لایحه در مورد حضانت فرزند

نوشتن لایحه برای حضانت فرزند

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نوشتن لایحه در مورد حضانت فرزند

نوشتن لایحه برای حضانت فرزند

چه زمانی لایحه در مورد حضانت فرزند به دادگاه ارائه می شود؟

زندگی بسیاری از زوج ها برخلاف انتظار آن ها به شکست و جدایی می انجامد و افراد بسیاری را دلشکسته می کند. اما سختی این جریان زمانی بیشتر می شود که کودک یا کودکانی بین زوج در حال طلاق وجود داشته باشد. این امری کاملا معمولی است که هر دوی والدین حضانت کودکان خود را بخواهند و هر کاری کنند تا از نگهداری فرزند دلبند خود محروم نشوند. اما بنا به قوانین ایران در حالت معمول ، اگر کودکان به سن هفت سال نرسیده باشند ، پدر باید آن ها را به مادر تحویل بدهد ولی اگر بچه ها بیشتر از هفت سال سن داشته باشند آنگاه مادر باید طعم جدایی از کودکان را بچشد. در این مقاله تصمیم داریم تا استثناعاتی که باعث می شود یکی از والدین لایحه در مورد حضانت فرزند خود را به دادگاه ارائه کند ، بررسی کنیم.

چه مواردی این حق را به والدین می دهد که لایحه در مورد حضانت فرزند را به دادگاه بفرستند؟

برای اینکه به طور دقیق متوجه این مسائل شویم ، نوشتن لایحه و دلیل وجود آن ها را در دو قسمت جداگانه بررسی می کنیم.

قسمت اول: مادر تصمیم دارد که حضانت فرزندش را برعهده بگیرد.

در چند مورد حق نگهداری کودک به مادر تعلق می گیرد و مادر نیازی به ارائه لایحه یا همان درخواست به دادگاه ندارد. اگر سن فرزند کم و زیر 7 باشد یا به هر دلیلی والدین توافق کنند که کودک با مادر بماند، مادر مشکلی برای حضانت کودک نخواهد داشت اما اگر پدر حق حضانت را دست داشته باشد ، آن گاه مادر در شرایط زیر می تواند یک لایحه در مورد حضانت فرزند خود به دادگاه ارائه کند.

نکته: مادر باید برای این موارد مدرک داشته باشد و آن ها را ثابت کند.

1 – اگر پدر مشکلات مرتبط با بیماری های روانی داشته باشد و وجود او در اطراف کودک برای فرزند ایجاد مشکل کند ، مادر می تواند درخواستی مبنی بر سلب کردن حضانت او بنویسد.

نمونه اول؛ لایحه یا دادخواستی که یک خانم می تواند برای حضانت فرزند ارائه کند.

2 – اگر پدر به خود اجازه می دهد که فرزند خود را کتک بزند و باعث صدمه زیاد کودک شود دادگاه فرزندان را از او خواهد گرفت.

3 – زن می تواند لایحه در مورد حضانت فرزند خود را در صورتی که مرد معتاد باشد ، به دادگاه تسلیم کند. این اعتیاد می تواند به مواد مخدر باشد یا علاقه زیاد به قمار و مشروب خوردن.

4 – اگر ثابت شود که پدر از نظر اخلاقی فردی نامتعادل است که به اموری مشغول است که از جنبه اخلاقی زشت و دارای فحشا دانسته می شوند ، مادر می تواند بدون فوت وقت حضانت کودکش را طلب کند.

5 – همینطور اگر پدر کودک را از حقوق اولیه اش محروم کند مثلا به جای فرستادن فرزند به مدرسه او را برای کارهای غیر اخلاقی مثل گدایی کردن یا فاحشگی بفرستد ، دادگاه بلافاصله او را از حق نگهداری کودک محروم خواهد کرد.

قسمت دوم: پدر برای گرفتن حضانت ، لایحه در مورد حضانت فرزند را به دادگاه می فرستد.

تمام مواردی که پدر را از حضانت کودک محروم می کند ، در مورد مادر نیز صدق می کند. یعنی مادری که مشکلات اخلاقی یا روانی داشته باشد حق نگهداری از فرزندان را ندارد. همینطور مادران هم حق ندارند بچه های خود را به هر دلیلی کتک زیاد بزنند یعنی نوعی از کتک زدن که خارج از حد معمول رابطه مادر و فرزندی است و کودک به خاطر آن آسیب جدی ببیند.

نمونه دوم؛ پدر به دلیل اینکه نمی خواهد مرد دیگری فرزندانش را بزرگ کند، لایحه ای به دادگاه می فرستد.

اعتیاد و یا فحشا مادر را از نگهداری کودک محروم کرده و اگر ثابت شود مادر کودکش را برای انجام کارهای غیر اخلاقی یا گدایی به بیرون می فرستد ، پدر می تواند یک لایحه در مورد حضانت فرزند به دادگاه بفرستد.

علاوه بر همه این موارد ، مورد دیگری نیز وجود دارد که دادگاه مطابق آن می تواند کودک را از مادر گرفته و به پدرش بسپارد.

حتی اگر پدر با رضایت خودش بچه ها را به مادرشان بسپارد و مادر مدتی بعد از طلاق تصمیم به ازدواج بگیرد ، پدر می تواند با ادعای اینکه نمی خواهد بچه ها زیر دست ناپدری باشند ، به دادگاه درخواست حضانت بچه ها را بدهد.

البته این لایحه در مورد حضانت فرزند اعتراضات زیادی را نصیب خودش کرده و افراد زیادی به ناعادلانه بودن آن اعتراض کردند. به همین دلیل مجلس با توجه به نکات زیر در حال بررسی این احتمال است که این قانون را حذف کند.

نمونه سوم؛ پدر می تواند ثابت کند که مادر فرزندانش از نظر اخلاقی مشکلاتی دارد.

این قانون در مورد حق حضانت پدر صادق نیست و پدر به راحتی می تواند ازدواج کرده و بچه ها را هم نگه دارد و زندگی معمولی اش را بگذراند اما مادر باید بین حق نگه داشتن بچه ها و حق زندگی متاهلی اش یکی را انتخاب کند که گاهی باعث می شود زن های جوان به طور کامل قید ازدواج را بزنند و یا ازدواج خود را پنهان کنند که با توجه به فرهنگ جامعه ایرانی و نگاه مردم ، مشکلات زیادی را نصیب زن می کند. به همین دلیل مجلس در حال بررسی این احتمال است که این لایحه در مورد حضانت فرزند را حذف کند.

مثال هایی برای فرستادن درخواست و لایحه حضانت به دادگاه:

1 – چنین در نظر بگیرید که مردی به دلایلی موافقت می کند که حضانت فرزند دخترش را به همسر سابق خود بسپارد. این فرد مدتی بعد متوجه می شود که همسر سابق او بعد از طلاق راه های غیر اخلاقی و فحشا را در پیش گرفته و چنین مواردی را به دخترش هم یاد می دهد. مثلا دختر کوچک و 7 یا 8 ساله را به اندازه یک زن بالغ آرایش می کند یا مقابل چشم دختر بچه لباس هایی می پوشد که دارای مشکل اخلاقی است و با همان لباس ها در مهمانی هایی شرکت می کند که زن و مرد به صورت مشترک در آن حضور دارند. مرد نگران اخلاق دخترش می شود و می خواهد یک لایحه در مورد حضانت فرزند خود برای دادگاه بنویسد.

2 – فرض کنید زنی به دلیل اینکه فرزند پسر او بالای 7 سال دارد مجبور به گذشتن از حق حضانت می شود اما می تواند مدارکی تهیه کند که شوهر سابق او به استفاده از مواد مخدر رو آورده و پسر بچه را در معرض چنین مسائل غیر اخلاقی قرار می دهد. در این صورت مادر حق دارد در دادگاه به حق حضانت پدر اعتراض کند و کودک را پیش خودش ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×