کارشناسی جعل از روی کپی ممکن است؟

کارشناسی جعل از روی کپی ممکن است؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

کارشناسی جعل از روی کپی ممکن است؟

کارشناسی جعل از روی کپی ممکن است؟

کارشناسی جعل از روی کپی چیست؟ آیا امکان کارشناسی جعل از روی کپی وجود دارد؟ شرایط کارشناسی جعل از روی کپی چیست؟ چگونه می توان از کارشناسی جعل از روی کپی استفاده کرد؟ آیا کارشناسی جعل از روی کپی قابل اعتراض است؟ کارشناسی جعل از روی کپی قابل استناد است؟ امکان تایید کارشناسی جعل از روی کپی وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص کارشناسی جعل از روی کپی چیست؟

کارشناسی جعل از روی کپی یکی از مهمترین ابهامات قانونی در مسیر قضایی ایران محسوب می شود. در واقع سوال اصلی که در این خصوص وجود دارد این است که آیا کارشناسی جعل از روی کپی امکان پذیر است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه کرد که آیا یک کپی سند را می توان در دادگاه به عنوان یک سند قابل قبول به دادگاه ارائه کرد یا خیر؟ برای پاسخ به این دست از سوالات باید به مفهوم سند از دید قانون توجه کنیم. شناخت انواع سند از منظر قانونی و اعتبار قانونی آن ها می تواند کمک بزرگی به ما در خصوص فهم کارکرد کارشناسی جعل از روی کپی و سندیت آن به ما بدهد.

کارشناسی جعل از روی کپی و شناخت انواع سند در قانون

کارشناسی جعل از روی کپی زمانی به صورت کامل قابل بررسی است که بتوانیم مفهوم سند از نظر قانون را به طور کامل متوجه شویم و بدانیم که اساسا کدام دسته از این اسناد در دادگاه و قانون اعتبار قانونی دارند. به طور کلی در قانون ایران دو نوع سند تعریف شده است. این اسناد عبارتند از سند رسمی و سند ساده. یک وکیل حقوقی به خوبی می داند سند رسمی به سندی گفته می شود که توسط نماینده های رسمی قانون ( مشخص شده توسط قانون گذار ) تدوین و ثبت شود. از این رو اسنادی مانند سند تک برگ ملک، شناسنامه و … به عنوان یک سند رسمی شناخته می شود.

اما اسناد عادی یا همان سند غیر رسمی به اسنادی گفته می شود که این شرایط را ندارد. یعنی تحت نظارت و عاملیت نماینده قانون تدوین و ثبت نشده باشد. انواع اسناد مختلف مانند سند قولنامه، یک دست خط و ده ها مورد دیگر به عنوان سند غیر رسمی یا ساده شناخته می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا اسناد رسمی و غیر رسمی هر دو در دادگاه ها و مسیرهای قضایی دارای اعتبار و استناد است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اسناد رسمی از اعتبار قانونی بسیار بالاتری برخوردار است. این اعتبار به اندازه ای است که حتی می توان از این اسناد در مسیرهای غیر قضایی مانند انواع مسیرهای دولتی استفاده کرد.

حل سوال مهم این است که آیا کپی یا رونوشت اسناد ( رسمی یا غیر رسمی ) در دادگاه سندیت دارد؟ کپی یا رونوشت زمانی در دادگاه قابل استناد است که برابر اصل باشد. در خصوص شرایط کپی برابر اصل می توانید از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید. بنابراین از یک کپی سند زمانی می توانیم به عنوان سند قابل استناد در دادگاه استفاده کنیم که این این کپی برابر اصل شده باشد.

زمانی که کپی برابر اصل شده باشد ارزش و اعتباری برابر با اصل سند پیدا می کند. بنابراین اگر اصل سند رسمی باشد کپی برابر اصل آن به عنوان یک سند رسمی و اگر اصل سند غیر رسمی باشد کپی آن به عنوان یک سند غیر رسمی در دادگاه مورد استفاده قرار می گیرد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

کارشناسی جعل از روی کپی در خصوص ادعای جعل سند

کارشناسی جعل از روی کپی معمولا در زمانی مطرح می شود که ادعای جعلی بودن سند ارائه شده به دادگاه توسط یکی از طرفین مطرح شود. در ادعای جعلیت یک سند ماده 220 قانون آیین دادرسی مدنی به وضوح مشخص کرده است که فرد باید نسبت به ارائه اصل سند در مدت مقرر اقدام کند. در صورتی که در این مدت زمان این فرد نسبت به ارائه اصل سند اقدام نکند این سند از عداد ادله و دلایل وی خارج می شود و دیگر نمی توان در دادگاه به آن استناد داشت.

بر اساس همین ماده قانون می توانیم به این استناد برسیم که اساسا امکان بررسی و کارشناسی جعل از روی کپی و استناد به آن در دادگاه وجود ندارد. از این رو برای بررسی جعلی یا اصلی بودن سند تنها باید خود سند به عنوان مرجع اصلی بررسی به دادگاه ارائه شود.

بنابراین اگر بخواهیم خلاصه بیان کنیم با وجود این که کپی برابر اصل یک سند قابل ارجاع و بررسی است اما این بدین معنی نیست که امکان بررسی و اعلام نظر در خصوص جعلی بودن آن وجود دارد. همچنین این نکته را نیز توجه داشته باشید که در بسیاری از دعوی ها امکان ارائه کپی سند حتی در صورت برابر اصل بودن آن نیز وجود ندارد و دادگاه و قانون فرد را مکلف به ارائه اصل سند می کند.

کارشناسی جعل از روی کپی ممکن است؟ (2)
کارشناسی جعل از روی کپی ممکن است؟ (2)

کارشناسی جعل از روی کپی و اعتراض به رای دادگاه

مسئله ای که وجود دارد این است که کارشناسی جعل از روی کپی به صورت مشخص و صریح در هیچ ماده قانونی مورد بررسی قرار نگرفته است. در کلام ساده تر قانون در این خصوص سکوت کرده است. از این رو بسیاری از دادگاه ها بر اساس نظریه مشورتی ارائه شده توسط قوه قضاییه مبنی بر غیر قابل اتکا بودن کارشناسی جعل از روی کپی عمل می کنند. با این حال ممکن است دادگاهی بدون توجه به این نظریه مشورتی دستور بررسی کارشناسی جعل از روی کپی را داده باشد و یا بر اساس آن رای صادر کرده باشد. این مسئله ای است که دادگاه می تواند با توجه به شرایط حاکم بر پرونده نسبت به آن اقدام کند.

اما با توجه به این که اساسا نمی توان بر کارشناسی جعل از روی کپی اعتماد کرد فرد متضرر می تواند نسبت به رای دادگاه اعتراض کند. این نکته مهمی است که در خصوص این دعاوی باید به آن توجه کرد. یادتان باشد این نوع دعاوی پیچیدگی های خاص خودش را دارد و دادگاه و قاضی معمولا بر اساس نوع پرونده و دعوی در خصوص آن تصمیم گیری می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×