نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع چیست؟ نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع چه مفهومی دارد؟ نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع چه کارکرد هایی می تواند برای ما داشته باشد؟ آیا از نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع می توانیم در دادگاه استفاده کنیم؟

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع نوعی مشاوره و راهنمایی در قانون محسوب می شود که دادگاه مربوطه می تواند در برخی ابهامات یا نکات گنگ قانون از آن استفاده کند. به نوعی می توان گفت که دادگاه می تواند از نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع به عنوان یک راهنمایی در این حوزه قانونی استفاده کند. اما برای این که دقیق تر بدانیم نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع چیست و چه کارکردی می تواند برای ما داشته باشد باید با دو مفهوم نظریه مشورتی و قانون اثبات وقوع بیع  به صورت جداگانه آشنا شویم.

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع و مفهوم نظریه مشورتی

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع یکی از انواع مختلف نظریه های مشورتی است. بنابراین برای درک کارکرد نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع باید بدانیم نظریه مشورتی چیست؟ بخش عمده ای از سوالاتی که در خصوص نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع مطرح کردیم، در این بخش پاسخ داده می شود. مهمترین این سوالات این است که آیا از نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع می توان در دادگاه به عنوان ماده قانون استفاده کرد؟

قوه قضاییه دارای اداره ای به نام اداره کل حقوقی است. این اداره متشکل از تعدادی قاضی است. این قضات معمولا از بین با تجربه ترین ها انتخاب می شوند. وظیفه اصلی این اداره این است که بتواند به سوالات و مشکلات حقوقی پیش آمده در زمینه های مختلف پاسخ دهد. در واقع نمی توان انتظار داشت که قانون بتواند همیشه همه چیز را به درستی بیان کند و یا همه چیز را به خوبی پیش بینی کند. از این رو نیاز به مرجعی وجود دارد که در صورت بروز مشکل یا ابهام یا سکوت قانونی بتواند مانند چراغ راهنمایی عمل کند. این کار توسط همین اداره کل حقوقی انجام می شود. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اساسا این نکات و گفته ها به هیچ عنوان جنبه قانونی ندارد و نمی توان از آن به عنوان یک ماده قانون استفاده کرد. به بیان ساده تر این نظریات مشورتی تنها در حد مشاوره برای دادگاه کارایی دارد و نمی توان بر اساس آن استدلال کرد. همچنین لزوم قانونی بر اجرایی کردن این نظریات توسط دادگاه وجود ندارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که این نظریات دارای تاریخ و شماره ثبت است و شما می توانید هر کدام از آن ها را به صورت رسمی در سامانه این اداره کل مشاهده کنید. کارکرد این نظریات برای افراد عادی این است که می توانند بر اساس این نظریات بدانند که دادگاه چه تصمیماتی می تواند بگیرد.

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع (1)
نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع (1)

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع و مفهوم قانون اثبات وقوع بیع

بخش دیگر فهم نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع، فهم قانون اثبات وقوع بیع است. به طور کلی می توان اینگونه گفت که بیع یک نوع قرارداد است. در این قرارداد طرفین با یک دیگر توافق می کنند که بر اساس شرایط مشخص معامله ای را انجام دهند. یعنی بر اساس این قرارداد مالی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. یعنی بر اساس بیع مالکیت یک مال از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

اما در برخی موارد به هر دلیلی ممکن است این قرارداد مکتوب نشده باشد و یا قرارداد از بین رفته باشد. در هر صورت خریدار برای نشان دادن مالکیت خود لازم است که مدرکی داشته باشد که نشان دهد معامله ای صورت گرفته و بر اساس این قرارداد معامله اکنون او ماکل مال است. در برخی از دادگاه ها اثبات وقوع بیع را به عنوان یک دعوی مستقل در نظر نمی گیرند و معمولا آن را در طی دعوی الزام به تنظیم سند رسمی بررسی می کنند.

دعوی وقوع بیع شرایط و قوانین خاص خودش را دارد که ما در این جا فرصتی برای پرداختن به آن ها نداریم. در ادامه می خواهیم به مهمترین نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع بپردازیم.

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع (1)
نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع (1)

مهمترین نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع دارای تاریخ و شماره ثبت است. ما نیز در این جا سعی می کنیم بر اساس شماره ثبت برای شما مهمترین انواع این نظریات را بیان کنیم. همچنین معمولا این نظریات به صورت سوال و پاسخ بیان می شوند. ما نیز در این جا سعی می کنیم این روند را داشته باشیم.

در شماره نظریه 256/1400/7 این سوال مطرح شده است که اگر در طی دعوی اثبات بیع و الزام به سند رسمی، دادگاه از اداره ثبت استعلام بگیرد و مشخص شود که ملک مورد تنازع در مراحل عملیات ثبتی است، خواهان می تواند نسبت به دریافت دستور الزام به سند رسمی بر اساس اثبات بیع اقدام کند؟

نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع در این جا این گونه پاسخ می دهد که اگر ملک پیش از آن که سندی برای فروشنده صادر شده باشد، فروخته شده، خریدار نمی تواند نسبت به دعوی الزام به تنظیم سند رسمی اقدام کند. در واقع این دعوی وجاهت قانونی نخواهد داشت. خواهان می تواند با اثبات وقوع بیع، به اداره ثبت مراجعه کند و معامله خود را کتبا اعلام کند. این اتفاق باعث می شود که سند بر اساس بیع صورت گرفته به نام خریدار ثابت شود.

همچنین در نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع شماره 1318/1400/7 پرسیده شده است که پیش از انتقال سند رسمی امکان طرح دعوی اثبات وقوع بیع وجود دارد یا خیر؟

پاسخ اداره کلی حقوقی در این خصوص این است که اساسا اثبات وقوع بیع باید در طی الزام به سند رسمی باشد. بنابراین اگر در فرض سوال سند رسمی وجود داشته باشد، این سند باید ابتدا منتقل شود. در واقع طرح دعوی اثبات وقوع بیع پیش از طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی امکان پذیر نخواهد بود.

همانطور که مشاهده می کنید نظریه مشورتی اثبات وقوع بیع سعی کرده است که به ناگفته های قانونی بپردازد. اما این نکته را نباید فراموش کنید که لزوما این نظریات به عنوان یک شاخص مورد استفاده قرار نمی گیرد. یعنی الزامی به اجرایی شدن آن توسط قانون وجود ندارد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×