همانطور که در ابتدا بیان کردیم آن چیزی که برای جامعه اهمیت بالایی دارد، مفهوم فرزند است. در واقع جامعه سعی می کند امکانات مناسب در اختیار خانواده قرار دهد تا این خانواده بتواند نیروی انسانی مناسبی برای او تربیت کند. پس اساسا هدف جامعه فرزندآوری و رشد صحیح آن است. از این رو انتظار می رود قوانین به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشند.

در اسلام حق فرزند بر گردن پدر و مادر بیان شده است. اسلام سعی کرده است از ساده ترین و ریزترین نکته ها این حقوق را مورد بررسی قرار دهد. حتی اسلام انتخاب نام نیکو را حق فرزند بر گردن والدین می داند. اسلام حقوق مادی و فردی خاصی نیز برای فرزند در خانواده در نظر گرفته است. بر اساس همین انتظار می رفت که در قوانین مشتق شده از اسلام نیز این قوانین را شاهد باشیم.

با وجود این که بخش عمده ای از قوانین ایران، به خصوص قوانین خانواده بر اساس قوانین اسلام تدوین شده است. اما به نظر می رسد در بخش قوانین کودک قانونگذار ضعیف عمل کرده است و نتوانسته اقتباس درستی از قوانین اسلامی داشته باشد.

یکی از مهمترین مسائلی که در این بین وجود دارد این است که مادامی که خانواده ای وجود دارد – زن و مرد با یک دیگر زندگی می کنند – فرزند در این خانواده رشد و نمو پیدا می کند. اما زمانی که زن و مرد به هر دلیل تصمیم به جدایی از یک دیگر می گیرند عملا خانواده مفهوم خود را از دست می دهد. حال سوال اساسی این است که در بین فرزند چه جایگاهی پیدا می کند؟ به عبارت بهتر رشد و نمو فرزند چه می شود و بر عهده چه کسی قرار دارد؟ این سوالی است که باید وکیل حضانت فرزند به آن پاسخ دهد.

در واقع در این جا باید دادگاه یا قانون به عنوان اصلی ترین مرجع عدالت اجتماعی به این مسئله رسیدگی کند. دادگاه بر اساس شرایط موجود و شرایط طرفین تلاش می کند مشخص کند بهترین شرایط برای رشد و نمو فرزند در کنار کدام یک از طرفین – زن یا مرد – تامین می شود. حال طرفین دعوی – شامل زن و مرد – باید سعی کنند ثابت کنند که امکان فراهم آوردن بهترین شرایط اجتماعی و فردی برای فرزند خود را دارند.

با توجه به این که مرد قادر به کسب درآمد است و در بسیاری از موارد لزوم حضور پدر به عنوان ولی فرزند وجود دارد به شکل پیشفرض در دادگاه حضانت فرزند به پدر داده می شود. مگر این که پدر صلاحیت کافی را نداشته باشد و یا نخواهد که این حضانت را بر عهده بگیرد. در این شرایط در صورت مساعد بودن شرایط مادر دادگاه حضانت را به او می دهد. البته مسائل مربوط به حضانت تا به این اندازه ساده نیست. ده ها شرط و شرایط مختلف وجود دارد که دادگاه با توجه به این شرایط سعی می کند بهترین گزینه را انتخاب کند.

مهمترین کارکرد وکیل حضانت فرزند

تا این جا دانستیم که به سبب حساسیت های مختلفی که قانون در برابر خانواده و فرزند دارد دادگاه شرایط گوناگونی را برای اعطای حضانت به یکی از زوجین در نظر می گیرد. این مسئله کاملا مشخص است که می تواند زمان بر باشد. به بیان ساده تر حضانت فرزندان یکی از مهمترین و و زمان گیر ترین مراحل طلاق محسوب می شود. زیرا دادگاه باید شرایط و مدارک را مورد بررسی قرار دهد و در این بین طرفین برای گرفتن حضانت سعی می کنند که عدم صلاحیت طرف مقابل را ثابت کنند. بررسی هر کدام از این موارد می تواند ماه ها به طول بکشد.

از این روست که یک طلاق ممکن است چند سال به طول بکشد. در این جا وکیل حضانت فرزند می تواند کار مهمی داشته باشد. در واقع از وکیل حضانت فرزند این انتظار می رود که بتواند بهترین شرایط ممکن را برای موکل خود پیدا کند و بتواند بر اساس همین مسئله پیش برود و در کوتاه ترین زمان به بهترین نتیجه برسد.

معمولا وکیل حضانت فرزند با تجربه سعی می کند در گام اول از در توافق وارد شود. در واقع یک وکیل حضانت فرزند به خوبی می داند که ساده ترین و سریع ترین مسیر ایجاد توافق بین طرفین دعوی است. معمولا یک وکیل حضانت فرزند سعی می کند با ارائه یک پیشنهاد به طرف مقابل حضانت فرزند را برای موکل خود دریافت کند. به طور مثال اگر یک مادر بخواهد حضانت فرزند خود را بگیرد وکیل حضانت فرزند سعی می کند با ارائه پیشنهاد بخشش بخشی از مهریه این حضانت را برای موکل خود بگیرد.

همانطور که مشخص است یک وکیل حضانت فرزند با تجربه می تواند بر اساس تجربه و دانش تخصصی که دارد ساده ترین و بهترین روش ها را برای رسیدن به هدف و رای مورد نظر پیدا کند.

 وکیل حضانت فرزند در جریان قانون حمایت از خانواده

قانون حمایت از خانواده یکی از قوانین مهمی است که در آن به مسئله حضانت فرزندان پرداخته شده است. وکیل حضانت فرزند توانایی آن را دارد تا از مفاد این قانون برای جریان دادرسی پرونده ها استفاده کند. به چند مورد از اساسی ترین موارد مربوط به فعالیت وکیل حضانت اشاره می کنیم:

هرکس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذینفع و به ‌ دستور دادگاه صادرکننده رای نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت می ‌ شود.

هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسؤول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی ‌ حق شود، می ‌ تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش ‌ بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند. قوه قضائیه مکلف است برای نحوه ملاقات والدین با طفل ساز و کار مناسب با مصالح خانواده و کودک را فراهم نماید.

صغیر و مجنون را نمی‌توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد، مگر اینکه دادگاه آن را به مصلحت صغیر و مجنون بداند و با درنظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌حق این امر را اجازه دهد. دادگاه در صورت موافقت با خارج کردن صغير و مجنون از کشور، بنابر درخواست ذی‌نفع، برای تضمین بازگرداندن صغیر و مجنون تأمین مناسبی اخذ می‌کند. حضانت فرزندانی که پدرشان فوت شده با مادر آنها است مگر آنکه دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادستان، اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان در کلیه تصمیمات دادگاهها و مقامات اجرائی الزامی است. حضور کودکان زیر پانزده سال در جلسات رسیدگی به دعاوی خانوادگی جز در موارد ضروری که دادگاه تجویز می ‌ کند ممنوع است. دادگاه در صورت درخواست زن یا سایر اشخاص واجب ‌ النفقه، میزان و ترتیب پرداخت نفقه آنان را تعیین می ‌ کند.

در مورد این ماده و سایر مواردی که به ‌ موجب حکم دادگاه باید وجوهی به‌طور مستمر از محکومٌ ‌‌ علیه وصول شود یک بار تقاضای صدور اجرائیه کافی است و عملیات اجرائی مادام که دستور دیگری از دادگاه صادر نشده باشد ادامه می ‌ یابد.

نسب و نقش آن در جریان پرونده های حضانت

وکیل حضانت با توجه به مسئله قانونی به نام نسب اقدامات لازم را انجام می دهد. بر اساس قانون مدنی می توان در رابطه با این موضوع گفت:

طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است مشروط بر اینکه از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه‌ نگذشته باشد

هر طفلی که بعد از انحلال نکاح متولد شود ملحق به شوهر است مشروط بر اینکه مادر هنوز شوهر نکرده و از تاریخ انحلال نکاح تا‌ روز ولادت طفل بیش از ده ماه نه گذشته باشد مگر آن که ثابت شود که از تاریخ نزدیکی تا زمان ولادت کمتر از ۶ ماه و یا بیش از ده ماه گذشته باشد.

در صورتیکه عقد نکاح پس از نزدیکی منحل شود و زن مجددا شوهر کند و طفلی که از او متولد گردد طفل بشوهری ملحق ‌می‌شود که مطابق مواد قبل الحاق اتوبان شوهر ممکن است در صورتی که مطابق مواد قبل الحاق طفل به دو شوهر ممکن باشد طفل ملحق به شوهر دوم است مگر آنکه امارات قطعیه بر خلاف آن دلالت کند

در مورد مواد قبل هرگاه شوهر صریحا یا ضمنا اقرار به ابوت خود نموده باشد دعوی نفی ولد از او مسموع نخواهد بود. در مورد مواد قبل دعوی نفی ولد باید در صورتی که عادتا پس از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل برای امکان اقامه دعوی کافی ‌میباشد اقامه گردد و در هر حال دعوی مزبور پس از انقضاء دو ماه از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل مسموع نخواهد بود

 درموردیکه شوهر مطلع از تاریخ حقیقی تولد طفل نبوده و تاریخ تولد را بر او مشتبه نموده باشند بنوعی که موجب الحاق طفل با و باشد و بعدها شوهر از تاریخ حقیقی تولد مطلع شود مدت مرور زمان دعوی نفی دو ماه از تاریخ کشف خدعه خواهد بود

 احکام مواد قبل در مورد طفل متولد از نزدیکی به شبهه نیز جاری است اگرچه مادر طفل مشتبه نباشد. طفل متولد از نزدیکی به شبهه فقط ملحق به طرفی می‌شود که در اشتباه بوده و در صورتیکه هر دو در اشتباه بوده‌اند ملحق بهر دو‌ خواهد بود.

هرگاه به واسطه وجود مانعی نکاح بین اوبن طفل باطل باشد نسبت طفل بهر یک از ابوین که جاهل بر وجود مانع بوده مشروع و‌ نسبت به دیگری نامشروع خواهد بود در صورت جهل هر دو نسب طفل به هر دو مشروع است. طفل متولد از زنا ملحق ب زانی نمی‌شود.

نگهداری و تربیت اطفال

 وکیل حضانت فرزند در جهت احقاق حقوق کودکان و والدین آنها قدم برمی دارد. یک وکیل حضانت فرزند خوب در جهت نگهداری و تربیت درست اطفال عمل می کند.

نگاه داری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است. برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.

اگر مادر در مدتی که حضانت طفل با او است مبتلا به جنون شود یا با دیگری شوهر کند حق حضانت با پدر خواهد بود.در صورت فوت یکی از ابوین حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده‌ باشد.

هیچیک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل بر عهده آن‌ها است از نگاهداری او امتناع کند در صورت امتناع یکی از ابوین‌ حاکم باید تقاضای دیگری یا به تقاضای قیم یا یکی از غرباء و یا به تقاضای مدعی‌العموم نگاهداری طفل را بهر یک از ابوین که حضانت به عهده او‌ست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد بخرج مادر تامین کند.

هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است:

۱ – اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار.

۲ – اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء.

۳ – ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشکی قانونی.

۴ – سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی گری و قاچاق.

۵ – تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

در صورتیکه بعلت طلاق یا بهر علت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت‌ حضانت او نمی باشد حق ملاقات طفل خود را دارد تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه بان در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه ‌است طفل را نمیتوان از ابوین و یا از پدر و یا از مادری که حضانت با او است گرفت مگر در صورت وجود علت قانونی.

مادر مجبور نیست که طفل خود شیر دهد مگر در صورتیکه تغذیه طفل بغیر شیر مادر ممکن نباشد طفل باید مطیع ابوین خود بوده و در هر سنی که باشد باید با آن‌ها احترام کند. ابوین مکلف هستند که در حدود توانائی خود بی تربیت اطفال خویش بر حسب مقتضی اقدام کنند و نباید آن‌ها را مهمل بگذارند. ابوین حق تنبیه طفل خود را دارند ولی به استناد این حق نمی‌توانند طفل خود را خارج از حدود تادیب تنبیه نمایند.

در موارد غیبت یا استنکاف از پرداخت نفقه، چنانچه الزام کسی که پرداخت نفقه بر عهده اوست ممکن نباشد دادگاه می تواند با مطالبه افراد واجب النفقه به مقدار نفقه از اموال غایب یا مستنکف در اختیار آن‌ها یا متکفل مخارج آنان قرار دهد و در صورتی که اموال غایب یا مستنکف در اختیار نباشد همسر وی یا دیگری با اجازه دادگاه می توانند نفقه را به عنوان قرض بپردازند و از شخص غایب یا مستنکف مطالبه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×