انواع ثمن معامله

انواع ثمن معامله (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

انواع ثمن معامله

 انواع ثمن معامله

انواع ثمن معامله را می توان از راه های مختلفی شناسایی کرد و در معاملات مختلف از آنها استفاده کرد. انواع ثمن معامله جز آن دسته از مسائلی است که همه افراد اطلاعات کاملی در مورد آنها ندارند و همین موضوع باعث شده است تا مشکلات و چالش های مختلفی برای افراد بوجود آید و زندگی آنها را تا حد زیادی مختل کند. اگر به دادگاه ها و دیگر مراجع قضایی بروید متوجه این موضوع می شوید که تعداد زیادی از پرونده هایی که برای افراد مختلف پیش می آید و دعاوی نسبتا پیچیده ای که باعث ایجاد اختلال در روند زندگی آنها می گردد به مسائل مختلفی همچون ناآگاهی انسان از قانون وابسته است. به طور خلاصه در رابطه با این موضوع باید بگوییم که تعداد زیادی از افرادی که درگیر پرونده های معاملاتی می شوند و دعوای آنها به انواع ثمن وابسته است، معمولا هیچ اطلاعی در مورد انواع ثمن معامله ندارند.

اگر بخواهیم معنای انواع ثمن معامله را معرفی کنیم باید بگوییم که ثمن به همان بها و قیمت گفته می شود و در علم حقوق به هزینه ای گفته می شود که در یک معامله در مقابل اخذ مالی باید توسط خریدار پرداخته شود. یکی از دعاوی که بسیار ممکن است پیش آید آن است که فروشنده ادعا می کند ثمن معامله را پرداخت نکرده است و در این حالت وکیل متخصص می تواند برای دفاع از موکل خود وارد جریان پرونده شود. بر اساس علم حقوق اصل در چنین معاملاتی بر عدم پرداخت ثمن است و خریدار باید برای اثبات ثمن پرداخت شده از راه های قانونی مختلف استفاده کند.

برای آنکه بتوانید در مورد انواع ثمن معامله اطلاعات نسبی کاملی بدست آورید به شما توصیه می کنیم که به سراغ یک وکیل متخصص بروید و در جلسات مشاوره حقوقی با او شرکت کنید. تنها یک فرد متخصص و حرفه ای می تواند اطلاعات خوبی در مورد انواع ثمن معامله به شما ارائه دهد و افراد را راهنمایی کند تا در مسیر قضایی درستی قدم بردارند. انواع ثمن معامله بر اساس نوع معامله و شرایط منعقد کننده به موارد مختلفی تقسیم می شود که به طور خلاصه به انها اشاره می کنیم.

انواع ثمن معامله به چه مواردی تقسیم می شوند؟

انواع ثمن معامله را باید به طور کامل شناسایی کنیم تا بتوانیم در هنگام انعقاد قرارداد آگاهانه عمل کنیم. در حالت کلی انواع ثمن معامله را بر اساس معیارهای مختلفی می توان دسته بندی کرد اما شما باید این موضوع را بدانید یکی از مهم ترین انواع ثمن معامله بر اساس زمان پرداخت آنها است. انواع ثمن معامله بر اساس زمان پرداخت بخ موارد زیر تقسیم کرد:

نقدی: ثمن معامله ای که به صورت نقدی پرداخت شود معمولا در قرارداد ذکر می شود و در زمان انعقاد برای مالکیت توسط خریدار به فروشنده پرداخت می گردد. یکی از بهترین و بی دردسرترین انواع ثمن معامله، نوع عقدی است که بیشتر افراد ترجیح می دهند از این روش برای ثمن استفاده کنند.

موجل: یکی دیگر از انواع ثمن معامله، موجل است. همانطور که از نام این معامله پیدا است در این روش افراد می توانند ثمن معامله خود را در آینده پرداخت کنند. به بیانی دیگر این افراد می توانند پس از منعقد کردن قرارداد ثمن آن را در تاریخ آینده پرداخت کنند. اما دقت داشته باشید که مشکلات و چالش هایی که پس از انعقاد چنین قراردادهایی یش می اید نسبتا زیاد است و افراد بسیار با الن درگیر می شوند و اثبات پرداخت ثمن این نوع معامله ها دارای جزییات بسیار زیادی است.

اقساط: از انواع ثمن معامله نوع اقساطی است. همه ما با روش پرداخت اقساط آشنایی داریم. در این روش افراد می توانند به صورت قسط بندی و در تالیم های مشخصی ثمن معامله را به فروشنده بپردازند. انواع ثمن معامله بر اساس شرایط و تعهدات منعقد کنندگان قرارداد مشخص می گردد و چیزی نیست که افراد بتوانند به تنهایی در مورد ان تصمیم گیری کنند. دقت داشته باشید که اگر انواع ثمن معامله به صورت اقساطی باشد باید اسناد مربوط به واریز و دریافت آن کاملا شفاف باشد.

نکات قانونی که باید در مورد انواع ثمن معامله بدانید.

به چند مورد از اساسی ترین و مهم ترین انواع ثمن معامله بر اساس قانون مدنی به اشاره می کنیم تا با انها اشنایی پیدا کنید و اطلاعات کاملی در مورد آنها بدست آورید:

اگر در عقد بیع شرطی ذکر نشده یا برای تسلیم مبیع با تأدیه قیمت موعدی معین نگشته باشد بیع قطعی و ثمن حال محسوب است مگر‌ این که بر حسب عرف و عادت محل یا عرف و عادت تجارت در معاملات تجارتی وجود شرطی یا موعدی معهود باشد اگرچه در قرارداد بیع ذکری‌ نشده باشد.

در عقد بیع وجود خیار فسخ برای متبایعین با وجود اجلی برای تسلیم مبیع با تأدیه ثمن مانع انتقال نمی‌شود بنابراین اگر ثمن یا مبیع‌ عین معین بوده و قبل از تسلیم آن احد متعاملین مفلس شود طرف دیگر حق مطالبه آن عین را خواهد داشت.

هر یک از بایع و مشتری حق دارد از تسلیم مبیع یا ثمن خودداری کند تا طرف دیگر حاضر به تسلیم شود مگر این که مبیع یا ثمن ‌مؤجل باشد در این صورت هر کدام از مبیع یا ثمن که حال باشد باید تسلیم شود.

اگر بایع قبل از اخذ ثمن مبیع را به میل خود تسلیم مشتری نماید حق استرداد آن را نخواهد داشت مگر به موجب فسخ در مورد خیار. اگر مشتری ملتزم شده باشد که برای ثمن ضامن یا رهن بدهد و عمل بشرط [به شرط] نکند بایع حق فسخ خواهد داشت.و اگر بایع ملتزم شده‌ باشد که برای درک مبیع ضامن بدهد و عمل بشرط [به شرط] نکند مشتری حق فسخ دارد.

اگر در مورد دو ماده قبل معامله فسخ شود بایع باید علاوه بر ثمن مخارج معامله و مصارف متعارف را که مشتری نموده است بدهد. اگر مبیع قبل از تسلیم بدون تقصیر و اهمال از طرف بایع تلف شود بیع منفسخ و ثمن باید به مشتری مسترد گردد مگر این که بایع برای‌ تسلیم به حاکم یا قائم مقام او رجوع نموده باشد که در این صورت تلف از مال مشتری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×