نظریه مشورتی درباره خلع ید

نظریه مشورتی درباره خلع ید (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نظریه مشورتی درباره خلع ید

نظریه مشورتی درباره خلع ید

نظریه مشورتی درباره خلع ید چیست؟ مهمترین نظریه مشورتی درباره خلع ید کدام است؟ نظریه مشورتی درباره خلع ید چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ مفهوم نظریه مشورتی درباره خلع ید چیست؟

نظریه مشورتی درباره خلع ید یک نوع راهنمایی در قانون محسوب می شود. به بیان ساده تر دادگاه می تواند بر اساس نظریه مشورتی درباره خلع ید برخی از ابهامات و سوالات مطرح در این حوزه قانونی را پاسخ داد. اما برای این که بتوانیم با کارکرد نظریه مشورتی درباره خلع ید آشنا شویم، باید ابتدا بدانیم نظریه مشورتی در کل چیست و چه مفهومی دارد. به نوعی می خواهیم بدانیم نظریه های مشورتی در قانون چه کارکردهایی دارد. بعد از آن کمی هم از قانون خلع ید صحبت خواهیم کرد. بر اساس این دو مفهوم خواهیم فهمید که نظریه مشورتی درباره خلع ید چیست. بعد از آن که این که توانستیم با مفهوم نظریه مشورتی درباره خلع ید آشنا شویم، نوبت به بررسی چند نظریه می رسد. در واقع در نهایت می خواهیم بدانیم مهمترین نظریات مشورتی که در حوزه خلع ید وجود دارد چیست.

نظریه مشورتی درباره خلع ید و مفهوم نظریات مشورتی

نظریه مشورتی درباره خلع ید یکی از انواع مهم نظریات مشورتی محسوب می شود. اما نظریه مشورتی خود به چه معنی است؟ آیا می توان به عنوان یک ماده قانونی از آن استفاده کرد؟ آیا در دادگاه امکان استفاده از آن به عنوان یک سند قانونی وجود دارد؟

قوه قضاییه از نهادها و بخش های مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهمترین این نهادها اداره کل حقوقی قوه قضاییه است. این نهاد متشکل از تعدادی قاضی با تجربه در حوزه های مختلف قانونی است. وظیفه اصلی این نهاد این است که به ابهامات و سوالات پیش آمده در خصوص قوانین مختلف پاسخ دهند.

بگذارید ساده تر بیان کنیم. قانون سعی می کند تمامی شرایط و حالت های مختلف را پیش بینی کند. در واقع قانون باید بتواند هر رفتار هر فرد در جامعه و در موقعیت های مختلف را پیش بینی کند و برای آن شرایط خاصی مشخص کند. اما این اتفاقی است که عملا رخ نمی دهد. قانون نمی تواند به صورت جزئی تمامی شرایط پیش آمده در خصوص رفتارهای انسانی را پیش بینی کند. از این رو قانون همواره پر از نکات ابهام و یا سکوت هایی است که گاهی می تواند کار را برای قضاوت سخت کند. اینجاست که نیاز است تا گروهی از با تجربه ترین ها در حوزه قانون به کمک دستگاه قضایی بیاید.

در خصوص نظریه مشورتی درباره خلع ید همین موضوع وجود دارد. در واقع قضات با تجربه سعی می کنند ابهامات قانون و ناگفته های آن را در این حوزه مشخص بیان کنند تا به عنوان چراغ راهنما و مشاوره مورد استفاده دادگاه ها قرار بگیرد. نکته ای که وجود دارد این است که اساسا نظریه مشورتی درباره خلع ید و سایر نظریات مشورتی به عنوان ماده قانونی مطرح نیست. یعنی دادگاه مکلف به اجرای آن نیست. دادگاه تنها می تواند از این نظریات به عنوان مشاوره و راهنمایی استفاده کند. بنابراین شما نمی توانید در دادگاه بر اساس این نظریه ها استدلال قابل قبولی داشته باشید.

نظریه مشورتی درباره خلع ید و مفهوم خلع ید

بخش دیگر از نظریه مشورتی درباره خلع ید، مربوط به قانون خلع ید است. قانون خلع ید مربوط به اموال غیر منقول مانند زمین یا ملک است. اگر فردی بدون اجازه مالک، ملک یا زمین او را تصرف کرده باشد، مالک می تواند بر اساس دعوی خلع ید دستور لازم برای اخراج او از مال خود را دریافت کند. برای این منظور سه شرط اصلی وجود دارد. اول این که مالک باید بتواند مالکیت خود را بر اساس سند یا هر چیز دیگری اثبات کند. دوم این که در زمان شکایت و ارائه دادخواست خوانده باید مال را تصرف کرده باشد. یعنی نمی توان برای تصرف مال در گذشته، امروز از کسی شکایت کرد.

نکته و شرط سوم این است که این تصرف غیر قانونی یا همان غصبی باشد. یعنی قرارداد یا توافق نامه ای بابت این تصرف وجود نداشته باشد. بنابراین اگر بین مالک و متصرف قراردادی مانند قرارداد اجاره وجود داشته باشد حتی با وجود اتمام این قرارداد همچنان نمی توان از دعوی خلع ید استفاده کرد. در این شرایط مالک می تواند از طریق دعوی تخلیه ید اقدام کند. نکته مهم دیگر این است که خلع ید دعوی حقوقی است و امکان شکایت کیفری برای مالک وجود ندارد.

حال که دعوی خلع ید را شناختیم و با مفهوم نظریات مشورتی آشنا شدیم می توانیم تا حدودی نظریه مشورتی درباره خلع ید را در کنیم. اکنون نوبت این است که کمی به مهمترین نظریه مشورتی درباره خلع ید بپردازیم.

نگاه به برخی از نظریه مشورتی درباره خلع ید

نظریه مشورتی درباره خلع ید درست مانند هر نظریه مشورتی دیگر از شماره و تاریخ ثبت برخوردار است. یکی از مهمترین نظریه مشورتی درباره خلع ید در خصوص هزینه دادرسی دعوی خلع ید است.

در نظریه مشورتی درباره خلع ید شماره 7/674 به این سوال پاسخ داده شده است که هزینه دادرسی خلع ید چگونه محاسبه می شود؟ آیا این دعوی در دسته دعاوی مالی است؟ اگر مالی است، دعوی قلع بنا بر اساس کدام مورد بهای زمین، بهای بنا یا هزینه قلع بنا محاسبه می شود؟

در این نظریه مشورتی درباره خلع ید مشخص شده است که دعوی خلع ید مالی بوده و در خصوص قلع بنا باید گفت که معیار تعیین هزینه، ارزش بنا می باشد.

در نظریه شماره 7/9590 این سوال مطرح شده است که اگر خوانده بعد از دریافت حکم قطعی و در حین اجرای حکم خلع ید سند مالکیت خود را ارائه کند، تکلیف اجرای حکم چه می شود؟ بر اساس این نظریه مشورتی درباره خلع ید می توان گفت که با صدور حکم و اجرایی شدن آن ارائه سند مالکیت از سمت متصرف نمی تواند مانع ادامه اجرایی شدن حکم را بگیرد.

در نظریه مشورتی درباره خلع ید شماره 7/4467 این سوال مطرح می شود که اگر در مال غیر منقولی چند شریک یا چند ورثه شریک باشند ( مال مشاع باشد ) و تنها یکی از این ورثه ها یا شرکا آن را تصرف کرده باشند، آیا امکان استفاده از مسیر خلع ید برای سایر افراد وجود دارد؟ بله. دعوی خلع ید یکی از شرکا علیه شریک دیگر که متصرف ملک بوده قابل پیگیری از طریق خلع ید است و در صورت اثبات بر اساس ماده 43 اقدام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×